Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen med litt kjennskap til sykler her?


Petra
 Share

Recommended Posts

Jeg skal kjøpe meg ny sykkel, og googler og leser og blir bare mer og mer forvirret. Lurte derfor på om det er noen her som har litt peiling på sykler og kan guide meg litt? Evt bare har en sykkel selv som dere trives godt med og vil anbefale videre?

Tanken er noe som kan brukes til "alt mulig" uten å bli for ekstrem i noen som helst retning. Mest til jobb på asfalt, men sykkelen må også takle vinterføre, strødde veier, partier med grus osv. Kan også tenke meg å sykle for å trene litt, både på asfalt og i enkelt terreng.

Har utelukket rendyrka racere og veldig ekstreme terrengsykler, men er veldig i tvil om hybrid, cyclocross eller evt en moderat terreng vil funke best. For ikke å snakke om merke og utstyr...

Holder en vanlig sykkel i +- 5000krs-klassen fra xxl/g-sport for folk flest? Eller bør man ha noe rådyrt fra spesialforretning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått for en hybrid sykkel, du kan få de som er litt mer dreid mot terreng. Du kan også bare kjøpe vanlig hybrid og få kraftigere hjul.

Du får en grei sykkel til den prisen uten tvil. Men kjøp gjerne i sykkel forretning, som kan sykkel. Du må kanskje betale litt mer, men du får så mye bedre service.

Og få de til å tilpasse den til deg, og ditt bruk, da får du en så utrolig mye bedre sykkelopplevelse.

Lykke til med sykkelkjøp- og kos deg på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stemmer også for hybridsykkel. Og gå i en sykkebutikk. Der passer de på at du får riktig størrelse og utstyr som passer til deg. Det trenger ikke være så dyrt, jeg kjøpte vel til ca den prisen for en del år siden på sykkelbutikk. Har supplert med forskjellige dekk, til hver sitt behov.

Gå gjerne innom flere sykkelbutikker, kjøp der du føler at de er ute etter å hjelpe deg, ikke bare å selge deg noe.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg får gå innom litt flere butikker og prøve litt forskjellig. Det er så vidt jeg har skjønt viktig å finne en som gir en behagelig sittestilling også. Det er noe jeg har slitt med på de syklene jeg har hatt før, men jeg trodde det bare var jeg som var rar og at alle sykler var like i fasongen :icon_redface:

Takk skal dere ha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine streite by sykler med kurv og bærer (i damevariant) med 5 gir og bakoverbrems har klart seg helt utmerket på alle mulige slags fører, inkludert litt breie stier i skog og mark.

Har fått skifta dekk til vinterføre en gang (piggdekk) og det gikk helt utmerket.

Jeg foretrekker slike med færre gir og bakoverbrems da jeg omtrent aldri har problem med at kjeden hopper av/girene begynner å tulle. Når man har ørti gir syns jeg det bare øker mengden med problemer, dessuten bruker man sjeldent mer enn en brøkdel av girene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg får gå innom litt flere butikker og prøve litt forskjellig. Det er så vidt jeg har skjønt viktig å finne en som gir en behagelig sittestilling også. Det er noe jeg har slitt med på de syklene jeg har hatt før, men jeg trodde det bare var jeg som var rar og at alle sykler var like i fasongen :icon_redface:

Takk skal dere ha!

Det er forskjell på herre og damesykler i designen. Selv om du har riktig størrelse i en herresykkel så blir ikke sittestillingen riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør med @Yurji (som jeg alltid staver feil)

Haha :) Umulig å si hva som er best for andre,men jeg har hatt mye moro med sykkel kjøpt på tilbud for 5000 i sin tid jeg :) Den har gått både terrengritt og landeveisritt. Før jeg kjøpte racer. Det var en enkel terrengsykkel. De eneste to rådene jeg vil gi er å kjøpe rett størrelse og vær flink med vedlikehold. Ha en spray med smøring stående,hold den ren og tørr ,og lever den inn på service en gang i året. (Ikke la den stå og hvile på giret når du stiller den fra deg feks) Norske salta drittveier er drepen for sykler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Holder en vanlig sykkel i +- 5000krs-klassen fra xxl/g-sport for folk flest? Eller bør man ha noe rådyrt fra spesialforretning?

Hadde helt klart gått for en terrengsykkel. Terrengsykkebegrepet i Norge er jo helt ødelagt og en sånn sykkel er bare en solid allroundsykkel som testosteronkameratene sykler Birken med, det vil si grus med innslag av skog/sti.

