Gå til innhold
Hundesonen.no

Husk båndtvang.


Guest vivere
 Share

Recommended Posts

4 minutes ago, Snusmumrikk said:

Det er et problem når det blir mange av dem fordi kattebestanden ikke regulerer seg etter byttedyrtilgangen sånn som ville dyr gjør. Hvis det blir for få byttedyr for gaupa, så vil den klare å fø opp færre unger og det vil bli færre gauper som jakter på byttedyrene. Med mindre jakttrykk vil byttedyrbestanden ta seg opp igjen. Kattene som bare går inn og spiser når de ikke får nok mat å jakte på ute, og vil fortsette å være like mange og ha like stort jakttrykk på byttedyrene (småfuglene) selv om småfuglbestandene går ned. I tillegg jakter katter for moro skyld, dvs at de dreper mer enn de spiser. 

Men hvis mattilgangen blir stor, så har ikke villkattene noe sted å gå inn og spise, så da dør de jo ut. De er jo ikke villkatter om de har et sted de kan gå inn og spise, liksom. Det er villkatt-bestanden de vil regulere, både ornitologene og australierne. Det er den som er den store trusselen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 367
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

För det första, troligtvis är det "vinklat" så för det faktiskt är riktigt otäckt att köra ihjäl små oskyldiga djur. De flesta normalt fungerande människor tycker det. För det andra, bonden slår grä

For en absurd diskusjon dette har blitt - må tåle å bli jagd?  

Vi har båndtvang 1. mars til 15. oktober, det er generelt ingen problem å rette seg etter   --- Apropo småhunder ikke er til forstyrrelse. Jeg har vært vitne til at både chihuahua og DP kner

@Lene_S: du har en ganske merkelig måte å dra konklusjoner på :P Jeg liker btw alle rovdyr (og andre dyr) DER de hører hjemme, og der det er plass til at de kan leve et naturlig liv, uten at det går på unaturlig bekostning av andre arter. (du bør forøvrig oppdatere dine kunnskaper om ulvebestanden i Norge også)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, 2ne skrev:

Men hvis mattilgangen blir stor, så har ikke villkattene noe sted å gå inn og spise, så da dør de jo ut. De er jo ikke villkatter om de har et sted de kan gå inn og spise, liksom. Det er villkatt-bestanden de vil regulere, både ornitologene og australierne. Det er den som er den store trusselen. 

Problemet med 'villkatter' som jo i realiteten er forvillede huskatter er alle disse hjertesmerte katte-elskerne.. Som ivrig forer på alle de stakkars pusekattene og derved i høy grad bidrar til 'villkatt'problemet. Denne foringen skaper nok en del 'villkatter' også, for hvis Mons og Pusi blir foret ute på daglig basis, hvorfor skal de dra hjem da? Alle katter disse 'redderne' ser og som ikke er bælfeite, er utsultede og døden nær av sult.. Noe som er vas, det finnes mange katter som er svært slanke og  som spiser godt hjemme   , hver dag. Jeg har en slik selv. 

ALLE katter skal reddes og er bare misforståtte puser, selv om de er dokumenterte og aggressive villkatter. Det ble ramaskrik og anmeldelse av trådstarter, da en person på ett katteforum fortalte at h'n hadde fått en dyktig skytter til å skyte en katt( som var en villkatt, født og oppvokst på en nabogård) som til stadighet kom inn og angrep TS katter. Det var grusomt og uverdig å få noen til å skyte katten, nei den skulle vært fanget inn, transportert til veterinær og undersøkt. Videre burde den bli omplassert til en av de haugevis med folk som står i kø for å overta en voksen , aggressiv katt.. 

Ingen i nærområdet til TS var interessert i å overta katten og det å fange inn, drasse til veterinær med påfølgende kamp må man anta før håndtering,  og så pakke den inn i et av de allerede overfylte 'kattehejmmene' var altså mye mer barmhjertig?? 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, QUEST skrev:

Problemet med 'villkatter' som jo i realiteten er forvillede huskatter er alle disse hjertesmerte katte-elskerne.. Som ivrig forer på alle de stakkars pusekattene og derved i høy grad bidrar til 'villkatt'problemet. Denne foringen skaper nok en del 'villkatter' også, for hvis Mons og Pusi blir foret ute på daglig basis, hvorfor skal de dra hjem da? Alle katter disse 'redderne' ser og som ikke er bælfeite, er utsultede og døden nær av sult.. Noe som er vas, det finnes mange katter som er svært slanke og  som spiser godt hjemme   , hver dag. Jeg har en slik selv. 

