Gå til innhold
Hundesonen.no

Bo i Oslo med hund - hvor er det fint?


Krimman
 Share

Recommended Posts

Sonenfolk, noen som har litt råd og input? :) Pga jobb tar jeg og Vega turen til Oslo for ett år så fort som mulig, og jeg prøver finne en leilighet til oss nå. Men jeg er lite kjent i Oslo og hvilke steder som er fine å bo og mindre fine. Jobben er på Helsfyr, så noe hvor det er lett kollektivtilbud til Helsfyr hadde vært greit. Jeg ser mot Østmarka (Haugerud, Hellerud, evt Ellingsrud), men også sørover mot Skullerud (19 min med tbane iflg google maps). Men er dette OK områder? Ser også litt nordover mot Tonsen, Grorud, men da nærmer jeg meg maks reisevei (30 min med buss) mtp hunden. Er det innen 5-6 km kan jeg også sykle når det er bart :) Er bussene rimelig presise? Eller må man regne med mye forsinkelser i morgenrushet? Tenker jeg vil heller bo nært fine turområder enn midt i Oslo, særlig fordi jeg må ha med bil også, og jeg ser for meg vanskeligheter med å finne parkeringsplass i Oslo. det er kanskje lettere litt utenfor byen? Tips og innspill mottas med takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bodde på Oppsal med hund. Det var veldig bra - rett ved Østmarka, og andre rekreasjonsområder (Nordre Skøyen hovedgård, Østensjøvannet) var også i nærheten. Jeg bodde helt oppe ved skogen, så det var 10-15 min å gå til tbanen (men bussen til Helsfyr gikk rett forbi). Jeg opplevde tbanen som rimelig presis, men det er MYE trafikk langs ytre ringvei (Hellerudveien?) i rushtiden, så der blir det forsinkelser både morgen og ettermiddag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor på Lindeberg, som er mellom Haugerud og Ellingsrud. Bor helt i markagrensa, så er i umiddelbar nærhet til både lysløype og turstier, så kunne ikke hatt det bedre. Opplever at busser er sårbare med tanke på tidsberegning, da er det bedre å satse på bane. Med banen tar det ca. 12 minutter fra Lindeberg til Helsfyr. I tidsrommet 07-19 er det to linjer som går helt til Ellingsrudåsen - så det er hyppige avganger :) Vil du til byen så tar det ca. 20 minutter med banen. Har bodd her i 3,5 år nå, og trives veldig godt. Det er rolige områder og masse hunder!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor selv på Ellingsrud med hund, og stortrives :-) Kjempetrivelig område og Østmarka rett utfor terrassen med supre turmuligheter! T banen går åtte ganger i timen i rushen. Tonsenhagen er også veldig trivelig. Har ikke bodd der, men gått mye tur med hund i skogen der. Buss til byen går typ hvert femte minutt, men mulig du må bytte for å komme til helsfyr, litt usikker.. Er uansett ikke langt og selv med bytte tar det ikke lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ikke til å quote (?), men takk for innspill! Lindeberg, Haugerud og deromkring inkl Ellingsrud høres perfekt ut for oss mtp banen og nærhet til marka:) Da var det det sånn jeg tenkte. Så er det bare å finne en leilighet hvor de godtar hund. Lenge siden jeg har vært på leiemarkedet nå, så er litt på ukjent grunn. Rop ut om dere vet av noe ;)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppsal, Trasop, Bøler er også fint og nær Østmarka. Groruddalen er veldig fint, og jeg er veldig glad i Lillomarka. Men om du skal jobbe på Helsfyr så er jo det meste i nærheten av t-banen til Ellingsrudåsen og Mortensrud greie områder som er rimelig markanært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,har også kikket mot Grorud. Litt langt og mer kronglete med buss til Helsfyr er mitt intrykk (Google maps sier 31 min med buss), men absolutt aktuelle områder. Hører mange si mye fint om Lillomarka :) Tenker 30 min reisevei er absolutt maks når jeg er alene med hund :/ Helst mye, mye kortere (helst så jeg kan hjem i lunsjen innimellom!!! - men det er kanskje ønsketenkning...) Skal se litt på Oppsal og Bøler etc også, ser flere nevner det. Prøver å finne noe både selv gjennom Finn og gjennom utleiefirma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ulempen med Grorud ift Helsfyr er at du fort vekk må bytte buss/bane, og da tar det fort en halvtime dessverre. Men ingenting i veien for å ta seg en tur i Lillomarka selv om man bor østover. Veldig greit slik. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor ikke i Oslo men har vært mye der, reist hit og dit til venner på ulike steder i byen. Syns buss er stress. De kommer ikke. Hvor går de fra, og tett med folk hvor alle trenger seg samtidig inn ei dør. Sild i tønne. Hvis jeg skulle bodd i Oslo, og særlig med hund, ville jeg satset på øst eks Romsås-Grorud, nær marka, og ti minutter til T-bane. Men en må selvsagt tenke reisetid hjem-jobb-hjem. Noen bruker timer hver vei. Jeg har skiftet mening om øst etter at noen venner flyttet dit. Gedigen leilighet til rimelig penge. Midt i skogen, og fantastiske turområder rett utfor døra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor ikke i Oslo men har vært mye der, reist hit og dit til venner på ulike steder i byen. Syns buss er stress. De kommer ikke. Hvor går de fra, og tett med folk hvor alle trenger seg samtidig inn ei dør. Sild i tønne. Hvis jeg skulle bodd i Oslo, og særlig med hund, ville jeg satset på øst eks Romsås-Grorud, nær marka, og ti minutter til T-bane. Men en må selvsagt tenke reisetid hjem-jobb-hjem. Noen bruker timer hver vei. Jeg har skiftet mening om øst etter at noen venner flyttet dit. Gedigen leilighet til rimelig penge. Midt i skogen, og fantastiske turområder rett utfor døra :)

