Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Vi har to etasjes hus og flyr mye opp og ned i trappene, det samme gjør hundene.

Nå samler alt støvet seg under trappa, da vi har åpne trappetrinn. Jeg har lyst til å tette igjen og tror at det blir bedre. Noen som har noen tanker?

Vil jo være like mye støv, men da slipper området under trappa å bli helt nedstøvet og det er kanskje lettere å feie over trappa når det samler seg der og ikke under trappa.

Guest lijenta
Skrevet

Min erfaring er apne trappetrinn slipper til mer lys under trappa men med det også mer støv. Lukkede trappetrinn samler mer støvet og gjr det mørkere under trappa. Med hund hadde jeg valgt lukkede trappetrinn

Skrevet

Det kommer vell litt an på, om området under trappen ikke var fylt med mye ting så hadde jeg heller valgt å gå over gulvet der med en mopp enn å gå hvert enkelt trappetrinn like ofte, det høres mye lettere ut å moppe over det flate gulvet. Om området under trappen er vanskelig og moppe pga ting og tang som står der e.l. så hadde jeg valgt tette trappetrinn.

Skrevet

Om de tette trappetrinnene ikke gjør at trinnene blir smalere tenker jeg det er en enkel sak.

men noen steder blir tette trappetrinn en snublefare av dimensjoner, og da er det ikke verdt det.

Skrevet

Tette trappetrinn. Jeg hater åpne, ser nesten alltid for meg en hånd som stikker opp og griper tak i ankelen min :P løper over sånne trinn når jeg er alene jeg :P

• Like 3
Skrevet

Tette trappetrinn. Jeg hater åpne, ser nesten alltid for meg en hånd som stikker opp og griper tak i ankelen min :P løper over sånne trinn når jeg er alene jeg :P

NEI NEI NEI IKKE SI SÅNN :fear:

• Like 3
Skrevet

Åhhh, det var min store frykt da jeg var liten. Vi hadde to trapper i huset, og trapp nr to lå over trapp nr en. Trapp nr to hadde åpne trappetrinn, og jeg var alltid livredd da jeg gikk opp trappa, så jeg løøøøøøp opp og ned. :P Og etter at ei venninne fikk meg til å se skrik da jeg var 11-12 år, så ble jeg livredd for at det skulle hoppe ut en svartkledd mann med maske og kniv.

Skrevet

NEI NEI NEI IKKE SI SÅNN :fear:

Hjelper ikke med tette heller, da ser jeg bare for meg å bli grabbet i beina bakfra. :|

Hjalp ikke å bo i et hus med skumle lyder en periode heller. Spesielt ikke når huset er tomt og du hører fotskritt som kommer mot trappa i det du er i ferd med å gå opp, og trappa ligger sånn til at du ikke får sett dit lyden kommer ifra... :bye: (Jeg trodde ett øyeblikk jeg skulle dø)

Ellers enige med andre her: Har du ting under, f.eks lagring av ting og tang, vinterklærs osv. Lukket trapp, er det ingenting under der så er det enklere å moppe over tomt gulv enn hvert enkelt trappetrinn = åpen trapp.

Skrevet

Åhhh, det var min store frykt da jeg var liten. Vi hadde to trapper i huset, og trapp nr to lå over trapp nr en. Trapp nr to hadde åpne trappetrinn, og jeg var alltid livredd da jeg gikk opp trappa, så jeg løøøøøøp opp og ned. :P Og etter at ei venninne fikk meg til å se skrik da jeg var 11-12 år, så ble jeg livredd for at det skulle hoppe ut en svartkledd mann med maske og kniv.

Jeg er snart 25. Fortsatt redd ekle trapper når jeg er alene og det er mørkt...

• Like 1
Guest Belgerpia
Skrevet

Alternativet er jo å gjøre reint litt oftere - som er den enkle løsningen. Støvsuging et par tre ganger i uka f.eks. :)

Skrevet

Alternativet er jo å gjøre reint litt oftere - som er den enkle løsningen. Støvsuging et par tre ganger i uka f.eks. :)

Utgår med høye kneløft. Jeg har andre ting å gjøre enn å støvesuge det meste av huset flere ganger i uka

Skrevet

Takk for gode svar dere

Jeg tror nok at vi lar trappa være som den er. Får bare heller støvsuge og tørke støv under der litt oftere

Gode poeng med at det blir mer lyst med åpne trinn.

Det som står under trappa (ikke mye) er pakket i plastesker, så det går helt greit.

