Gå til innhold
Hundesonen.no

Tannproblemer hos små hunder


Recommended Posts

Hvorfor må hunden trekke så mange tenner?

Agria dekker trekking av tenner som følge av fraktur.

Har fått dekket trekking av 3 tenner på Hampus.

Men det hjelper jo deg lite når du ikke har tegnet forsikring.

Du kan jo ikke tegne forsikring og benytte deg av den umiddelbart, det er jo 20 dagers karenstid.

Regner med at det er fordi det er en miniatyrrase der man dessverre har alt for lite fokus på hundens tenner i avl. Såvidt jeg har skjønt er det ikke uvanlig at de må trekke eller mister en hel haug med tenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes heller ikke prisen er stiv. Da min hund fjernet 4 jeksler kom det gildet på 5000, det var med røntgen før og etter tanntrekking riktignok.

Når det gjelder tannhelsen på miniatyrer har jeg inntrykket at det dessverre er helt normalt å bli gammel og tannløs.. Jeg kjenner ingen eldre miniatyrer med fullt tannsett. Mange miniatyrer har jo også i utgangspunktet færre tenner enn de store hundene, så sånn sett blir de fortere tannløse. Mitt inntrykk er at jo mindre hunden er, jo mindre tenner har den igjen jo eldre den blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som eier av stor og liten hund, kan jeg si at det er stor forskjell på tannhelsa deres. Lillehunden er snart 9år, og har trekt utallige tenner oppigjennom årene og vært mye plaget med de. Aussien er 7år og har aldri vært plaget med noe, hun har aldri måttet skrape de engang.

Håper det går bra med den lille nå etter inngrepet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som eier av stor og liten hund, kan jeg si at det er stor forskjell på tannhelsa deres. Lillehunden er snart 9år, og har trekt utallige tenner oppigjennom årene og vært mye plaget med de. Aussien er 7år og har aldri vært plaget med noe, hun har aldri måttet skrape de engang.

Håper det går bra med den lille nå etter inngrepet :)

OT, men er My så gammel alt? Hvor har tiden blitt av? :o

Min lille hund på snart 10 år har ikke hatt noe problemer med tennene. Litt tannstein, ja, men ikke slik at veterinæren har gjort noe med det enda. Store hunden her hadde tannstein allerede på 1 års kontroll, ikke mye, men jeg tror ikke den lille fikk det før hun var en del år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes heller ikke prisen er stiv. Da min hund fjernet 4 jeksler kom det gildet på 5000, det var med røntgen før og etter tanntrekking riktignok.

Når det gjelder tannhelsen på miniatyrer har jeg inntrykket at det dessverre er helt normalt å bli gammel og tannløs.. Jeg kjenner ingen eldre miniatyrer med fullt tannsett. Mange miniatyrer har jo også i utgangspunktet færre tenner enn de store hundene, så sånn sett blir de fortere tannløse. Mitt inntrykk er at jo mindre hunden er, jo mindre tenner har den igjen jo eldre den blir.

Hvilke miniatyrer snakker du om?

Det er f.eks langt fra normalen på dvergpinscher. Den eneste tannmanglenen som er forholdsvis normal er p1 - og det har ikke noe å gjøre med plassmangel, men de fleste har disse tennene også. Fullt tannsett er altså det som er normalen - med like mange tenner som store hunder. Ei heller er det normalt å bli tannlaus på de eldre dagene.

Eneste miniatyrene jeg har hørt en del snakk om tannproblemer på er chihuahua, ellers er det sporadisk nevnt. Virker som en del behøver å få fjernet tannstein oftere, men det er noe helt annet enn at det skal være normalt å bli gammel og tannløs... Selvsagt også naken chinese crested, men disse stiller litt på siden da tannfeil følger nakengenet og er uavhengig av hundens størrelse.

Om det er sånn at det er nærmest normalen at enkelte miniatyrer ikke er fulltannede, eller blir tannløse etterhvert som de blir eldre, så bør kanskje rase nevnes i samme slengen. Miniatyrer er en stor gruppe, med stor variasjon - og på de miniatyrene jeg kjenner til er ikke tannmangler slik du skisserer akseptabel helse.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke miniatyrer snakker du om?

