Gå til innhold
Hundesonen.no

Tredemølle for hund- ok?


Meg
 Share

Recommended Posts

Jeg er kanskje den eneste her som faktisk HAR tredemølle til bikkjene?

Jupp, jeg har det. :P Riktignok ikke en sånn dyr hundetredemølle, men en rimelig sak beregnet på folk, så jeg kan bruke den selv også. Ærlig talt er den nok nyttigere for meg enn for bikkjene.

Nå har det seg sånn at jeg ikke kan GÅ turer. Men jeg har jo nav-tralle, så bikkjene mangler ikke akkurat mosjon. Kan man ikke gå, så får man jo faktisk hjelpemidler :) Så tredemølla ble først og fremst kjøpt for dager som er for varme/kalde/glatte til at løpeturer er greit. (Som i praksis er tilnærmet null dager, og såpass tåler dyra å være i ro, i hvertfall når de har tre mål å løpe på uansett)

Men så til poenget mitt; det er uhyre kjedelig å mosjonere bikkjer på mølla. Virkelig! Jeg tror nesten det er morsommere å se på maling tørke, enn å la en og en hund jogge seg til noen få, stusselige kilometer :P Noen av hundene her synes riktignok det er veldig gøy å løpe på mølla, men det gjør det ikke så mye mer underholdene å se på... Så at folk som kan gå/sykle/løpe for egen maskin gidder det der, kan jeg virkelig ikke forstå :P

Ikke føler jeg at det er noen særlig mosjon for bikkjene heller. Ikke trekker de når de løper, og de får et sånt litt rart og "bakpå" trav på mølla. Men de må jo balansere seg litt anderledes, og tenke bittelitt. Så noe positivt er det sikkert. Og som sagt; veldig moro for enkelte av dem :)

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 76
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

En får jo kjøpt hundebur, hunde-hamsterhjul, innendørs hundedo, spesielle fór for "innendørshunder"... ...Jeg tror jeg har en forretningsidé.

Jeg er kanskje den eneste her som faktisk HAR tredemølle til bikkjene? Jupp, jeg har det. Riktignok ikke en sånn dyr hundetredemølle, men en rimelig sak beregnet på folk, så jeg kan bruke den selv

Nå har jeg sittet å lest alt dere har skrevet her, og det som slår meg er at det virker som om dere tenker at på en tredemølle så må hunden gå/løpe rett fram, ingenting annet. Jeg driver med lp og a

Jeg har også tredemølle til mine - dog har den ikke vært i bruk siden *tenke* - de varmeste dagene i sommer. Jeg har ikke engang hentet den etter at jeg flyttet - men kommer til å gjøre det, syns den er grei å ha, i tillegg har jeg en bror som gjerne vil ha den hjem til eget bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så til poenget mitt; det er uhyre kjedelig å mosjonere bikkjer på mølla. Virkelig! Jeg tror nesten det er morsommere å se på maling tørke, enn å la en og en hund jogge seg til noen få, stusselige kilometer :P Noen av hundene her synes riktignok det er veldig gøy å løpe på mølla, men det gjør det ikke så mye mer underholdene å se på... Så at folk som kan gå/sykle/løpe for egen maskin gidder det der, kan jeg virkelig ikke forstå :P

Skulle akkurat til å si det! Jeg kan ærlig innrømme at det er mange ganger hvor jeg ikke har spesielt lyst til å gå tur, men på mølla må jo hunden ha tilsyn, og jeg kan ikke tenke meg noe kjedeligere enn det. Sikkert veldig gøy i opplæringen, men så snart hundene skjønner cluet så er det neppe så gøy. Mulig det er mine ADHD tendenser, men det klør nesten i hodet bare å tenke på det.

Kanskje jeg skal kjøpe meg en sånn og bruke den som turmotivasjon. Blir jeg litt lei av turgåing så er det bare å la hunden ta en økt på mølla, så vil en tur i drittvær virke som selve julaften etterpå.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvordan tredemølle kan være kjedelig for eier, må jo ha mølla ved siden tven så man kan se på den samtidig som man har et øye på hunden :P

Det sagt vet jeg med meg selv at jeg hadde fort hadde tydd til mølla om dørstokken var litt høy. Derfor har jeg ingen umiddelbare planer om å kjøpe mølle, for jeg trenger den lille pushen hunden gir meg av og til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvordan tredemølle kan være kjedelig for eier, må jo ha mølla ved siden tven så man kan se på den samtidig som man har et øye på hunden :PDet sagt vet jeg med meg selv at jeg hadde fort hadde tydd til mølla om dørstokken var litt høy. Derfor har jeg ingen umiddelbare planer om å kjøpe mølle, for jeg trenger den lille pushen hunden gir meg av og til.

Ahhh, det er feilen.. Min står i stabburet, nemlig :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg sittet å lest alt dere har skrevet her, og det som slår meg er at det virker som om dere tenker at på en tredemølle så må hunden gå/løpe rett fram, ingenting annet.

