Gå til innhold
Hundesonen.no

Kjemper for at Bamse skal få leve


MiO
 Share

Recommended Posts

Guest lijenta

Etter å ha pratet med en som testet slike hunder i Sverige og lest det som kommer fram i media så blir jeg mer og mer nysgjerrig på hvordan tester dem hunden. Hva skjer før dommen. Han i Sverige fortalte om en topp hund med mye drifter som fikk en topp MH men den beit et barn. Ingenting kunne ses på hunden som fikk jobbe og gjorde en knakende god jobb. Han fikk den inn på testing og skjønte først ingen ting for hunden var da bare god. Inntil han simulerte at et barn dukket opp fra intet da fant han ut av hva som bodde i hunden og det var ikke bra.

Men i denne saken så sitter jeg med følelsen av at det er noe som ikke stemmer. Hvem eller hva vet jeg ikke. Og en sak kan faktisk gå i flere retninger. Det er jo hva partene vektlegger og hva dommere legmenn oppfatter som gjør at en kommer fram til en dom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 256
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det kommer jo litt an på avstand og sånt her da. Om en hund står 0,5 meter fra fortauet og ser ut som den har tenkt til å drepe forbipasserende, så er det en uting. Står hunden bundet på trappa 25 met

Nei da så.... Om du feiler en innkalling, og bikkja di slumper til å hoppe på en livredd, hysterisk person, så er det rett og rimelig å avlive. Selvsagt. Personen kunne jo skade seg, der den kavet ru

Jeg leser det du skriver og forstår ikke hvordan du kan mene dette jeg heller. Jeg trenger et eksempel på hva slags nyanser du snakker om her, som ikke dukker opp i saksdokumentene. For det er rimelig

Helt ærlig har jeg aldri møtt folk som har vært livredd mine hunder pga rase. Jeg har møtt folk som har vært skeptisk, men da har de ikke laget noe mer sak ut av det.. En av mine nærmeste naboer nå liker ikke hunder, stoler ikke på rottisen, og allikevel fungerer det helt fint her..

Hadde mine naboer opplevd mine hunder som en reell fare, så hadde jeg faktisk begynt å tenkt igjennom mitt hundehold.. For det skal ikke være sånn.. Ja, vi har vår fulle rett til å ha nesten ha den hunden vi vil, men naboene skal da få slippe å måtte føle seg utrygge fordi hunden min er ute..

En nabo som hater deg og vil ta deg, finner måter uansett i andre lover.. Jeg har veldig god erfaring med naboer som anmelder for en lav sko.. Jeg har også fått den trusselen at hvis mine hunder løp er sauene hans, kom han til å skyte sauene.. Samme fikk jeg faktisk høre om hvis en annen så mine hunder jage katten hans.. Fair nok det.. Jeg liker det ikke, men da får jeg ta ansvaret da.. For det er min hund!

Da har du vært heldig, jeg møtte flere som var redd mine AH'er bare fordi de var AH'er jeg. Da vi flyttet hjem med mine to, så gjerdet plutselig naboen inn sine norfolk-terriere, for da var det plutselig et problem at bikkjene hans brukte vår hage som do, til tross for at det ikke hadde vært et problem i alle årene før vi fikk AH, og til tross for at AH'ene sto i løpegård på andre siden av huset. Jeg har møtt folk som har kryssa gata for å slippe å passere meg og mine hunder, selv om det eneste "gale" de gjorde var å trekke, og selv folk i slekta mi, som kjente AH'ene fra før av, ble oppriktig sjokkert over at jeg ikke hadde tenkt å omplassere de da jeg ble gravid. Jeg har møtt folk som iherdig påsto at det var ulv i den før nevnte Tommy, fordi det så de. Og som før nevnt, folk syns Tommy var skummel fordi han IKKE gadd å våkne da de kom inn døra.

