Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Hester har ikke enzymet som bryter ned nasarin, og kroppens organer skades. Blant annet sees skader på hjertet tilsvarende hjerteinfarkt.

I mitt hodet så bør ingen av hestene leve videre, verken som turhester eller avlshopper

• Like 1
Skrevet

Hester har ikke enzymet som bryter ned nasarin, og kroppens organer skades. Blant annet sees skader på hjertet tilsvarende hjerteinfarkt.

I mitt hodet så bør ingen av hestene leve videre, verken som turhester eller avlshopper

Så enkelt kan det sies, takk :P Stakkars hester :(

Guest Christine
Skrevet

Ingen hester avlives

http://www.adressa.no/nyheter/sortrondelag/article10920762.ece

"– Det er altfor tidlig å si om noen av hestene må avlives. Slik det ser ut i dag, vil ingen hester måtte avlives. Hvis noen av hestene hadde hatt alvorlig hjertesvikt, ville vi ha startet avliving.

Samtlige hester skal i tiden fremover gjennom flere undersøkelser og tester, blant annet skal de testes med EKG. I mellomtiden har hestene treningshvile, men de er i luftegården."

Skrevet

Hjertesvikt, ikke hjerteinfarkt. ;) Svikt er kronisk, infarkt er akutt. Begge deler kan være dødelig ubehandlet.

Skrevet

Hjertesvikt, ikke hjerteinfarkt. ;)  Svikt er kronisk, infarkt er akutt.  Begge deler kan være dødelig ubehandlet.

Blodprøvene som ble tatt skal stadfeste nivået av troponin i blodet til de hestene som har hatt tilgang til det smittede foret. Troponin er et protein som produseres i kroppen når hjertemuskelen er skadet. Hvis vi mennesker blir hjertesyke er det andelen av dette proteinet som bestemmer om vi har hjerteinfarkt og i hvilken grad. De syke hestene har altså skader som tilsvarer hjerteinfarkt hos oss, for å forenkle det litt. Som hos oss mennesker kan et infarkt være dødelig.

• 3 weeks later...
Guest Christine
Skrevet

12 nå, og det ventes flere. Trist å se at tallet øker.. FK sier tabben skyldes skade på skilleveggen på bilen, slik at kyllingfôret ble blandet med hestefôret.

Skrevet

12 nå, og det ventes flere. Trist å se at tallet øker.. FK sier tabben skyldes skade på skilleveggen på bilen, slik at kyllingfôret ble blandet med hestefôret.

Godt for sjåføren at dette ikke var hans blemme

• 4 months later...
  • 3 months later...
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvordan det kan være så mye svikt på dette? Er det ikke mulig å ha litt avstand mellom så det ikke blandes ved feil? Siden det er kjempefarlig? :hmm::no:

Skrevet
29 minutter siden, Snøfrost skrev:

Har jo hørt om ustabil kvalitet på hundeforet også, men det gir heldigvis ikke slike konsekvenser. Tror jeg holder meg unna FK mat i fortsettelsen også gitt...

Håpløst. Vi handler størsteparten i bulk men det går jo ikke å fortsette med.