Gå til innhold
Hundesonen.no

En vakker dag kommer nabohunden til å ta livet av hunden min


Hgpeders
 Share

Recommended Posts

Naboen har en staffordshire terrier som går til angrep på myndemixen min, begge han hunder. Så sant han er løs og et steinkast unna, kommer han løpende og går rett på strupen. Ved minst 4 anledninger de siste par årene har jeg eller eier måttet kaste oss inn for å dra staffen unna. Han er vistnok snill som dagen er lang med alle, bortsett fra min hund, som han tydeligvis har satt seg fore å bli kvitt.

En gang vi sykla forbi, og stoppa for å veksle et par ord, kom staffen løpende ut fra gårdsplassen og gikk til angrep. Ved siste episode kom staffen løpende inn i gårdsplassen min med eier løpende og kjeftende etter, uten at det hjalp, og rett i strupen på hunden min.

Riktig nok har min hund vært mye der borte og markert, da han gjerne løper bort på garasjehjørnet deres når jeg slipper han ut på trappa for å gå på do, og han har vel kanskje en egen evne til å irritere på seg andre hunder generelt, but still.... en hund skal ikke gå til angrep på den måten uansett!

Naboen har sagt at de skal holde han i bånd til enhver tid, men rett som det er ser jeg at han er løs i lag med de når de er ute og arbeider i hagen. Vi har også snakka litt om å gå tur sammen for å prøve å sosialisere de, men føler ikke at de er særlig interessert i å gjøre en innsats. Det har nå kommet til det punktet hvor jeg føler jeg snart må velge hvem som skal få leve, min eller deres hund.

Om vi sosialiserer, trener eller tryller, så vil jeg likevel aldri kunne stole på han igjen, hvertfall ikke om de er alene. Om vi begge har hundene konsekvent i bånd, er det nok at de tilfeldigvis kommer seg løs samtidig, så er min hund ferdig.

Hva gjør jeg? Kunne noe så enkelt som "sauetrening" vært en ide, siden han tydeligvis bare reagerer på min hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kam du ikke gjerde inn hagen?

Har altfor stor tomt til det.. men har vært inne på tanken om gjerde inn gårdsplassen. Det er uansett et problem når jeg risikerer at han går CHAAARGE til angrep bare vi stopper i veien utenfor gårdsplassen deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere begge slipper ut hundene og ingen av dere har særlig til innkalling, og det ikke er mulig å skille av tomtene med gjerde, skjønner jeg ikke helt hva slags råd du vil ha?

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh, hva med å holde begge bikkjene i bånd? Eller gjerde inn? Det er jo faktisk båndtvang nå, og ellers så skal man alltid ha kontroll på hunden sin, noe som tydeligvis ingen av dere har.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg ser på som et problem her, først fra din side, er at du slipper ut hunden din løs selv om du vet at A: Han løper bort å markerer på andre sin eiendom. Og B: Slipper han ut løs selv om du vet at det kan hende at det er en løs aggressiv hund der. Hadde det vært meg hadde jeg passet på å bli med ut og tatt meg bryet med å koble på en langline eller flexi om ikke annet. Og selvsagt er det et par feil fra din nabo også. At han har en hund som ikke liker din hund som resulterer slik det gjør gir jo din nabo et ekstra ansvar for å passe på sin hund, spesielt da hjemme hvor han vet hva som finnes i nabolaget og hva som kan skje om han ikke passer på. Utover det så spiller det ingen rolle hvem som erger på seg hvem, alle hundeeiere har ansvar for å passe på sin hund, og det gjelder på flere plan, ikke bare med aggressive hunder.

Personlig hadde jeg, i tillegg til å ikke la min hund løpe å markere på andre sin eiendom og passe på å bli med ut og å holde meg i nærheten for å være sikker på at hunden min fortsatt er i live innen den er ferdig å gjøre fra seg, ringt politiet og anmeldt den andre hundeeieren. Neste gang hunden kommer løpende i strupen på din(når din er under kontroll), og hver gang etter det hadde jeg ringt og anmeldt. Så får han ta ansvar for sine (manglende) handlinger, og du for dine. Om både din og din nabos hund er ute av kontroll så får dere takke dere selv begge to.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Du lar dem jo knive og krangle med å slipe din bort til garasjen og markere. Så dette ville jeg hatt slutt på med en gang. Og så lenge han og nabohunden kniver så ville jeg hatt min selv i band eller langline og trent inn en knakende god innkalling og en enda bedre avstands sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du lar dem jo knive og krangle med å slipe din bort til garasjen og markere. Så dette ville jeg hatt slutt på med en gang. Og så lenge han og nabohunden kniver så ville jeg hatt min selv i band eller langline og trent inn en knakende god innkalling og en enda bedre avstands sitt.

Bare nysgjerrig, men hvordan vil en avstandssitt hjelpe i denne situasjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Bare nysgjerrig, men hvordan vil en avstandssitt hjelpe i denne situasjonen?

Hunden er på veg bort til naboen så kan en f den i sitt og plukke den opp. På noen hunder fungerer avstandsitt mye bedre enn inkalling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke går an å gjerde inn hele tomten, hva med å gjerde inn deler av den? Trenger ikke være så alt for dyrt heller, og det finnes "ferdigløsninger. Jeg hadde definitivt tatt meg bryet der altså, så kan du slippe ut hunden din og du vet akkurat hvor du har den.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Jeg mener at det virkelig ikke går an å ha en slik hund uten å ta spesielle forhåndsregler...

Ville tatt en alvorsprat med eier om at hunden skal holdes i bånd/forsvarlig inngjerdet, ellers anmelder du dette. Samtidig burde jo du også ha kontroll på din hund.

Min egen hund ble alvorlig skadd av en annen en gang, og vi kom til enighet med eieren der at dette ikke ble anmeldt så lenge hunden ble forsvarlig holdt fremover og vi aldri skulle se hunden løs igjen (var løs og min i bånd da dette skjedde). Det var heldigvis ikke noe problem, men det hadde det absolutt vært om samme hund fortsatte å gå løs og jeg skulle vært redd hver gang jeg gikk ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...