Gå til innhold
Hundesonen.no

Letohallen 25. og 26. april 2015


Snøfrost
 Share

Recommended Posts

Fant ingen tråd så oppretter en selv :)

Hadde en fin fin opplevelse på Letohallen idag. Dommer Nina Karlsdotter var utrolig hyggelig og behagelig dommer å stille for. Stiller gjerne for henne igjen!

Dette var Stjernes første valpeshow, og det gikk jo ikke så veldig bra. Stjerne ble litt overveldet og synes det var ekkelt med alle hundene. Folka ville hun gjerne hilse på. Dette førte til at hun ikke beveget seg i nærheten av sitt beste. Ble 2. beste tispevalp, av 2, og fikk en fin kritikk. Veldig fornøyd med kritikken.

Vi hang i Letohallen i en halvtimes tid etter ringen bare for å venne Stjerne til hele sirkuset. Og det gikk langt bedre innen vi gikk ut av hallen. Får se om vi finner en hall å trene litt i så hun blir bedre miljøtrent på akkurat dette, for i bymijø osv er hun overhodet ikke berørt.

Snøfrost Kjølige Fjellbris falt virkelig i smak for dagens dommer. Hun fikk en fantastisk kritikk og endte opp som BIM med CERT :bananas:

Jeg blir veldig glad når dommere ser hennes kvaliteter slik jeg gjør det, fordi hun er av en type som lett faller litt mellom to stoler. Litt for lettbygd til å være "showhund" og litt for tung til å være "arbeidshund". JEG derimot synes hun er den mest korrekte hunden jeg har ;)

Så har hun enhelt fantastisk pels for tiden!

11037886_10152882141642108_2629275322686

  • Like 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis, Snøfrost :).

Vi var ikke så mange i ringen i dag, men oppdretter'n til Willy pusset støvet av Willys pappa og Yasmines farfar Boss i dag, og han ble ikke uventet BIR for en usedvanlig trivelig finsk dommerdame. Hun var virkelig en hyggelig person å stille for, hun var blid og imøtekommende, hun pludret med hundene og viste tydelig at hun satte pris på det hun holdt på med :). Boss ble også 2. BIG og slo til med 1. BIS-veteran!! Yasmine ble beste tispe og BIM :). Hun kunne med det ha fått sitt 13. cert, om vi fortsatt hadde hatt mulighet til å få slike premier *ja, jeg er fortsatt snurt for det der*.

Edit: Her er hva dommeren, Saija Juutilainen, skrev om Yasmine:
17 mnd, veldig vakker ung tispe. Fine, lange linjer. Herlig muskelkondisjon. Korrekte vinkler og poter. Velansatte doble sporer bakom. Vakkert, langstrakt feminint hode. Mørke øyne. Korrekt bitt. Vakker hals/hale (?). Bra pelskvalitet og farge. Sunne, parallelle bevegelser. Bra steg fra siden. Kort overlinje (?). Fint temerament.
EXC, 1 JKK, CK, 1 BTK, BIM

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sendte Iben avgårde til Leto for å bli handla av en jente hun aldri har møtt før, og med det og Iben sin forhistorie i ringen så hadde jeg ikke særlig høye forhåpninger når det kom til høy plassering. Hadde troa på jenta som handla (kjempeflink!) men ikke Iben :D

Men det gikk strålende med de. Iben ble BIR og vant over pappaen sin (champion hannhund) og klarte jaggu å klinke til med BIG2 også :lol::lol:

Fikk dermed sitt andre cert og vi er nå storcert-jaktere :)

  • Like 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stilt mor og datter.

Mira har jeg ikke sett på en stund, så jeg var spent på å se hvordan hun har utviklet seg - og jeg kan bare si wow! Hun blir bedre enn jeg hadde trodd, gledelig når en kan overraskes den veien også. Lørdagens dommer sa at hun var en kommende stjerne, og slikt varmer et oppdretterhjerte.

Foenix meldte jeg kun på for å støtte raseklubben, som arrangerte lørdag - og når jeg først skulle bade og gjøre henne klar, kunne hun jo løpe et par runder i dag også. Hun er ikke oppe i pels etter valpene, så ambisjonene var lave, selv om jeg GJERNE skulle hatt det siste lille certet.

Lørdag vant Mira sin klasse (av to), og ble 2 BTK - slått av en lekker sak som ble BIS valp. Dommeren likte begge to veldig godt, og det var de små marginene som aldersforskjellen gir som avgjorde for ham - det er jo veldig hyggelig å høre, for Mira kommer faktisk til å bli eldre dag for dag :D

I dag ble Mira nummer to av to, slått av en søt sak som viste seg mye bedre. Første uteutstilling for Mira, og ringen var på gresset der "alle" luftet hundene i går - så hun må rett og slett lære seg gamet, at noen ganger skal en trave pent på gress, og andre ganger kan en leke, snuse og herje. Men valpeshow er jo til for læring, og hun var mye flinkere til å stå rolig i dag enn i går, så jeg er strålende fornøyd med henne. Fôrvertene gjør en så god jobb med henne, og jeg er så takknemlig for at skjebnen grep inn og fikk dem til å ringe meg den dagen.

Foenix er jeg også egentlig fornøyd med. I går fikk hun excellent, og av 13 påmeldte plukket dommer ut fem til en semifinale, og der var vi med. Vi løp og løp og løp og løp og løp og løp, og med tanke på at jeg har vært dårlig i drøye fjorten dager med rare svimmelhetsanfall og kvalme, så var vel ikke det oppskriften på suksess. For det går rundt og rundt og rundt i sånne ringer :D Men, jeg holdt meg på beina og innholdet holdt seg i magen, og vi ble liksom-fem i klassen. Jeg hadde vel trodd at alle fem skulle få CK når vi løp så mye alle sammen, men det mente da ikke dommeren.