Det er f.eks langt fra normalen på dvergpinscher. Den eneste tannmanglenen som er forholdsvis normal er p1 - og det har ikke noe å gjøre med plassmangel, men de fleste har disse tennene også. Fullt tannsett er altså det som er normalen - med like mange tenner som store hunder. Ei heller er det normalt å bli tannlaus på de eldre dagene.

Tyskere har sjelden tannmangel, da de har vært opptatt av det hele veien for å ha fungerende gårdshunder. De blir også trukket for det på utstilling, og på den måten klarer man å opprettholde et fullt tannsett og korrekt bitt. Dette fører til bedre tannhelse enn på raser hvor tenner "ikke er så farlig".

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyskere har sjelden tannmangel, da de har vært opptatt av det hele veien for å ha fungerende gårdshunder. De blir også trukket for det på utstilling, og på den måten klarer man å opprettholde et fullt tannsett og korrekt bitt. Dette fører til bedre tannhelse enn på raser hvor tenner "ikke er så farlig".

Ja, dette vet jeg. :)

Men dvergpinscheren (og andre tyske småttiser) er likesåfremt miniatyrer. Jeg tror heller ikke at alle ikke-tyske miniatyrer har så dårlige tenner som en del i tråden her syns å mene er normalt. Derfor mener jeg det er feil å skrive negativt om miniatyrer som gruppe sin tannhelse. Det er faktisk ikke et miniatyrproblem - men et raseproblem. Ikke minst bidrar det til å spre en holdning om at dette er normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette vet jeg. :)

Men dvergpinscheren (og andre tyske småttiser) er likesåfremt miniatyrer. Jeg tror heller ikke at alle ikke-tyske miniatyrer har så dårlige tenner som en del i tråden her syns å mene er normalt. Derfor mener jeg det er feil å skrive negativt om miniatyrer som gruppe sin tannhelse. Det er faktisk ikke et miniatyrproblem - men et raseproblem. Ikke minst bidrar det til å spre en holdning om at dette er normalt.

Et raseproblem ja, men man kan ikke underslå at dette raseproblemet forekommer i mye større grad hos miniatyrraser enn større raser.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke miniatyrer snakker du om?

Det er f.eks langt fra normalen på dvergpinscher. Den eneste tannmanglenen som er forholdsvis normal er p1 - og det har ikke noe å gjøre med plassmangel, men de fleste har disse tennene også. Fullt tannsett er altså det som er normalen - med like mange tenner som store hunder. Ei heller er det normalt å bli tannlaus på de eldre dagene.

Eneste miniatyrene jeg har hørt en del snakk om tannproblemer på er chihuahua, ellers er det sporadisk nevnt. Virker som en del behøver å få fjernet tannstein oftere, men det er noe helt annet enn at det skal være normalt å bli gammel og tannløs... Selvsagt også naken chinese crested, men disse stiller litt på siden da tannfeil følger nakengenet og er uavhengig av hundens størrelse.

Om det er sånn at det er nærmest normalen at enkelte miniatyrer ikke er fulltannede, eller blir tannløse etterhvert som de blir eldre, så bør kanskje rase nevnes i samme slengen. Miniatyrer er en stor gruppe, med stor variasjon - og på de miniatyrene jeg kjenner til er ikke tannmangler slik du skisserer akseptabel helse.

Skal vi se, jeg kan ramse opp i fleng... Jeg snakker om dverg/toypudler, dvergdachs, pappilon/phalene, chinese chrested powder puff, japansk chin, mops, chihuahua, pomeranian, cavalier king charles, pekineser, malteser, tibetansk terrier og yorkshire terrier - dette er bare de jeg kommer på i skrivende stund. Om du spør din nærmeste veterinærtannlegen kan h*n helt sikkert ramse opp fler. Miniatyrraser er i klart overtall når det gjelder tannsykdommer. Jeg trodde ikke det var noen nyhet.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et raseproblem ja, men man kan ikke underslå at dette raseproblemet forekommer i mye større grad hos miniatyrraser enn større raser.