Det er mye mulig at det var noe galt med hundeholdet mitt, Krutsi, men jeg har så å si det samme hundeholdet nå, og det er ingen som advarer meg om at pudlene kommer til å spise meg opp mens jeg sover om jeg lar de være på soverommet mitt om natta. Det er ingen som mener at pudlene kommer til å bli blodtørstige bare fordi at de råfores. Det er ingen som krysser gata når de møter oss, og jeg er rimelig sikker på at ingen ville trodd at pudlene spiser babyer til frokost og andre bikkjer til lunsj. Pudlene er ikke i nærheten av å være så snille og tolerante for alt som det AH'en var, så den eneste grunnen til at folk var redd han, mens de ikke er redd pudlene, er pga utseendet - og utseendet er ikke farlig, samme hvor skummelt folk syns det er.

Det er ingen som nekter for at om en nabo virkelig vil ta deg, så finner h*n en grunn og en måte å gjøre det på. Det jeg og flere andre sliter litt med, er at det skal være nok at naboen som virkelig vil ta deg, sier at bikkja di er skummel og bør avlives, så blir den det. Gitt at den er stor og ser skummel ut. Det burde ikke være grunn nok til å avlive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du vært heldig, jeg møtte flere som var redd mine AH'er bare fordi de var AH'er jeg. Da vi flyttet hjem med mine to, så gjerdet plutselig naboen inn sine norfolk-terriere, for da var det plutselig et problem at bikkjene hans brukte vår hage som do, til tross for at det ikke hadde vært et problem i alle årene før vi fikk AH, og til tross for at AH'ene sto i løpegård på andre siden av huset. Jeg har møtt folk som har kryssa gata for å slippe å passere meg og mine hunder, selv om det eneste "gale" de gjorde var å trekke, og selv folk i slekta mi, som kjente AH'ene fra før av, ble oppriktig sjokkert over at jeg ikke hadde tenkt å omplassere de da jeg ble gravid. Jeg har møtt folk som iherdig påsto at det var ulv i den før nevnte Tommy, fordi det så de. Og som før nevnt, folk syns Tommy var skummel fordi han IKKE gadd å våkne da de kom inn døra.

 

Det er mye mulig at det var noe galt med hundeholdet mitt, Krutsi, men jeg har så å si det samme hundeholdet nå, og det er ingen som advarer meg om at pudlene kommer til å spise meg opp mens jeg sover om jeg lar de være på soverommet mitt om natta. Det er ingen som mener at pudlene kommer til å bli blodtørstige bare fordi at de råfores. Det er ingen som krysser gata når de møter oss, og jeg er rimelig sikker på at ingen ville trodd at pudlene spiser babyer til frokost og andre bikkjer til lunsj. Pudlene er ikke i nærheten av å være så snille og tolerante for alt som det AH'en var, så den eneste grunnen til at folk var redd han, mens de ikke er redd pudlene, er pga utseendet - og utseendet er ikke farlig, samme hvor skummelt folk syns det er. 

 

Det er ingen som nekter for at om en nabo virkelig vil ta deg, så finner h*n en grunn og en måte å gjøre det på. Det jeg og flere andre sliter litt med, er at det skal være nok at naboen som virkelig vil ta deg, sier at bikkja di er skummel og bør avlives, så blir den det. Gitt at den er stor og ser skummel ut. Det burde ikke være grunn nok til å avlive. 

Jeg har ikke sagt at det var noe galt med hundeholdet ditt.. Jeg sa at jeg ville ha sett på mitt eget hvis naboene her begynte å føle seg utrygg fordi hundene mine var ute..

Jeg er enig i at saken her kan sette en skummel standard hvis hunden blir avlivet.. Men jeg, som noen andre her nevnte tidligere i dag, får heller ikke dette til å stemme.. Ikke nødvendigvis hva som skjer under selve saken, men at dette i hele tatt har blitt en sak.. Jeg finner ingen logikk ut fra de opplysningene jeg hittil har fått.. Derfor sier jeg at det må da være noe mer som ligger bak, for at dette i hele tatt startet..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@2ne : jeg skal innrømme at jeg faktisk ikke visste at folk hadde så stor frykt for huskyer før jeg fikk en.

