Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Har ei venninne som tok til seg en omplasserings hund. Det viste seg at denne hunden var ulovlig importert fra Polen. Den er snart 3 år, helt frisk, tatt vaksinene den skal, både i Polen og Norge. Lurte på hva som skal til for å få den lovlig i Norge!?

Skrevet

Har ei venninne som tok til seg en omplasserings hund. Det viste seg at denne hunden var ulovlig importert fra Polen. Den er snart 3 år, helt frisk, tatt vaksinene den skal, både i Polen og Norge. Lurte på hva som skal til for å få den lovlig i Norge!?

Så lenge det ikke er ulovlige raser i den så holder det med karantene og helsesjekk, evt, om den har alt i orden så burde det holde å sette den i karantene frem til din venninne har fått tak på alle papirer som trengs for å bevise at den har fått riktig vaksiner , ormkur osv. Samt få hunden fortollet.

Skrevet

Vet du noe om hva karantenen går ut på? Hvor lenge? Pris? kan man ha den i karantene hjemme? Hvordan starter man en slik prosess? Min venninne er veldig redd for at det skal ende opp med at hunden blir avlivet.

Skrevet

Vet du noe om hva karantenen går ut på? Hvor lenge? Pris? kan man ha den i karantene hjemme? Hvordan starter man en slik prosess? Min venninne er veldig redd for at det skal ende opp med at hunden blir avlivet.

Det kommer vell an på, hun må ta kontakt med mattilsynet, og hun bør gjøre det snarest, for alle sin del. Hunden blir ikke avlivet om den ikke er smittet av noe uhelbredelig, og har den alt i orden som dere sier så slipper den ut så snart din venninde har samlet sammen papirene hun trenger på vaksinasjoner osv. Ulovlig rase/blanding kan føre til avliving, men er det noe slikt bør den sendes tilbake dit den er lovlig for så lenge den er i dette landet så er det en fare for at den blir avlivet uansett.

Skrevet

Polfarer: Har Polsk vaksinasjonskort der det står at hun har alt av vaksiner og ormekur, men hunden har ikke pass og ble bare tatt med fra Polen til Norge i bil når den var valp.

Pass får du hos veterinær og det eneste som er gjort feil (forutsatt at det stemmer som du sier at hunden hadde alt i orden) er at det ikke ble stoppet i tollen og betalt moms.

Edit: Norsk stamtavle får du ved å sende inn polsk stamtavle og kjøpekontrakt til nkk, om det er renraset hund.

Skrevet

Ah, bomullshjerne, får ikke med meg alt :P

Men tvilsomt at det forlanges karantene om hunden allerede har bodd over to år i Norge.

Neppe, men så lenge hunden har alle papirer utenom pass (men et vaksinasjonskort hvor ting er notert) så er det jo ikke mye som er feil da, vet ikke om det er grunn til å kontakte MT en gang. Pass får man jo kjøpt så lenge hunden er chipmerket og er den ikke det så får man chippet i samme slengen, og toll betaler man til tollvesenet. Dette er jo også før rabiesvaksinereglene kom for valper.

Edit: Spm er jo hvorfor den ikke ble innfør lovlig om den hadde alt i orden. Pass får man jo/får kjøpt over disk, ikke noe ventetid eller noe og tollen er jo enkel å løse, glemmer man det i grensepassering så tar man bare kontakt etterpå å betaler.

Skrevet

Altså, den har bodd i Norge siden den var valp, og er nå tre år. Å dra Mattilsynet inn i dette høres litt ekstremt ut. Ingen vet jo at hunden er "ulovlig innført" (sannsynligvis på lik linje med hundrevis av andre norske hunder), og jeg ville ha tatt det helt med ro.

Så lenge hunden er fullvaksinert og frisk, så ville jeg ikke ha bekymret meg. :)

• Like 1
Skrevet

Takk for mange gode svar!

Malamuten; hundens første eier, som min venninne fikk hunden av, er en enkel sjel som ville ha en billig engelsk bulldog og har polsk kone så han tok med seg hunden hjem i bil for å spare noen kroner.

Skrevet

Hvis hunden har vært i Norge i 2,5 år nå ville jeg ikke gjort noe annet enn å sørge for at den var vaksinert og chippet.
Om den var smittefarlig som valp så er den tvilsomt det nå.

Hvis den ligner en ulovlig rase så er det ingenting å gjøre med det. Da må begge foreldre DNA-testes opp mot valpen og jeg regner med det er umulig i dag.

Skrevet

KristinR: Trenger man noen papirer eller dokumentasjon for å få henne chippet?