Jeg bor i Oslo, og har motsatt erfaring. ;)

Offkom kommer veldig an på hvor man skal til og fra. Men bussrutene er relativt gode. I rushet er det såklart noe forsinkelse, men på de travleste rutene går bussene så ofte at det uansett ikke er mer enn 10 minutter mellom. Da er bussene som oftest ganske fulle, men de fleste kommer med.

Jeg lurer veldig på hvem som bruker timer hver vei innenfor Oslo... selv i rushtiden så skal jeg greie å komme meg nesten fra hvor som helst til hvor som helst på under en time. ;)

Romsås og Groruddalen generelt er fint og relativt rimelig, og jeg selger det gjerne, men Lindeberg, Ellingsrud, Haugerud, Skullerud osv. er mer praktisk ift. Helsfyr, definitivt. For hver gang man må bytte buss/bane så går det en del ekstra tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@PrimaDonna: Ja, tenker også at bane er mer pålitelig enn buss, men det er vel forskjell på ulike linjer. Så lenge jeg slipper gjennom sentrum tenker jeg det er ok. Men kort reisevei er viktig! @Tekopp: Så på en _kjempefin_ leilighet på Tonsen, men allerede utleid *sukk* :( Men ser litt der oppe også, absolutt. Det er jo også sykkelavstand såvidt jeg kan skjønne (5-6 km) fra Helsfyr.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trives veldig godt i området rundt lambertseter/bergkrystallen (refererer til t-bane stoppene nå). Kort til østmarka, og så har vi en egen liten skog 5 minutter unna huset, der det omtrent aldri er noen. :)

5 min fra t-bane.

Skullerud er også veldig fint med hund, der har de også friområde som ofte er tomt. Vi har benyttet oss en del av det, og med mindre man kommer i beste tiden, så har vi omtrent aldri støtt på andre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vestlibanen (som går til Romsås og Grorud) stopper ikke på Helsfyr. Alle andre baner stopper der. Jeg bor på Romsås og jobber på Bryn skole (like ved Helsfyr) og tar 66 bussen fra/til Grorud hver eneste dag. Den - og flere andre- går til Helsfyr.Romsås ligger i skogkanten mot Lillomarka og det er herlig å bo her, men det er ikke så mange som leier ut her og husleien er ofte ganske høy. Det høres fornuftig ut å se seg om etter noe i strekningen Hellerud - Mortensrud eller Tveita - Ellingsrud. Østmarka er praktfull :heart:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke så mange anbefalinger om boområder i Oslo, men som mangeårig leietaker med hund vil jeg si at du bør hive ut en annonse selv, så raskt som mulig. Jeg har aldri fått napp når jeg har ringt på leiligheter - men fått mange henvendelser når jeg har lagt ut selv. Presiser at du er voksen, rolig, flytter pga. (fast) jobb, er en ansvarlig hundeeier som trener aktivt med hunden - og ha gjerne referanser. Da tror jeg ikke det skal være noe problem å få seg et sted å bo :) (P.S. Noen ganger skulle jeg ønske jeg bodde i byen. 12 minutter med bane til jobb liksom ... )

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@simira , ja jeg bor jo ikke i Oslo, ikke får jeg til å sitere heller og sild-i-tønne er ikke yndlingssituasjonen.

Og de som bor i Oslo vel vant til bussene, og tar de smidigere. Men hvis det blåser og regner, er det bedre å stå under tak :D Bare syns T-bane er så enkelt!