ALLE katter skal reddes og er bare misforståtte puser, selv om de er dokumenterte og aggressive villkatter. Det ble ramaskrik og anmeldelse av trådstarter, da en person på ett katteforum fortalte at h'n hadde fått en dyktig skytter til å skyte en katt( som var en villkatt, født og oppvokst på en nabogård) som til stadighet kom inn og angrep TS katter. Det var grusomt og uverdig å få noen til å skyte katten, nei den skulle vært fanget inn, transportert til veterinær og undersøkt. Videre burde den bli omplassert til en av de haugevis med folk som står i kø for å overta en voksen , aggressiv katt.. 

Ingen i nærområdet til TS var interessert i å overta katten og det å fange inn, drasse til veterinær med påfølgende kamp må man anta før håndtering,  og så pakke den inn i et av de allerede overfylte 'kattehejmmene' var altså mye mer barmhjertig?? 

Det er faktisk ganske vanlig å avlive sky/aggressive og/eller syke villkatter. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Emilie skrev:

Det er faktisk ganske vanlig å avlive sky/aggressive og/eller syke villkatter. 

Ikke alle steder.. Jeg skal selvfølgelig ikke uttale meg om alle 'kattereddere' i hele landet men jeg vet at det opptil flere plasser brukes store ressurser på å 'redde' katter som ikke har noen særlig fremtid, enten p.g.a sykdom eller temperament. Resultatet er gjerne at disse blir sittende i årevis i overfyllte 'kattehjem' og jeg stiller meg tvilende til velferden til disse kattene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutes ago, QUEST said:

Problemet med 'villkatter' som jo i realiteten er forvillede huskatter er alle disse hjertesmerte katte-elskerne.. Som ivrig forer på alle de stakkars pusekattene og derved i høy grad bidrar til 'villkatt'problemet. Denne foringen skaper nok en del 'villkatter' også, for hvis Mons og Pusi blir foret ute på daglig basis, hvorfor skal de dra hjem da? Alle katter disse 'redderne' ser og som ikke er bælfeite, er utsultede og døden nær av sult.. Noe som er vas, det finnes mange katter som er svært slanke og  som spiser godt hjemme   , hver dag. Jeg har en slik selv. 

ALLE katter skal reddes og er bare misforståtte puser, selv om de er dokumenterte og aggressive villkatter. Det ble ramaskrik og anmeldelse av trådstarter, da en person på ett katteforum fortalte at h'n hadde fått en dyktig skytter til å skyte en katt( som var en villkatt, født og oppvokst på en nabogård) som til stadighet kom inn og angrep TS katter. Det var grusomt og uverdig å få noen til å skyte katten, nei den skulle vært fanget inn, transportert til veterinær og undersøkt. Videre burde den bli omplassert til en av de haugevis med folk som står i kø for å overta en voksen , aggressiv katt.. 

Ingen i nærområdet til TS var interessert i å overta katten og det å fange inn, drasse til veterinær med påfølgende kamp må man anta før håndtering,  og så pakke den inn i et av de allerede overfylte 'kattehejmmene' var altså mye mer barmhjertig?? 

Øhm.. Jeg har helt motsatt erfaring enn hva du har. Vi har hatt ei sånn kattedame på klinikken, og hun kom med disse halvville kattene sine for å få de kastrerte og vaksinerte, men hun beholdt de sjøl. Nettopp fordi ingen vil ha dem. Det var ikke akkurat køer med folk som ville ha kattunger som ble levert inn for avlivning heller - hele kull av gangen, fordi folk ikke gidder å ta seg bryet med å koste på Pusi og Mons kastrering, det er for dyrt det skjønner du. Så hvor du får det fra at katt er et hellig dyr som settes på en pidestall og er unnlatt lover og regler, er så langt fra den realiteten jeg har erfart med katt og "redding" at jeg lurer litt på om vi lever på samme planet akkurat nå, for å være ærlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, 2ne skrev:

Øhm.. Jeg har helt motsatt erfaring enn hva du har. Vi har hatt ei sånn kattedame på klinikken, og hun kom med disse halvville kattene sine for å få de kastrerte og vaksinerte, men hun beholdt de sjøl. Nettopp fordi ingen vil ha dem. Det var ikke akkurat køer med folk som ville ha kattunger som ble levert inn for avlivning heller - hele kull av gangen, fordi folk ikke gidder å ta seg bryet med å kaste på Pusi og Mons kastrering, det er for dyrt det skjønner du. Så hvor du får det fra at katt er et hellig dyr som setter på en pidestall og er unnlatt lover og regler, er så langt fra den realiteten jeg har erfart med katt og "redding" at jeg lurer litt på om vi lever på samme planet akkurat nå, for å være ærlig. 