En merker jo at fire hunder innendørs gir nok hybelkaniner :P

Skrevet

Så et hus med tettetrappetrin. Eier av huset hadde brukt plexiglass(eller lignende), så det skulle slippe lys inn. Platene var skrudd på på baksiden av hvert trappetrin. Så ingen av trinnene ble kortere.

Måtte bare si det, da jeg kom til å tenke på denne tråden da jeg så det : P

Skrevet

Dvergpinscheren min falt igjennom åpen trapp da hun var 3 mnd (krabbet over den 70 cm høye sperren). Helt grusomt. Hørte bare "dunk", så det høyeste hylet man kan tenke seg, og så stillhet... Min bror kom først til henne, og hun var i sjokk, og sov i lang tid etterpå. Skadet bare kneet, heldigvis.

Har bodd i hus med både lukket og åpen trapp, og foretrekker helt klart lukket. Forskjellen med tanke på lysmengde syns jeg er minimal, noe som er veldig tydelig å se i mine foreldres hus. Tomannsbolig med identiske enheter. Naboen har lukket trapp, og mamma og dem har åpen. Det er ikke noe spesielt synlig forskjell med tanke på lys i de to enhetene. Faktisk virker naboen sitt hus gjerne lysere, på grunn av farge på vegger og belysning ellers. Så jeg ville tenkt nada på lysmengden man taper på lukket trapp.

Jeg syns lukket trapp gir en ryddigere og lunere følelse. :)

• Like 1
Skrevet

Vi lukket vår trapp med å spikre plater i bakkant. Syns ikke det var stor forskjell på hvor lyst det var, men merket det godt på mengden støv under trappa. Har ikke angret et sekund!