I dag var det bare seks i åpen klasse tispe, og det ble excellent og tredjeplass - godt fornøyd. Det var to greie treningsrunder for Foenix før pelsen er på plass og vi skal stille mer aktivt i sommer. Hun har hatt barselpermisjon, så vi var nok begge litt rustne på hvordan vi jobber best sammen i ringen. Men nå er vi klar, bare pelsen kommer :D

11182713_10155390911205136_2154665412519

  • Like 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer alle sammen :)

Så på en svensk facebookgruppe at det hadde vært politi i letohallen begge dager fordi det hadde vært noen der som forsøkte å stjele hunder, noen som vet om dette stemmer?

Så ingen politi der i går iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frost gjorde det bra i helga.

Ble BIR lørdag og BIM søndag.

Eneste jeg syntes er håpløst i hallen er at de så absolutt skal slå oppå mikrofonen før de starter og han mannen idag skrek jo nesten i høytalleren.

De sa over høytalleren at det gikk folk ute på søndag og kjente på bilene. Folk som ikke hadde noe der å gjøre.

Så ingen vi.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frost gjorde det bra i helga.

Ble BIR lørdag og BIM søndag.

Eneste jeg syntes er håpløst i hallen er at de så absolutt skal slå oppå mikrofonen før de starter og han mannen idag skrek jo nesten i høytalleren.

.

Synes det er ypperlig jeg , så får man kjørt en liten mentaltest samtidig :P

Gratulerer til alle som er fornøyde!

Vi var en tur for å hilse på oppdretter.

Han fikk cert og BIR på den voksne importen sin ( hunden er allerede ungarsk ch og trengte vel ikke certet, men det var visst ikke klare retningslinjer så han fikk det lell) , og BIR på en importvalp som var ute på fór.

Den siste valpen slo seg vrang og ville ikke gå, så da fikk vi oss en god latter . Nei, den var ikke redd, den bare gadd virkelig ikke, den ville sove videre :lol:

Jeg trodde Nico ville bli glad for å møte pulier igjen, men hun snudde rumpa til de og ville hilse på andre hunder i stedet :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Det var politi på plass en ganske god stund i går fordi det angivelig var noen som gikk å luska rundt på plassen. De opplyste også om det på høyttaleren. Hvorvidt det bare var fantasi at noen gikk rundt blant bilene vet jeg ikke, det skulle ikke forundre meg det minste, enkelte har litt drøyt livlig fantasi og liker å lage drama - men arrangør tok det på alvor i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det blir jo det @Mud.

Å snakke over høytalleren er helt i orden, men skjønner ikke hvorfor de skal slå oppå hodet og skrike.

Med alle valper som er der syntes jeg det er litt dumt.

Frost lå selv og sov da vi stilte første gang i hallen og de blåste skikkelig fire ganger i høytalleren.

Det var sånn at folk skvatt skikkelig og det gjorde han også.

Så han har en skikkelig dårlig opplevelse med mannlige speakere.

Damer derimot er ikke så farlig.

Når det er sagt så går han fint i både gruppe og en gang i BIS uten problemer å der snakker de i eninga. Hihi.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt lille håp Jace - Cherrybeau Jacen Solo debuterte i valperingen i helgen og det med supre resultater. 2 ganger BIR valp, og BIG 4 på søndag. I storeringen på søndag var han nærmest som søvngjenger å være, men han virket helt frem til bildene, da var det nok. :P

post-11909-0-37304600-1430133873_thumb.j

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg skjønner. Jeg synes på en måte ikke at 3/6 med C (uten forkalkninger) er så ille, men jeg har sett på fryktelig mye hunder i det siste. Mulig jeg har sett meg blind og at jeg må stikke fingeren i jorda
    • Jeg tenker at hvis du må velge mellom de ulempene, og heller få en mindre risiko for de senere, så ville jeg ventet. Ja, tidsmessig er det optimalt, men det er snakk om litt tilrettelegging bare. Jeg vet ihvertfall at om jeg hadde stått der med en 4 år gammel hund enten skuddredd eller med HD, og hadde hatt disse valgene, så ville jeg angret på å ikke bare ha ventet noen måneder. Noen garanti er det såklart aldri. Om du kan leve med en skuddredd hund som ikke kan brukes til det den er tenkt til, så ville jeg gått for det. HD går utover helsa og hverdagen til hunden i mye større grad.
    • For å være ærlig: Jeg ville stått over begge kullene. Det er ganske kjipt å sitte med hund om to/tre år som viser tegn på sjukdom som du kunne vært uten om du ikke hadde hatt dårlig tid.  Både skuddreddhet og leddsjukdom kan korte ned/stoppe både konkurranse og redningsplaner. Vent til det kommer et kull hvor du heller blir misfornøyd med noe som ikke kan være fysisk/psykisk begrensende. For eksempel farge og kjønn. 
    • Du kan sikkert litt om massasje og sånt allerede? Vi hadde regelmessig fysioterapeut på våre, en gang i mnd. Lakseolje, og etterhvert Cartrophen (lite effekt) og Librela (heller ikke mye effekt, men startet antageligvis for sent). Greia med disse smertebehandlingene for artroser er visst at man skal begynne å bruke dem før det har fått utviklet seg noe særlig. Pass på at hunden er varm såklart, back on track kan hjelpe (tantes gamle hunder har hatt det over natten, med opptrening). 6 tenner! Au!
    • Du kan prøve Kim Salomonsen på facebook. Det er den eneste oppdretteren av rasen i Norge. Det er en litt større rase i Sverige.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...