Gå til innhold
Hundesonen.no

Beskyttelse mot mygg og knott


Recommended Posts

Hei!

Etter en tur i marka i går har hunden flere røde flekker i lysken. Googlet meg frem til at det sannsynligvis er bitt fra tuneflua, så farlig er det jo ikke, men det ser ikke særlig godt ut heller.

Så, er det noen måte å forebygge det på? Finnes det mygg- og knottmiddel til hund - i så fall, noen anbefalinger? Eller kan man lage noe selv? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har allerede fått flåttmiddel, så dobbelt opp er vel ikke det lureste. :P Men Bravecto da, så får kanskje prøve Exspot neste gang.

Dobbeltsjekk med veterinæren, men jeg tror ikke det skal være noe problem å kombinere bravecto og en av de repellerende. :)

EDIT: Studie som viser at det er trygt å bruke scalibor og bravecto på likt: http://www.parasitesandvectors.com/content/7/1/105:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er grunnen til at så mange velger tabletter? Disse gir ikke fullgod beskyttelse mot flåttbårne sykdommer og er helst et alternativ for hunder som ikke tåler vanlig flåttmiddel.

Min bror sin hund bruker dette fordi den ikke tåler vanlig flåttmiddel, men det er jo ikke en fullgod løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ingen som har noen tips som ikke er så sterke? Evt noe man bare kan spraye på ved behov? Mine to eldste reagerer på Expot (derfor jeg bruker Bravecto) og vi bor ved sjøen så her trengs det bare når vi har planlagt innlandstur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ingen som har noen tips som ikke er så sterke? Evt noe man bare kan spraye på ved behov? Mine to eldste reagerer på Expot (derfor jeg bruker Bravecto) og vi bor ved sjøen så her trengs det bare når vi har planlagt innlandstur

Jeg bruker "Mygga" (spray) på meg selv, og da holder smådjevlene seg langt unna. Så så lenge hunden er i nærheten av meg er hun sånn høvelig beskyttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er grunnen til at så mange velger tabletter? Disse gir ikke fullgod beskyttelse mot flåttbårne sykdommer og er helst et alternativ for hunder som ikke tåler vanlig flåttmiddel.

Min bror sin hund bruker dette fordi den ikke tåler vanlig flåttmiddel, men det er jo ikke en fullgod løsning.

Hunder som bader mye bør ikke bruke flåttmiddel, effekten blir dårlig og blir spredt i vannet (heller enn på hunden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er grunnen til at så mange velger tabletter? Disse gir ikke fullgod beskyttelse mot flåttbårne sykdommer og er helst et alternativ for hunder som ikke tåler vanlig flåttmiddel.

Min bror sin hund bruker dette fordi den ikke tåler vanlig flåttmiddel, men det er jo ikke en fullgod løsning.

Hvor står det at de ikke er det? Grunnen til at jeg valgte å prøve de nå er rett og slett fordi veterinær anbefalte de. Bade masse gjør han også. Null bivirkninger, varer i tre måneder, har i etterkant plukket av èn død flått (er masse flått her), i det hele tatt er jeg egentlig kjempefornøyd.

Jeg hadde, som yurij, gjerne ønsket noe som kan brukes ved behov jeg. Har ikke hatt noe problem med mygg og knott før vi var i Nordmarka og det stedet hundeklubben holder til, så det hadde vært greit å ha noe å spraye på den ene dagen i uka. :P Mener å ha lest noe om det før - hvitløk/eddik/et eller annet-blanding, som man kan lage selv? Husker ikke helt. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er grunnen til at så mange velger tabletter? Disse gir ikke fullgod beskyttelse mot flåttbårne sykdommer og er helst et alternativ for hunder som ikke tåler vanlig flåttmiddel.

Min bror sin hund bruker dette fordi den ikke tåler vanlig flåttmiddel, men det er jo ikke en fullgod løsning.

Fordi veterinæren mente det var ***** fint på bruke! Helt til jeg kom hjem og leste pakningsvedlegget..... Fortsatt litt snurt for det ja, dyre er de og. "Heldgivis" hadde de bare til 2 hunder, så de 2 hundene som ikke fikk særlig med flått ifjor fikk de pillene så kjøpte jeg heller en over dobbelt så billig exspot greie til hun som hadde uhorvelige mengder flått ifjor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor står det at de ikke er det? Grunnen til at jeg valgte å prøve de nå er rett og slett fordi veterinær anbefalte de. Bade masse gjør han også. Null bivirkninger, varer i tre måneder, har i etterkant plukket av èn død flått (er masse flått her), i det hele tatt er jeg egentlig kjempefornøyd.

Les linken jeg la ut. :) Det reduserer smittefare, men gir ingen fullstendig beskyttelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er grunnen til at så mange velger tabletter? Disse gir ikke fullgod beskyttelse mot flåttbårne sykdommer og er helst et alternativ for hunder som ikke tåler vanlig flåttmiddel.

 

Min bror sin hund bruker dette fordi den ikke tåler vanlig flåttmiddel, men det er jo ikke en fullgod løsning.

Studier har vist at det tar minst 24 timer før flåtten overfører sykdom, Bravecto dreper flåtten etter maks 8 timer...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studier har vist at det tar minst 24 timer før flåtten overfører sykdom, Bravecto dreper flåtten etter maks 8 timer...

Link til studiene? Jeg finner kun at smitte vanligvis overføres etter 12-24 timer, slik at man risikoen for smitte er veldig lav dersom flåtten fjernes før det har gått 12 timer. Finner ikke noen vitenskaplige linker på det, så det er godt mulig det jeg har funnet er feil. :)

felleskatalogen står det skrevet om produktet:

"Overføring av parasittbårne sykdommer kan ikke utelukkes."

Fra Bravecto sin side:

"Overføringstiden for de vanligste patogener som forårsaker flåttbårne sykdommer i Norge (Borrelia burgdorferi, Anaplasma phagocytophilum) er generelt lengre enn 12 timer. Imidlertid kan overføring av flåttbårne sykdommer under ugunstige omstendigheter aldri utelukkes."

Om produktet i tillegg gjør slik at flått heller ikke biter (som mange her inne opplever) er det jo klart risikoen vil være ekstremt lav/minimal. En skal jo være uheldig i utgangspunktet for å bli smittet. Men mange opplever jo at hunden får en drøss med flått selv om de går på pillene. Er man da i områder der det finnes borrelia og hunden får ekstremt med flått ønsker man gjerne en fullstendig beskyttelse.

Det var ikke meningen å starte en voldsom diskusjon om dette altså, beskjeden min bror fikk fra veterinær var at pillene ikke gav fullstendig beskyttelse. Det er i utgangspunktet bare derfor jeg var nysgjerrig på det. :)

Jeg bruker ikke flåttmiddel på mine en gang, de får 0-2 flått i året, og jeg sjekker dem hver kveld.

Hunder som bader mye bør ikke bruke flåttmiddel, effekten blir dårlig og blir spredt i vannet (heller enn på hunden).

Godt poeng, ikke noe jeg har tenkt over. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Link til studiene? Jeg finner kun at smitte vanligvis overføres etter 12-24 timer, slik at man risikoen for smitte er veldig lav dersom flåtten fjernes før det har gått 12 timer. Finner ikke noen vitenskaplige linker på det, så det er godt mulig det jeg har funnet er feil. :)

felleskatalogen står det skrevet om produktet:

"Overføring av parasittbårne sykdommer kan ikke utelukkes."

 

Fra Bravecto sin side:

"Overføringstiden for de vanligste patogener som forårsaker flåttbårne sykdommer i Norge (Borrelia burgdorferi, Anaplasma phagocytophilum) er generelt lengre enn 12 timer. Imidlertid kan overføring av flåttbårne sykdommer under ugunstige omstendigheter aldri utelukkes."

 

 

Om produktet i tillegg gjør slik at flått heller ikke biter (som mange her inne opplever) er det jo klart risikoen vil være ekstremt lav/minimal.  En skal jo være uheldig i utgangspunktet for å bli smittet. Men mange opplever jo at hunden får en drøss med flått selv om de går på pillene. Er man da i områder der det finnes borrelia og hunden får ekstremt med flått ønsker man gjerne en fullstendig beskyttelse.

 

Det var ikke meningen å starte en voldsom diskusjon om dette altså, beskjeden min bror fikk fra veterinær var at pillene ikke gav fullstendig beskyttelse. Det er i utgangspunktet bare derfor jeg var nysgjerrig på det. :)

 

Jeg bruker ikke flåttmiddel på mine en gang, de får 0-2 flått i året, og jeg sjekker dem hver kveld.

 

 

Godt poeng, ikke noe jeg har tenkt over. :)

Kan finne link i kveld, er på jobb nå. :) Det er helt naturlig at de garderer seg på den måten, ingen legemidler kan garantere hundre prosent effekt. I pakningsvedlegget på p piller står det også at man ikke kan garantere 100% beskyttelse mot uønsket graviditet.

Du spurte hvorfor så mange bruker bravecto og mye av det er nok pga veldig lite bivirkninger på bravecto sammenlignet med annet flåttmiddel, man unngår hunder og katter som sprer gift via halsbånd og generelt at folk synes det er praktisk å kunne gi en tablett som varer i tre måneder. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke Bravecto min bror har fått. Det er de gamle pillene som tar livet av flåtten mellom 8-48 timer.

"Lopper og flått må feste seg til verten og begynne å spise for å bli eksponert for virkestoffet, og virkningen inntrer innen hhv. 8 og 48 timer etter at de har festet seg.

Forsiktighetsregler: Parasittene må suge blod av verten for å bli eksponert for afoksolaner, og risiko for overføring av parasittbårne sykdommer kan derfor ikke utelukkes. "http://www.felleskatalogen.no/m/medisin-vet/nexgard-merial-5891450

Så da skal jeg gi beskjed til min bror om at han heller bør få de andre tablettene.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...