Jeg driver med lp og ag og skulle gjerne hatt en tredemølle, men ikke for at hunden skal løpe rett fram på den, det kommer jeg nok aldri til å bruke den til, utenom akkurat i innlæringen av mølle så de lærer hvordan denne fungerer, jeg vil bruke den til å trene styrke, stabilitet og kroppskontroll. Det kan man selvfølgelig trene uten mølle også, men man får jo uendelig mange flere muligheter med mølle.

Et par eksempler på mølletrening som jeg tenker :-)



https://www.facebook.com/video.php?v=10205964506852169
  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Jeg tenker at det er OK å bruke iblandt, så lenge hunden får det den trenger ellers, og som andre nevner her kan sykdom på eier være en god grunn for tredemølle, eller til rehabilitering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Oi så kult! Nesten så jeg trenger en tredemølle selv! Bakbeinskontroll blir nesten enkelt med dette!

Alternativt så kan du bruke kassemetoden som er omtrent like rask, mye billigere og tar langt mindre plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I sommer hadde jeg virkelig lyst på en. Det var lange strekker hvor det var for varmt å la hundene trekke/løpe uansett når på døgnet man så på gradestokken. Da hadde det gjort seg med en tredemølle i kjelleren så de på omgang kunne fått løpe litt. Få ut litt energi og samtidig ikke minste kondisjonen helt. Så kunne vi heller tuslet en tur i skogen etterpå. For tur i skogen er ikke trim, men det har selvsagt andre funksjoner som både hundene og jeg liker.

Nå i vinter har det vært kaldt nok, men det har vært en elendig vinter her, så det har tidvis vært umulig å kjøre de i spann. Så igjen kunne hundene hatt godt av en annen metode for å få løpt litt. Jeg har jo ikke hunder jeg kan slippe i skogen akkurat.

Jeg har stor tomt, så jeg slipper de her. Det hjelper jo det også selvsagt. Mye bedre enn ikke noe løping.

Selv er jeg faktisk skeptisk til fenomenet, for om noen bruker det som erstatning for turer ut, så er det jo IKKE bra. Men som et suppelement i de tider hvor det kan være vanskelig eller nærmest umulig å kjøre de i mange dager i strekk så ser jeg ikke at dette skal være ondskapens instrument?

Tur i skogen er absolutt god trim.

Fote seg i terreng, klatre, hoppe opp på ting, hoppe over ting, løpe raskt gjennom tungt ettergivende underlag som feks. en myr, ha kroppskontroll ned en bratt bakke, ha fullstendig raptus rundt trærne osv.

Bra for balansen, koordinasjonen, muskler og også mentalt ved å tørre ting og oppleve ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tur i skogen er absolutt god trim.

Fote seg i terreng, klatre, hoppe opp på ting, hoppe over ting, løpe raskt gjennom tungt ettergivende underlag som feks. en myr, ha kroppskontroll ned en bratt bakke, ha fullstendig raptus rundt trærne osv.

Bra for balansen, koordinasjonen, muskler og også mentalt ved å tørre ting og oppleve ting.

Ja, hvis hunden kan løpe løs, det kan ikke mine :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvis hunden kan løpe løs, det kan ikke mine :)

Det gjør ikke mine heller, men jo, det er absolutt trim. Vi går ofte utenfor sti, klatrer og klyver. Veldig ofte har jeg på kløv, og hundene skal alltid (ihvertfall om jeg ikke ber dem gå bak) gå foran, og vi holder gjerne et godt tempo. Holde på i ulendt terreng i noen timer er trim som bare det. Jeg kan ofte be de gå opp eller klatre opp fjellskrenter der jeg ikke kommer meg opp selv heller. Utfordringer gir jeg de ofte, selv om de er i bånd.

Om vi velger å holde oss til grusveier kan vi også trimme med powerwalk og løping i motbakker + at hundene trekker mye av turen. Hvordan kan man si at tur ikke er trim?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber man nattevakter på sommeren, så trener man bikkja om morgenen når man kommer hjem - samme hvor trøtt man er. Dette er (kortversjonen av) min mening.
Vil bare kommentere dette, uavhengig av tredemøllegreiene. Jeg mener at det ikke er så enkelt som å "bare" trene hunden når man kommer hjem fra nattevakt, og det er ikke nødvendigvis det at man er trøtt som er problemet. Nattejobbing har/kan ha en del negativ påvirkning på helse, og i mitt yrke har det nylig kommet frem at snittalder for dødsfall er veldig mye lavere enn resten av befolkningen. Såpass at det har vekket internasjonal oppmerksomhet og igangsatt gransking både her til lands og internasjonalt. Jeg velger å være så egoistisk at jeg kun gir hunden min en kort tissetur før jeg legger meg om morgenen. Vel er jeg glad i ham, men jeg ser ikke dermed at det skal være nødvendig å øke risikoen min for en hel mengde helseproblemer og i verste fall la det bidra til at jeg takker for meg mange år før tiden.
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare kommentere dette, uavhengig av tredemøllegreiene. Jeg mener at det ikke er så enkelt som å "bare" trene hunden når man kommer hjem fra nattevakt, og det er ikke nødvendigvis det at man er trøtt som er problemet. Nattejobbing har/kan ha en del negativ påvirkning på helse, og i mitt yrke har det nylig kommet frem at snittalder for dødsfall er veldig mye lavere enn resten av befolkningen. Såpass at det har vekket internasjonal oppmerksomhet og igangsatt gransking både her til lands og internasjonalt. Jeg velger å være så egoistisk at jeg kun gir hunden min en kort tissetur før jeg legger meg om morgenen. Vel er jeg glad i ham, men jeg ser ikke dermed at det skal være nødvendig å øke risikoen min for en hel mengde helseproblemer og i verste fall la det bidra til at jeg takker for meg mange år før tiden.

