Chako Skrevet 26. Februar 2015 Rapporter Skrevet 26. Februar 2015 Jeg kom nylig over et innlegg på nett. De har to tibber de har avlet på. Hannen er 11 år, og tispa er 8 år. De har over årene hatt 6 kull med disse to som foreldre. Samt at tispa en gang mistet valpene før de ble født, så teoretisk sett har de hatt 7 kull. Nå skal de igjen(!) parre disse to hundene. De har for lengst sluttet å registrere valpene hos NKK, da de har gått over grensen for antall kull som kan registreres etter en tispe. I de tidligere kullene har det også kommet valper med navlebrokk, så vidt jeg vet kan dette være arvelig(?)/genetisk i det minste. Jeg tok meg derfor den frihet og spurte hvorfor de skulle ha nok et kull på disse hundene. Svaret jeg fikk var at denne gangen skulle de beholde en valp selv, og dette hadde jeg ikke noe med. Samt at det ikke var såå mange valper som hadde hatt navlebrokk. Jeg tenker, er det rart noen raser lider? Er det rart folk blir skeptisk til raseavlen når man møter oppdrettere som dette? Det er tydelig hva deres intensjon som oppdrettere er.. Siter
Guest Bølla Skrevet 26. Februar 2015 Rapporter Skrevet 26. Februar 2015 Jeg tror ikke NKK er rett instans i slike tilfeller, jeg ville kontaktet Mattilsynet og i nødstilfeller også dyrevernsorganisasjoner. Siter
Pringlen Skrevet 26. Februar 2015 Rapporter Skrevet 26. Februar 2015 Ja, det er lov å reagere. Nei, du får ikke gjort stort med sånne folk. Ja, navlebrokk er arvelig. Men hos endel raser (særlig miniatyrer) er det så vanlig at det ikke er til å unngå i avlen... Siter
PrimaDonna Skrevet 26. Februar 2015 Rapporter Skrevet 26. Februar 2015 Ville ganske enkelt sendt en epost til Mattilsynet. Siter
Sheltienkenai Skrevet 26. Februar 2015 Rapporter Skrevet 26. Februar 2015 Nå kjenner jeg til flere detaljer i saken, og synes det var helt riktig av deg å reagere - bare så synd du skulle få de svarene du fikk. Jeg synes svært synd på tispa, og synes dette er egoistisk av familien kun for nå å få valper for sin egen del. Hva man skal gjøre, synes jeg er vanskelig å si. En kan så klart melde fra til Mattilsynet, men hva tror vi de kommer til å gjøre med saken så lenge det ikke er snakk om et alvorlig brudd på dyrevelferd? I dette tilfelle er det jo snakk om brudd på NKKs lov om antall kull på tispa, samt etiske lover for rett og galt. Jeg håper bare dette er siste gang nå... Siter
Chako Skrevet 26. Februar 2015 Forfatter Rapporter Skrevet 26. Februar 2015 Sendt bekymringsmelding til Mattilsynet. Så får vi se om dette kullet får se dagens lys, krysser fingrene for at det aldri skjer! Siter
Tekopp Skrevet 26. Februar 2015 Rapporter Skrevet 26. Februar 2015 Sånt er det ikke bare riktig å reagere på, men også viktig at folk reagerer på. Stakkars tispa, valpefabrikk i egen stue Siter
SiriEveline Skrevet 27. Februar 2015 Rapporter Skrevet 27. Februar 2015 Nå kjenner jeg til flere detaljer i saken, og synes det var helt riktig av deg å reagere - bare så synd du skulle få de svarene du fikk. Jeg synes svært synd på tispa, og synes dette er egoistisk av familien kun for nå å få valper for sin egen del. Hva man skal gjøre, synes jeg er vanskelig å si. En kan så klart melde fra til Mattilsynet, men hva tror vi de kommer til å gjøre med saken så lenge det ikke er snakk om et alvorlig brudd på dyrevelferd? I dette tilfelle er det jo snakk om brudd på NKKs lov om antall kull på tispa, samt etiske lover