Prisverdig at hun fikk dem kastrert og vaksinert. Men hvor mange katter endte/ ender hun opp med? Hvor mange katter kan man ha i hus før det blir hoarding? Er det god dyrevelferd og ha f.eks 40 katter hjemme? 

Hvis 'redderen' ikke har alle kattene innesperret, så hva sier nabolaget til en stor mengde katter løse i nabolaget? Det er slikt som bidrar til kattehat. 

Som jeg skrev i forrige innlegg, det varierer selvsagt hvordan de ulike 'hjemmene' opererer, noen har et realistisk syn på saken og forstår at man ikke kan redde alle, andre har en 'no kill' politikk , som dessverre går ut over dyrene i en del tilfeller . Følger man med på ulike fora om katt, så ser man noe av det som skjer rundtomkring. Mener forresten å huske at i kattetråden her på Sonen, var det noen som var forbitret over at 'deres' kattereddere absolutt skulle holde liv i katter med kattepest? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
38 minutter siden, 2ne skrev:

Men hvis mattilgangen blir stor, så har ikke villkattene noe sted å gå inn og spise, så da dør de jo ut. De er jo ikke villkatter om de har et sted de kan gå inn og spise, liksom. Det er villkatt-bestanden de vil regulere, både ornitologene og australierne. Det er den som er den store trusselen. 

Jeg har ikke skrevet om villkatter noe sted. Jeg skrev om områder med stor tetthet av katter som har et hjem. Ikke for det. Det er nok av dem som setter ut mat til villkatter også. Ornitologene snakker om stor konsentrasjon av katter generelt. Men det er mye "tryggere" å snakke om å begrense antallet villkatter enn å kritisere kjæledyrene til folk. 

Som jeg skrev. Jeg har overhode ingen ting i mot katter. Jeg er glad i katter og har hatt flere selv. Mulig jeg vil ha det igjen etterhvert. Men jeg ser trusselen de er mot småfuglbestanden. Det har vært katter i Norge i flere tusen år, men storrparten av alle disse årene bodde folk spredt på gårder hvor hver gård hadde et par katter (og større mengder mus enn folk flest har i hus og hage pga dyrefor osv). Når folk bor nesten vegg i vegg og alle skal ha et par katter hver, så blir det veldig mange katter på et lite område. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, QUEST said:

Prisverdig at hun fikk dem kastrert og vaksinert. Men hvor mange katter endte/ ender hun opp med? Hvor mange katter kan man ha i hus før det blir hoarding? Er det god dyrevelferd og ha f.eks 40 katter hjemme? 

Jeg spurte henne ikke. Akkurat som at jeg ikke spør hundefolk om hvor mange bikkjer de har. Jeg var bare glad for at hun fikk de kastrerte og vaksinerte, og at kattene hennes så sunne og friske ut. 

Just now, QUEST said:

Hvis 'redderen' ikke har alle kattene innesperret, så hva sier nabolaget til en stor mengde katter løse i nabolaget? Det er slikt som bidrar til kattehat. 

Jeg spurte ikke nabolaget heller, men siden hun samarbeidet med både Dyrebeskyttelsen og Mattilsynet så antar jeg at hun hadde sitt på stell. 

Just now, QUEST said:

Som jeg skrev i forrige innlegg, det varierer selvsagt hvordan de ulike 'hjemmene' opererer, noen har et realistisk syn på saken og forstår at man ikke kan redde alle, andre har en 'no kill' politikk , som dessverre går ut over dyrene i en del tilfeller . Følger man med på ulike fora om katt, så ser man noe av det som skjer rundtomkring. Mener forresten å huske at i kattetråden her på Sonen, var det noen som var forbitret over at 'deres' kattereddere absolutt skulle holde liv i katter med kattepest? 

Jeg har jobbet på veterinærklinikk, det var ****** langt unna "no kill"-politikk på katt, det var litt mer "de er ikke nusselig lenger, så vi knerter de"-politikk. Hvorfor tror du disse kattehusene blir fulle? 

Just now, Snusmumrikk said:

Jeg har ikke skrevet om villkatter noe sted. Jeg skrev om områder med stor tetthet av katter som har et hjem. Ikke for det. Det er nok av dem som setter ut mat til villkatter også. Ornitologene snakker om stor konsentrasjon av katter generelt. Men det er mye "tryggere" å snakke om å begrense antallet villkatter enn å kritisere kjæledyrene til folk. 

Kritisere og oppfordre til å avlive er to ganske forskjellige ting. 

Ornitologen snakket om at huskatter ikke var så ille, for de fikk mat, så de var ikke så sultne. Han oppfordret til å kastrere katter så man ikke lagde villkatter, så vidt jeg kan huske. Australierne snakket om villkattbestander, og å legge ut eller spraye de med gift. 