Jeg har selv jobbet aktive nattevakter i 2,5 år, så jeg vet godt om hvilken påvirkning nattarbeid kan ha på helsa. Men at det vil ha ytterligere negativ effekt å bruke 45-60 minutter på å trene hunden når man kommer hjem om morgenen, ja det ville jeg likt å se forskning på. Vi bor i Norge, og det er vanligvis ikke SÅ mange varme dager i året at dette blir et problem. De aller fleste (selvfølgelig med unntak) har jo også flere ukers ferie om sommeren - ergo enda færre morgener man må trene etter jobb.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg har jobbet nattevakter i 7 år, ingen av mine hunder fikk tur om morgenen når jeg kom hjem, da var det kun lufting, deretter rett i seng. Turen fikk de når jeg sto opp på ettermiddagen, hvis de fikk tur. Hundene var med på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv jobbet aktive nattevakter i 2,5 år, så jeg vet godt om hvilken påvirkning nattarbeid kan ha på helsa. Men at det vil ha ytterligere negativ effekt å bruke 45-60 minutter på å trene hunden når man kommer hjem om morgenen, ja det ville jeg likt å se forskning på. Vi bor i Norge, og det er vanligvis ikke SÅ mange varme dager i året at dette blir et problem. De aller fleste (selvfølgelig med unntak) har jo også flere ukers ferie om sommeren - ergo enda færre morgener man må trene etter jobb. 

Spørs om det finnes noe forskning på det, men for meg virker det logisk at den ekstra eksponeringen for lys vil kludre til søvn enda mer enn det i utgangspunktet blir. For ikke å snakke om ringvirkningene i forhold til søvn/mat, selv om disse vil variere veldig fra person til person.

Det sies jo stadig vekk at en god hund skal tåle en rolig dag hvis eier er syk. Bør ikke en god hund også tåle en rolig dag hvis eier jobber natt? Den eventuelle negative effekten på hunden kontra den negative effekten på eier virker for meg svært liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv jobbet aktive nattevakter i 2,5 år, så jeg vet godt om hvilken påvirkning nattarbeid kan ha på helsa. Men at det vil ha ytterligere negativ effekt å bruke 45-60 minutter på å trene hunden når man kommer hjem om morgenen, ja det ville jeg likt å se forskning på. Vi bor i Norge, og det er vanligvis ikke SÅ mange varme dager i året at dette blir et problem. De aller fleste (selvfølgelig med unntak) har jo også flere ukers ferie om sommeren - ergo enda færre morgener man må trene etter jobb.

Trener man/går tur etter nattevakt vil man få større vansker med å sove etterpå. Og hormonelt vil man pga aktivitet og lys bli enda mer "skakk-kjørt" enn man er etter en nattevakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet nattevakter i 7 år, ingen av mine hunder fikk tur om morgenen når jeg kom hjem, da var det kun lufting, deretter rett i seng. Turen fikk de når jeg sto opp på ettermiddagen, hvis de fikk tur. Hundene var med på jobb.

Her og får de bare lufting på morgenen når jeg kommer hjem fra jobb. Tur/trening kommer først etter søvn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trener man/går tur etter nattevakt vil man få større vansker med å sove etterpå. Og hormonelt vil man pga aktivitet og lys bli enda mer "skakk-kjørt" enn man er etter en nattevakt.

Jeg føler at jeg sover bedre etter å ha vært på tur jeg da, sover også lengre. Det skal sant sies at jeg sjeldnere går tur nå på vinteren, men på våren og sommeren synes jeg det er digg å komme seg ut på morran. På Lørdagsmorran pleier f.eks C og jeg ta oss en god tur når jeg kommer hjem fra jobb (noen ganger skitur nå på vinteren) og da sover jeg så godt etterpå :)

Red: Da behøver jeg heller ikke "stresse" med at de må få tur senere på dagen/kvelden, sånn tanker kan noen ganger ødelegge mer for søvnen min og jeg våkner tidligere enn jeg trenger. Jeg er mest effektiv på morran og vil få ting unnagjort da.

Endret av Stine
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sies jo stadig vekk at en god hund skal tåle en rolig dag hvis eier er syk. Bør ikke en god hund også tåle en rolig dag hvis eier jobber natt? Den eventuelle negative effekten på hunden kontra den negative effekten på eier virker for meg svært liten.

Men her diskuteres det jo ikke generelt om en hund må ha tur eller ikke etter eier har vært på nattevakt. Det var en kommentar til at enkelte trakk fram nattevaktsarbeid som en grunn til å trene bikkja på tredemølle fordi det er for varmt å trene hunden senere på dagen.

edit: la til litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...