Gå til innhold
Hundesonen.no

Ferie i Danmark


Poter
 Share

Recommended Posts

Vi vurderer å ta sommerferien i Danmark i år og trenger noen tips. Hvor er det bra å være? Hva er fint å få med seg? Hvem er det bra å leie feriehus via? Har sett på Novasol og det virker som de har et godt utvalg, også noen alternativer for oss med hund.

Vi er fire voksne og en hund. Selv har jeg lyst å sykle, bade, finne koselige cafeer, se fin arkitektur og bare slappe av. Kan tenke meg å besøke Århus og København. Bornholm virker veldig vakker. Jeg regner med vi kommer til å ha bil der, så ser for meg at vi kan kjøre litt rundt om vi ønsker det.

Er det andre ting som er lurt å få med seg eller tenke på? Hunden skal selvsagt få rabiesvaksine og ha passet sitt i orden. Husker ikke om de må ha ormekur også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på ferie på Bornholm to ganger og kan absolutt anbefale det! Det er riktig nok en del år siden nå, men jeg husker det som en veldig koselig liten øy. Søte små landsbyer, fine strender (en del vind når vi var der dessverre), masse supre sykkelmuligheter og stier å gå tur på, god mat, ja, sånn typisk ferieidyll! :ahappy:

Når det gjelder overnatting og sånn har jeg ikke peiling, for jeg var så liten, så jeg "bare var med", men det er jo et typisk turiststed, så det er helt sikkert mulig å finne noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aros museet i Århus! Der er det mye rart og spennende å se på :)

Det så spennende ut! Takk for tips :)

Jeg har vært på ferie på Bornholm to ganger og kan absolutt anbefale det! Det er riktig nok en del år siden nå, men jeg husker det som en veldig koselig liten øy. Søte små landsbyer, fine strender (en del vind når vi var der dessverre), masse supre sykkelmuligheter og stier å gå tur på, god mat, ja, sånn typisk ferieidyll! :ahappy:

Når det gjelder overnatting og sånn har jeg ikke peiling, for jeg var så liten, så jeg "bare var med", men det er jo et typisk turiststed, så det er helt sikkert mulig å finne noe.

Høres jo bra ut :) Husker du hvor lang tid det tar med båt dit? Det eneste som virker negativt er at det er et stykke unna resten av Danmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det så spennende ut! Takk for tips :)

Høres jo bra ut :) Husker du hvor lang tid det tar med båt dit? Det eneste som virker negativt er at det er et stykke unna resten av Danmark.

Vi kjørte gjennom hele Sverige, så det var jo kjøreturen som tok tid. Husker ikke hvor lenge vi kjørte båt, men det var ikke mange timene altså. Vi tok da ferja fra Ystad.

Og ja, det er jo et stykke unna resten av Danmark, så hvis man har et ønske om å reise rundt i Danmark, er nok ikke Bornholm beste stedet. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Ebeltoft på Jylland er super idyllisk by med badestrender og hundevennlig. Ta ferje fra Langesund til Hirtshals (4 timer) og kjør hvor du vil. Fergen er ganske rimelig om du bestiller nå. Vi betalte 500 kr t/r for to personer, bil og en hundeplass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ebeltoft på Jylland er super idyllisk by med badestrender og hundevennlig. Ta ferje fra Langesund til Hirtshals (4 timer) og kjør hvor du vil. Fergen er ganske rimelig om du bestiller nå. Vi betalte 500 kr t/r for to personer, bil og en hundeplass.

Det så skikkelig idyllisk ut der :) Takk for tips! Kunne godt tenke meg å være i nærheten av Århus, så beliggenheten der så bra ut. Er bare så vanskelig å finne et godt feriehus! Bruker novasol og ferihus.no, men er mye dårlig nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Det så skikkelig idyllisk ut der :) Takk for tips! Kunne godt tenke meg å være i nærheten av Århus, så beliggenheten der så bra ut. Er bare så vanskelig å finne et godt feriehus! Bruker novasol og ferihus.no, men er mye dårlig nå...

