Gå til innhold
Hundesonen.no

Spørsmål om fryktperiode/spøkelsesalder og trening


SånnCirka
 Share

Recommended Posts

Hei.

Vega har plutselig blitt veldig skvetten, og går litt som om hun er på vakt når vi er ute. Hun reagerer på ting hun aldri har reagert på før. Jeg har lest litt om dette, så jeg er ikke overrasket over at det skjer, men jeg er litt overrasket over hvor brått det har skjedd.

Kan en fryktperiode komme veldig brått over natta omtrent? Burde jeg tilpasse treningen under fryktperioden, eller trene som normalt? Tenker da mest på hvor vi trener.

Vi skal ha bydag i dag, hvor vi skal gå i Ski sentrum sammen med mange andre hunder. Det er altså mye på en gang. Dette har gått veldig bra tidligere i Oslo, men da har det vært snakk om en annen hund vi går sammen med bare og da har hun ikke vært redd noenting. Hva tenker dere om å bli med på denne bydagen hvis hun nettopp har kommet inn i en fryktperiode?

Hun skvetter så hun omtrent hopper når det komme høye lyder fra byggeplassen rett borti her, og synes pressenningen til naboen har blitt kjempeskummel. Hun står og ser ut vinduet på verandadøren og knurrer og søker trygghet hos oss. Hun skvetter når det flyr helikopter over her. Hun søker mer kontakt og nærhet med oss generelt. Vi passer på å ikke forsterke denne frykten, og forsøker så langt det lar seg gjøre å vise at det ikke er noe skummelt ved å la hun "hilse på" det som er skummelt. Og da går det mye bedre.

Hun er snart 6 mnd.

Jeg har som sagt lest litt om dette, og har noen tanker om hva og hvordan, men jeg lurer på hva dere tenker og hvilke erfaringer dere har rundt dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig typisk for disse hormongreiene og komme veldig brått, gjerne over natten, bokstavelig talt. Jeg bruker og overse "tull" og avlede dårlig oppførsel der det går for å unngå å få noe som fester seg i hunden. Å trene det vekk funker gjerne ikke da hunden har for mye fluer i hodet og fortsetter på samme vis til ting roer seg uansett, så her er det kun fokus på å avlede, unngå osv mens vi venter på at ting roer seg igjen.

Om du skal ta med hunden på den turen eller ikke kommer jo helt an på din hund og hvordan den takler det, jeg har ikke hatt behov for å skjerme mine ifht hvor vi går eller hvem vi treffer, bare senke krav, og avlede eller belønne litt ekstra for å holde de der de skal være.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig typisk for disse hormongreiene og komme veldig brått, gjerne over natten, bokstavelig talt. Jeg bruker og overse "tull" og avlede dårlig oppførsel der det går for å unngå å få noe som fester seg i hunden. Å trene det vekk funker gjerne ikke da hunden har for mye fluer i hodet og fortsetter på samme vis til ting roer seg uansett, så her er det kun fokus på å avlede, unngå osv mens vi venter på at ting roer seg igjen.

Om du skal ta med hunden på den turen eller ikke kommer jo helt an på din hund og hvordan den takler det, jeg har ikke hatt behov for å skjerme mine ifht hvor vi går eller hvem vi treffer, bare senke krav, og avlede eller belønne litt ekstra for å holde de der de skal være.

Takk for svar. :)

Da ser jeg an litt. Hun er i utgangspunktet en veldig trygg og tøff, så derfor jeg er interessert i å høre litt erfaringer fra andre. Jeg ønsker ikke å ødelegge tryggheten hennes på noen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. :)

Da ser jeg an litt. Hun er i utgangspunktet en veldig trygg og tøff, så derfor jeg er interessert i å høre litt erfaringer fra andre. Jeg ønsker ikke å ødelegge tryggheten hennes på noen måte.

Det skal nok en del til for å gjøre det. At de stresser litt gjør jo ingenting, men man kan jo passe seg for å utsette hunden for noe som blir totalt overveldende og veldig skremmende.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er løpetid rundt hjørnet? Jeg ville trent som normalt, men ikke utsatt henne for noe jeg visste hun kom til å reagere på. Men det viktigste er uansett å late som om alt er normalt, forvent (og kanskje krev) at hun ikke skal tulle. Ikke støtt henne i tullingen i alle fall. En bytur kan sikkert være ok, jeg ville ikke hatt betenkeligheter med det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er løpetid rundt hjørnet? Jeg ville trent som normalt, men ikke utsatt henne for noe jeg visste hun kom til å reagere på. Men det viktigste er uansett å late som om alt er normalt, forvent (og kanskje krev) at hun ikke skal tulle. Ikke støtt henne i tullingen i alle fall. En bytur kan sikkert være ok, jeg ville ikke hatt betenkeligheter med det.

Er ikke det bittelitt tidlig enda? Noen er selvfølgelig tidligere ute enn andre, følger med hvertfall.

Ville ikke tenkt så mye over en vanlig bytur, men når det er med over 10 andre hunder og vi skal gå i gruppe så blir det en mye høyere stressfaktor enn ved en vanlig bytur. Det merket jeg godt på hun forrige gang vi var med. Til vanlig ville jeg ikke tenkt så mye over det, men når hun er såpass skvetten og usikker så begynner jeg å tenke litt på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det er tidlig, men noen er jo tidligere enn andre. Men ikke vet jeg om det uansett kan linkes opp mot løpetid, denne oppførselen her.

Ang andre hunder, vil hun ikke finne trygghet i de? At hun ser at de ikke bryr seg? Eller hvorfor vil det stresse henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det er tidlig, men noen er jo tidligere enn andre. Men ikke vet jeg om det uansett kan linkes opp mot løpetid, denne oppførselen her.

Ang andre hunder, vil hun ikke finne trygghet i de? At hun ser at de ikke bryr seg? Eller hvorfor vil det stresse henne?

Jeg vet ikke, men hun viste tegn til stress forrige gang.. Det kan jo komme av andre ting enn de andre hundene, såklart. Men hun har ikke vist noen tegn til stress når jeg har hatt bytrening i Oslo eller Ski ellers. Kan være så enkelt som at de ikke får hilse og at det blir en litt pressa situasjon å gå i en klynge med masse ukjente hunder. Men jeg er usikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...