XXL ( white) og G-sport (Diamant) sine merker skal vel være kjent for å gi mye sykkel for penga. Service på sånne steder kan være alt fra a-å. Og det er vel i sjiktet fra 5-10000 en mest typisk får det en betaler for. Å legge litt i sykkel er noe man får igjen for i form av sykkelglede og ikke bare noe herk som tar deg fra A-B. :).

Jeg foretrekker slike med færre gir og bakoverbrems da jeg omtrent aldri har problem med at kjeden hopper av/girene begynner å tulle. Når man har ørti gir syns jeg det bare øker mengden med problemer, dessuten bruker man sjeldent mer enn en brøkdel av girene.

Forsåvidt enig i at det kan by på mer problemer. Men det er også sånn at det ikke er antallet men utvekslingen fra det letteste til det tyngste som teller og bør tilpasses eget bruk. Derfor blir typisk 3x10 solgt som noe som passer for alle.. En skal heller ideelt sett aldri bruke alle girene, de som gir skeiv kjedelinje, store foran med minste bak og vise versa så 3x10 er i realiteten aldri 30 gir, mer ett sted mellom 15 og 20..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal kjøpe meg ny sykkel, og googler og leser og blir bare mer og mer forvirret. Lurte derfor på om det er noen her som har litt peiling på sykler og kan guide meg litt? Evt bare har en sykkel selv som dere trives godt med og vil anbefale videre?

Tanken er noe som kan brukes til "alt mulig" uten å bli for ekstrem i noen som helst retning. Mest til jobb på asfalt, men sykkelen må også takle vinterføre, strødde veier, partier med grus osv. Kan også tenke meg å sykle for å trene litt, både på asfalt og i enkelt terreng.

Kan ikke hjelpe med sykkelråd desverre. Men samboeren min sykler til og fra jobb hele året, og du må regne med en del vedlikehold, rengjøring og evt bytte av deler særlig på vinter/vår. En fordel å kunne gjøre mye/alt av dette selv. Grus og salt sliter veldig på gir og delvis på bremser. Spesielt grus som kastes opp i girene gir mye slitasje. Snø og is i seg selv er ikke noe problem. Han sier at hvis du får tak i noe han kaller nav-gir, eller gir som sitter inni navet på et vis, kan det være en fordel for de er mer beskyttet. Kan sammelignes med girene til sykler fra 80-90 -tallet. De har ofte færre gir, men det er jo ikke nødvendigvis en ulempe det heller om spennet fra høyeste til laveste gir dekker behovet ditt. Det er kanskje dette som nevnes i innleggene over meg her også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsåvidt enig i at det kan by på mer problemer. Men det er også sånn at det ikke er antallet men utvekslingen fra det letteste til det tyngste som teller og bør tilpasses eget bruk. Derfor blir typisk 3x10 solgt som noe som passer for alle.. En skal heller ideelt sett aldri bruke alle girene, de som gir skeiv kjedelinje, store foran med minste bak og vise versa så 3x10 er i realiteten aldri 30 gir, mer ett sted mellom 15 og 20..

Så hvordan skal man bruke girene egentlig? (forklar veldig gjerne med teskje)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Så hvordan skal man bruke girene egentlig? (forklar veldig gjerne med teskje)

Er vel ikke noe skal men heller bør om man ønsker å ta vare på drivverket. Skreiv selvfølgelig feil først, det mest kritiske er å bruke store foran med store bak, og lille foran med lille bak. For å unngå "Cross chaining":

1300097_20131017123126.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, jeg har ikke sett før nå at det har kommet flere svar i tråden! Får man ikke varsel om slik? Uansett, tusen takk for mange gode tips, folkens!

Du kan trykke på "følg tråden" oppe til høyre (på toppen av hver side) så får du beskjed om nye poster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
http://www.xxl.no/sykkel/sykler/terrengsykkel/merida-big-seven-striker-15-terrengsykkel/p/1109221_1_style#details Hadde denne i fjor og var veldig fornøyd med den helt frem til den ble stjelt. Ønsker meg en ny av samme, men vet ikke om jeg orker og legge i like mye to år på rad (og 4 sykkel på 4 år som er stjålet) når jeg strengt tatt greier meg like godt med en til 2000 siden jeg stort sett trimmer hund bare. Nå vet jeg ikke hva andre føler på eller trenger i en sykkel, men jeg følte ihvertfall at denne var veldig god både i terreng og på asfalt. Kjekt med hydrauliske skivebremser og store hjul som triller lett :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...