Just now, Snusmumrikk said:

Som jeg skrev. Jeg har overhode ingen ting i mot katter. Jeg er glad i katter og har hatt flere selv. Mulig jeg vil ha det igjen etterhvert. Men jeg ser trusselen de er mot småfuglbestanden. Det har vært katter i Norge i flere tusen år, men storrparten av alle disse årene bodde folk spredt på gårder hvor hver gård hadde et par katter (og større mengder mus enn folk flest har i hus og hage pga dyrefor osv). Når folk bor nesten vegg i vegg og alle skal ha et par katter hver, så blir det veldig mange katter på et lite område. 

Ja, men om man leser disse artiklene, så var ikke trusselen mot småfuglbestanden så stor som den gjøres til her i tråden heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Akkurat nå, 2ne skrev:

Jeg spurte henne ikke. Akkurat som at jeg ikke spør hundefolk om hvor mange bikkjer de har. Jeg var bare glad for at hun fikk de kastrerte og vaksinerte, og at kattene hennes så sunne og friske ut. 

Jeg spurte ikke nabolaget heller, men siden hun samarbeidet med både Dyrebeskyttelsen og Mattilsynet så antar jeg at hun hadde sitt på stell. 

Jeg har jobbet på veterinærklinikk, det var ****** langt unna "no kill"-politikk på katt, det var litt mer "de er ikke nusselig lenger, så vi knerter de"-politikk. Hvorfor tror du disse kattehusene blir fulle? 

Kritisere og oppfordre til å avlive er to ganske forskjellige ting. 

Ornitologen snakket om at huskatter ikke var så ille, for de fikk mat, så de var ikke så sultne. Han oppfordret til å kastrere katter så man ikke lagde villkatter, så vidt jeg kan huske. Australierne snakket om villkattbestander, og å legge ut eller spraye de med gift. 

Ja, men om man leser disse artiklene, så var ikke trusselen mot småfuglbestanden så stor som den gjøres til her i tråden heller. 

Det kommer an på hvilke artikler du leser det. Alle velger vel å legge vekt på de artiklene som støtter sitt eget syn. Jeg har lest motsatt også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Snusmumrikk said:

Det kommer an på hvilke artikler du leser det. Alle velger vel å legge vekt på de artiklene som støtter sitt eget syn. Jeg har lest motsatt også. 

Jeg har lest de artiklene det linkes til i denne tråden. De ble lagt ut av QUEST. Vi er ikke helt enige i denne saken, som du kanskje har lagt merke til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, 2ne skrev:

Jeg spurte henne ikke. Akkurat som at jeg ikke spør hundefolk om hvor mange bikkjer de har. Jeg var bare glad for at hun fikk de kastrerte og vaksinerte, og at kattene hennes så sunne og friske ut. 

Jeg spurte ikke nabolaget heller, men siden hun samarbeidet med både Dyrebeskyttelsen og Mattilsynet så antar jeg at hun hadde sitt på stell. 

Jeg har jobbet på veterinærklinikk, det var ****** langt unna "no kill"-politikk på katt, det var litt mer "de er ikke nusselig lenger, så vi knerter de"-politikk. Hvorfor tror du disse kattehusene blir fulle? 

Kritisere og oppfordre til å avlive er to ganske forskjellige ting. 

Ornitologen snakket om at huskatter ikke var så ille, for de fikk mat, så de var ikke så sultne. Han oppfordret til å kastrere katter så man ikke lagde villkatter, så vidt jeg kan huske. Australierne snakket om villkattbestander, og å legge ut eller spraye de med gift. 

Ja, men om man leser disse artiklene, så var ikke trusselen mot småfuglbestanden så stor som den gjøres til her i tråden heller. 

Både Dyrebeskyttelsen og Mattilsynet har vel vært kjent for å ha relativt tøyelige rammer for hva som er akseptabel dyrevelferd.. Så akkurat det tar jeg ikke som noen garanti. En kjent og temmelig profilert dame har/hadde en stor mengde katter i sitt hjem, mange fler enn jeg ville tro hadde det godt , i samme hus. Katter kan være temmelig utrivelige med hverandre hvis de ikke liker hverandre, hvordan oppleves det for de/de som er innesperrede uten mulighet for å komme seg unna? Den aktuelle damen satt vel i styret i den lokale Dyrebeskyttelsen, om jeg ikke husker feil. 

Denne annonsen er fra et 'kattehus' . 'Er det ingen som kan gi Mons ett hjem? :) Mons er sky og forsiktig og redd de andre kattene, så han gjemmer seg for det meste under en sofa. Mons har nå bodd her i tre år og vil veldig gjerne ha ett eget hjem' :) 

Hva slags liv har Mons levd i tre år, gjemt under en sofa? Er dette god dyrevelferd ? 

