Gå til innhold
Hundesonen.no

Vannmengde


Poter
 Share

Recommended Posts

Hvor mye vann/væske trenger en hund daglig? Husker vi hadde en diskusjon om det for noen år siden og at det da kom frem noe ny forskning på hva de trenger. Hadde vært interessant om det var noen oppdatert forskning på det nå. Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk fortalt fra Dyrlegen min for noen år siden at de regnet et inntak på 0,7dl pr kg hund..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Det hørtes veldig mye ut?

Har ikke noen link til forskning, men her går det ca 3 liter pr dag på 2 hunder på 25-27kg hver. Fôrer med V&H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes veldig mye ut?

Har ikke noen link til forskning, men her går det ca 3 liter pr dag på 2 hunder på 25-27kg hver. Fôrer med V&H.

Det blir jo omtrent det dine hunder drikker. 2 hunder på 25 kg skal utifra det regnestykket ha 3,5 liter pr dag, tilsammen. Dine drikker ca 3 liter, altså litt mindre, men de fores på v&h som har mye væske i seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0,7dl pr kg?

Forer også på V&H, og Iria drikker max 1dl daglig, ofte mindre. Hun veier riktignok bare 8kg, og jeg har ofte tenkt at hun drikker veldig lite, men jeg var ikke klar over at "underskuddet" var såpass stort.

Det er 30 til 35% tørrstoff i V&H så da stemmer det ganske godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0,7 er bare er utgangspunkt. Det vil jo variere fra individ og fra klima osv.. For å sjekke om hunden er dehydrert sjekker man hunden og ikke nødvendigvis mengden vann..

I tillegg vil jo v&h sikkert inneholde minst 50% vann.. Så de vil jo få i seg en del der også..

I tillegg er det avhengig av hva annet hunden spiser. Røkte eller salt vil øke vannbehovet..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundene her drikker veldig lite når vi forer på rått. Veldig sjeldent vannskålen er tom, tre hunder. Som oftest virker det som at jeg tømmer ut nesten like mye vann som var i til å begynne med. De drikker gjerne noen få slurker et par ganger om dagen. Mer om de har vært aktive selvsagt, og da drikker de jo gjerne vann fra naturen også.

Akkurat nå er det tørrfor en periode pga oppussing av kjøkken, og jeg er helt sjokkert over vannmengden som går med altså. Nesten sånn at jeg blir usikker på om jeg bør la dem drikke såpass mye? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0,7 er bare er utgangspunkt. Det vil jo variere fra individ og fra klima osv.. For å sjekke om hunden er dehydrert sjekker man hunden og ikke nødvendigvis mengden vann..

I tillegg vil jo v&h sikkert inneholde minst 50% vann.. Så de vil jo få i seg en del der også..

I tillegg er det avhengig av hva annet hunden spiser. Røkte eller salt vil øke vannbehovet..

Hun er ikke dehydrert så jeg har ikke akkurat vært så veldig stressa over det. Det er mest bare fascinerende å se forskjellen når andre hunder (som fores på tørrfor) drikker, mot når hun drikker :)

Aktivitet, annen mat og temperatur påvirker selvsagt veskeinntaket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundene her drikker veldig lite når vi forer på rått. Veldig sjeldent vannskålen er tom, tre hunder. Som oftest virker det som at jeg tømmer ut nesten like mye vann som var i til å begynne med. De drikker gjerne noen få slurker et par ganger om dagen. Mer om de har vært aktive selvsagt, og da drikker de jo gjerne vann fra naturen også.

Akkurat nå er det tørrfor en periode pga oppussing av kjøkken, og jeg er helt sjokkert over vannmengden som går med altså. Nesten sånn at jeg blir usikker på om jeg bør la dem drikke såpass mye? :P

Hunder har selvkontroll, som oftest, at de drikker kun når er trøste og stopper når de ikke er tørste lengre.. Vistnok bedre utviklet enn hos oss mennesker..

Men så klart, noen kan jo få "hang ups" og drikker til det er tomt :lol:

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund drikker veldig lite når hun råfores og mer om hun får tørrfor/pølser osv.

Men, jeg ser på vinteren at hun tisser veldig gult og da kan hun da ikke få i seg riktig mengde med vann? Gir derfor alltid vann i maten i tillegg slik at hun får i seg ekstra vann under måltider.

Det kommer vel helt an på hvor mye de bruker seg i løpet av en dag, på hvor mye vann de skal ha også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund drikker veldig lite når hun råfores og mer om hun får tørrfor/pølser osv.

Men, jeg ser på vinteren at hun tisser veldig gult og da kan hun da ikke få i seg riktig mengde med vann? Gir derfor alltid vann i maten i tillegg slik at hun får i seg ekstra vann under måltider.

Det kommer vel helt an på hvor mye de bruker seg i løpet av en dag, på hvor mye vann de skal ha også..

Fargen kan ha en sammenheng, men som oftest kan man ikke bruke den som en indikator.. Det er mye som spiller inn..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...