Nei, hun er jo uansett i praksis en blandingshund. :) Dersom eier ønsker å registrere kan hunden registreres i NKKs NOX-register.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Så fint at dere allerede har veileder og atferdsspesialist på laget, og at dere har testet både mer og mindre aktivitet. Det dere beskriver høres ut som en valp som ligger så høyt i grunnstress at han ikke klarer å regulere seg ned igjen. Da hjelper det sjelden med mer trening, for problemet er ikke mangel på aktivitet, men at nervesystemet aldri får landet. Det jeg ville prøvd: senk totalbelastningen kraftig i 10–14 dager. Korte, kjedelige turer, ingen søk, ingen kurs. Bytt aktiviteten mot ting som nedregulerer: tygging, slikkematter, snacks strødd i gresset. Og når han faktisk ligger rolig av seg selv, legg en godbit stille mellom labbene hans uten å si noe. Ro som blir belønnet, kommer oftere. At han blir «svart i øynene» og umulig å avlede tyder på at han er langt over terskel, og da lærer han ingenting. Nevn gjerne smerteutredning for veterinæren også, mage og ledd kan gi akkurat dette bildet. Jeg har skrevet mer om ro-trening her om dere vil ha en konkret plan: https://oslohundetrener.no/ro-trening-hund-slik-laerer-hunden-a-finne-ro-i-hverdagen/
    • Godt tenkt å forberede seg før katten kommer, det er da du har mest påvirkning på resultatet. Det viktigste er ikke utstyret, men introduksjonen. Planlegg at de to første ukene skjer bak grind eller lukket dør: la dem lukte på hverandre gjennom døra, bytt tepper mellom dem, og belønn hunden hver gang den er rolig i nærheten av kattelukt og kattelyder. Først når hunden kan se katten uten å låse seg fast, tar dere korte, rolige møter med hunden i bånd. Katten trenger alltid en fluktvei: høyder, hyller og minst ett rom hunden ikke har tilgang til. Kattedoen løser du enklest med en barnegrind hunden ikke kommer forbi, eller en hevet plassering katten lett når. Og følg med på hunden din underveis: stirring, stivhet og jaging betyr at dere har gått for fort frem, ikke at det er umulig. Gjør det kort og gøy, og gi det uker heller enn dager. De fleste hunder kan lære å leve fint med huskatten sin.
    • Gratulerer med valp på vei! I stedet for å anbefale en bestemt skole vil jeg gi deg spørsmålene jeg selv ville stilt før påmelding, for det varierer mer mellom instruktører enn mellom skoler. Spør konkret: Hvilke metoder bruker instruktøren, og brukes det noen form for korreksjon eller «konsekvens»? Du vil ha et tydelig ja til kun belønningsbasert trening, ikke et vagt «vi tilpasser oss hunden». Hvor mange valper er det per instruktør? Seks er mye bedre enn tolv. Og handler kurset om hverdagen (ro, håndtering, alenetrening, trygg sosialisering) eller mest om sitt og dekk? For en setter-valp er det første langt viktigere. Be gjerne om å få se på en kurstime før du melder deg på. En seriøs instruktør sier ja til det. Jeg jobber selv som hundetrener i Oslo, så jeg lar andre svare på de konkrete skolene, men jeg har skrevet om hva god sosialisering faktisk er, om du vil lese mer: https://oslohundetrener.no/hva-er-sosialisering-og-hvorfor-er-det-viktig-for-valpen/
    • Dette høres utrolig slitsomt ut, og jeg skjønner godt at dere er på bristepunktet. To ting ville jeg gjort først, før noe trening: en veterinærsjekk av valpen (urinveisinfeksjon er en klassiker bak plutselig tissing inne) og skikkelig rens av madrass og dyner. Vanlig spray fjerner ikke lukten for hundenesen, og så lenge det lukter toalett, forblir det et toalett. Så til bjeffingen. Akkurat nå har hundene lært at bjeffing åpner døra, så det er den vanen vi må snu, ikke hundene det er noe galt med. Men vi starter ikke om natta. Tren på dagtid: lukket dør i tre sekunder, åpne mens det er stille, belønn. Bygg langsomt opp. Gi dem samtidig en skikkelig god liggeplass utenfor soverommet som fylles med tyggeben og gode ting, så stedet får verdi i seg selv. Det er ikke noe quick fix her, men med en gradvis plan er det absolutt løsbart. Med tre hunder samtidig kan det være verdt å få en trener til å se på helheten hjemme hos dere.
    • Får bare prøve meg frem litt, skal kjøpe sånn for å se. Umulig å vite før man har prøvd 😉 Takk for nyttig info Molly.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...