Årsaken til at kattehusene er overfyllte er at folk ikke gidder å kastrere, de bruker heller penger på nye klær, de er ignorante ( åh..jeg trodde ikke katter kunne få unger før de var minst ett år gamle..??) det er mot naturen å kastrere, kastrere hankatt?? Hvorfor det, hankatter får da ikke unger? ( fra ett forum) Hunkatter har godt av å få ett kull eller to, særlig hvis de er nervøse ( også fra et forum) Barna har godt av å se 'livets gang' og så er det så morsomt med kattunger( forum igjen..) 

Og så har vi som allerede nevnt de som holder liv i 'villkattbestander' med foring. 

 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Tips mottas med takk, vi ha to katter en pus å en Mons , begge er kasterert, men så har nabo monsen begynt å komme på besøk, vi har vindu åpent så kattene kan gå ut å inn, nabo monsen har ved ganske mange anledninger nå kommet inn å tisser å skiter i hele huset , det skremmer bort vår Mons , nabo katten er nå kasterert men kommer fremdeles inn å gjør sitt i hele huset, er nå så dritt lei av å komme sliten hjem fra jobb for så å måtte vaske hele huset å plukke dritt, Å lukten etter månsens ekskrementer er umulig å få bort, trenger tips på hvordan man kan få den nabokatten til å slutte med slikt , for nå et jeg så lei av skit vask at jeg vurderer sterkt å flytte !!!"

Dagens fra dyrebeskyttelsen-storybook of cat horrors. Kan dere se for dere dette, bare med hunder? Og hva skjer under i kommentarfeltet? Jo det er forulempede som burde endre ting, han må kjøpe kattedør med chipleser (som jo koster en del??) og alt. Det er overhodet ikke eier av den andre katten som må gjøre noe eller som er problemet :fear:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Kangerlussuaq skrev:

"Tips mottas med takk, vi ha to katter en pus å en Mons , begge er kasterert, men så har nabo monsen begynt å komme på besøk, vi har vindu åpent så kattene kan gå ut å inn, nabo monsen har ved ganske mange anledninger nå kommet inn å tisser å skiter i hele huset , det skremmer bort vår Mons , nabo katten er nå kasterert men kommer fremdeles inn å gjør sitt i hele huset, er nå så dritt lei av å komme sliten hjem fra jobb for så å måtte vaske hele huset å plukke dritt, Å lukten etter månsens ekskrementer er umulig å få bort, trenger tips på hvordan man kan få den nabokatten til å slutte med slikt , for nå et jeg så lei av skit vask at jeg vurderer sterkt å flytte !!!"

Dagens fra dyrebeskyttelsen-storybook of cat horrors. Kan dere se for dere dette, bare med hunder? Og hva skjer under i kommentarfeltet? Jo det er forulempede som burde endre ting, han må kjøpe kattedør med chipleser (som jo koster en del??) og alt. Det er overhodet ikke eier av den andre katten som må gjøre noe eller som er problemet :fear:

Høres da veldig kjent ut, katteEIEREN er helt uten ansvar:sleep: Minner meg på en kar som for noen år siden hadde følgende svar til de som ble en smule irriterte..over en ukastrert mons som pisset ned bilene i nabolaget. Hvis folk ikke tålte såpass, så fikk de bare sette bilen inn i garasjen! Selvsagt! Altså hvis du først går til det skritt å skaffe deg bil, så får du værsegod også sørge for en tett garasje å oppbevare den i! 

 

Forøvrig tror jeg mange hadde fixet problemet med den besøkende skiteren, i stillhet.. ;) 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7/24/2017 at 2:06 PM, Lene_S skrev:

Ja, jeg synes generelt at alle dyr bør tåle å løpe 100 meter uten å eksplodere. Det har dog ingenting med hvorvidt jeg overholder båndtvangen eller ei å gjøre, men at om et dyr ikke tåler såpass engang, så bukker det under for survival of the fittest uansett hva jeg gjør. Synes du virkelig ikke at rådyr bør tåle å bli løpt etter i 50 meter? Snakker generelt, ikke bare min hund, med tanke på overlevelse og dyra helse.

Det er ingen fare for at noen skal bli jaget ut i vann her, med mindre du snakker sølepytter. Her er vi tilbake til at jeg kjenner området. Vi har kun en elv, og når vi går langs den, går hun alltid i bånd.

Jeg synes det er litt drøyt å si at jeg ikke har peiling på konsekvensene. Jeg har redegjort for at min hund ikke bryr seg om dyr som ikke beveger seg, altså har er hun ingen fare for bakkehekkende dyr, eller unger som trykker. Hun går heller ikke ut av veien eller stien, så hun er ingen fare slik sett. Hun kan ikke skade noen fysisk pga sin størrelse, og klarer ei heller å ta igjen noen. Jeg vet forøvrig veldig godt at rådyr kan sprenge etter å ha blitt jakta på, men i min optimistiske naivitet, så mener jeg altså at de ikke går i lufta av å bli løpt etter i 50 meter.