Nei, der er jeg enig. Men det har å gjøre med dårlig avl, og ekstremhet. Dessuten er det stor forskjell på økte tannproblemer, og det at tannløshet er normalen - som var det jeg reagerte på i utgangspunktet.

@Lemen du kommer med uttalelser om at tannmangler og tannløshet er normalen for en rekke raser. Jeg kjenner til en av rasene du nevner, og det du sier stemmer ikke i forhold til den rasen. Resten kjenner jeg ikke til, men det er veldig trist om det står så dårlig til. Forøvrig fører overdrivelser ingen steds hen. Man må kunne diskutere problemene som de er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, der er jeg enig. Men det har å gjøre med dårlig avl, og ekstremhet. Dessuten er det stor forskjell på økte tannproblemer, og det at tannløshet er normalen - som var det jeg reagerte på i utgangspunktet.

@Lemen du kommer med uttalelser om at tannmangler og tannløshet er normalen for en rekke raser. Jeg kjenner til en av rasene du nevner, og det du sier stemmer ikke i forhold til den rasen. Resten kjenner jeg ikke til, men det er veldig trist om det står så dårlig til. Forøvrig fører overdrivelser ingen steds hen. Man må kunne diskutere problemene som de er.

Hvilken av rasene tenkte du på?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, der er jeg enig. Men det har å gjøre med dårlig avl, og ekstremhet. Dessuten er det stor forskjell på økte tannproblemer, og det at tannløshet er normalen - som var det jeg reagerte på i utgangspunktet.

@Lemen du kommer med uttalelser om at tannmangler og tannløshet er normalen for en rekke raser. Jeg kjenner til en av rasene du nevner, og det du sier stemmer ikke i forhold til den rasen. Resten kjenner jeg ikke til, men det er veldig trist om det står så dårlig til. Forøvrig fører overdrivelser ingen steds hen. Man må kunne diskutere problemene som de er.

Ærlig talt, det er ingen overdrivelse at tannproblemer er et stort problem hos hund og da spesielt hos miniatyrraser. De fleste veterinærer som uttaler seg om tannhelse hevder at ca 80% av alle hunder over 3 år har en form for tannsykdom og at miniatyrraser er spesielt utsatt.

Tannsykdom er faktisk den vanligste sykdommen en hund kan ha, det er derfor den ikke dekkes av noe forsikringsselskap. Og periodontal sykdom (periodontitt/pyrea) er den vanligste tannsykdommen en hund kan ha. Og nettopp ubehandlet periodontitt fører til at hunden mister tennene av seg selv eller at de blir fjernet av veterinær - resultatet er hunder med manglende tannsett.

Dette er ikke nyheter eller overdrivelser, dette er realiteten for mange hundraser. Ta en tlf til din nærmeste veterinær og hør selv.

Siden du mener jeg tar feil hadde det vært fint om du nevnte hvilken rase det er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Det er da ikke noe nytt at det er veldig mange miniatyrhunder som sliter med tennene? Spør en hvilken som helst veterinær eller forsikringsselskap.

Jeg har akkurat bestilt time til trekking av en tann på min hund og er spent på om forsikringsselskapet vil dekke det. Men det er skade da (brekt tann), så det blir litt annerledes. Jeg fikk forøvrig prisanslag på 2-3000 kr for trekking av en fortann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT, men er My så gammel alt? Hvor har tiden blitt av? :o

Ja :o Hun ble 7 år nå i januar.

Miniatyren jeg har som er plaget med dårlige tenner er blanding av papillon og yorkshire terrier, forøvrig. Jeg vet ikke om de rasene er mye plaget med tenner, men alle veterinærer Emma har vært hos har sagt at hun er utsatt pga liten munn og store tenner. Det har alltid vært veldig trangt inni der, og det er vel ikke gunstig hos hunder heller. :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt, det er ingen overdrivelse at tannproblemer er et stort problem hos hund og da spesielt hos miniatyrraser. De fleste veterinærer som uttaler seg om tannhelse hevder at ca 80% av alle hunder over 3 år har en form for tannsykdom og at miniatyrraser er spesielt utsatt.

