Gå til innhold
Hundesonen.no

Interrail eller øyhopping?


Lica
 Share

Recommended Posts

Har inntrykk av at det er en god del reiseglade soniser her inne, så mulig noen har vært på noe lignende og vil dele erfaringer :)

Vi er en liten jentegjeng som vurderer å dra på interrail eller øyhopping på de greske øyer i sommer. Vi har to uker til rådighet, og siden vi alle er studenter så ønsker vi det billigste alternativet.

Interrail og reisedager er greit, det har vi en pris på allerede, men overnatting, hvordan er det nedover? Vi planlegger land som Nederland, Frankrike, Spania, Portugal evnt Italia osv - generelt dyre land?

Øyhopping står vi blankt. Hvilke øyer er verdt å besøke evnt?

Jeg tror øyhopping gjerne blir det rimeligste alternativet, men er det noen her som har gjort begge deler som kan hjelpe oss å veie litt for og i mot? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt personlig mening: jeg ville dratt på interrail framfor øyhopping. De greske øyer er nydelige og spesielle, men når du har sett 2-3 så har du sett alle. Jeg vil helst se masse forskjellig, og europa er vanvittig god på å være "diversified": alpene, tulipanåkre i nederland, romer-kultur i italia, klassisk arkitektur i frankrike, krysse pyrineene og oppleve spansk kultur... Du får en enorm bredde i hva du ser.

Men så kan det jo være at noen synes det greske er helt ultimate amazing, og ikke bryr seg om at det er ensformig :) Det tror jeg man må kjenne litt på selv.

(Jeg har ikke gjort noen av delene, så prisnivå kan jeg ikke si noe om)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Kanger, ville og valgt interrail. Da får dere sett mer av verden, og får mer varierte opplevelser. Hellas er nydelig, skal jeg til varmere strøk er det alltid dit jeg drar. Og det er mye å se der og, for all del. Men det er fortsatt bare hellas, og det er mye likt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har noen fine poeng der, Kanger :)

Jeg har vært litt rundt i Europa tidligere, men aldri på de greske øyer, så jeg heller litt i den retning. Samtidig har vi ei på laget som ikke har vært så mye rundt og som ønsker å se Europa.

Spørsmålet er vel også hva vi bør se og hvor vi skal dra. Hva er det vært å få med seg i Europa?

Vi har fem reisedager på interrailpasset vårt, men vi tenker å ta fly til ett land, reise rundt og ta fly hjem igjen fra et annet, får litt flere reisedager da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også lyst til å reise på interrail, så håper det er greit at jeg spør litt i tråden din @Lica :)

Når du sier dere har fem reisedager på interrailpasset deres, hvordan fungerer dette? Hvor mye har dere betalt? Og gjelder det alle land i Europa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også lyst til å reise på interrail, så håper det er greit at jeg spør litt i tråden din @Lica :)

Når du sier dere har fem reisedager på interrailpasset deres, hvordan fungerer dette? Hvor mye har dere betalt? Og gjelder det alle land i Europa?

Helt i orden, mulig jeg lærer noe av dine spørsmål også :)

Slik jeg har forstått det så er det 5 togturer. Du bruker 1 dag om du reiser fra Frankrike til Italia f.eks. Jeg tror det går på antall togturer og ikke dager som i 24 timer. :)

Jeg betaler 163 euro http://www.interrail.eu/interrail-passes/global-pass. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere bestemmer dere for å reise til Hellas i sommer, så må dere være forberedte på at det ikke akkurat er gratis med ferja rundt omkring i Egeerhavet og Middelhavet. De øyene som er mest verdt å besøke ligger laaangt unna, men det kommer jo litt an på hva dere ser for dere. Jeg har aldri vært på chartertur eller på "normal" ferie i Hellas, men jeg elsker landet, menneskene og de opplevelsene som kommer om en drar til uttskjærs. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville dratt på Interrail :) Jeg har vært på øyhopping i Hellas flere ganger (som liten vel og merke men), og som Kanger sier, øyene er veldig like. Santorini skiller seg mest ut av de jeg har vært på (Santorini, Paros, Antiparos og Naxos), med fantastisk landskap da øya er en utdødd vulkan, men ellers er de andre øyene jeg har vært på rimelig like. Det jeg føler det går i er å ligge på stranden, feste på kvelden og spise gresk mat. Gøy nok det, men har ikke inntrykk av at det er sånn kjempemye mer å oppleve. Jeg var i en dryppsteinsgrotte på Antiparos, men av opplevelser var vel det det mest spesielle jeg gjorde. Gå tur syns jeg ikke virker noe særlig i Hellas da landskapet er så tørt og goldt, spesielt på sommeren. Uinteressant landskap sånn utenom Santorini. Interrail er nok mer spennende, det har jeg kjempelyst til å dra på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :)