Søsteren min opplevde faktisk å bli skjelt ut på gaten fordi hun hadde husky ( Toddyen, de hadde han jo i sommer ) sammen med barn i byen.

Sånne hunder skulle holdes i skogen unna folk :|

Jeg visste jo at mange fortsatt tror det er huskyer som drepte det barnet ( hendelsen som absurd nok resulterte i raseforbudet ) , men at ikke alle Lars Monsen episodene folk har sett rettet opp inntrykket litt overasker meg.

Loke var større og kullsort, folk kastet kanskje et ekstra varsomt blikk på han, men reaksjonene var ikke i nærheten av hva stakkars dumsnille Toddy møter.

Det er noe med husky som folk forbinder med blodtørst tror jeg :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@2ne : jeg skal innrømme at jeg faktisk ikke visste at folk hadde så stor frykt for huskyer før jeg fikk en.

Huskyer? Prøv å snakk med noen som har hatt Amstaff, Rottweiler eller hunder som ligner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Men i denne saken så sitter jeg med følelsen av at det er noe som ikke stemmer. Hvem eller hva vet jeg ikke.

Hvis jeg skal føle og synse noe som alle andre så er det eierne det står på i denne saken mye mer enn hunden. Bamse er omplassert og jeg kan bare tenkte meg en blanding som typisk kan være vel mye hund for folk som ikke har særlig erfaring og mtp alder. Bor du da attpåtil på gård kan det jo være lett å slippe unna. Ikke dermed sagt at det er noe som helt feil med hunden og desto verre at den skal avlives sånn uten videre.

Eierne villige til å omplassere Bamse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huskyer? Prøv å snakk med noen som har hatt Amstaff, Rottweiler eller hunder som ligner :)
Tenkte jeg og. Jeg opplever hver dag at folk syns jeg har så fine huskyer og skal ta på de. Aldri opplevd folk som er redd huskyer (de er bare redd store hunder generelt), men når jeg sier at det er malamuter kan noen reagere (stort sett gjelder det bare "erfarne" hundefolk :P ). Tror nok andre raser lider mer av utseendet sitt enn polarhundene altså (eller jo, såkalt har jeg opplevd folk som er redd min type hund, men det er utelukkende hundefolk omtrent.. De har fordommer så det holder)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huskyer? Prøv å snakk med noen som har hatt Amstaff, Rottweiler eller hunder som ligner :)

Som sagt : jeg visste ikke at folk hadde så stor frykt for huskyer. Jeg har jo HØRT om det før liksom.

Jeg hadde en Groenendael som egentlig lignet litt for mye på en forvokst stor schæfer, noe sånn ca 80% av alle vi møtte trodde han var, men folks frykt var ikke like påtagelig som med med huskyen.

Det er meget mulig rottweiler eiere har det verre ( am.staff eiere er det vel dessverre ikke mange flere igjen av) , men det kan jeg ikke uttale meg om siden jeg aldri har eid en selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Hvis jeg skal føle og synse noe som alle andre så er det eierne det står på i denne saken mye mer enn hunden. Bamse er omplassert og jeg kan bare tenkte meg en blanding som typisk kan være vel mye hund for folk som ikke har særlig erfaring og mtp alder. Bor du da attpåtil på gård kan det jo være lett å slippe unna. Ikke dermed sagt at det er noe som helt feil med hunden og desto verre at den skal avlives sånn uten videre.

Eierne villige til å omplassere Bamse

JA du kan ha rett i det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sagt at det var noe galt med hundeholdet ditt.. Jeg sa at jeg ville ha sett på mitt eget hvis naboene her begynte å føle seg utrygg fordi hundene mine var ute..

