Gå til innhold
Hundesonen.no

Ski eller kickspark?


Amanda
 Share

Recommended Posts

Jeg har tre hunder som ikke skjønner de skal dra meg på ski. Jeg prøver å få de til å løpe foran meg og å dra men istedenfor løper de ved siden av meg og drar meg over renne sånn at jeg detter. Ellers så skal hundene hoppe i dypsnøen på siden sånn at jeg får ett rykk sånn at jeg mister balansen. Jeg har dårlig balanse og er litt svimmel og jeg er ikke noe flink på ski. Plutselig så skal en av hundene tisse også bråstopper de og jeg detter igjen. Eller så skal de leke med hverandre. Men siden jeg ikke er noe flink til å gå på ski så tenkte jeg at i neste år å kjøpe meg kickspark fordi jeg liker mye bedre å holde meg fast i noe og i tillegg er begge føttene mine ledige og ikke spent fast i ski. Jeg liker mye bedre å sparke. Men siden hundene ikke skjønner de skal trekke på ski så er jeg usikker på om jeg skal kjøpe kickspark og dyrt utstyr og sele og sånn også vil ikke hundene trekke ordentlig. Tror dere det er lettere å få hunder til å trekke på kickspark enn ski siden jeg ikke er noe flink på ski og ramler mye? Jeg må vente til neste år pga. At jeg må spare. Ski har jeg fra jeg var ungdom men jeg har omtrent ikke gått på ski på 15 år så det er litt vanskelig da. Men jeg bruker hundene til å trekke meg på sparkesykkel på sommeren og da trekker de fremover og skjønner at de skal trekke. Men det kan hende hundene merker at jeg er mere redd på ski og derfor ikke trekker siden jeg ramler? Men på spark er jeg mye mere tryggere enn på ski. Jeg sparka mye i barn og ungdom og jeg likte det mye bedre enn å gå på ski. Så har lyst på kickspark...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange hunder må lære å trekke, noen trekker aldri og noen trekker litt.

Kickspark har jeg ingen erfaring med men har hunder som trekker både på ski og sykkelturer :)

Jeg lærte Birk og gå rett frem i stram line og trekke på tur. (Barmark).

Når han hadde forholdsvis stramt bånd klikket jeg og kastet godbit foran han sånn at den påvirket han til å trekke frem, roste og la på "gå frem" kommando. Gjort på en spasertur :)

Uken etter reiste vi på påskeferie og sto på ski, han trakk som bare det.

På Harly og Lykke har jeg brukt "hare" foran for å lære de å trekke både på ski og sykkel. Gjør det samme der og, roser og legger på kommando når linen er stram.

Ellers så lufter jeg hundene før skitur sånn at man slipper plutselige bråstopp fordi hunden plutselig må på do.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er noe lettere egentlig. Men om du liker spark bedre enn ski så er det jo uansett ingen dum investering. Det er litt tyngere å komme seg frem for egen maskin enn på ski, men til gjengjeld er det ikke like lett å dette.

Kan du ikke prøve med en vanlig spark da? Hvis du ikke har selv kan du sikkert låne/stjele en. Jeg brukte vanlig spark før jeg fikk meg kickspark for et par år siden, fungerte fint det :)

Ang. bråstopping og sånn så pleier jeg å la den første og den siste kilometeren (og noen ganger ett stykke midt i) være i somlefart, slik at han kan snuse og tisse, og ikke bare måtte løpe forbi alt det spennende hele tiden (og som oppvarming og nedgåing). Må han tisse etter disse fri-periodene så vet han at det må han gjøre før jeg har kjørt forbi ham og båndet blir stramt, så det pleier å gå fint. Han har en lei tendens til å finne ekstra spennende ting i nedoverbakke, så ser jeg det minste tegn på at han tenker på å stoppe roper jeg gågågågå og da skjønner han tegninga at her skal det ikke stoppes. Men dette fungerer på min hund fordi han vet hva mine kommandoer og mitt kroppspråk betyr, så det må selvsagt læres inn.

Ellers tror jeg at jeg og hadde vært redd om jeg hadde gått med 3 hunder. En holder i lange baner for meg. Så om du vil fortsette å gå på ski foreslår jeg at du tar med deg en og en, til du blir tryggere iallefall :) Hva slags hunder har du? Og hva slags utstyr bruker du? Jeg bruker baggen-beltet, den har en veldig enkel nødutløsning der man bare trekker i en snor så er man fri fra hunden.

Ps. det du skriver blir mer lettlest om du setter inn et avsnitt her og der :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke du får det noe lettere med kick spark, kanskje heller tvert imot, og med en spark så må man jo helst ha litt mer kontroll da sparken er hakket mindre lett å manøvre enn ski og skadepotensialet er større om du treffer noen av dem når de stopper eller fjaser. Ikke alle hunder trekker uansett, men de fleste samme hvilken rase må lære så jeg ville heller tatt med en og en ut, tatt det rolig og førsøkt å lære hunden og trekke og lære inn komandoer som høyre, venstre, gå frem osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...