Gå til innhold
Hundesonen.no

Trene hund til å bli mer selvstendig?


Siljesen
 Share

Recommended Posts

Hunden min er en herlig gutt på 21 måneder. Han er helt super til det aller meste. Av og til kan han være litt for avhengig av meg, og jeg lurte på om det er noe som kan trenes på? At han blir mer selvstendig mener jeg.

Om vi er sammen flere og jeg går ut av rommet setter han seg og venter på meg, istedenfor å fokusere på de som er igjen. Samme om vi går tur, og jeg skal bort og hente noe. Om vi er på badetur og en venninne holder ham mens jeg bader prøver han å kaste seg mot meg for å bli med, osv.

Han kan være alene hjemme uten å stresse eller lage lyd (har filmet) og er ellers en trygg og fin hund.

Det her er jo ikke et stort problem, men jeg håper at han kan bli litt mindre avhengig av meg etterhvert.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har en rase som er avlet til å fotfølge føreren inntil den blir gitt en oppgave :)

Så at en hund av den rasen er slik er ikke overraskende. Gi han en oppgave eller la de som evt er igjen gi han en oppgave. Ikke minst la andre folk som er trygg på han håndtere han mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har en rase som er avlet til å fotfølge føreren inntil den blir gitt en oppgave :)

Så at en hund av den rasen er slik er ikke overraskende. Gi han en oppgave eller la de som evt er igjen gi han en oppgave. Ikke minst la andre folk som er trygg på han håndtere han mer.

Takk for svar og tips! :) Godt poeng at rasen er slik. Han her er bare litt mer førerorientert enn de jeg har hatt tidligere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også en labrador som er slik, stirrer på meg (men stresser ikke) og følger alle bevegelser. Når jeg går så spretter hun opp og følger etter. Ligger jo veldig latent i rasen, men noen er verre enn andre :P Selv synes jeg det er fint, vet alltid hvor jeg har henne og hun bryr seg ikke om andre dyr/hunder/folk. I jaktsammenheng kan hun søke av store områder i stupmørke uten å "se til meg" så jeg vet hun KAN :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjent problematikk her også. Med en vannhund og en selskapshund. Førstnevnte er desidert verst, men etter 10 år har jeg blitt så vant til det.

Jeg kjenner andre med vannhund, også min oppdretter, som aktivt bruker grinder inne i huset når de vil ha litt space. Hundene lærer seg i alle fall at de må forholde seg rolige selv om man selv driver med ting. Bak en grind kan hunden se deg, men ikke komme helt opp til deg. Ved gradvis tilvenning kan det funke bra.

Selv har jeg alltid selskap av to hårete dyr på toalettet, soverommet og i det hele tatt. Vannhunden er VM i å stirre :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjent problematikk her også. Med en vannhund og en selskapshund. Førstnevnte er desidert verst, men etter 10 år har jeg blitt så vant til det.

Jeg kjenner andre med vannhund, også min oppdretter, som aktivt bruker grinder inne i huset når de vil ha litt space. Hundene lærer seg i alle fall at de må forholde seg rolige selv om man selv driver med ting. Bak en grind kan hunden se deg, men ikke komme helt opp til deg. Ved gradvis tilvenning kan det funke bra.

Selv har jeg alltid selskap av to hårete dyr på toalettet, soverommet og i det hele tatt. Vannhunden er VM i å stirre :P

Hehe, godt vi er flere :)

Har også en labrador som er slik, stirrer på meg (men stresser ikke) og følger alle bevegelser. Når jeg går så spretter hun opp og følger etter. Ligger jo veldig latent i rasen, men noen er verre enn andre :P Selv synes jeg det er fint, vet alltid hvor jeg har henne og hun bryr seg ikke om andre dyr/hunder/folk. I jaktsammenheng kan hun søke av store områder i stupmørke uten å "se til meg" så jeg vet hun KAN :)

Når vi er alene kan han fint være i et annet rom(skrev jeg i det han hoppet opp i fanget mitt :P ) det er mest om vi er sammen med andre han blir ekstra opptatt av meg. Det er koselig, selvom jeg håper han kan bli litt tøffere etterhvert. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...