Gå til innhold
Hundesonen.no

Ekstremt småspist hund - velge mellom pest eller kolera?


Ulrikke
 Share

Recommended Posts

Ulldotten min spiser ekstremt lite. Det gjorde den forrige også, storpudler er jo kjent for å være vanskelige i matveien.

Denne har allikevel vært litt bedre enn den forrige.... Den forrige var rett og slett undervektig og så tynn ut. Denne ser forholdsvis normal ut, men jeg vil ikke at hun skal gå ned i vekt...

Det er veldig lett å si at bikkjer spiser når de blir sultne, at ingen friske hunder sulter seg osv. De som sier det så bastant har nok ikke vært borti en hund som glatt går over ei uke uten å spise mer enn en kvart munnfull på den tiden.... I tillegg spyr de galle når de ikke spiser, det stinker jo...

Jeg kan selvfølgelig spørre om noen av dere har tips til mat som kan smake for dyret.... Vom og hundemat har funket tidvis en stund, dvs hun har spist det noen ganger i uka. Nå virker det som om hun nekter det, så jeg har gitt det en pause....

Tørrfôr spiser hun noen kuler av en gang hvert skuddår. Tilbyr maten slavisk tre ganger i døgnet og tar den bort etter et kvarter. Har erfart at sjansen er større for at hun spiser dersom den tilbys såpass ofte, istedenfor to ganger.

Så er spørsmålet.... La dyret sulte når hun ikke spiser det hun får tilbudt? Ta vektnedgang, tynn hund og stinkende spy? Eller gi dyret det jeg vet hun spiser, men som ikke er innholdsmessig og ernæringsmessig optimalt? Jeg tenker som så at når hun ikke spiser, så får hun jo ikke i seg det hun skal uansett, så uansett hva man velger vil hun jo mangle noe.... Passer selvfølgelig på mengde salt og krydder osv, men sånn bortsett fra det...

Hva velger man? Jeg vet ikke om man klarer å sette seg inn i dette med mindre man faktisk har hatt en matnekter av en hund.... Jeg later som om jeg bryr meg null og niks om det, Hun får mat når vi selv spiser og når vi selv sitter ned, hvis vi løper rundt spiser hun aldri (akkurat sånn vet jeg at det er flere hunder som er da....)

Med "annen mat" tenker jeg på alt fra middagsrester, rå karbonadedeig/laks/koteletter, våtfôr fra dagligvare/dyrebutikk osv.... Jeg mener ikke å starte ekstraoppvartning de luxe, men jeg er så lei av å komme hjem til stinkende hund som har spydd galle og tråkket i det eller satt seg i det osv.... I tillegg er det ikke noe godt å ha noe som ser ut som en anorektisk hund..

Hva tenker dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja....

Jeg trodde vi var "skyld" i at den forrige puddelen var så sær.... Altså, at vi hadde gjort noe "feil", skjemt henne bort eller noe....

Denne gangen har vi vært beinharde, men med samme resultat.... Det er på grensa til fortvilende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"heldigvis " har mange unghunder slike perioder og det kan gå over enda. Jeg ville heller gitt henne noe som det er sannsynlig at hun spiser med en gang, fremfor å tilby flere forskjellige ting og nøde henne til å spise, sånn at det blir minst mulig styr rundt det. Og få en rutine på at hun spiser. Tar hun gobiter under trening så kan dere få i henne endel fornuftig der om dere bruker rene gobiter fremfor frolic ol.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Bytt på variantene fra V&H? Evt gi annet kjøtt, fisk og evt egg nå og da i tillegg for variasjon. Her får hunden sjelden servert samme mat to dager på rad (ikke det at min er vanskelig i matveien akkurat, men). :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en retriever (ironisk nok) som er veldig småspist, ikke så ekstremt som din, men på samme greia. Dog spiser han tørrfor, men gjerne hver fjerde dag om vi ikke jobber for å få inn han mat... Vi bytter på boksmat etc. som "topping", så kanskje prøve noe av det samme, men ikke som topping?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det snåle er at nå har hun spist veldig dårlig en stund (les: noen uker).

I dag har jeg gitt henne kjøttdeig og våtfôrboksemat, og hun har spist greit to ganger.

Jeg hadde glemt igjen ei skål med tørrfôr som jeg ikke har ryddet vekk - og hva skjer nå? Hun går bort der og spiser.... Kan det være noe med at de lettere kjenner sult hvis de spiser ok mengder og regelmessig? Altså at det blir en god sirkel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Variasjon i maten var veldig effektivt for min hobbyanorektiker i samme alder som din. Kjøpte diverse kjøtt, bein og avskjær hos slakter og porsjonerte i frysen. Gav også kyllingklubber, fisk, svineribbe og diverse annet rått som dukket opp til fornuftig pris i butikken. Samt litt boksemat for variasjon

Gav tørrfór og vom og hundemat som "basis" men passet på at han fikk noe helt annet til hvert 2.-4. måltid.