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Bare det lille du beskriver om dognanny gjør at jeg vil fraråde hva som helst hun anbefalte ihvertfall. Som dere jo har oppdaget så er det å korrigere, rykke eller kjefte på en allerede frustrert hund ikke konstruktivt. Det er helt fint å høre hva dere har prøvd å hva som skjer. Men jeg lurer litt på, hva skjer om dere deler opp turene? Maks 15-20 minutter på en tur. Skjer det like ofte på morgen og kveld som på den lengre turen på dagtid? Et par enkle oppgaver i løpet av turen (som allerede er grundig innlært inne og som han kan), en enkel sitt, kontakt, håndtarget e.l. Da tenker jeg en kort stopp og en øvelse, maks to repetisjoner, og så rusle videre. Hvis dere får lært inn igjen grime så kan det være tryggere med å prøve halsbånd, men det er nok lettere for dere å få hjelp av en instruktør som ser dere og hunden. Jeg er helt sikker på at dette er løsbart, selv om dere er kjempetålmodige og har prøvd masse allerede! Håper vi får en oppdatering her også når dere har fått litt hjelp.
    • Takker igjen for godt svar! Vi har brukt både sele og halsbånd, med de siste 6 mnd har vi utelukkende brukt sele som sitter godt. Har flere ganger vurdert å bruke halsbånd i stedet men ser at vi ikke tørr da han helt sikkert hadde klart å vri seg ut av det når han klikker. Flere ganger har jeg vært redd for at han skal komme seg ut av selen når vi krangler. Han river å sliter, ruller å hopper. Eneste gangene jeg er trygg på at han ikke kommer seg ut av sele/halsbånd er om han er bundet fast, for da står han helt stille. Og både sele og halsbåndene vi har brukt er passer han og er justerbart. Vi brukte også retrieverkobbel i starten (fikk anbefalt det av oppdretter) men bruker ikke det lengre. En av teknikkene dognanny viste oss var å bruke retrieverkobblet til å "få han av oss" når han hopper på, ved å rykke i båndet, men det fungerte i en halv dag så trosset han det også å vi ønsker ikke å bli stående å rykke i et så tynt med kraftig bånd, det økte bare stressnivået hans.  Vi har ila året som har gått tenkt at han kan være både over og understimulert og gjort endringer i hverdagen i perioder for å justere aktivitetsnivået både opp og ned. Men det har ikke blitt bedre. I periodene vi har justert det ned ser vi at han blir verre, og gjerne mer pågående inne også. Noe vi mener taler imot at han er overstimulert. Og vi har siden han var liten forsøkt å gjøre tydelig skille på at lek og oppgirende aktiviteter skjer ute, mens inne er det ro.  Mulig jeg ordla meg litt feil i forrige kommentar, men vi krever stort sett ingenting av han ute. Det resulterer i at vi henger etter han å han drar som en galing. Men slik har det blitt fordi hver gang vi prøver å lære han noe ute (gå pent, søke kontakt med oss, sladretrening ol) så ender det etter et pr min med et nytt utbrudd. Så frustrasjoenen vår kommer av at vi føler vi er i en ond sirkel. Han vimser rundt å vet ikke hva som er forventet av han > vi forsøker å korrigere han å lære han noe/forstyrre han ved å gi han en oppgave eller mål med turen > han klikker > vi rykker tilbake til start. Slik har det blitt da vi har tenkt at vi kanskje bare må stå i disse episodene til han lærer seg hvordan han skal oppføre seg på tur, det er jo tross alt en rase som er lærevillig og gjerne vil ha en oppgave. Men selv etter lengre persioder der vi prøver igjen å igjen så later det ikke som at han forstår tegningen. Så de siste pr månedene så har vi ikke krevd eller forventet noe av han. Å selv når han er løs å kan løpe som han vil, feks på inngjærdet hundepark (Maridalen hundepark og Nordkisa hundepark) å vi forsøker å kalle han inn, så kommer han løpende (som jo er bra) men kommer da flyvende med sine 40 kg rett på oss å begynner å bite. Så kort sagt så klikker han både av for mye frihet, for lite frihet, lite/ingen forstyrrelse fra oss og for mye forstyrrelse fra oss... Mulig jeg høres ut som jeg bare kommer med motargumenter til alle forslag, å det mener jeg ikke! Men vi har virkelig prøvd alle vinklinger og teknikker vi kan tenke oss til og finne ut + litt til.  Men tusen takk for konkrete tips til adferdskonsulenter og fysio 😀
    • Nå vet jeg ikke om alle instruktørene til Norges Hundeskole, men jeg har ikke kjent eller møtt mange instruktører derfra med adferdskompetanse. Dognanny kjenner jeg ikke til, men jeg synes bakgrunnen kanskje var litt tynn. Selv om dere ikke ser noe mønster i adferden og han er røngtet fri så kan det godt være muskulære eller skjelett-problemer som bygger seg opp over tid og trigger på ulike tidspunkter, når det bare renner over. Og når du nevner at han har hatt ryggproblemer så blir jeg raskt mye mer oppmerksom på at det kan være noe uoppdaget der.  Bruker dere halsbånd eller sele? Hvis dere bruker halsbånd ville jeg forsøkt en godt tilpasset sele. Om dere allerede gjør det ville jeg faktisk forsøkt halsbånd, for å se om det gjør noen forskjell. Som du sier, ut fra det du beskriver, kan det høres ut som stress, frustrasjon og overtenning. Har dere forsøkt å kutte langt ned på kravene? Og kutte ned på aktiviseringen? Det er ikke det vanligste, men det hender også at hunder er overaktiverte og overstimulerte. Og selv om det er en aktiv rase så finnes det alltids unntak.  Korte, rolige turer, med litt løping om det ikke trigger for mye, og mer ro og hvile hjemme. Prøv å ikke stille for mye krav, gi ham litt mer slakk, litt mer "forberedelse" på at "nå skjer ting", og om mulig la han heller gå en kort tur i lengre bånd og gå hjem før det smeller. Alt dette er såklart forslag til ting å prøve ut, uten at jeg har sett hunden og situasjonene. Dere trenger definitivt en kompetent adferdsekspert til regelmessig oppfølging. https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund#Innlandet-hund Kjersti Bjøntegaard kan jeg personlig anbefale. Vi brukte henne mye med vår til dels krevende ridgeback unghund. Turid Hovland kjenner jeg bare såvidt til, men i likhet med Kjersti har hun en solid og god utdanning og mye god kompetanse ser jeg. Ta kontakt med en av dem, og de kan sannsynligvis anbefale andre om de selv ikke har kapasitet. De kan godt mulig også anbefale en fysioterapeut. I Oslo kan jeg anbefale smarthund.no (Hilde Iren).
    • Går det an å bruke kickspark i langrennsporene? Eller der de har oppkjørte løyper? Finnes det ski på dem? Har lyst på men må se om jeg kan kjøre det først da de vanlige veiene her jeg bor blir strødd. Hvordan trener man da hunden til å trekke? 
    • Glemte å legge til at vi gjør daglig korte økter med søk, hjernetrim, lek, «skattejakt» etter godbiter og leker både inne og ute. Øver mye på håndteringstrening ol.  Å han mestrer alt annet som en drøm, ingen problemer med å være hjemme alene, stueren på 1-2-3, trygg og veldig fin hund på alle andre måter, akkurat det vi så for oss. «Bare» dette ene problemet som skygger over så mye av det som har gått bra..
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...