Gå til innhold
Hundesonen.no

Helseundersøkelse for mynder


Recommended Posts

Har lagt inn for mine to whippet nå. Har tidligere hatt flere saluki og borzoi også, men det er så lenge siden at det sikkert ikke er relevant?

Jo, du skal bare legge inn på tidligere eide hunder. Det er veldig greit å få et stort tidsspenn på innsendelsne. Får man mange nok svar så kan det være med på å si noe om utvikling på rasene helse og mentalmessig.

Så send i vei :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lagt inn Minion, men det lover ikke akkurat bra for hjortehunden som rase siden det er så få av de. :lol:
Er hun syk? Ja. Har hun hudproblemer? Ja. Har hun leddproblemer? Ja. Er hun kastrert? Ja. Hvorfor? Kronisk skjedekatarr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betyr dette at det ikke blir fastsatt noen RAS for mynder før helseundersøkelsen er gjennomført?

Jeg tør ikke si det med sikkerhet, men ja jeg tror det. Det er enkelte raseklubber som har bedt om utsettelse og jeg regner med at de da venter til undersøkelsen er klar. Fornuftig i mitt hode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd ikke greyhound er med. Føler man er litt "utenfor" myndemiljøet siden rasen har egen klubb. Så da er man avhengig av hva klubben mener/gjør, og ikke får mynde-perspektivet som helhet og kan få gode innspill og meninger mellom rase-gruppene.

Hvorfor er ikke greyhound med? Det er jo en mynde.

Jeg var inne på raseklubbens side og må si jeg stusset litt over at jeg ikke finner noen som helst slags informasjon om helse eller mentalitet. Ingen anbefalinger i forhold til avl i det hele tatt. Ikkeno avlsråd.

Er det jeg som er dårlig på å lete?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greyhound er ikke med i Norsk Myndeklubb fordi rasen har egen raseklubb. Så det står ingenting om Greyhound på deres side, eller er med i noe de gjør.

Norsk Greyhound klubb har ingen avlsråd eller noe anbefalinger. De har jobbet ferdig med RAS profilen men den har ikke kommet ut enda på hjemmesiden. Det står ikke så mye der, annet enn det må være kjent neuropaty status og at det er strengere krav rundt laboratorium og testing av det for å få det godkjent i NKK.

Så derfor ble jeg litt nysgjerrig på hva denne undersøkelsen dreide seg om og hva planen er med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd ikke greyhound er med. Føler man er litt "utenfor" myndemiljøet siden rasen har egen klubb. Så da er man avhengig av hva klubben mener/gjør, og ikke får mynde-perspektivet som helhet og kan få gode innspill og meninger mellom rase-gruppene.

Så det er derfor podenco-ene ikke er med også?

Virker som en mer fornuftig forklaring enn den "de liker de bare ikke" teorien jeg hadde først :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det er ikke fordi vi ikke liker podencoer eller greyhound at de ikke er med, altså :) Undersøkelsen er for rasene NMK forvalter.

Nå skal ikke jeg svare for de andre utvalgene, men vi avventer ihvertfall resultatene av denne undersøkelsen før vi ferdigstiller RAS for borzoi.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betyr dette at det ikke blir fastsatt noen RAS for mynder før helseundersøkelsen er gjennomført?

Jeg tør ikke si det med sikkerhet, men ja jeg tror det. Det er enkelte raseklubber som har bedt om utsettelse og jeg regner med at de da venter til undersøkelsen er klar. Fornuftig i mitt hode.

Nå skal ikke jeg svare for de andre utvalgene, men vi avventer ihvertfall resultatene av denne undersøkelsen før vi ferdigstiller RAS for borzoi.

Saluki er på god vei til å bli ferdig med sin RAS og vil nok ikke vente med å sende inn den i påvente av u.s. da vi ikke vet når den er ferdig. Vi ønsker så stor deltagelse som mulig på u.s. og håper det ikke blir for kort frist. Det kan jo også ta tid for de ansvarlige å sammenstille u.s. Men det vil tas høyde for evt resultater i u.s. som vil bli implementert i RAS i etterkant. RAS er et "levende" dokument og man låser det ikke for nye/andre resultater som kan komme i kjølevannet av en slik u.s. Det vil bli spesifisert i RAS-dokumentet at u.s. pågår og at det kan endres noe på enkelte punkter når denne er ferdigstilt.

Puuuhhh, sitter og svarer for mine skrangleverk og jammen må jeg vri hjernen min en del for de som har vært døde en stund, man husker jo ikke alt slik på stående fot...

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saluki er på god vei til å bli ferdig med sin RAS og vil nok ikke vente med å sende inn den i påvente av u.s. da vi ikke vet når den er ferdig. Vi ønsker så stor deltagelse som mulig på u.s. og håper det ikke blir for kort frist. Det kan jo også ta tid for de ansvarlige å sammenstille u.s. Men det vil tas høyde for evt resultater i u.s. som vil bli implementert i RAS i etterkant. RAS er et "levende" dokument og man låser det ikke for nye/andre resultater som kan komme i kjølevannet av en slik u.s. Det vil bli spesifisert i RAS-dokumentet at u.s. pågår og at det kan endres noe på enkelte punkter når denne er ferdigstilt.

Det høres fornuftig ut, synes jeg. En del ting trenger man jo heller ingen slik undersøkelse for å se. Jeg synes f.eks. det er på høy tid at det kommer noen konkretiserte anbefalinger i forhold til matadoravl på enkelte mynderaser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var inne på raseklubbens side og må si jeg stusset litt over at jeg ikke finner noen som helst slags informasjon om helse eller mentalitet. Ingen anbefalinger i forhold til avl i det hele tatt. Ikkeno avlsråd.

Er det jeg som er dårlig på å lete?

Oi, jeg så ikke dette før nå jeg. Nope, du er ikke dårlig på å lete. Det har ikke vært avlsråd i klubben så lenge jeg kan huske og info om helse/mentalitet og anbefalinger/krav for avl er pr nå ikke-eksisterende. Mange av raseutvalgene har egne hjemmesider og der kan man nok kanskje finne noe info om helse og mentalitet.

Et av mine håp for denne u.s. er at det tas grep hvis det avdekkes helse/mentalitets problemer i forhold til bla avl, også om det vi vet, men som er "feiet under teppet".

Det høres fornuftig ut, synes jeg. En del ting trenger man jo heller ingen slik undersøkelse for å se. Jeg synes f.eks. det er på høy tid at det kommer noen konkretiserte anbefalinger i forhold til matadoravl på enkelte mynderaser.

Veldig enig med deg.

Og i noen av rasene våre er det jo ikke til å stikke under en stol at det foregår hodeløs avl; både matador, hyppighet på kull både pr oppdretter og individ (også dennes alder), helse, samt en del manglende kunnskap hos oppdrettere.

Jeg krysser fingre for at klubben/raseutvalgene tar dette alvorlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...