Heller bortskjemt hund enn radmager hund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun får aldri samme type fra v&h rett etter hverandre, men det ser ut til å spille minimal rolle.... Men de få gangene jeg har prøvd nytt tørrfôr, så er det alltid mest spennende med en gang. Så kan jeg bare glemme det. Men det finnes ikke 365 typer tørrfôr ganger x antall leveår, liksom ;)

Blande ting med kulene er bare tull. Hun bare slikker av kulene og spytter dem ut igjen. Dumme dyret...

Den forrige bikkja lurte jeg ved å bløtlegge tørrfor, kjøre det i blender(!) og blande det med annen mat.... Jeg har ikke lyst til å starte der igjen...

Virker som om dere er enige i at det viktigste er at hun spiser NOE...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det snåle er at nå har hun spist veldig dårlig en stund (les: noen uker).

I dag har jeg gitt henne kjøttdeig og våtfôrboksemat, og hun har spist greit to ganger.

Jeg hadde glemt igjen ei skål med tørrfôr som jeg ikke har ryddet vekk - og hva skjer nå? Hun går bort der og spiser.... Kan det være noe med at de lettere kjenner sult hvis de spiser ok mengder og regelmessig? Altså at det blir en god sirkel?

Ja, som med oss. Mer mat=mer sulten og mindre mat=mindre sulten, når det foregår over tid riktig nok. Bare pass på at du ikke kjører på med for mye for da virker det gjerne mot sin hensikt igjen. Om du får en god periode så kan du med fordel hoppe over et måltid i ny å ne så hun blir litt sulten innimellom, men uten at du får den negative effekten med tapt matlyst som du får når hun ikke spiser på lang tid.

Noe mat er definitivt bedre enn ingen mat, men er det mulig så ville jeg forsøkt å blande noe som er bra for henne med noe hun spiser så hun får litt av begge. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det snåle er at nå har hun spist veldig dårlig en stund (les: noen uker).

I dag har jeg gitt henne kjøttdeig og våtfôrboksemat, og hun har spist greit to ganger.

Jeg hadde glemt igjen ei skål med tørrfôr som jeg ikke har ryddet vekk - og hva skjer nå? Hun går bort der og spiser.... Kan det være noe med at de lettere kjenner sult hvis de spiser ok mengder og regelmessig? Altså at det blir en god sirkel?

Små hyppige måltider er bedre enn sjeldne store for matlysta, veldig mange blir kvalme og føler seg uvelle om det går for lenge mellom hvert måltid, og da vil de jo hvertfall ikke ha mat. Slik er hvertfall mine.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hun blir jo tydelig kvalm før hun kaster opp galle...

Må prøve å få i henne noe nyttig ja, men rått kjøtt i ulike varianter er vel ikke det verste tross alt?

Målet får være å få i henne mat da, sånn at vi opprettholder forbrenning og appetitt.... Og heller lite og ofte enn kjempestort måltid.... Merker det de få gangene hun faktisk spiser, at det er ikke så mye som går ned.... Sikkert bedre for matlysten da om hun spiser opp og egentlig ville hatt mer, enn at halvparten ligger igjen...

Nå har vi ferie i tre uker, så nå skal jeg ta litt tak i dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Små hyppige måltider er bedre enn sjeldne store for matlysta, veldig mange blir kvalme og føler seg uvelle om det går for lenge mellom hvert måltid, og da vil de jo hvertfall ikke ha mat. Slik er hvertfall mine.

Det er min erfaring også.

Jeg gav 3 små måltider daglig en god periode :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg veldig igjen. Akkurat nå har jeg en skeletor-wannabe som lever på luft og kjærlighet. Han er frisk og aktiv og blir desto tynnere siden han ikke spiser nok. Jeg gir 3-4 måltider om dagen og setter også mat frem på natten, akkurat nå

tror jeg det er varmen som har tatt matlysten hans.

Hos oss er løsningen variasjon. I fryseren har jeg hundemat fra Barf, Halla og Vom og hundemat, samt at jeg lager en del hundemat selv. Bla "Bone broth" som er sikker vinner. Har du forsøkt Norwegian Polar? Jeg vet ikke om en eneste hund som ikke liker det og det er sikringskost.

Ellers så pleier jeg å leker litt med han eller trene triks før jeg setter frem maten for det gjør han mer gira på å spise av en eller annen grunn. Heldigvis er det slik her at matlysten kommer tilbake igjen om litt. Håper det er slik for din også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Har hatt en puddel i huset med spisevegring som skulle spise. Jeg serverte måltider og brukte de andre hundene så han fikk litt konkurranse. Endte opp med å få i hunden 1 kg provit om dagen.

Kjenner også til oppdretter som fri forer tørr for men også serverer V&H i to porsjoner for dagen.

