Gå til innhold
Hundesonen.no

Student 2015-2016


Mackenzie
 Share

Recommended Posts

Jeg har min siste eksamen for bacheloren (hjemmeeksamen) fra mandag til torsdag. 17. er det min tur til å juble! Eller nesten, jeg har i forbindelse med bacheloroppgaven blitt med på fem måneders bachelorpraksis der bacheloroppgaven skal være av så høy kvalitet at den kan publiseres. Et unikt prosjekt jeg ikke kunne la være å bli med på. Jeg må lese meg opp i jula, og forberede meg på et tøft, siste halvår. Håper jeg lærer masse!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 952
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Fra nå av svarer jeg bare på navnet SandySosantCandy. Bare så dere veit det.  

Det er ikke hver dag jeg leverer masteroppgave etter å ha vært borte fra fagmiljøet i 6 år, er i full jobb, ikke får veileder før 3 mnd før innlevering og skriver mesteparten av oppgaven i løpet av de

Ja, jeg avsluttet like greit med en A på masteroppgaven jeg. 

Posted Images

1 time siden, HeleneFS skrev:

Du er så skoleflink at jeg får vondt i sjelen (og samvittigheten)! Du går jo på ingeniør, skal ikke strebe etter A da!! Jeg er glad så lenge jeg får C eller bedre :D.

Hvorfor? :blink: 

Hvilken karakter man jobber mot avhenger jo av ambisjoner og evnenivå. Noen får gode karakterer med lite arbeid, noen må jobbe mye for tilsvarende karakterer, mens andre aldri klarer å nå helt opp uansett hvor mye arbeid som legges ned i faget. Dette gjelder alle studier. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er bare ikke av den oppfatning at de som jobber mest, streber mest nødvendigvis er de som får best karakterer :P

Jeg har fra mitt første år to A, og ble veldig positivt overrasket begge gangene. Har også tre stk B, som jeg også er positivt overrasket over.

Jeg jobber med fagene, absolutt. Men jeg jobber også 40% ved siden av, har en sønn og to hunder. Så har ikke like god tid som mange andre jeg studerer sammen med.

Ene jeg studerer med jobber raua av seg med fagene, er på Universitetet hver dag, leser hjemme osv, men får bare lave karakterer. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Lillekrapyl skrev:

Jeg er bare ikke av den oppfatning at de som jobber mest, streber mest nødvendigvis er de som får best karakterer :P

Jeg har fra mitt første år to A, og ble veldig positivt overrasket begge gangene. Har også tre stk B, som jeg også er positivt overrasket over.

Jeg jobber med fagene, absolutt. Men jeg jobber også 40% ved siden av, har en sønn og to hunder. Så har ikke like god tid som mange andre jeg studerer sammen med.

Ene jeg studerer med jobber raua av seg med fagene, er på Universitetet hver dag, leser hjemme osv, men får bare lave karakterer. 

Ja, jeg har samme erfaring som deg der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, HeleneFS skrev:

Ingeniørstudiet er utrolig krevende og hardt, man har flere obligatoriske arbeidskrav hver uke og man mister en del fritid. Karakterer er jo bare bokstaver man bruker når man søker den aller første jobben, så jeg ønsker ikke å se noen slite seg ihjel "unødvendig". Jeg er nok bare allergisk mot "streber-tendenser" og "generasjon perfekt" for jeg er redd folk føler at karakterene definerer de.

Sagt av kjærlighet, ikke som kritikk.

Du har rett i at det er avhengig av ambisjoner og evnenivå, men jeg tok ikke hensyn til de forskjellige gradene av smarthet, tok bare utgangspunkt i middelsstudenten. Megamarie er dritsmart da, så det var kanskje teit sagt da hun selvfølgelig klarer å få A om hun vil det.

(Jeg har to A'er selv fra ingeniørstudiet, så jeg er ikke noe slask selv altså, men begge kom tilfeldig og ikke av et satt mål om den karakteren)

Ingeniørstudiene er ikke noe mer krevende enn et hvilket som helst annet realfagstudie. Så jeg ser ikke poenget ditt må jeg si. Hvilket studie som er krevende kommer også helt an på personen, det er ikke sånn at realfagsstudier eller ingeniørstudier er det som er mest krevende for alle. Jeg tar realfag og ingeniørfag svært lett, så for meg er ikke et slik studie noe krevende. Jeg ville derimot slitt om jeg studerte histore eller samfunnsvitenskap.

