Gå til innhold
Hundesonen.no

Sauer


Lillekrapyl
 Share

Recommended Posts

  • Svar 83
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Slik ser det ut under foring

Veldig lov med ot nå er lammene på vei hit

Posted Images

Tror våre er litt små :P Forrige uke veide den største 8,1 og den minste 4,8 kg.

Men det er spælsau sant? :) de er mindre enn NKS så det er ikke sikkert de er små :) hvor gamle er de nå?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge flaskefores de? Jeg har delvis tinget kopplam til neste sommer, og sagt at vi kan ha gutter siden vi ikke skal begynne med sau (enda). Hvor lenge har man guttene før de sendes på slakt? Skal de på beite først?

Skal de bo ved siden av hønsegården?

:D:rofl:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha GNS da :)Kulere, penere, flottere skinn, og smaker ikke gammel ullsokk :P

Sau smaker gammel ullsokk uansett syns jeg :lol: Men ja, drømmer om GNS. Men da om jeg skal ha for å ha, bare noen gutter som kopplam en sommer, da tar jeg det jeg får.
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sau smaker gammel ullsokk uansett syns jeg :lol: Men ja, drømmer om GNS. Men da om jeg skal ha for å ha, bare noen gutter som kopplam en sommer, da tar jeg det jeg får.

Jeg har aldri egentlig likt sauekjøtt. Men GNS smaker ikke sau på den måten, så de går ned :)

red; vi begynte også med kopplam. Første året to nks og en villsau (villsauen var en av de kuleste vi har hatt) andre året seks nks, hvorav tre døde av kolikk. Da gadd jeg ikke kopplam mer, og kjøpte søyer og bukk av GNS. De har vært fantastiske :) Litt vedmodig, siste året vi har sau nå. To gamle søyer og et lam. Bukken er slakta, så nå er det slutt...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det vanlig at det blir mange kopplam forresten? Og at det er lett å få tak i?

Vi hørte med 6-7 ulike bønder, som ikke hadde fått noen kopplam. Annonserte så i en avis, og fikk tilbud om disse. Han hadde mange hundre sauer, men fikk da bare fire kopplam (to tvillingpar).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det vanlig at det blir mange kopplam forresten? Og at det er lett å få tak i?

Vi hørte med 6-7 ulike bønder, som ikke hadde fått noen kopplam. Annonserte så i en avis, og fikk tilbud om disse. Han hadde mange hundre sauer, men fikk da bare fire kopplam (to tvillingpar).

Varierer veldig har jeg inntrykk av, de vi besøkte i dag hadde ingen rene kopplam, kun noen de gav litt tillegg til, men de jeg har sagt jeg vil ha kopplam av har 9 eller 10 i år.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det vanlig at det blir mange kopplam forresten? Og at det er lett å få tak i?

Vi hørte med 6-7 ulike bønder, som ikke hadde fått noen kopplam. Annonserte så i en avis, og fikk tilbud om disse. Han hadde mange hundre sauer, men fikk da bare fire kopplam (to tvillingpar).

Har inntrykk av at alle som har en del sau har kopplam. Men sikkert ikke alle som kvitter seg med dem. Er nok mer butikk å fôre dem de få ukene de trenger melk ;) Vi fikk våre fra en vi kjenner godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Kanskje ett dumt spørsmål, men når ein driv så "lite", slakter ein sjølv då eller sender ein fortsatt til slakteri? Tenkjer med så få så vil prisen gå opp i opp..

Vi slakter hjemme.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda et kanskje dumt spørsmål, men når man starter en besettning med bare kopplam, og avler videre på de, vidreføres ikke de dårlige foreldreegenskapene videre til neste generasjon, slik at det blir større sjanse for at de selv får kopplam?

Det er ikke meningen at man skal avle videre på dem uansett. Merkene er klippet, man har ikke søkt om overflyttning mellom besetninger, så de er uansett "bak mål", og kun til eget bruk.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda et kanskje dumt spørsmål, men når man starter en besettning med bare kopplam, og avler videre på de, vidreføres ikke de dårlige foreldreegenskapene videre til neste generasjon, slik at det blir større sjanse for at de selv får kopplam?

Våre skal slaktes.

Men er jo forskjellige grunner til at det blir kopplam. Ikke bare pga dårlige foreldreegenskaper. Kanskje mor blir syk eller dør feks

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah ok. Synes bare jeg leste at en skrev at mange hadde startet besetningen sin med kopplam. Men nå finner jeg det ikke igjen, så leste kanskje feil.

Nei er klar over det altså, at det kan være sykdom eller død som forårsaker kopplam. Men de fleste gangene er det vel fordi mor avviser? Men om de aldri avles på uansett så fikk jeg svar på spørsmålet mitt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Lola Pagola Nei de aller fleste kopplam er trillinger, firlinger eller femlinger som tas i fra mor slik at hun bare har to eller evt tre igjen sammen med seg :) NKS (norsk kvit sau) har et stort problem med alt for mange lam per søye nå, noen fikk kanskje med seg at NRK hadde en reportasje i år der en bonde hadde en søye som fikk 8 levendefødte lam? :hmm: Stakkars søye. For to år siden hadde vi ei søye som fikk 5 lam, neste år fikk hun 5 lam igjen. 10 lam på et år er ALT for mye, stakkars og hun måtte sendes til slakt pga jurbetennelse.

Vi hadde et sted mellom 50 og 60 sauer i fjor som lammet og endte opp med rundt 30 kopplam :shocked: . I år har vi heldigvis et lavere lammetall så vi får rundt 15 kopplam ser det ut som nå.

Mange bønder har nok funnet ut at det er litt økonomi (litt :P ) i å fore opp kopplamma selv. Noen bønder slår de ihjel ved fødsel. Og noen bønder har fast avtale med folk som belager seg på å kun ta i mot kopplam for å fore de opp (vet det er en på Oppdal som har tatt i mot over 300 kopplam i år). Og noen er kanskje skeptiske til å gi lam til folk de ikke kjenner? :)

PS: Og vi pleier å avle på noen av kopplamma hvert år, ukompliserte sauer som er veldig glad i folk og tamme- snille med lamma og gode morssauer selv om de ikke har gått mer enn noen dager sammen med sin egen mor :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...