Gå til innhold
Hundesonen.no

Øretaping/tynging/forming og utstilling. Lovlig?


Raksha
 Share

Recommended Posts

Vi ble sittende og diskutere noen om dette i det heletatt er lov i forhold til dagens utstillingsregler - altså tape foreksempel schnauzervalper prevantivt for å hindre "helikopterører". Går det under endring av utseende som ikke er lov, eller er det lov? (Skjønner jo at det ikke finnes noe kontrollorgan som kan sjekke om jeg taper min fremtidige riesenvalp)

Bill. merk. Forvirret. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 138
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg lover å slutte med eventuelle tapinger den dagen ørene er det største problemet på rasen! Sent from my iPhone using Tapatalk

Men hvorfor taper man for å skjule dårlige ører? Det er da ingen som skyter noen for å avle på hunder som ikke har korrekte ører! Alle hunder har feil liksom...

Jeg lover å slutte med eventuelle tapinger den dagen ørene er det største problemet på rasen! AMEN.

Aner ikke, men personlig tenker jeg at det kanskje ikke hadde vært like nødvendig om folk ikke hadde forsøkt å skjule slikt slik at det blir lettere å ta hensyn til i avlen.. Noen er jo sikkert ærlige om det selv om de taper for utstilling e.l. men det er helt sikkert mange som holder slikt for seg selv også og om ikke de skal avle selv så er de kanskje med på å skjuler hvordan ståa er på linjene osv.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som om NKK har endret ordlyden i utstilingsreglene, så sånn jeg tolker det nå så er det desverre lov. Hva min personlige mening om det er at det er noe sabla tull! La bikkja få være sånn som den er født, og dere kan bare si at hunden ikke merker noe og at det absolutt ikke gjør vondt, men hunden vil alltid ha det bedre uten tape enn med tape.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På raser som har blitt kupert inntill nylig/blir kupert i andre land, er det ikke alltid mulig å ta hensyn til ører avlsmessig. I hvert fall ikke før om en del generasjoner. Feks Dogo Canario. Dobermann har jo vært der, men har vel såpass mange ukuperte generasjoner, at det nå er mulig å ta hensyn til i avl.

Om det kommer i konflikt med utstillingsreglementet, kan godt hende. Selv om det vil være umulig å avsløre uten "angiveri". Men, hadde jeg hatt en valp med griseører, så ville jeg helt klart teipet, om det så betydde at jeg ikke kunne stille bikkja. Det plager hunden minimalt med en teip under haka, men det ser så mye bedre ut etterpå :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regelverket sier følgende:

"Det er ikke tillatt å fremføre hund til bedømmelse

som har gjennomgått inngrep i den
hensikt å forbedre eksteriør (utseende, bygning)
og/eller prestasjon. Eksempler på slike
inngrep er tannregulering, tatovering av
kosmetisk årsak som endring av snutefarge
eller annen pigmentering, kosmetisk kirurgi
eller kirurgisk korrigering av feilplasserte testikler,
inkludert testikkelimplantater."

Slik jeg ser det så er dermed ikke taping i strid med regelverket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De hundeeierne som taper ører og gjør andre liknende ting er med på å ødelegge all den seriøse jobben som andre ansvarlige og fornuftige hundeeiere / oppdrettere gjør. De undergraver institusjoner som raseklubber og NKK og de ødelegger både for seg selv og sine hunder.

Det er idioti og det burde vært forbudt, så absolutt.

Edit; Det ER jo endring av eksteriøret, og slik jeg tolker regelverket er ikke dette lov. På en annen side er det svært vanskelig å bevise, så det er nok det største problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På pinscher er det vanlig å tape eller massere ørene fram til/rundt tannfellingsalder om det ser ut til å være "nødvendig". Jeg tapet aldri, er for lat til å styre med det, men jeg masserte i bretten. Det funket bra, ørene ligger nå stort sett som de "skal". Jeg gjorde det ikke fordi jeg hadde ambisjoner innen avl eller utstilling, men fordi jeg synes det er penere når de ligger slik. Dessuten liker han å bli massert, er jo kos :) Det hadde nok ikke funket om ørene hadde vært av de letteste eller mest flagrete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte raser blir fremdeles ørekupert i mange land, og derfor kan det dukke opp diverse artigheter nedover i linjene.Men man kan ikke tape dårlige ører til å bli bra (ikke på min rase i alle fall), man kan bare holde et godt utgangspunkt på plass. Så lenge det ikke er til plage for hunden så ser jeg ingen grunn til å innsnevre genpoolen med å utelukke hunder med litt hardere brusk i ørene fra avl.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor må man i det hele tatt gå til slike skritt som å tape hundens kroppsdeler? Handler ikke utstiling om å bedømme hva oppdretteren får til? Faller ikke dette inn under juks, og er ikke dette med på å sverte utstillinger? Akkurat slike ting, samt hysteri når det gjelder pels, handling, konkurranseaspektet er det som ødelegger inntrykket av at utstillinger er noe seriøst, og derfor deltar ikke mennesker som for eksempel meg selv.

En hund skal være funksjonell og frisk, og den skal være rasetypisk. Hvis det er normalt for rasen at alle må tapes så er det jo normalt for rasen å ha stor variasjon i øreform og utseende - og det er BRA. Ansvarlige mennesker hadde kjempet for å tilstrebe en naturlig tilnærming som gagner hundene, dette er et steg nærmere Barbie-verden som andre elsker å kritisere. Og det med rette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen oppdretter og har mest kjennskap til praksisten i "min" rase, men jeg har i hvert fall sett mange hunder (pinschere) bli premiert på utstilling og gå i avl selv om de har helikopterører. Så selv om det står i standarden at ørene skal være slik eller slik, så evner jo både dommere og oppdrettere å se forbi "feil" ører om hunden ellers er bra. Oppdrettere kan jo også velge å se bort i fra utstillingsresultater i det hele tatt, om de liker hunden. Det er jo heldigvis ikke slik at alle utstillingsstjerner må gå i avl, eller at alle hunder som går i avl må være utstillingsstjerner. Mor til min hund har skikkelig flagreører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et absolutt nei til taping fra min side. Det er svindel og bedrag, ment for å skjule hundens genotype. Har ørefasongen en betydning for bruksegenskapene så er det viktig at akkurat den feilen kommer frem, og er ørefasongen irrelevant for hundens bruksområde, så burde det ikke være nødvendig å tape heller.

Jeg skjønner virkelig ikke utstillingsmiljøet, der eksteriørbedømming på ytterst tvilsomt grunnlag opphøyes som et "kvalitetsmål" på hundene, og at folk bare godtar dette.. Mentaltesting og godkjente bruksprøver av foreldrene burde vært et krav for å få godkjenne valpekull i absolutt alle de raser som i utgangspunktet er ment å skulle brukes til noe. For om bruksegenskapene ikke skal ha hovedfokus, hvorfor skal vi da ha raseavl i det hele tatt?

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva med alle de rasene som ikke har bruksfokus?

De har jo også et bruksområde: selskapshunder. Mentaltesting av selskapsrasene burde vært innført for veldig lenge siden.

Og selv om en vedlikeholder bruksegenskapene i en rase er det jo ikke dermed sagt at alle valpekjøper MÅ bruke hunden veldig mye til akkurat det den skal brukes til. Mange gjetere trives godt som sportshunder. De fleste jakthunder er også utmerkede familiehunder, om de ellers får sine behov tilfredsstilt. Det som er problemet er at alt for mange oppdrettere driter i bruksegenskaper på vakre/populære raser, og avler bare på utseendet. Men er det nødvendig å innlemme hunder som ikke skal brukes til noe spesielt i en rase da? Er ikke det et hån mot vår beste venn hunden å mene at den ikke er en like god familiehund om den har tofarget pels (puddel), for lang snute, for lite dilldallpels hengende under buken, eller en pointer mor og en gordon far? Om hunden ikke skal inn i et hi, har det da noe å si om ørene står? Eller om hunden skal inn et hi, er det ikke svindel å selge en valp fra foreldre med nedtapede ører, og uten instinktene i behold?

Eksteriørbedømming er slik jeg ser det et tilleggsverktøy for å avgjøre om hunden har god nok bygning og funksjonell pels. Dette bør komme i tillegg til vurdering av bruksegenskapene og hundens gemytt. Selvsagt burde menaltesting og beståtte bruksprøver fra begge foreldre være et krav for å få registrert et renraset kull.

"Ubrukelige" (ikke sånn ment) "utvannede" (ikke nødvendigvis negativt ment) "familiehunder" (igjen...) uten et klart bruksområde renner det over av på finn.no. Det er ingen behov for å gjøre "familiehunder" av de rasene som ikke er rene selskapshunder.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mentaltester hundene mine jeg, og jeg er helt enig i at flere burde gjøre det. Derfor betaler jeg også for mentaltesting av valpene jeg har solgt. Men ørene deres har ingenting med det og gjøre.

Nå har jeg ikke noe øreproblem på mine, og såvidt jeg vet har alle valpene korrekte ører, men jeg ville ikke hatt noe problem med å bruke tape for å holde dem på plass under tannfellingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hihund bør ha godt foldede ører.

Det er ikke himla viktig, om bikkja duger forøvrig... Ellers kommer jeg ikke på mye bruk hvor ørefasong er vesentlig.. Altså; man klipper dem gjerne av om bikkjene skal gå i kamp og sånn. Om de står som rosenører eller henger rett ned, er kun for øyet, ikke av praktisk betydning.

Forøvrig har du et fint innlegg et hakk opp, men det har lite med ører å gjøre ;)

red: du er glad i å dra fram hihunder. (Og det liker jeg) har du jaktet noe i hi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en blanding som så ut som han skulle få et vippeøre og et hengeøre. Lenge. Ville garantert blitt tapet av en utstillingsentusiast. De ble til slutt helt symmetriske allikevel.

Å tape hundenes ører om det ikke er av helse- eller funksjonsmessige årsaker bidrar bare ytterligere til den usunne utseendefikseringen, synes jeg. Eneste hengeørerfunksjon jeg kan komme på er å beskytte hihundens øreganger mot jord. Ellers må det da være en fordel å ha ører som står litt mer? Vippeører eller svært bevegelige ståører med mye pels i tror jeg er den ultimate ørefasongen. Noen som vil starte en tråd?

(Red: nei, men jeg kjenner mange som jakter, og har hatt en JRT-blanding fra en tjuvparring selv. Denne var nok bedre egnet til revy hi enn den jevne utvannede "renrasede" JRT er, for mer bråkjekk, testosteronhøy og angrepsvillig hissigpropp skal man lete lenge etter.)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en blanding som så ut som han skulle få et vippeøre og et hengeøre. Lenge. Ville garantert blitt tapet av en utstillingsentusiast. De ble til slutt helt symmetriske allikevel.

Å tape hundenes ører om det ikke er av helse- eller funksjonsmessige årsaker bidrar bare ytterligere til den usunne utseendefikseringen, synes jeg. Eneste hengeørerfunksjon jeg kan komme på er å beskytte hihundens øreganger mot jord. Ellers må det da være en fordel å ha ører som står litt mer? Vippeører eller svært bevegelige ståører med mye pels i tror jeg er den ultimate ørefasongen. Noen som vil starte en tråd?

(Red: nei, men jeg kjenner mange som jakter, og har hatt en JRT-blanding fra en tjuvparring selv. Denne var nok bedre egnet til revy hi enn den jevne utvannede "renrasede" JRT er, for mer bråkjekk, testosteronhøy og angrepsvillig hissigpropp skal man lete lenge etter.)

Det er ikke så nøye i hi, for der blir hengeøra gnudd bakover av higangene. Og lange ører er lett for rev/grevling å ta tak i uansett. Sååå, ingen fordel med hengeører der heller. Det er nok kun for øyet, enten bikkja skal stilles ut eller ei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en blanding som så ut som han skulle få et vippeøre og et hengeøre. Lenge. Ville garantert blitt tapet av en utstillingsentusiast. De ble til slutt helt symmetriske allikevel.

Å tape hundenes ører om det ikke er av helse- eller funksjonsmessige årsaker bidrar bare ytterligere til den usunne utseendefikseringen, synes jeg. Eneste hengeørerfunksjon jeg kan komme på er å beskytte hihundens øreganger mot jord. Ellers må det da være en fordel å ha ører som står litt mer? Vippeører eller svært bevegelige ståører med mye pels i tror jeg er den ultimate ørefasongen. Noen som vil starte en tråd?

(Red: nei, men jeg kjenner mange som jakter, og har hatt en JRT-blanding fra en tjuvparring selv. Denne var nok bedre egnet til revy hi enn den jevne utvannede "renrasede" JRT er, for mer bråkjekk, testosteronhøy og angrepsvillig hissigpropp skal man lete lenge etter.)

Til å være imot raseavl og utstilling er du forbausende opptatt av konformitet. Er raseentusiasters fokus egentlig noe annet enn det du selv forfekter, annet enn at de ikke nødvendigvis er enig med deg om det optimale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tillegg om hihund: Cairn- og West highland white terriere har jo forsterket hale fordi de ble brukt/brukes i hijakt (og skal derfor tåle å dras i halen ut igjen av eier dersom nødvendig, så dette på en dokumentar på animal planet), men begge de rasene har oppstående ører.

Så at hihunder skal ha nedover ører tror jeg ikke stemmer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tillegg om hihund: Cairn- og West highland white terriere har jo forsterket hale fordi de ble brukt/brukes i hijakt (og skal derfor tåle å dras i halen ut igjen av eier dersom nødvendig, så dette på en dokumentar på animal planet), men begge de rasene har oppstående ører.

Så at hihunder skal ha nedover ører tror jeg ikke stemmer...

Jeg mener å ha sett i en eller annen "rasens historie" eller noe at øreflappene skal dekke øregangene for å beskytte mot smuss. Dette var det eneste bruksområdet jeg kunne komme på hvor det kunne ha noen betydning hvorvidt ørene henger eller står. Ellers ser det ikke ut til å ha så stor betydning for vær- og vindresistanse om ørene står eller henger. Da er det andre parametre, som overflate eller beskyttende behåring som spiller større rolle. Så lenge ørene ikke henger i veien, eller tar oppi dørkarmene, så er det vel ikke behov for å tape dem verken opp eller ned, mener jeg.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det er ikke tillatt å fremføre hund til bedømmelse

som har gjennomgått inngrep i den
hensikt å forbedre eksteriør (utseende, bygning)
og/eller prestasjon. Eksempler på slike
inngrep er tannregulering, tatovering av
kosmetisk årsak som endring av snutefarge
eller annen pigmentering, kosmetisk kirurgi
eller kirurgisk korrigering av feilplasserte testikler,
inkludert testikkelimplantater."

Dette ville vell vært listet som et eksempel på inngrep siden det er så vanlig som det er, om det ikke skulle vært tillatt.

Dog, mitt syn er at det er et fremmende inngrep, men det er urelevant for oppfølging av regelverket.

På siden, så vil jeg stille et spørsmål. Hvordan/når vet man at man burde teipe ørene?

Jeg vil presentere Keos ørereise, i spoiler pga mye bilder.

556697_10151770884187597_1802101110_n.jp

2mnd

1176171_10151806516157597_293851981_n.jp

2,5mnd

1095015_10151854709697597_296455899_n.jp

3mnd

1237079_10151868691197597_1982462671_n.j

3mnd 1u

1496630_10152153511597597_1800475557_n.j

7,5mnd

1010771_10152211668287597_581891934_n.jp

8,5mnd

1743486_10152232706887597_1466465034_n.j

9mnd

1467203_10152254886617597_1292963244_n.j

9mnd 1u

1601130_10152298588557597_31141623326657

10mnd

1560397_10152326236572597_46994669398592

10,5mnd

10462904_10152517897852597_1918690381906

13mnd

10484046_10152526080577597_7149101527287

13mnd

10570373_10152555306317597_6131990853317

13,5mnd

426054_10152577733197597_751289638095804

14mnd

10647164_10152624981427597_6160900121647

14,5mnd

10405286_10152678002567597_9056183859216

15mnd

10644836_10152686910972597_1569089399502

15,5mnd

10628501_10152800325257597_4065660392883

17mnd

Og til sist:

Slik han er 'vanligvis', og har hatt i flere mnd nå, samt innimellom alle andre fasonger :lol:

10885273_10152895626292597_8265613748984

19mnd

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Når du ber om en øvelse eller tar en strafferunde så belønner du bjeffingen med at det skjer noe. Så det beste er at det ikke skjer noe. Hva med å prøve konsekvent time-out i bilen? Eller lær å bjeffe på kommando og stoppe å bjeffe på kommando. Om du ber han om å slutte å bjeffe så husk å tell til tre før du belønner, ellers belønner du for tidlig at han er stille og han kan ta det som belønning for bjeff. 
    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...