Tannsykdom er faktisk den vanligste sykdommen en hund kan ha, det er derfor den ikke dekkes av noe forsikringsselskap. Og periodontal sykdom (periodontitt/pyrea) er den vanligste tannsykdommen en hund kan ha. Og nettopp ubehandlet periodontitt fører til at hunden mister tennene av seg selv eller at de blir fjernet av veterinær - resultatet er hunder med manglende tannsett.

Dette er ikke nyheter eller overdrivelser, dette er realiteten for mange hundraser. Ta en tlf til din nærmeste veterinær og hør selv.

Siden du mener jeg tar feil hadde det vært fint om du nevnte hvilken rase det er snakk om.

La meg minne deg på hvilket innlegg jeg i utgangspunktet reagerte på, og som jeg syns var en overdrivelse:

Når det gjelder tannhelsen på miniatyrer har jeg inntrykket at det dessverre er helt normalt å bli gammel og tannløs.. Jeg kjenner ingen eldre miniatyrer med fullt tannsett. Mange miniatyrer har jo også i utgangspunktet færre tenner enn de store hundene, så sånn sett blir de fortere tannløse. Mitt inntrykk er at jo mindre hunden er, jo mindre tenner har den igjen jo eldre den blir.

At tannproblematikk hos hund er et problem har jeg aldri sakt noe på, og det var heller ikke det vi diskuterte. Det jeg reagerte på var ditt opprinnelige utsagn om at det var helt normalt for miniatyrer å bli gamle og tannløse. Det er milevis forskjell på å ha økt sjans for tannproblematikk, og på det du skisserte i første innlegg.

Nei, der er jeg enig (økt tannproblematikk hos en del miniatyrer). Men det har å gjøre med dårlig avl, og ekstremhet. Dessuten er det stor forskjell på økte tannproblemer, og det at tannløshet er normalen - som var det jeg reagerte på i utgangspunktet.

Tannproblematikk er et interessant tema, som gjerne kan diskuteres videre - da uten overdrivelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg minne deg på hvilket innlegg jeg i utgangspunktet reagerte på, og som jeg syns var en overdrivelse:

At tannproblematikk hos hund er et problem har jeg aldri sakt noe på, og det var heller ikke det vi diskuterte. Det jeg reagerte på var ditt opprinnelige utsagn om at det var helt normalt for miniatyrer å bli gamle og tannløse. Det er milevis forskjell på å ha økt sjans for tannproblematikk, og på det du skisserte i første innlegg.

Tannproblematikk er et interessant tema, som gjerne kan diskuteres videre - da uten overdrivelser.

Kjære vakre vene.. Jeg vet veldig godt hva jeg skrev og jeg står fullt og helt ved det. Jeg kjenner ingen gamle miniatyrer med alle tennene i behold. Faktisk kjenner jeg også en del unge miniatyrer som også mangler tenner pga periodontitt. Og det er faktisk normalt for mange miniatyrer å mangle tenner når de blir eldre.

Bare fordi du er uenig, betyr ikke at jeg tar feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke miniatyrer snakker du om?

Det er f.eks langt fra normalen på dvergpinscher. Den eneste tannmanglenen som er forholdsvis normal er p1 - og det har ikke noe å gjøre med plassmangel, men de fleste har disse tennene også. Fullt tannsett er altså det som er normalen - med like mange tenner som store hunder. Ei heller er det normalt å bli tannlaus på de eldre dagene.

Eneste miniatyrene jeg har hørt en del snakk om tannproblemer på er chihuahua, ellers er det sporadisk nevnt. Virker som en del behøver å få fjernet tannstein oftere, men det er noe helt annet enn at det skal være normalt å bli gammel og tannløs... Selvsagt også naken chinese crested, men disse stiller litt på siden da tannfeil følger nakengenet og er uavhengig av hundens størrelse.