Hvilke karakterer man får har ikke nødvendigvis noe å gjøre med om man er en slask eller ei heller. Jeg har flere medstudenter i klassen som jobber jevnt og trutt hver bidige dag gjennom hele semesteret, møter i alle forelesninger, men likevel har flere D, E og stryk, og blir kjempefornøyde med C. Da vil jeg heller kalle meg selv en slask som ikke møter i forelesninger, ikke leser gjennom semesteret, og generelt sett ikke har gjort en dritt annet enn skippertak før eksamen (som fungerer fordi jeg tar ting fort), men likevel får gode karakterer. Etter at jeg begynte å delta på forelesninger, samt faktisk jobbe i varierende grad gjennom semesteret, så har jeg fått A på alle eksamenene mine, og da har jeg også hatt A som mål på forhånd (men det er teit å jobbe for å få A?). Angrer på at jeg ikke startet med det før, det er mye morsommere å studere når man faktisk jobber med ting og får en dypere forståelse, og ikke bare "skippertakforståelse" som i alle fall på meg er glemt en uke etter eksamen.

Syns det egentlig det er en rar holdning å tenke at alle som ønsker/får gode karakterer automatisk er "strebere". Folk som jobber mye er flinke, uavhengig om de får gode, middels eller dårlige karakterer. Om ikke annet så lærer "strebere" seg en utrolig god arbeidsmoral. Da vil jeg heller si det er negativt slik en del studiesteder har lagt opp eksamen, at man kan konte uavhengig av karakter, sånn at alle som vil får to forsøk på eksamen (f.eks UiB). Dette bidrar i alle fall til "generasjon perfekt".

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, HeleneFS skrev:

Nei, men det sa jeg vel heller ikke, gjorde jeg?? Jeg sa det var krevende, punktum.

Jeg har ingen spesielle sterke meninger om dette temaet kjenner jeg. Jeg bare synes det er synd at en bokstav skal være fokuset og at man skal føle seg misslykket om man ikke klarer å oppnå det beste av det beste. Men i bunn og grunn mener jeg folk skal gjøre som de vil, også ønsker jeg at de gjør det som de blir lykkelig av.

Forresten enig med deg om det kontegreiene, vi får bare konte om vi har strøket. På HiB praktiseres det med at man kan ta konte uavhengig av karakter.

Jeg sliter litt med å skjønne hva du vil frem til, kjenner jeg. Hvorfor er det strebersk og negativt å ønske toppkarakterer? Det er eneste måten man får vist hva man kan akademisk, desverre passer ikke vurderingsformene for alle, så det er ikke alle som får den uttellingen som er korrekt i forhold til faktisk kunnskap. Men jeg ser fremdeles ikke problemet med å jobbe målbevisst for best mulig karakter. Noen må jobbe skithardt for å oppnå en c, de er vel ikke mindre streberske de enn de som får A for samme mengden arbeid? Eller er det kun når det snakk om A det er strebersk? 

 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
52 minutter siden, Elisabeth00 skrev:

Ingeniørstudiene er ikke noe mer krevende enn et hvilket som helst annet realfagstudie. Så jeg ser ikke poenget ditt må jeg si. Hvilket studie som er krevende kommer også helt an på personen, det er ikke sånn at realfagsstudier eller ingeniørstudier er det som er mest krevende for alle. Jeg tar realfag og ingeniørfag svært lett, så for meg er ikke et slik studie noe krevende. Jeg ville derimot slitt om jeg studerte histore eller samfunnsvitenskap.

Jeg mener det må være en forutsetning at man velger en retning man mestrer. Mulig jeg er "old school" men tror da fortsatt at flertallet enten er realfagshue eller noe anna ett eller annet jeg ikke forstår meg på i andre retningen. Selv det tatt i betrakting så er vel også realfag/ingeniør krevende?

Her (HBV) kan vi konte to ganger for å forbedre, hvis det blir satt opp konte riktignok. Jeg syns det er helt greit, har ikke noe inntrykk av at det gir noe mas om forbedring, tvertimot.  Det er også innført krav om bestått alle fag for å ta graden, noe jeg tenker må være positivt. Da har du heller ikke tid til å konte alle fag om du skal bli ferdig på normert tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, jeg vet jo ikke heller hva jeg mener lengre.

Jeg tror jeg skrev startinnlegget som en spøk egentlig "du går jo på ingeniør, kan ikke få A da" var vel ment som at det var for tungt til å få A? Jeg vetta søren jeg. Skrevet til en av mine beste venninner i et kort og lite gjennomtenkt øyeblikk.

Prøvde å finne noe logisk å svare på Elisabeth00 sitt spørsmål, men tror det bare ble rot.

Helt ærlig, dette engasjerer meg ikke noe sted. Har rapportert innleggene mine i håp om at de blir slettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, HeleneFS skrev:

Haha, jeg vet jo ikke heller hva jeg mener lengre.

