Gå til innhold
Hundesonen.no

Ha valp alene kontra å ha voksen i tillegg


Sprettballen
 Share

Recommended Posts

Er det noen som har erfaringer med å ha valp som alenehund kontra å få valp når man ha en voksen? Jeg har bare hatt valp sammen med voksen. De gangene jeg har hatt alenehund har den allerede vært voksen.

Har dere merket noe forskjell på valpens utvikling av språk f.eks? Er det mer arbeid med aktivisering av valp når man har den alene kontra sammen med voksen? Elller synes dere kanskje det er mindre arbeid med bare valp enn valp og voksen? Jeg innbiller meg at man får en del gratis når man har en voksen hund i tillegg.

Det er bare noe jeg har fundert på, jeg vurderer ikke i nær framtid å ha valp alene altså, hehe. Trives veldig godt med de to jeg har ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal, så sant det er mulig, alltid ha voksen hund i tillegg når jeg har valp. Syns man får ekstremt mye gratis, spesielt i forhold til valpebiting. Krever jo at hunden man har er bra med valper. Den voksne får bare "kosejobben" med leking, aktivisering og lære litt forsiktige grenser, selve oppdragelsen er jo min uansett og den voksne må skjermes ved behov. Men likevel synes jeg det er mye mer behagelig å ha valp sammen med voksen enn kun valp. Jeg har hatt begge deler.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal, så sant det er mulig, alltid ha voksen hund i tillegg når jeg har valp. Syns man får ekstremt mye gratis, spesielt i forhold til valpebiting. Krever jo at hunden man har er bra med valper. Den voksne får bare "kosejobben" med leking, aktivisering og lære litt forsiktige grenser, selve oppdragelsen er jo min uansett og den voksne må skjermes ved behov. Men likevel synes jeg det er mye mer behagelig å ha valp sammen med voksen enn kun valp. Jeg har hatt begge deler.

Jeg tenker akkurat sånn som deg. Min voksne er kjempesnill med valpen og har vært veldig fin å ha sammen med mini. Hun er ikke noe veldig fan av fremmede valper, men vår valp har hun tatt godt i mot. Jeg merker nå at hun begynner å bli litt lei. Mini er nå 12 uker og har blitt mer voldsom og hardhendt så jeg skjermer den voksne en del, mini har jo veldig skarpe tenner og går etter ører, poter og hale på den store. Hun har fortsatt et hav av tålmodighet, men har satt mini på plass to ganger den siste uka. Kort og kontant beskjed som lille har hørt etter på, men jeg vil likevel ikke la mini plage den voksne. De har, og kommer til å ha, mye selskap i hverandre, det er jeg sikker på.

Min voksne er vokst opp med flere andre hunder og hun har et veldig bra språk og hun leser andre hunder ekstremt godt, og det tror jeg nok jeg kan takke de voksne hundene hun har vokst opp med for. Det håper jeg at mini også lærer etter hvert.

Den voksne skjønner godt at mini er liten. Så selv om schäferen elsker å jage på whippeter som løper, har hun ikke hatt antydning til å løpe etter mini på tur, det kommer nok etter hvert når mini blir eldre, hehe

Ellers finner hun seg i det meste så lenge mini ikke blir for hardhendt.

11403438_10207008476072878_6442887898947

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at hva slags hund den voksne er vil legge mange av forutsetningene for hva valpen får ut av det. Litt selvsagt, men.

Det jeg følte jeg fikk mest ut av med valp + voksen var selskapet innendørs (følte ikke at jeg trengte å ha øyne på stilk like mye, og den voksne aktiviserte valpen en del) og alene hjemme "trening" :) . Tror ikke den valpen jeg hadde da fikk noe bedre hundespråk av den voksne den bodde sammen med.

Jeg tror at jeg har vært flinkere med valpen nå til å dra mye rundt omkring, oppsøke forskjellige hunder jeg vet er ok (familie og venner), situasjoner, være med på besøk osv enn jeg var da jeg hadde voksen + valp. Hun har mye bedre språk enn den valpen jeg hadde sammen med voksen hund, men det har hun også hatt fra dag 1.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første hunden min fikk jeg alene og jeg synes det var mere slitsomt enn nummer to eller tre eller fire. Da hadde de hverandre å lære av. Bitetreninga slet jeg veldig mye med eldstemann men de andre gikk det mye lettere siden de lærte av de store hundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...