Om det er sånn at det er nærmest normalen at enkelte miniatyrer ikke er fulltannede, eller blir tannløse etterhvert som de blir eldre, så bør kanskje rase nevnes i samme slengen. Miniatyrer er en stor gruppe, med stor variasjon - og på de miniatyrene jeg kjenner til er ikke tannmangler slik du skisserer akseptabel helse.

De aller fleste brachycefaliske miniatyrer sliter med tennene. Vi hadde daglig miniatyrer inne til tanntrekk på klinikken jeg jobbet på. Det verste tilfellet ble det trukket 19 tenner :|

Heldigvis klarer hundene seg fint uten tenner, de færreste tygger maten før den svelges uansett :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære vakre vene.. Jeg vet veldig godt hva jeg skrev og jeg står fullt og helt ved det. Jeg kjenner ingen gamle miniatyrer med alle tennene i behold. Faktisk kjenner jeg også en del unge miniatyrer som også mangler tenner pga periodontitt. Og det er faktisk normalt for mange miniatyrer å mangle tenner når de blir eldre.

Bare fordi du er uenig, betyr ikke at jeg tar feil.

Klarer du ikke å diskutere ting uten å bli ufin? Først "ærlig talt" og nå "kjære vakre vene". Det er unødvendig, rett og slett.

At du tar feil? Det er da ikke noe konkurranse om å ha rett eller galt her? :hmm:

Om det er det som betyr noe for deg så forstår jeg at det blir vanskelig å diskutere på en okey måte. Foreslår at du leser innleggene mine en gang til, jeg er ikke ute etter å ta deg eller påstå at du tar feil - tvert om så er jeg enig i mange av punktene dine.

Jeg kjenner forøvrig en haug av miniatyrer (i alle aldre, deriblant to av rasene du har nevnt) - ingen er tannlause, har mistet tenner eller har andre problemer enn å en sjelden gang måtte fjerne tannstein. Det betyr likevel ikke at det er representativt for alle miniatyrer...jeg går ut i fra at du skjønner hvor jeg vil hen :)

De aller fleste brachycefaliske miniatyrer sliter med tennene. Vi hadde daglig miniatyrer inne til tanntrekk på klinikken jeg jobbet på. Det verste tilfellet ble det trukket 19 tenner :|

Heldigvis klarer hundene seg fint uten tenner, de færreste tygger maten før den svelges uansett :)

Det forundrer meg ikke, nevnte tidligere i tråden her at dårlig tannhelse (og en rekke andre helseproblemer) gjerne er forbundet med ekstremiteter. Hvordan står tannhelsen til med store brachycephaliske hunder? Jeg har inntrykk at tannhelsen deres ikke er på topp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner forøvrig en haug av miniatyrer (i alle aldre, deriblant to av rasene du har nevnt) - ingen er tannlause, har mistet tenner eller har andre problemer enn å en sjelden gang måtte fjerne tannstein. Det betyr likevel ikke at det er representativt for alle miniatyrer...jeg går ut i fra at du skjønner hvor jeg vil hen :)

Og hvilke to raser sikter du til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer du ikke å diskutere ting uten å bli ufin? Først "ærlig talt" og nå "kjære vakre vene". Det er unødvendig, rett og slett.

At du tar feil? Det er da ikke noe konkurranse om å ha rett eller galt her? :hmm:

Om det er det som betyr noe for deg så forstår jeg at det blir vanskelig å diskutere på en okey måte. Foreslår at du leser innleggene mine en gang til, jeg er ikke ute etter å ta deg eller påstå at du tar feil - tvert om så er jeg enig i mange av punktene dine.

Jeg kjenner forøvrig en haug av miniatyrer (i alle aldre, deriblant to av rasene du har nevnt) - ingen er tannlause, har mistet tenner eller har andre problemer enn å en sjelden gang måtte fjerne tannstein. Det betyr likevel ikke at det er representativt for alle miniatyrer...jeg går ut i fra at du skjønner hvor jeg vil hen :)

Det forundrer meg ikke, nevnte tidligere i tråden her at dårlig tannhelse (og en rekke andre helseproblemer) gjerne er forbundet med ekstremiteter. Hvordan står tannhelsen til med store brachycephaliske hunder? Jeg har inntrykk at tannhelsen deres ikke er på topp?

