Gå til innhold
Hundesonen.no

Trekking med sykkel, hva slags sele?


Recommended Posts

Snøen er borte og en kan finne frem sykkelen :) I år har jeg tenkt å sykle litt med hundene, så sant det ikke blir like varmt som i fjor sommer.

Vi har kickbike, men har nå kjøpt sykkelvogn (til babyen) så jeg regner med at det blir noen vanlige sykkelturer også.

Våre hunder trekker, så jeg liker ikke å bruke springer da de trekker skjevt (bruker det noen ganger).

Liker å la de løpe foran sykkel og trekke. Har tidligere brukt nomesele, men lurer litt på om vanlig y-sele er like bra? Trekkpunktet kommer jo ganske høyt opp selv om en har langt bånd med tanke på nomesele.

Noen tanker om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er omtrent like stor høyde på min sykkel og kickbike, ikke så stor forskjell at det har noe å si i alle fall. Det er jo mulig du har veldig stor sykkel, slik at høydeforskjellen blir veldig stor, men jeg tviler egentlig på at det er en avgjørende forskjell i høyden.

Du kan eventuelt også kjøpe stang til sykkelen, eller veksle på hvor du bruker stangen. :)

Jeg ville aldri brukt en vanlig y-sele til trekk (om du snakker om y-seler ala hurtta). Halvnomer kan gå, men i de aller fleste tilfeller vil en nomesele (eller en tilsvarende sele) være bedre til den bruken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nomesele. Du skal lete lenge etter en y sele eller halvnome som faktisk er laget for å trekke i, samme hva produsent eller selger sier. Nå vet jeg ikke hvordan vinkelen blir med dine hunder, men blir den for høy så bare bruker du litt lengre line for å gjevne ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...