Jeg tror jeg skrev startinnlegget som en spøk egentlig "du går jo på ingeniør, kan ikke få A da" var vel ment som at det var for tungt til å få A? Jeg vetta søren jeg. Skrevet til en av mine beste venninner i et kort og lite gjennomtenkt øyeblikk.

Prøvde å finne noe logisk å svare på Elisabeth00 sitt spørsmål, men tror det bare ble rot.

Helt ærlig, dette engasjerer meg ikke noe sted. Har rapportert innleggene mine i håp om at de blir slettet.

Da mente du åpenbart ikke det jeg leste :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, HeleneFS skrev:

Haha, jeg vet jo ikke heller hva jeg mener lengre.

Jeg tror jeg skrev startinnlegget som en spøk egentlig "du går jo på ingeniør, kan ikke få A da" var vel ment som at det var for tungt til å få A? Jeg vetta søren jeg. Skrevet til en av mine beste venninner i et kort og lite gjennomtenkt øyeblikk.

Prøvde å finne noe logisk å svare på Elisabeth00 sitt spørsmål, men tror det bare ble rot.

Helt ærlig, dette engasjerer meg ikke noe sted. Har rapportert innleggene mine i håp om at de blir slettet.

Jeg tolket det også dit hen som at det var litt på fleip, men føler det er en holdning som florerer en del så derfor jeg kommenterte på det. Blant annet er det en jentegjeng i klassen som jobber ekstremt mye, og som får greie til gode karakterer (middelsstudenter som yter sitt beste), som mange i klassen bare kaller for "streberne". Mens det er en annen gjeng som jobber ræven av seg de også men som ikke får det til, de er liksom slaskene som ikke gidder (og det er mye mer godkjent virker det som). Virker som at mange helt glemmer at folk har forskjellig kapasitet og at arbeidsmengde ikke direkte sammenfaller med karakterene. Derfor følte jeg for å skrive litt om det :P I tillegg har jeg bihulebetennelse og leser til kjemieksamen som jeg syns er kjedelig. Så jeg gav deg kanskje et litt voldsomt svar i forhold til hva jeg egentlig mente, sorry for det :P

5 timer siden, Joachim skrev:

Da har du heller ikke tid til å konte alle fag om du skal bli ferdig på normert tid. 

Det har man i alle fall på UiB, der kan man forbedre karakteren rett etter jul/sommer. På mitt bror sitt studie er det til og med undervisingspause i "konteuken" i en del av fagene, fordi de regner med de fleste vil prøve å forbedre karakteren.

Hos oss kan man konte dersom man stryker eller har gyldig fravær, men dersom man står må man vente til neste semester faget går med å forbedre karakteren, og da får du en ekstra eksamen i den normale eksamensperioden din (det kan man gjøre 2 ganger). Det sier seg selv at det er mye tyngre å ta opp et fag man ikke har hatt på et år, som skal tas samtidig med alle andre eksamener det semesteret, enn det er å ta en eksamen i starten av påfølgende semester :) Var det jeg tenkte på. Nå har jeg egentlig ikke noen store formeninger om dette i det hele tatt, annet enn at jeg syns det er litt rart å legge det opp sånn fra universitetenes/høgskolenes side. Men jeg vet folk som søker på master hos oss har klaget på det, fordi folk fra f.eks UiB kan forbedre snittet sitt samtidig som de følger normert tid, mens de på UiO må da ta et ekstra år for å forbedre karakterene før de får høyt nok snitt (særlig dersom karakterene fra siste bachelorår trengs å forbedres).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, HeleneFS skrev:

Du er så skoleflink at jeg får vondt i sjelen (og samvittigheten)! Du går jo på ingeniør, skal ikke strebe etter A da!! Jeg er glad så lenge jeg får C eller bedre :D.

ops, svidde vekk en lesedag i dag på å vaske, har 4 igjen og jeg har ikke åpnet pensumboken enda...

Haha, elektro er et ganske greit fag som de fleste får god karakter i på mitt studie, og jeg følte jeg fikk det relativt greit til, så da ville jeg ha A :) Til syvende og sist ønsker jeg B snitt, så da må jeg sette i litt ekstra trøkk i de fagene jeg tror jeg gjør det bra i og være fornøyd med C eller dårligere i fag jeg ikke er like god i :)

15 timer siden, Lillekrapyl skrev:

Jeg er bare ikke av den oppfatning at de som jobber mest, streber mest nødvendigvis er de som får best karakterer :P

Jeg har fra mitt første år to A, og ble veldig positivt overrasket begge gangene. Har også tre stk B, som jeg også er positivt overrasket over.