Jeg kan i grunn reise til Hellas på en vanlig toukers og oppleve mye det samme som om jeg drar på øyhopping? Jeg er glad i sol og varme og kunne tilbragt hele ferien min på stranda, men siden denne turen skulle være mer for opplevelsen sin del, så er ikke øyhopping det helt store?

Eneste jeg er skeptisk til er pris. Ser for meg at det å bo i de store byene er svindyrt, type Paris og Barcelona?

Er kjedelig å reise på tur, også bruker du alle pengene på reise og bosted :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil dere på opplevelsesferie eller strandferie?

Hellas er herlig, og det er mange fantastiske reisemål der, men som de andre sier, det er rimelig likt over alt. Strand, sol, god mat og olivenlunder. Hvis dere vil ha en slappe-av-ferie, så er jo Hellas supert, men hvis dere vil OPPLEVE noe, så tenker jeg at interrail er tingen.

Personlig liker jeg å ligge på stranda og kose meg med en god bok, men hvis man har forventninger om masse opplevelser og sånn, så er vel ikke øyhopping den ideelle ferien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil dere på opplevelsesferie eller strandferie?

Hellas er herlig, og det er mange fantastiske reisemål der, men som de andre sier, det er rimelig likt over alt. Strand, sol, god mat og olivenlunder. Hvis dere vil ha en slappe-av-ferie, så er jo Hellas supert, men hvis dere vil OPPLEVE noe, så tenker jeg at interrail er tingen.

Personlig liker jeg å ligge på stranda og kose meg med en god bok, men hvis man har forventninger om masse opplevelser og sånn, så er vel ikke øyhopping den ideelle ferien.

Vi vil på opplevelsesferie :)

Jeg har tilbragt de siste 10 årene av livet mitt på strandferier, og jeg elsker det. Vi har derimot med oss ei som ikke er spesielt gira på å ligge på stranda i to uker, så denne turen blir vel litt for henne. Det er egentlig det samme for meg hvor vi drar :)

Jeg tror ganske det blir interrail. Som sagt så ønsker ene venninnen å oppleve mye forskjellig, så da virker det som det rette :P

Er der noen som kan anbefale land vi må få med oss? Vi har fem reisedager, men jeg kan gjerne betale togreiser utenom om det er verdt det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har vært på, eller planlegger, interrail, hva vil dere si er minimum med tid man bør sette av...?

Desto mer tid desto bedre sikkert, men er det noe poeng å reise hvis man ikke kan sette av minst to uker?

Minimum på pass er 5 reisedager over 10 dager :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om opplevelsestur er målet ville jeg valgt interrail framfor øyhopping. Også fordi interrail er litt lettere/mer naturlig å gjennomføre mens man er ung, mens øyhopping i Hellas kan man gjøre "hele livet". Om dere lager en reiserute på forhånd og planlegger litt (bestiller hostel på forhånd osv), trenger det ikke å bli så dyrt selv om dere reiser i Vest-Europa. Hostel er ikke så dyrt, og på de fleste hosteller har man mulighet til å lage mat selv. Det er billigere enn å spise alle måltider ute.

Jeg har ikke vært på interrail selv, men har fryktelig lyst til å få til det en gang. Lurer litt på når det skal bli.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vørt på interrail to ganger. Første gang i tre mnd., andre gang i fire uker. Siste gang var vi i England, frankrike og spania. Bodde på rimelige hotell og leide leilghet siste uken i Spania. Dro rundt med tog, og fikk med oss to etapper av Tour de France. Det anbefaler jeg virkelig! Det var fantastisk! Håper på å kunne se noen etapper igjen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...