Nå har jeg bare én (1) hund. Og så må du lese det jeg skriver. Hun har aldri, jeg gjentar aldri, løpt etter et rådyr mange hunder meter. Det har skjedd én gang at hun kan ha kommet opp i 100 meter, og det var da hun var ungdom. Og på vinteren. De siste 2 1/2 årene har hun ikke jaget rådyr i skogen. De få hun har løpt etter, har stått i hagen her når hun skulle ut på do. Også på vinterhalvåret. Hun løper etter dem 20-30 meter, til de kommer seg opp i skogen, og så ser jeg dem gjerne komme ruslende nedover veien her noen timer senere. 

Hadde ikke dette vært Finstuen, så kunne jeg kanskje skrevet noe om hvor lur man må være for å telle 1 hund, og vite forskjell på 50 meter og 500 meter. 

Og du missa tydeligvis at utsagnet handlet om hvorvidt dyret blir sprengt eller ei. Eller tror du virkelig at den risikoen øker med flere hundre prosent fra 30. mars til 1. april? Bortsett fra det, så er jeg fullstendig klar over hvorfor båndtvangen er der, og har tatt en beslutning fordi jeg kjenner bikkja, området og dyrene rundt her. 

Jeg har åpenbart ikke klart å beskrive ting riktig. For det første, så jager hun ikke rådyr når vi er ute i skogen. Vi ser dem aldri nå på sommerstid, og veldig sjelden på vinteren. Hun løp etter et par ganger i sin ungdom, men fant tydeligvis ut at det ikke noe vits i. Hun har uansett ikke jaget rådyr i skogen på flere år, og de få anledningene hun har hatt, har hun enten ikke vært interessert i, eller jeg har ropt henne inn. Altså, null problem. 
Ja, hun har løpt etter rådyr og grevling i hagen her, men hun stopper så fort de har kommet seg inn i skogen, så jeg tolker det dithen at hun vil ha dem ut av hagen. Om jeg så hadde hatt henne i bånd, så hadde hun uansett gneldret, og dyra hadde flaksa av gårde likevel. Hun løper ikke etter dem langt nok til at de merker forskjellen. Ser jeg rådyr i hagen, så venter vi med å gå ut, men jeg ser ikke hele hagen pga trær. 
Ellers synes hun ekorn er morsomme når de fyker oppover trær, og står og hopper opp etter treet. Tviler sterkt på at ekornet tar skade av det. Jo, og så hopper hun etter fugler som flyr rett foran snuten hennes, enten hun er i bånd eller ei. 

----------
Siden det tydeligvis er vanskelig å forstå, dette her, så har jeg altså tatt en beslutning ut fra at jeg kjenner Ayla, jeg kjenner området rundt her, og jeg kjenner til hvilke dyr som er hvor. Vi har ikke sau, så det trenger vi ikke å ta hensyn til. Vi har rådyr, og en og annen grevling, samt elg. Pluss fugler. Hadde Ayla vært interessert i dyr som ikke rører på seg, som trykkende rådyrkje eller fugleunger, så hadde jeg hatt henne i bånd. Hadde hun fortsatt satt etter rådyr i skogen, hadde jeg hatt henne i bånd. Hadde hun klart å ta igjen grevling, hadde jeg hatt henne i bånd for hennes sikkerhet. Og hadde hun ikke vært redd for elg, hadde jeg hatt henne i bånd. Det hun evt kan forstyrre, er dyr som befinner seg midt i skogsveien, eller midt på stien, pluss en meter til hver side. Lenger enn det beveger hun seg ikke sidelengs. Og kynisk som jeg er, så tenker jeg at de dyrene vil uansett ikke overleve, for selv i kortbånd blir de forstyrret. Nå er det dog ikke så aktuelt for oss, all den tid hun ikke bryr seg om det som ligger stille. Vi kom dog over et skadd rådyr på grensa mellom vår og naboens tomt, og da gjemte hun seg bak beina mine, slik hun gjør de få gangen vi er så heldige og ser elg ved siden av skogveien vi bruker mest.