Sjekk wimdu.no, der er det ofte mye bra til ok pris.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En må være tidlig ute for å finne bra ferietur hvor det er tillatt med hund visstnok. Det beste går jo ofte først. Vi har vært i Ribe, helt i sørvest. I Feriehusene der var hund tillatt. "Skal hunden være i sofa og stoler, spør om ekstra laken i resepsjonen"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk wimdu.no, der er det ofte mye bra til ok pris.

Takk for tips!

En må være tidlig ute for å finne bra ferietur hvor det er tillatt med hund visstnok. Det beste går jo ofte først. Vi har vært i Ribe, helt i sørvest. I Feriehusene der var hund tillatt. "Skal hunden være i sofa og stoler, spør om ekstra laken i resepsjonen"...

Ja, det ser sånn ut, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som barn hadde vi nesten alltid ferie i DK. Men stort sett det eneste jeg husker er Tisvildeleje og Fanø, og litt fra Bornholm også.

Når jeg flyttet til DK måtte jeg alltid opp igjen til Tisvildeleje, jeg har så mange gode minner derfra. Det er en idylisk liten landsby i nordsjælland, ikke så langt fra Helsingør egentlig. Jeg kan virkelig anbefale det, eller Vejby Strand, Rågeleje, Holbæk etc i nærheten. Tisvildeleje og nordkysten av Sjælland har et magisk lys, ro, mange flotte strender og er i nærheten av f.eks København. Man klan kjøre fra Tsivildeleje eller ta tog inn til København på mindre enn en time og ta til Tivoli, Den Blå Planet etc, eller på Louisiana, til akvariet eller slottet i Helsingør, tusen muligheter, og det blåser ikke like mye som på nord eller vetkysten i Jylland. Man kan ta det helt piano eller oppleve noe hver dag. Stranden i Tisvildeleje er mer enn 20 km lang. Dansommer har mange feriehus der, ellers bare google Tisvildeleje og sommerhus eller gå på dba.dk og se om noe er ledig. Men, det er helt klart mange andre steder i DK verdt å besøke. Mitt andre tips er Bornholm, men det er lengre og dyrere å komme dit da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som barn hadde vi nesten alltid ferie i DK. Men stort sett det eneste jeg husker er Tisvildeleje og Fanø, og litt fra Bornholm også.

Når jeg flyttet til DK måtte jeg alltid opp igjen til Tisvildeleje, jeg har så mange gode minner derfra. Det er en idylisk liten landsby i nordsjælland, ikke så langt fra Helsingør egentlig. Jeg kan virkelig anbefale det, eller Vejby Strand, Rågeleje, Holbæk etc i nærheten. Tisvildeleje og nordkysten av Sjælland har et magisk lys, ro, mange flotte strender og er i nærheten av f.eks København. Man klan kjøre fra Tsivildeleje eller ta tog inn til København på mindre enn en time og ta til Tivoli, Den Blå Planet etc, eller på Louisiana, til akvariet eller slottet i Helsingør, tusen muligheter, og det blåser ikke like mye som på nord eller vetkysten i Jylland. Man kan ta det helt piano eller oppleve noe hver dag. Stranden i Tisvildeleje er mer enn 20 km lang. Dansommer har mange feriehus der, ellers bare google Tisvildeleje og sommerhus eller gå på dba.dk og se om noe er ledig. Men, det er helt klart mange andre steder i DK verdt å besøke. Mitt andre tips er Bornholm, men det er lengre og dyrere å komme dit da...

Åå, tusen takk for mange gode tips! :D *skrive ned*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid feriert her http://gronhoj.dayz.dk/gronhoj?gclid=COG3wsThrMUCFcH7cgodIaQAnA når jeg har vært i danmark med hund :) Veldig deilig med eget hus, samtidig som du har tilgang til badebasseng og strand i kort nærhet. Løkken er jo også en utrolig koselig by :)

Enkelt å komme til med båten fra kristiansand til hirtshals som tar under 4 timer, derfra er det bare en 40 minutters kjøretur :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner å bli noen år siden sist vi ferierte med hund i Danmark.

Vil bare tipse om denne siden:

http://www.hundeskovene.dk/

Der finner du oversikt over frislippsområder og hundeparker.