Jeg er enig i at saken her kan sette en skummel standard hvis hunden blir avlivet.. Men jeg, som noen andre her nevnte tidligere i dag, får heller ikke dette til å stemme.. Ikke nødvendigvis hva som skjer under selve saken, men at dette i hele tatt har blitt en sak.. Jeg finner ingen logikk ut fra de opplysningene jeg hittil har fått.. Derfor sier jeg at det må da være noe mer som ligger bak, for at dette i hele tatt startet..

Jeg veit du ikke sa det, poenget mitt var at det var ikke noe galt med hundeholdet mitt, og at ingen hadde sagt en shit om det ikke var for det at han var en husky.

Jeg håper det er noe vi ikke veit, at det ligger noe mer bak. Hvis ikke så blir det ****** skummelt å ha hund som er over knehøyde..

@2ne : jeg skal innrømme at jeg faktisk ikke visste at folk hadde så stor frykt for huskyer før jeg fikk en.

Søsteren min opplevde faktisk å bli skjelt ut på gaten fordi hun hadde husky ( Toddyen, de hadde han jo i sommer ) sammen med barn i byen.

Sånne hunder skulle holdes i skogen unna folk :|

Jeg visste jo at mange fortsatt tror det er huskyer som drepte det barnet ( hendelsen som absurd nok resulterte i raseforbudet ) , men at ikke alle Lars Monsen episodene folk har sett rettet opp inntrykket litt overasker meg.

Loke var større og kullsort, folk kastet kanskje et ekstra varsomt blikk på han, men reaksjonene var ikke i nærheten av hva stakkars dumsnille Toddy møter.

Det er noe med husky som folk forbinder med blodtørst tror jeg :|

Nei, det overrasket meg også. Jeg har aldri hatt, jeg tror ikke jeg har møtt heller faktisk, en hund som var like cool og grei med absolutt alt som det Tommy var. At folk trodde han var farlig er så absurd at jeg sliter med å tro det fortsatt, etter 13 år med bikkja.

Huskyer? Prøv å snakk med noen som har hatt Amstaff, Rottweiler eller hunder som ligner :)

Krutsi har rottis, hun har ikke opplevd sånne reaksjoner, sa hun for noen innlegg siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veit du ikke sa det, poenget mitt var at det var ikke noe galt med hundeholdet mitt, og at ingen hadde sagt en shit om det ikke var for det at han var en husky. 

 

Jeg håper det er noe vi ikke veit, at det ligger noe mer bak. Hvis ikke så blir det ****** skummelt å ha hund som er over knehøyde..

 

Nei, det overrasket meg også. Jeg har aldri hatt, jeg tror ikke jeg har møtt heller faktisk, en hund som var like cool og grei med absolutt alt som det Tommy var. At folk trodde han var farlig er så absurd at jeg sliter med å tro det fortsatt, etter 13 år med bikkja.

 

Krutsi har rottis, hun har ikke opplevd sånne reaksjoner, sa hun for noen innlegg siden. 

Er litt nysgjerrig. Når hadde du husky? Tidligere hadde huskyer og andre polarhunder et ganske skummelt rykte. Spesielt etter den gutten som ble drept (av noe som viste seg å ikke være huskyer).

I dag oppfatter jeg folk flest som veldig positive til huskyer og lignende. Andre jeg kjenner som har drevet med rasene i mange år sier holdningene generelt er blitt mye bedre til denne typen hunder.

Nå er dette veldig OT da, men lurte litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt nysgjerrig. Når hadde du husky? Tidligere hadde huskyer og andre polarhunder et ganske skummelt rykte. Spesielt etter den gutten som ble drept (av noe som viste seg å ikke være huskyer).

I dag oppfatter jeg folk flest som veldig positive til huskyer og lignende. Andre jeg kjenner som har drevet med rasene i mange år sier holdningene generelt er blitt mye bedre til denne typen hunder.

