Emilie Skrevet 30. Juli 2017 Rapporter Share Skrevet 30. Juli 2017 2 timer siden, QUEST skrev: Aner ikke hvor jeg skal sende den PM'en .. Men ellers så tar jeg det som en selvfølge at man kan ha åpne vinduer, uten at nabokatter kommer inn å bruker huset som dass.. Det er forøvrig mange som ikke har katt selv, som opplever å få barnas sandkasser, garasjen, plenen og blomsterbedene brukt som dass av nabolagets katter. Det er faktisk veldig forståelig at disse blir pissed når de får beskjed om at det er deres ansvar å forhindre slikt. I tillegg så er det faktisk folk som er veldig redde for katter men hey, i motsetning til de som er redd for hund, så er katteskrekk bare morsomt.. ( nei, jeg tillegger ikke deg den uttalelsen) Hvis du ikke tillegger meg den uttalelsen hvorfor siterer du meg? Jeg har skrevet ganske mange ganger nå, at jeg ikke fordeler noe ansvar her. Så jeg forstår ikke hvorfor du serverer meg dette argumentet - igjen og igjen. Jeg har kommet med noen forslag til tiltak, men de er ikke gode nok. Ikke fordi de ikke løser problemet, men fordi det er ikke løsninger dere er ute etter, åpenbart, men svar på spørsmål om skyld- og ansvarsfordeling. Jeg har ikke gode svar til deg der. Det eneste jeg kan si til det er at nei, andres katter og problemer de medfører er ikke mitt ansvar, men jeg kan prøve å gjøre det enkelt for meg selv istedenfor å gå og hisse meg opp over at jeg ikke kan kontrollere andre menneskers ansvarsløshet. Og det til og med helt uten å ta det utover katten til naboen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 30. Juli 2017 Rapporter Share Skrevet 30. Juli 2017 Du har nå gått relativt hardt ut med kvesting og dreping Emilie, uten at jeg ser noen andre enn du har stått og kasta det argumentet i murveggen for oppmerksomhet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Emilie Skrevet 30. Juli 2017 Rapporter Share Skrevet 30. Juli 2017 Akkurat nå, Kangerlussuaq skrev: Du har nå gått relativt hardt ut med kvesting og dreping Emilie, uten at jeg ser noen andre enn du har stått og kasta det argumentet i murveggen for oppmerksomhet. Atte hva? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Woola Skrevet 30. Juli 2017 Rapporter Share Skrevet 30. Juli 2017 Jeg tror ikke det er så lurt at jeg skriver i denne tråden, siden den ligger i Finstuen, men: Jeg trodde jeg hadde hørt det meste fra gale katteelskere online allerede, men det at katten er en naturlig del av norsk fauna og har en viktig plass i vårt økosystem- nei, det hadde jeg faktisk ikke hørt ennå. Jeg er rett og slett målløs kjenner jeg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
maysofie Skrevet 29. August 2017 Rapporter Share Skrevet 29. August 2017 Apropo små hunder ikke får gjort så mye skade, nå blir disse riktignok oppfordret, men hund er hund i alle størrelser. Advarsel: Inneholder knerting av skadedyr med bruk av hund. https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=1932322180318983&id=100006236585125 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
simira Skrevet 29. August 2017 Rapporter Share Skrevet 29. August 2017 Synes NKK var flinke i år med god info og kart over båndtvangsregler! Det beste fra dem på en god stund! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Carpediem Skrevet 28. November 2017 Rapporter Share Skrevet 28. November 2017 Syns det er flott at vi har en hundelov, og at det er båndtvang for å beskytte vilt osv. For meg som holder på med konkurranse ( NBF) er det veldig dumt, fordi jeg er avhengig av å trene med løs hund hele året for å kunne konkurrere. Dermed ønsker jeg meg en lovendring som gjør trening av konkurranse hunder også er unntatt fra båntvang. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
simira Skrevet 28. November 2017 Rapporter Share Skrevet 28. November 2017 2 hours ago, Carpediem said: Syns det er flott at vi har en hundelov, og at det er båndtvang for å beskytte vilt osv. For meg som holder på med konkurranse ( NBF) er det veldig dumt, fordi jeg er avhengig av å trene med løs hund hele året for å kunne konkurrere. Dermed ønsker jeg meg en lovendring som gjør trening av konkurranse hunder også er unntatt fra båntvang. Organisert trening i regi av registrert klubb/hundeskole er unntatt båndtvangen. Det betyr at du fortsatt ikke kan dra opp i skauen og trene når det passer deg, men det er lov å trene noen steder/ganger. De færreste har vel hundene i bånd på ag/lp/rl-trening heller... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Carpediem Skrevet 28. November 2017 Rapporter Share Skrevet 28. November 2017 2 timer siden, simira skrev: Organisert trening i regi av registrert klubb/hundeskole er unntatt båndtvangen. Det betyr at du fortsatt ikke kan dra opp i skauen og trene når det passer deg, men det er lov å trene noen steder/ganger. De færreste har vel hundene i bånd på ag/lp/rl-trening heller... Dette står i hundeloven:§ 9.Unntak fra sikringsreglene Båndtvang fastsatt i eller i medhold av §§ 4, 6 og 7 gjelder ikke for a) hund når den brukes i reindrift, b) dressert bufehund når den brukes til å vokte storfe, sau eller geit, c) hund i aktiv politi-, toll-, militær- og redningstjeneste eller under trening eller prøving for slik tjeneste, d) hund i aktiv bruk som ettersøkshund etter såret eller sykt vilt, e) særlige bruksformål, avgrensede områder eller nærmere angitte hunderaser eller hundetyper eller for hunder som har særskilt trening, når dette er fastsatt av kommunen ved forskrift eller enkeltvedtak. Ved dette kan kommunen bl.a. legge ut et område som dressurområde for hunder, dersom samtykke som nevnt i § 8 første ledd foreligger, f) hund når den brukes for jakt, jakthundtrening og jaktprøver mellom 20. august og 1. april eller når båndtvang er fastsatt i medhold av § 6 annet ledd bokstavene c, d og e. Hund som nevnt i første ledd bokstav a til d eller i bestemmelse som gjelder særlige bruksformål etter bokstav e, kan på en aktsom måte slippes slik det er naturlig ut fra bruksformålet. En hund som nyttes som jakthund eller er under trening eller prøve for dette, kan slippes på en aktsom måte slik det er naturlig ut fra bruksformålet, når dette ikke er i strid med viltloven, naturmangfoldloven eller regler om båndtvang. Det samme gjelder for trening og prøving av ettersøkshunder. DVS: at all trening uten om disse § ikke er lov. Dermed er heller ikke trening i båndtvang perioden lov for andre enn de som er satt opp i unntaket. OG, om det er gitt tillatelse fra kommune og grunneier. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts