Gå til innhold
Hundesonen.no

Ekstremt småspist hund - velge mellom pest eller kolera?


Ulrikke
 Share

Recommended Posts

Guest Snusmumrikk

Små hyppige måltider er bedre enn sjeldne store for matlysta, veldig mange blir kvalme og føler seg uvelle om det går for lenge mellom hvert måltid, og da vil de jo hvertfall ikke ha mat. Slik er hvertfall mine. 

De er forskjellige. Hyppige måltider gjorde alt værre på min. Da ble han skikkelig lei. Men det må selvfølgelig ikke gå mange dager mellom hver gang de spiser heller, da krymper magesekken og de føler enda mindre behov for mat. Det som endte med å funke på min var fri tilgang på (høyenergi) tørrfôr. Da spiste han skikkelig en gang i døgnet, men valgte selv når. Og så fikk han tilbud om v&h i måltider innom. Etter han bikka tre år begynte han å spise greit :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er forskjellige. Hyppige måltider gjorde alt værre på min. Da ble han skikkelig lei. Men det må selvfølgelig ikke gå mange dager mellom hver gang de spiser heller, da krymper magesekken og de føler enda mindre behov for mat. Det som endte med å funke på min var fri tilgang på (høyenergi) tørrfôr. Da spiste han skikkelig en gang i døgnet, men valgte selv når. Og så fikk han tilbud om v&h i måltider innom. Etter han bikka tre år begynte han å spise greit :)

Ja det er klart, vi ga kun ett måltid i skåla av samme grunn, men hun fikk gjerne en brødskive ellet noe om hun ville ha på andre tider for å motvirke kvalme.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fant endelig løsningen på anorektikeren her.

Etter månedsvis med minimalt matinntak tilbragte hun 1 uke med en matglad setter som konkurrent i matfatet.

Nå spiser hun.

Vi gir fortsatt små porsjoner og fjerner maten fort hvis hun ikke spiser opp. Hun er ikke ute av risikoalderen enda..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luiz hadde også en periode hvor han bare gikk og snuste litt på maten etter "vær så god".

Vår løsning ble superregime, trappet gradvis ned over noen dager. Han har alltid måtte "jobbe" litt for maten, men under den matleie perioden ble det mest vent+vær så god.

Luiz måtte gå/helst løpe rett til matskåla og starte å spise etter "vær så god". Om han ikke gikk bort, så kom det ikke mat før neste dag/2 dager (trengte aldri å prøve enda flere dager), gikk han fra maten før det var spist opp - tok vi den bort med en gang og ikke mat før neste dag/2 dager.

Det fungerte hvertfall veldig effektivt hos oss, og han er nå superglad og arbeidslysten når maten skal serveres ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har det funka å gjøre maten morsom. Jeg fyller en del av tørrforet på en tomflaske eller en ball slik at de må jobbe litt for den. Da blir det gjerne til at de tømmer den før de tenker at: "hm.. jeg var kanskje sulten allikavel" og går til matskåla for å spise mer.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å gi vom og hundemat frossen? Jeg har en sånn småspist kar som gjerne sultet seg i en uke og spydde galle i sin ungdom, han ble bedre når vi fikk en til hund i huset :P litt mer konkurranse. Men han liker v&h frossen så da får han det.

Og ja når min først spiste litt da kunne han plutselig finne på å spise en skål med tørrfor etterpå - tror nok de kjenner at de egentlig er sultne når de får litt i magen :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg setter veldig stor pris på alle tips!

Frossen v&h har hun fått mange ganger. Det var stas lenge, men nå er det litt mer lotteri om det er godt eller ikke.... Dvs, i de siste par ukene har hun jo ikke villet ha v&h uansett...

I dag tidlig var hun løs i magen, av alle ting. Det har hun vel så å si aldri vært før, men jeg mistenker at det kan være varmen.... Så da fikk hun ei brødskive bare..... Nå i ettermiddag hadde hun kastet opp galle mens jeg var i butikken, sa sambo.... Så da fikk hun en kotelett da jeg kom hjem, og den gikk ned....

Aktiviseringsball til å putte tørrfor i har jeg tenkt på.... Men ikke prøvd... Det kan jo kanskje være en mulighet, av og til spiser hun hvis hun må "jakte" på kulene på gulvet.... Jentungen som innimellom leker med henne..

Ser for meg at dette blir dyret som om et par år har blitt dyr i matveien.... Men hva skal man gjøre, liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Får du hunden til å spise 50% eller mer V&H, spes type som inneholder innmat, behøver du ikke tenke på bein eller organer på det andre du gir av kjøtt/fisk. :) V&H inneholder litt i overkant kalsium, men skal ikke være noe problem for voksne hunder (til valper og eldre burde man helst gi litt beinfritt i tillegg). Ellers er det ikke mye de skal ha av bein eller organer, da, bare 10% av hver, hele småørret/laksekoteletter og diverse fra kylling er greie kilder til bein etc, ellers er rå eggeskall også fint for kalsium.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke fått henne til å spise det i det siste, men det kan være greit å vite at det kan være nok.... Takk for innspill!

Hun taklet kotelettbein fint i går....

i dag har hun spist en munnfull v&h, og that's it.... Men det er jo varmt da, og hun er løs i magen, muligens pga at hun fikk Bravecto mot flått på torsdag....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Står det "anbefalt" mengde på disse her da?

Det spiller vel liten rolle hva som er anbefalt mengde? Er hunden for tynn bør den få så mye den vil ha (men å bli skikkelig mett kan minske matlysten på sikt på noen hunder).
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, klart hun bør få så mye hun vil, men som du sier, hvis hun blir FOR mett så er det kanskje negativt det også..

Jeg fant tre typer Bozita på Buddy her i dag. I tillegg har jeg kjøpt frosne laksekoteletter fra First Price. I skrivende stund står hun og knasker i seg en laksekotelett.

Skjønner at jeg må tenke alternativt med dette dyret her.....

Er det noen vitaminer jeg burde passe på at hun får i seg? Hun får omega3-tilskudd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...