Nå er dette veldig OT da, men lurte litt :)

Han ble født i 1992, og døde i 2005.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at saken her kan sette en skummel standard hvis hunden blir avlivet.. Men jeg, som noen andre her nevnte tidligere i dag, får heller ikke dette til å stemme.. Ikke nødvendigvis hva som skjer under selve saken, men at dette i hele tatt har blitt en sak.. Jeg finner ingen logikk ut fra de opplysningene jeg hittil har fått.. Derfor sier jeg at det må da være noe mer som ligger bak, for at dette i hele tatt startet..

Jeg skjønner ikke hva som er så rart med at det ble en sak? Det ble det jo så snart som mannen anmeldte forholdet. En meget opprørt mann som følte at han hadde sloss for livet i 3 minutter med en rottweiler blanding som angrep han helt uprovosert, og hadde blitt påført en riftskade i kampens hete, anmeldte forholdet og krevde hunden avlivet. Mannens historie er i seg selv alvorlig, og det skulle bare mangle at politiet tar det på alvor. Når politiet da begjærer hunden avlivet, som heller ikke akkurat er en bombe med tanke på hunders rettsikkerhet og mangel på egenverdi, så blir saken et faktum så snart eier av hunden velger å kjempe for hunden sitt liv.

Hva er det som du synes er så rart her? At politiet ikke henla saken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt nysgjerrig. Når hadde du husky? Tidligere hadde huskyer og andre polarhunder et ganske skummelt rykte. Spesielt etter den gutten som ble drept (av noe som viste seg å ikke være huskyer).

I dag oppfatter jeg folk flest som veldig positive til huskyer og lignende. Andre jeg kjenner som har drevet med rasene i mange år sier holdningene generelt er blitt mye bedre til denne typen hunder.

Nå er dette veldig OT da, men lurte litt :)

Jeg har at Siberians siden 94, og det var ikke måte på hvor farlig han første var. Eller hvor store problemer jeg kom til å få. En jentunge kunne da ikke ha en sånn hund osv.

Men fortsatt møter jeg fordommer mot mine hunder. Mange folk trekker seg laaaangt unna mine hunder, mens en del synes de er vakre og vil gjerne hilse. Så det er både og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Og her kom det frem at det var mer enn bare en liten rift på hånda...

Sent from my iPhone using Tapatalk

Det er vel strengt tatt ikke noe nytt med dette annet enn pensjonistens langt oppi 70 åras egen dramatisering som forøvrig også er viet en hel vg.no/artikkel. Selve skaden er i følge tingretten også dokumentert av legevakta, ett 5 cm langt rift uten tegn på hundetenner/bitt i så måte. Mannen har arr.

Jeg prøver å ikke la meg affisiere av at hundefolk velger å støtte en pensjonist langt oppi 70åra på blodfortynnende medisin i denne saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel strengt tatt ikke noe nytt med dette annet enn pensjonistens langt oppi 70 åras egen dramatisering som forøvrig også er viet en hel vg.no/artikkel. Selve skaden er i følge tingretten også dokumentert av legevakta, ett 5 cm langt rift uten tegn på hundetenner/bitt i så måte. Mannen har arr.

 

Jeg prøver å ikke la meg affisiere av at hundefolk velger å støtte en pensjonist langt oppi 70åra på blodfortynnende medisin i denne saken. 

5 cm i diameter.. Det var 15 cm langt..

Det er ikke en liten rift i mine øyne, selv om det ikke er nødvendigvis så dramatisk som han skal ha det til..

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

5 cm i diameter.. Det var 15 cm langt..

Det er ikke en liten rift i mine øyne, selv om det ikke er nødvendigvis så dramatisk som han skal ha det til..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Du er ikke så verst på dramatisering selv, 15cm langt eller helt rundt, formet som en C adskillig mindre enn en snusboks. Ja det er jo klart han fortsatt har mareritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 cm i diameter.. Det var 15 cm langt..