Jeg jobber med fagene, absolutt. Men jeg jobber også 40% ved siden av, har en sønn og to hunder. Så har ikke like god tid som mange andre jeg studerer sammen med.

Ene jeg studerer med jobber raua av seg med fagene, er på Universitetet hver dag, leser hjemme osv, men får bare lave karakterer. 

Helt enig! Jeg snakket nylig med noen i klassen min som gjerne sitter på skolen i 10-12 timer i eksamentiden. Jeg sitter maks 8 timer stort sett uansett. Jeg har alltid tenkt at de da sikkert hadde bedre karakter enn meg, men det hadde de ikke. Noen tar bare ting lettere, noen jobber mer effektivt på kort tid enn andre, og noen bare vet å bruke tiden rett. Så god karakter henger ikke nødvendigvis sammen med hvor mange timer man leser.

11 timer siden, Joachim skrev:

Jeg mener det må være en forutsetning at man velger en retning man mestrer. Mulig jeg er "old school" men tror da fortsatt at flertallet enten er realfagshue eller noe anna ett eller annet jeg ikke forstår meg på i andre retningen. Selv det tatt i betrakting så er vel også realfag/ingeniør krevende?

Her (HBV) kan vi konte to ganger for å forbedre, hvis det blir satt opp konte riktignok. Jeg syns det er helt greit, har ikke noe inntrykk av at det gir noe mas om forbedring, tvertimot.  Det er også innført krav om bestått alle fag for å ta graden, noe jeg tenker må være positivt. Da har du heller ikke tid til å konte alle fag om du skal bli ferdig på normert tid. 

Jeg er verken eller. Jeg tar både lesefag og realfag lett. Jeg tror egentlig tar lesefag litt lettere enn realfag, da kan man jo pugge, lese og synse seg frem til ting stort sett. Men realfag må man forstå for å kunne bruke riktig. Jeg forstår det relativt fort, men jeg tror jeg tar lesefag enda fortere. Likevel har jeg valgt realfagsstudier :P

Leser fremdeles til siste eksamen, i termodynamikk. Nå har jeg kommet innpå de litt vanskeligere temaene og kjenner jeg sliter litt mer, men fremdeles et par ting jeg blir overrasket over at jeg får til og jeg føler meg med ett litt mer tryggere på eksamen :) Skal straks regne mitt første eksamenssett, det kan jo være det ikke går like bra :O 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.12.2015, 19.53.07, Line skrev:

Fulltidsstudent og fulltidsjobb gjør noe med karakterene mine dessverre :getlost: Jeg er ikke happy med det, men jeg må bare få banket det inn i hodet at C-snitt er helt greit i denne situasjonen.

Syns det er imponerende, jeg! 

 

 

Jeg har endelig juleferie! Har litt "leseabstinenser" enda, og da er det godt å kunne lese litt fagrelatert på frivillig basis, og ikke fordi jeg har en eksamen like rundt hjørnet :P Også skal jeg jobbe på skolen litt fra og med mandag, før jeg drar til Bergen på torsdag :banana-santa:

 

Gleder meg til litt til neste semester også, da jeg har mange kjempespennende fag i vente :D 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleder meg også til neste semester, men ser frem til å nyte ferien først :)

Skal bare ha to fag, på 15 stp. Har de tre første semesterene hatt 3 fag hvert semester, på 10 stp. 

Tror det blir bra å bare ha to fag å konsentrere seg om.

Juridiske emner og sosialt arbeid med barn og familier :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig. Jeg har aldri merket forskjell på fag på 5 og 10 stp, så for min del har det bare vært mer stress med 5 stp fag fordi det da totalt ble flere fag. Heldigvis har vi ikke noen 5 poengsfag på studiet jeg går på nå da. Aldri hatt større enn 10 stp fag, men tror jeg hadde trivdes godt med større fag også :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at mange små fag er verre enn få store.

Forresten dette med å kjede seg etter eksamenstiden / semesteret er over kjenner jeg også ofte på. I sommer var jeg helt forvirret den første uken, haha! "Heldigvis" jobbe jeg mye hver ferie så det går ikke så lang tid før jeg har glemt at jeg har ferie i det hele tatt :/.  I år har jeg tatt fri hele romjulen, gleder meg veldig!

2 dager til siste eksamen!!!!!! 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leverte skriftlig mappeeksamen på fredag, den ble litt tynn på slutten men. Må hvertfall få en C på den, hadde egentlig planlagt B men grunnet litt dårlig informasjon om mappeoppgavene ble det litt kronglete for meg :P . Hadde kun en individuell å velge mellom, noe som gjorde puslespillet med presentasjonsmappeoppgave litt krevende!

Så er det muntlig gruppeeksamen på onsdag, den må jobbes med idag..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...