Så kan dere bare være så uenige dere vil. Dere kjenner verken Ayla eller området her. Men vi tar det samme hensynet til naturen hele året, nettopp fordi vi tobeinte har en enorm respekt for naturen, og så lenge vi har en hund som vi mener ikke utgjør noen trussel, etter nøye gjennomtenking og vurdering, så tar vi oss denne friheten. Jeg gidder ikke å skrive mer detaljert enn jeg har gjort nå, så dere får enten bare fortsette å hyle ut at jeg er en uansvarlig tulling, og mene at jeg er blind for min egen hund (hvilket i så fall beviser hvor lite dere kjenner meg, for hadde dere gjort det, hadde dere visst hvor latterlig den tanken er), eller godta at jeg kjenner min hund og mitt område best. 

De to jeg har uthevet blir litt dobbeltmoralsk, synes du ikke? Hun har jaget to ganger,og du har redegjort at hun ikke bryr seg om det som beveger seg?

Forøvrig, hunden din har fått jaget hele TO ganger. Hadde min(e) valgt å gjøre det én gang,så hadde det vært bånd. Da hadde de vist at de jager. Hadde de valgt å fått muligheten hele TO ganger, da hadde det ikke blitt å prøvd en eneste gang igjen. Hunden din har jaget to ganger og har det i seg. Venter bare på tredje riktige situasjon jeg, ja :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Kangerlussuaq skrev:

"Tips mottas med takk, vi ha to katter en pus å en Mons , begge er kasterert, men så har nabo monsen begynt å komme på besøk, vi har vindu åpent så kattene kan gå ut å inn, nabo monsen har ved ganske mange anledninger nå kommet inn å tisser å skiter i hele huset , det skremmer bort vår Mons , nabo katten er nå kasterert men kommer fremdeles inn å gjør sitt i hele huset, er nå så dritt lei av å komme sliten hjem fra jobb for så å måtte vaske hele huset å plukke dritt, Å lukten etter månsens ekskrementer er umulig å få bort, trenger tips på hvordan man kan få den nabokatten til å slutte med slikt , for nå et jeg så lei av skit vask at jeg vurderer sterkt å flytte !!!"

Dagens fra dyrebeskyttelsen-storybook of cat horrors. Kan dere se for dere dette, bare med hunder? Og hva skjer under i kommentarfeltet? Jo det er forulempede som burde endre ting, han må kjøpe kattedør med chipleser (som jo koster en del??) og alt. Det er overhodet ikke eier av den andre katten som må gjøre noe eller som er problemet :fear:

De kan jo bare skyte nabokatten, flå den og henge den opp i treet til naboen. Eller de kan kreve at naboen holder katten sin i bånd til en hver tid. Et tredje, men oh' så fryktelig dyrt og vanskelig alternativ, er at man gjøre det som svært mange andre katteeiere gjør. Nemlig chippe kattene sine og sette inn en kattedør med chipavleser. Koster 2000 kr for den døren. Omtrent det samme som to-tre par sko. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Emilie skrev:

De kan jo bare skyte nabokatten, flå den og henge den opp i treet til naboen. Eller de kan kreve at naboen holder katten sin i bånd til en hver tid. Et tredje, men oh' så fryktelig dyrt og vanskelig alternativ, er at man gjøre det som svært mange andre katteeiere gjør. Nemlig chippe kattene sine og sette inn en kattedør med chipavleser. Koster 2000 kr for den døren. Omtrent det samme som to-tre par sko. 

Du spøker nå ja? Eller mener du seriøst at det er den fornærmede part, altså de som får huset nedpisset og nedskitt, som skal bære kostnadene og ansvaret for naboens katt??

I så fall, er det rart at kattehatet gror..

Endret av QUEST
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, QUEST skrev:

Du spøker nå ja? Eller mener du seriøst at det er den fornærmede part, altså de som får huset nedpisset og nedskitt, som skal bære kostnadene og ansvaret for naboens katt??

I så fall, er det rart at kattehatet gror..

Naboatten hadde nok ikke kommet inn om ikke hun hadde hatt katter selv. Så det er jo noe som kan komme med det og holde katt. Hvem sitt ansvar det er eller burde være er et aspekt, men her er løsningen på dette problemet relativt enkel og ikke spesielt dyr. Selv om det er fryktelig vondt og vanskelig, siden det ikke medfører rettferdighet. Din løsning som insinuerer kattedrap, kan jo også funke, men jeg tror ikke det er lovlig. Og jeg synes ikke det var en så god idé. Vi er visst litt forskjellige der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så man skal koste på 2000 kr så NABOKATTA ikke kommer inn? Jeeze... Jeg bor forøvrig midt i skauen, verken nærmeste nabo eller naboen bortafor der har katt. Det er minst 1,5 km til nærmeste bolig som muligens kan ha katt. Likevel kommer det katter hit, senest i forgårs kom det ei katte opp på terrassen her (den fikk dog fart i ræva da den brått oppdaget Willy som lå på terrassen - og han oppdaga dan...). I garasjen lukter det kattepiss - og det lukter tidvis kattepiss av bilen. Er det virkelig MIN oppgave å sørge for at andres katter ikke kommer inn? 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Emilie skrev:

Naboatten hadde nok ikke kommet inn om ikke hun hadde hatt katter selv. Så det er jo noe som kan komme med det og holde katt. Hvem sitt ansvar det er eller burde være er et aspekt, men her er løsningen på dette problemet relativ enkel og ikke spesielt dyr. Selv om det er fryktelig vondt og vanskelig, siden det ikke medfører rettferdighet. Din løsning som insinuerer kattedrap, kan jo også funke, men jeg tror ikke det er lovlig. Og jeg synes ikke det var en så god idé. Vi er visst litt forskjellige der :)

Ah..så viss nabobikkja hopper over hagegjerdet  mitt og knerter en av mine bikkjer, så kan jeg vel egentlig skylde meg selv da? Jeg mener, hadde jeg ikke hatt hunder, så hadde den nok ikke hoppet over gjerdet .. Det må vel være mitt ansvar å sørge for et høyere gjerde da? Helt logisk, ikke sant? 

Jeg har som sagt katter selv men jeg kjenner nesten kattehatet spire når jeg ser sånne uttalelser.. Jeg er i grunnen forundret over at ikke flere katter 'forsvinner'..:sleep:     Jeg har ingen som helst problemer med å forstå at 'kattehat' og påfølgende reaksjoner ( som dessverre er eiernes feil men som kattene får svi for) når man får presentert at EIERNE av kattene ikke har noe som helst ansvar men derimot den fornærmede part.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Siri skrev:

Så man skal koste på 2000 kr så NABOKATTA ikke kommer inn? Jeeze... Jeg bor forøvrig midt i skauen, verken nærmeste nabo eller naboen bortafor der har katt. Det er minst 1,5 km til nærmeste bolig som muligens kan ha katt. Likevel kommer det katter hit, senest i forgårs kom det ei katte opp på terrassen her (den fikk dog fart i ræva da den brått oppdaget Willy som lå på terrassen - og han oppdaga dan...). I garasjen lukter det kattepiss - og det lukter tidvis kattepiss av bilen. Er det virkelig MIN oppgave å sørge for at andres katter ikke kommer inn? 

Sa jeg det var din oppgave? Det var et forslag jeg kom med. Skulle tro det var snakk om å bygge en festning rundt huset sitt, denne kattedøren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, QUEST skrev:

Ah..så viss nabobikkja hopper over hagegjerdet  mitt og knerter en av mine bikkjer, så kan jeg vel egentlig skylde meg selv da? Jeg mener, hadde jeg ikke hatt hunder, så hadde den nok ikke hoppet over gjerdet .. Det må vel være mitt ansvar å sørge for et høyere gjerde da? Helt logisk, ikke sant? 

Jeg har som sagt katter selv men jeg kjenner nesten kattehatet spire når jeg ser sånne uttalelser.. Jeg er i grunnen forundret over at ikke flere katter 'forsvinner'..:sleep:     Jeg har ingen som helst problemer med å forstå at 'kattehat' og påfølgende reaksjoner ( som dessverre er eiernes feil men som kattene får svi for) når man får presentert at EIERNE av kattene ikke har noe som helst ansvar men derimot den fornærmede part.. 

Kom med et bedre forslag da? Sånn utover de jeg har ramset opp :) Jeg forsøker bare å være rasjonell her. Jeg har katter som holder seg i hagen vår, som er livredde andre mennesker og som kun fanger insekter. Så jeg kjenner ikke på dette voldsomme problemet. Og ikke kjenner jeg på det inderlige kattehatet heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Emilie skrev:

Sa jeg det var din oppgave? Det var et forslag jeg kom med. Skulle tro det var snakk om å bygge en festning rundt huset sitt, denne kattedøren. 

Det er ikke det som er poenget, poenget er hvem det er sitt ansvar. Jeg mener bestemt det er EIER av den skadevoldende katten som har ansvaret. Ikke uskyldige naboer. Det blir det samme som å hevde at det er min skyld at naboungen pælmer en stein i ruta, siden jeg har barn selv..

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne luker/dører hjelper jo bare hvis man aldri setter opp et vindu :P 
Funker sikkert greit/fint, men jeg hadde ikke satt nevneverdig pris på å måtte nøye vurdere hvilke/hvilket vindu jeg kunne åpne...
Jeg hadde sett på ei sånn katt (en som sneik seg inn for å pisse/drite) på nøyaktig samme måte som på mus og rotter;
skadedyr! Hadde ikke tatt livet av den, men jeg hadde jaggu ikke tatt mot "gavene" med et smil :P 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...