Vi brukte denne aktivt de gangene vi ferierte i Danmark, og fikk mange fine turer i store parker med naturlig vegetasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner å bli noen år siden sist vi ferierte med hund i Danmark.

Vil bare tipse om denne siden:

http://www.hundeskovene.dk/

Der finner du oversikt over frislippsområder og hundeparker.

Vi brukte denne aktivt de gangene vi ferierte i Danmark, og fikk mange fine turer i store parker med naturlig vegetasjon.

Det var en nyttig link -takk!

Har funnet plass å bo nå, så nå er det bare å finne spennende ting å gjøre :) Skal ha med sykkel, har hørt flere skryte av sykling i Danmark, så det gleder jeg meg til :)

Er det noen cafeer i København og Århus som man bør få med seg? Spisesteder? Kunstgallerier? Noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en nyttig link -takk!

Har funnet plass å bo nå, så nå er det bare å finne spennende ting å gjøre :) Skal ha med sykkel, har hørt flere skryte av sykling i Danmark, så det gleder jeg meg til :)

Er det noen cafeer i København og Århus som man bør få med seg? Spisesteder? Kunstgallerier? Noe annet?

Så kjekt at dere har funnet sted å bo da. Er det lov å spør hvor? Uansett, det er veldig vaskelig å anbefale noe uten å vite hvilken type person man er, men,det er ingen nordmenn som er i Købanhavn som ikke skal oppleve Nyhavn da. Finn en dag meg med OK vær og sitt å kikk på alle andre turister og lokale. Når det er sagt viss det skal være indre København må man også prøve CafÈ Norden, men det er jo meg da. http://www.cafenorden.dk/Meget sentral og nostalgisk. Jgeg kan ikke anbefale noe i Århus da jeg ikke er kjent der... Men AOK.dk har alt som skjer i KBH i alle fall. Ellers er Louisiana verdenskjent blant dansker, ALLE som er kulturinteresserte besøker det flere gange i året og det er mellom KBH og Helsingør på Strandvejen: http://en.louisiana.dk/ Utsillinger og en fantastisk hage.

Den blå planet er det nye akvariet i KBH, jeg synes det er flott: http://www.denblaaplanet.dk/

Tivoli.dk er selvsagt for alle både dansker og turister;-)

Ellers mange ting, velg og vrak;-) Bare google litt etter hva dere liker eller tripadvisor.com eller spør og muligvis kan jeg svare. God tur!

Edit: jeg syns også man må ta en sightseeing med båt da, kan se det meste av KBH derfra, virkelig å anbefale. Og jeg elsker den sorte diamant også som man kan se glitre fra båten viss det er sol: http://www.kb.dk/en/dia/

Endret av 13de
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en nyttig link -takk!

Har funnet plass å bo nå, så nå er det bare å finne spennende ting å gjøre :) Skal ha med sykkel, har hørt flere skryte av sykling i Danmark, så det gleder jeg meg til :)

Er det noen cafeer i København og Århus som man bør få med seg? Spisesteder? Kunstgallerier? Noe annet?

Drikk øl hele dagen på Mikkeller og smak deg gjennom ølsortimentet dems, spis en fantastisk og rimelig meny til middag på Vespa, eller middag på en av restaurantene i madklubben. På Tonys spiste jeg den beste lammeskanken jeg har fått i hele mitt liv!

Manfreds har jeg hørt skal være bra, kun økologiske råvarer så vidt jeg vet. Eller så er Københavns Mathallen, Torvhallerne, veldig verdt et besøk. Både for å spise der, kjøpe med seg masse godt eller bare nyte lukter, lyder og syn :ahappy:

Og sånn for å ikke virke helt matgal, så anbefaler jeg også Tivoli, rusle rundt i en park eller rundt Søene, eller bare sitte på en koselig kafé å se på folk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BORNHOLM !! Herregud for et nydelig sted :heart: :heart: :heart:

Kan høres ut som vi må ta oss en tur dit! Vi vurderte å bo der, men hadde lyst å få med oss resten av Danmark også og da ble det litt knaumete å bo der. Men det ser jo utrolig vakkert ut der, så noen få overnattinger der hadde jo gått an :)