De som bruker to timer: Jeg brukte nesten to timer fra hva var det, Romsås, et sted oppi der og til Sognsvann. Turen ned, vente på t-bane, vente på neste, osv. Og folk som jobber på motsatte sider av byen, eks ved Sognsvann og bor helt øst, bruker to timer, men mulig siste strekningen er buss. Men nå blir det opp til trådstarter, og uansett, som hovedstad har Oslo fantastisk natur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

@simira , ja jeg bor jo ikke i Oslo, ikke får jeg til å sitere heller og sild-i-tønne er ikke yndlingssituasjonen.

Og de som bor i Oslo vel vant til bussene, og tar de smidigere. Men hvis det blåser og regner, er det bedre å stå under tak :D Bare syns T-bane er så enkelt!

De som bruker to timer: Jeg brukte nesten to timer fra hva var det, Romsås, et sted oppi der og til Sognsvann. Turen ned, vente på t-bane, vente på neste, osv. Og folk som jobber på motsatte sider av byen, eks ved Sognsvann og bor helt øst, bruker to timer, men mulig siste strekningen er buss. Men nå blir det opp til trådstarter, og uansett, som hovedstad har Oslo fantastisk natur.

 

TS skal jobbe på Helsfyr som er et knutepunkt for t-bane og buss. Derfor har hun mange muligheter til å både bo nær skogen og ha en enkel vei til jobb. Det er lite relevant å komme med erfaringer som medfører flere bytter og kryssing gjennom hele byen. Du må forøvrig ha surra noe skrekkelig på din ferd fra Romsås til Sognsvann :D

Edit: Sonen gjør rare ting om dagen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@PrimaDonna Bussene i Oslo har tak, altså. ;) Og hvis du dro via sentrum fra Romsås til Sognsvann så skjønner jeg jo at det tok tid, banen tar vel en halvtime hver vei der normalt, hvis man treffer overgangen. Fra Romsås til Sognsvann kan man jo ta 25-bussen nesten direkte. :P Det handler jo litt om at når du bor der så blir du fort kjent med de beste reiserutene, når man er på besøk en enkelt gang så tar man det som ser enklest ut med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@PrimaDonna Bussene i Oslo har tak, altså. ;)Og hvis du dro via sentrum fra Romsås til Sognsvann så skjønner jeg jo at det tok tid, banen tar vel en halvtime hver vei der normalt, hvis man treffer overgangen. Fra Romsås til Sognsvann kan man jo ta 25-bussen nesten direkte. :P Det handler jo litt om at når du bor der så blir du fort kjent med de beste reiserutene, når man er på besøk en enkelt gang så tar man det som ser enklest ut med en gang.

En halvtime hver vei er nok ganske riktig ja, og har man maks uflaks så er det kanskje syv minutter mellom hver t bane. Så å bruke noe mer enn 1 time og 15 min er godt gjort. :P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor på oppsal. Masse hunder her, og ellers er det godt beskrevet tidligere i tråden. 5 min å gå til t-banen. Min samboer jobber på helsfyr og bruker 15 min fra dør til dør. :) Jeg stortrives!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsatt umulig å quote ordentlig, men... @Elisabeth00: Nå har jeg en aktuell en ved Ekeberg. Litt langt unna tbanen, men fullt mulig å gå dit på 12-15 min (visstnok en skikkelig bakke) og så 10 min fra Karslrud T-bane til Helsfyr. Evt ha en sykkel stående man ikke er redd for.. @Ida: Takk for innspill! Østmarka høres fin ut! Vi gleder oss til å utforske :) @Maria: Åh, Oppsal høres også fint ut - men der ligger det ingenting ute! Må kanskje gjøre som @Aya sier og legge ut annonse selv. Men først skal jeg sjekke ut to stk som er aktuelle, en ved Ekeberg/holtet og en ved Ullevål (nært nordmarka da). Begge er ca 25 min til jobb, men ullevål har direkte tbane til helsfyr, mens den andre har enten trikk til sentrum og bytte eller gå til tbane (mer aktuelt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett tips uansett: det var flere ganger jeg ikke fant beste kollektivruta ett sted før jeg hadde bodd der litt, ofte går det busser og slikt direkte hvor man skal, mens ruter.no anbefaler en veldig krøkkete løsning, bare fordi man sparer 1 min på den. Det er uansett vanligvis å foretrekke å minimere antall bytter, siden det minker sjangsen for å bli negativ påvirket av trafikkkaos.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såg att du ikke hade behov att bo sentralt i byn, men ifall noen annan läser tråden og lurar på det samma og gærna bor sentralt med hund så ær min anbefalning gamle byn. Næra till sentrum, botanisk hage, hunde park, och fengselparken før korta rastningsturer. Ekeberg parken ær næra med stora grønt områden. næra att ta kollektiv trafik till marka nær man vill gå på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...