Det er ikke en liten rift i mine øyne, selv om det ikke er nødvendigvis så dramatisk som han skal ha det til..

Hvis en så stor hund vil skade noen så hadde skaden vært vesentlig større, det er det ingen tvil om. Og hvordan en så stor og kraftig hund "bare" klarer å lage en rift i en dødskamp på hele 3 minutter er vanskelig å forstå, Hadde mastiffen min gått på noen hadde halve armen vært borte, det er jeg rimelig sikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo fram i artikkelen der man kan se en film av Gry som tester Bamse at han er en usikker hund. Han bjeffer i buret og ønsker ikke kontakt med henne ute. Jeg ser ikke en aggressiv hund, men jeg ser en usikker en. Med tanke på blandingen er det ikke usannsynlig at han har skremt noen av naboene. Det er jo ikke raser som er kjent for å gå stille i dørene om de synes noe er ekkelt. Det betyr ikke at han er farlig, men en såpass stor hund som bjeffer hvor eier ikke har helt kontroll så forstår jeg at folk kan bli redde.

Jeg synes ikke bamse skal avlives, men jeg synes han bør omplasseres. Eier har tydeligvis ikke kunnskapen og kontrollen til å ha en slik hund. Selv om en hund ikke er farlig, er det ikke godt for naboene å gå rundt å være redd nabohunden fordi eieren ikke har den under skikkelig kontroll.

Hvorvidt tyskeren fikk en liten rift eller om han ble bitt til beinet vet jeg ikke. Det kommer jo fram begge deler. Så lang tid etterpå er det vel vanskelig å bevise verken det ene eller det andre.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Det kommer jo fram i artikkelen der man kan se en film av Gry som tester Bamse at han er en usikker hund. Han bjeffer i buret og ønsker ikke kontakt med henne ute. Jeg ser ikke en aggressiv hund, men jeg ser en usikker en. Med tanke på blandingen er det ikke usannsynlig at han har skremt noen av naboene. Det er jo ikke raser som er kjent for å gå stille i dørene om de synes noe er ekkelt. Det betyr ikke at han er farlig, men en såpass stor hund som bjeffer hvor eier ikke har helt kontroll så forstår jeg at folk kan bli redde.

Syns han klarer seg veldig greit til å være omplassert og ha tilbragt det siste halve livet sitt i kennel jeg. Gry forklarer også godt hva som skjer, hva hun gjør og hvordan hunden reagerer. Ville nok vært litt forsiktig med å dømme han som usikker gitt hans livssituasjon. De fleste (bruks)schæfere som jeg har forstått du også har ville nok reagert adskillig skarpere i samme setting uten at jeg vil mene de er usikre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns han klarer seg veldig greit til å være omplassert og ha tilbragt det siste halve livet sitt i kennel jeg. Gry forklarer også godt hva som skjer, hva hun gjør og hvordan hunden reagerer. Ville nok vært litt forsiktig med å dømme han som usikker gitt hans livssituasjon. De fleste (bruks)schæfere som jeg har forstått du også har ville nok reagert adskillig skarpere i samme setting uten at jeg vil mene de er usikre.

Ja, for all del. Jeg gjengir egentlig bare det Gry selv sa, at han virket usikker og ikke interessert i å hilse. Jeg mener bare at i henhold til at noen(?) naboer også har gått fram med at de synes han er skremmende, så trenger det ikke ligge noe mer i det enn at han har bjeffet på de. Noe som kan virke skummelt pga. hundens utseende og størrelse. Uten at det ligger noe mer i det enn at hunden har sagt i fra at den synes folk er litt ekkelt. Det er jo ikke sidestilt med at han er aggressiv. Man ville nok sett en helt annen reaksjon ift. provokasjoner hvis han faktisk var aggressiv.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...