for rett og galt. Jeg håper bare dette er siste gang nå... NKK sine lover er jo ikke der for etikken, men for tispas velferd, går jeg ihvertfall utifra. Så en henvendelse til MT syntes jeg er helt på sin plass, man kan jo også vise til NKK sitt regelverk. Kanskje også skaffe uttalelse fra en veterinær så styrker man saken ytterligere. Når ikke dette frem er det nesten så jeg syntes saken burde opp i media, men ikke sikkert hvermansen i gata hadde skjønt hva som var feil med det og dermed hadde det kanskje ikke vært noe hjelp. Siter
Guest Jonna Skrevet 27. Februar 2015 Rapporter Skrevet 27. Februar 2015 Om ikke personen er medlem av NKK (eller tilsluttet klubb) så kan faktisk ikke NKK gi noen reaksjon på dette. Mattilsynet er den eneste instansen som kan ha noe å si om dette. Evt lokalavisen og få de til å skrive en artikkel om dyreetikk og avl? Få de til å kontakte NKK og matilsynet for å kunne lage ett oppslag om akkurat dette. Siter
henohoi Skrevet 21. Mars 2015 Rapporter Skrevet 21. Mars 2015 Lov å reagere.. blir på en måte ikke overrasket lenger. Men den saken her synes jeg er ganske stygg. La nå de nå få pensjonere seg. Særlig tispen! Siter
Chako Skrevet 4. April 2015 Forfatter Rapporter Skrevet 4. April 2015 I dag ble 5 valper født etter disse to hundene... Siter
Chako Skrevet 7. Februar 2016 Forfatter Rapporter Skrevet 7. Februar 2016 Det har tydeligvis ikke hendt noe i denne saken, for nå skal det avles på disse hundene igjen!! Siter
simira Skrevet 7. Februar 2016 Rapporter Skrevet 7. Februar 2016 Ny melding til MT? Bare alderen på disse hundene er jo langt nok til å reagere. Tispa er 9 nå? Siter
Chako Skrevet 7. Februar 2016 Forfatter Rapporter Skrevet 7. Februar 2016 Tispa blir 9 år i år, usikker på når på året. Hannen blir 12 nå i februar. Siter
Polfarer Skrevet 7. Februar 2016 Rapporter Skrevet 7. Februar 2016 Send en meldingen til MT! Ingen tvil Ligger det annonse ute på finn så legg gjerne ut en link så flere også kan melde om det! Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk Siter
Zitka Skrevet 7. Februar 2016 Rapporter Skrevet 7. Februar 2016 Men hva skal egentlig MT gjøre hvis tispa er frisk og fin og ikke lider noen nød? MT kan da ikke nekte noen å avle på hunden sin selv om det etisk ikke er riktig.. 1 Siter
Polfarer Skrevet 7. Februar 2016 Rapporter Skrevet 7. Februar 2016 MT kan nok ikke gjøre veldig mye mer enn å ta en skikkelig prat med dem. Men ofte er det ikke veldig mye mer enn det som skal til Så det er vel absolutt verdt å prøve? Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk Siter
maysofie Skrevet 7. Februar 2016 Rapporter Skrevet 7. Februar 2016 Hvor er det kommet informasjon om dette kullet? Siter
Tine Kristine Lindbeck Skrevet 7. Februar 2016 Rapporter Skrevet 7. Februar 2016 Jeg syns det appsulutt er lov og reagere. Kjenner hundene og ja, skal ikke si for mye. Håper inderlig detter er det siste kulle på den tispa. Siter
Guest *Kat84* Skrevet 7. Februar 2016 Rapporter Skrevet 7. Februar 2016 Huff, stakkars hund Man må bare ta kontakt med Mattilsynet. Og rapportere annonsen når det legges ut på finn.no. Slike folk skulle hatt forbud mot å ha hund! Siter
patricia Skrevet 7. Februar 2016 Rapporter Skrevet 7. Februar 2016 Dette blir altså det 9. kullet på dette stakkars tispekreket ? Hvis ikke det kvalifiserer til dyremishandling, så vet ikke jeg! Fy f.... for noen folk ! Siter
Recommended Posts