Så kjekt at dere har funnet sted å bo da. Er det lov å spør hvor? Uansett, det er veldig vaskelig å anbefale noe uten å vite hvilken type person man er, men,det er ingen nordmenn som er i Købanhavn som ikke skal oppleve Nyhavn da. Finn en dag meg med OK vær og sitt å kikk på alle andre turister og lokale. Når det er sagt viss det skal være indre København må man også prøve CafÈ Norden, men det er jo meg da. http://www.cafenorden.dk/Meget sentral og nostalgisk. Jgeg kan ikke anbefale noe i Århus da jeg ikke er kjent der... Men AOK.dk har alt som skjer i KBH i alle fall. Ellers er Louisiana verdenskjent blant dansker, ALLE som er kulturinteresserte besøker det flere gange i året og det er mellom KBH og Helsingør på Strandvejen: http://en.louisiana.dk/ Utsillinger og en fantastisk hage.

Den blå planet er det nye akvariet i KBH, jeg synes det er flott: http://www.denblaaplanet.dk/

Tivoli.dk er selvsagt for alle både dansker og turister;-)

Ellers mange ting, velg og vrak;-) Bare google litt etter hva dere liker eller tripadvisor.com eller spør og muligvis kan jeg svare. God tur!

Edit: jeg syns også man må ta en sightseeing med båt da, kan se det meste av KBH derfra, virkelig å anbefale. Og jeg elsker den sorte diamant også som man kan se glitre fra båten viss det er sol: http://www.kb.dk/en/dia/

Hm, jeg er ikke helt komfortabel med å si åpent på nett hvor vi skal bo, desverre, men det ble ikke Borholm :) Tusen takk for mange tips! Skal sjekke dem ut nærmere :)

Drikk øl hele dagen på Mikkeller og smak deg gjennom ølsortimentet dems, spis en fantastisk og rimelig meny til middag på Vespa, eller middag på en av restaurantene i madklubben. På Tonys spiste jeg den beste lammeskanken jeg har fått i hele mitt liv!

Manfreds har jeg hørt skal være bra, kun økologiske råvarer så vidt jeg vet. Eller så er Københavns Mathallen, Torvhallerne, veldig verdt et besøk. Både for å spise der, kjøpe med seg masse godt eller bare nyte lukter, lyder og syn :ahappy:

Og sånn for å ikke virke helt matgal, så anbefaler jeg også Tivoli, rusle rundt i en park eller rundt Søene, eller bare sitte på en koselig kafé å se på folk :)

Tusen takk for mange tips! Ølsortimentet tror jeg reisefølget vårt vil like, så det var et fint tips.

Har lagret linkene dere har kommet med og skal sjekke dem ut nærmere :ahappy: Fint å ha noe å gå ut i fra!

Håper forresten å få prøvd SUP, det ser så morsomt ut! Ellers skal vi ha sykkel med, så det blir nok en del sykling, samt turer. Hvordan er det med flått og orm i Danmark? Regner med jeg må behandle Eine mot flått, men er det noen forholdsregler vi bør ta mot orm? Vi har jo ikke slikt her nordpå. Ellers gleder jeg meg til å finne koselige cafeer, se i interørbutikker (Dansk design :D ) og få med meg noen slott også.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedr Mikkeller så er den andre baren deres Mikkeller & Friends på Nørrebo (Stefansgade) også utrolig koselig, liker Nørrebro-baren hakket bedre enn Viktoriagade-baren. På Nørrebro har de også VERDENS beste frokostplass, nemlig Grød, hvor du får kjøpt kjempegod havregrøt :drool:http://groed.com Langs Jægersboergade og Stefansgade er det mange gode små kafeer og spisesteder. Lyst som ligger like ved Grød har også god mat. Poludan Bogcafe er også ålreit syns jeg http://www.paludan-cafe.dk . Mother i Kødbyen har god pizza http://mother.dk :drool:

Har vært 3 år på rad på vårtur til København og følte meg egentlig litt ferdig med akkurat København for en stund, men, akkurat nå fristet det litt igjen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...