Først og fremst, om du synes jeg skriver ufint - så synes jeg du burde rapportere det.

Nei, dette er ingen konkurranse, men det er neinem ingen diskusjon heller.. :hmm: Fordi du kommer ikke med andre argumenter enn at det jeg skriver ikke stemmer - uten å forklare hvorfor jeg tar feil eller hvilke raser det er snakk om. Og da blir det helt poengløs å diskutere.

På et kjapt googlesøk nå fant jeg dette hos Anicuria: Hunder i alle aldre kan rammes av periodontitt selv om sykdommen er vanligst hos eldre hunder.

Visse raser rammes lettere enn andre. Blant hundene, er de mindre rasene klart overrepresentert. Hunderaser som f.eks Yorkshire Terrier, Dvergdachs, Papillon, Dvergschnauzer, Dvergpuddel, Chihuahua og Cavalier King Charles Spaniel utvikler ofte tannstein tidlig og dermed også periodontitt.

Periodontitt gjør altså at hunder mister tennene - ofte tidlig og de mindre rasene er overrepresentert. Hos noen raser - som jeg har ramset opp tidligere (jeg ser Anicuria er enig i flere av dem)- er dette er veldig stort problem. Ergo - det er mange eldre miniatyrer som mangler mange tenner.

Jeg står fast ved det jeg skriver. Du mener jeg tar feil - uten å forklare hvorfor.

Jeg har ikke noe ønske om å være ufin, for meg minner denne frem og tilbake argumenteringen om ordspillet "beating a dead horse". Og denne døde hesten skal få slippe mer pisking fra min side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Lemen du lager en diskusjon over noe jeg ikke har sakt, svart på eller kommentert. Du ilegger meg altså meninger jeg ikke har, og svarer utifra dem - samt overser glatt enkelt av postene mine. Da er det ikke rart det blir som det blir. Infoen du kommer med er fin, men har lite å gjøre med ditt opprinnelige utsagn, som var det jeg reagerte på. Allerede tidlig i tråden her sier jeg meg blant annet enig i at en del miniatyrer ofte er overrepresentert når det gjelder tannsykdom, men dette overser du glatt.

Jeg tror det er en overdrivelse når du skriver at tannløshet er normalt på eldre miniatyrer generelt. Dette utsagnet ditt er ikke dokumentet med noe annet enn din egen erfaring. Samtidig skriver jeg at jeg syns det er trist om det faktisk står så dårlig til med en del av rasene - altså åpner jeg for at det stemmer på de rasene jeg ikke kjenner til. Du velger derimot å lese dette som at jeg hardnakket mener du tar feil.

Så igjen, les gjerne det jeg har skrevet en gang til, så ser du at du argumenterer mot utsagn som ikke finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvilke to raser sikter du til?

I det første innlegget mitt mente jeg puffen. Jeg kjenner mange (seriøse) oppdrettere, og var i kontakt med veldig mange hunder den perioden jeg selv tenkte på å anskaffe rasen. Tannproblemene følger nakengenet og puffene er ikke noe spesielt utsatt for tannproblemer. Tannløshet på puff er ikke noe som er vanlig.

I innlegget du siterte tenkte jeg også på Yorkshire Terrier. Den vi har i familien har ingen tannproblemer eller sykdom, ei heller har den tannstein (8 år nå). Dette er en rase som er kjent for å kunne ha en del tannproblemer. Så det er et greit eksempel på at en erfaring ikke nødvendigvis er en sannhet for verken rasen eller gruppen hunder.

Det er også en vesentlig forskjell på å ha økt sjans for tannproblemer og på at tannløshet et normalen. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å si at noe er ganske normalt er ikke nødvendigvis det samme som å påstå at det er normalen på rasen, at mer enn halvparten av alle hunder får det. Jeg bruker ihvertfall " det er ganske normalt på rasen" om det er noe som forekommer en del, altså noe som er vanlig nok til at man nesten bør forvente eller ihvertfall at det er en stor sannsynlighet for at det skjer, selv om det ikke nødvendigvis skjer med mer enn 50%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...