Siden den spiser lite så hadde jeg satset på kraftig for, bruker å smake mer og får da i seg mer per mengde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hun blir jo tydelig kvalm før hun kaster opp galle...

Må prøve å få i henne noe nyttig ja, men rått kjøtt i ulike varianter er vel ikke det verste tross alt?

Målet får være å få i henne mat da, sånn at vi opprettholder forbrenning og appetitt.... Og heller lite og ofte enn kjempestort måltid.... Merker det de få gangene hun faktisk spiser, at det er ikke så mye som går ned.... Sikkert bedre for matlysten da om hun spiser opp og egentlig ville hatt mer, enn at halvparten ligger igjen...

Nå har vi ferie i tre uker, så nå skal jeg ta litt tak i dette...

Bare husk å gi bein i tillegg og ikke bare fileter ;) Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare husk å gi bein i tillegg og ikke bare fileter ;) Lykke til.

Kan man kjøpe koteletter på Kiwi (eller Rema eller andre steder da) og gi dem med beina?

Ikke røkte eller behandlet på noe vis, altså...

Eller er det kanskje billigere å oppsøke en slakter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man kjøpe koteletter på Kiwi (eller Rema eller andre steder da) og gi dem med beina?

Ikke røkte eller behandlet på noe vis, altså...

Eller er det kanskje billigere å oppsøke en slakter?

Ubehandlede ben av ikke store vektbærende knokler er hovedregelen :) Så koteletter går til nød, dog ville jeg nok personlig prøvd å få tak i større biter hos slakter hvis du vil ha storfe/gris. Ellers er jo kyllinglår/vinger og kanin supert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ubehandlede ben av ikke store vektbærende knokler er hovedregelen :) Så koteletter går til nød, dog ville jeg nok personlig prøvd å få tak i større biter hos slakter hvis du vil ha storfe/gris. Ellers er jo kyllinglår/vinger og kanin supert :)

Takk for tips!

Hva skal jeg spørre etter hos slakteren da? :P

"Atte jeg skal fore bikkja mi og lurer på om du har noe som passer?" Hehehehe.... Uff, jeg er litt grønn her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips!

Hva skal jeg spørre etter hos slakteren da? :P

"Atte jeg skal fore bikkja mi og lurer på om du har noe som passer?" Hehehehe.... Uff, jeg er litt grønn her...

Leggbein fra større dyr, bog/skulder, oksehaler finner du i frysedisken, fårikålkjøtt med ben er fint (det er jo også litt fetere :) ), og kalkunnakker (vet bl.a. vom og hundemat selger det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boksemat, f. eks Bozita? Ganske billig, og veldig smakelig. :)

Skulle til å foreslå disse. Mine elsker det, og vi brukte det til yngste whippeten den perioden hun ikke spiste noe som helst omtrent. :)

Ellers vil jeg si at jeg føler med deg. Er ikke kjekt med sånne hunder altså, har hatt en sånn tidligere. Kan bare glemme alt av "klassiske triks" da, med mindre man syns det er ok at hunden er undervektig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! Litt bakgrunnsinfo om oss: jeg og min kjæreste diskuterer når vi bør skaffe oss valp. Vi er begge i 20-årene og bor i ett hus på landet med gode utemuligheter og turmuligheter i skog og mark. Vi begge studerer over nett, og begge vil ha en fremtid med hjemmekontor da vi studerer programering og UX/UI developer. Vi har generelt stabil økonomi, og partneren min jobber ved siden av studiene i tillegg. Jeg får tileggsstipend fra lånekassen. Jeg mistet min far for nesten ett år siden og har vært i en tung periode veldig lenge, nå er jeg bedre og føler meg mye bedre da jeg kommer meg ut mer osv. Jeg har erfaring med hund fra før, men dette er første egne hund. Hos mine foreldre har jeg vokst opp med sibirsk husky, jeg har også hatt mange sommerjobber som hundepasser der "klientene" mine har vært hos meg flere uker om gangen. Vi har bestemt oss for at vi ønsker oss en svart engelsk labrador, og har satt oss inn i hva det vil så å eie en slik rase. Jeg ønsker også å bruke hunden som hobby-hund og tenker å trene lydighet, og drive med dummy-trening. Jrg har godkjent jegerprøve og hadde vært utrolig gøy å utforske jakt videre også! Men når er det rett tidspunkt? Jeg personlig føler meg klar. Jeg er ikke glad i å reise, og trives best ute på sommeren i telt eller hengekøye. Studiene tillater meg å være hjemme med valpen, og å komme meg ut mer etterhvert som han / hun blir eldre. Vi har råd til forsikring, uforutsette veterinær utgifter osv. Jeg føler meg så, sæ klar, men har fått kritikk av andre (hovedsakelig familie) om at det ville vært dumt å skaffe seg valp nå da jeg er student...
    • Synes dere de er fine?
    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...