Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby og barnetråden - 2015

Raksha
 Share

Recommended Posts

Har hatt edge duo og city cross. Om jeg skulle bare hatt en vogn hadde jeg valgt city cross, edge duo er en liten traktor! Den kommer virkelig frem overalt, har utrolig god bagplass men upraktisk mtp størrelsen [emoji14] City cross var også veldig god på ulendt terreng, baggen var litt mindre, så endte med at vi tok frem baggen på edge duo igjen på høsten (født i mars, lå enda i dypvogn når høsten kom.) for å få plass med pose, men han var også enveldig stor baby.

City cross var mer praktisk [emoji4]

Du hadde en trehjuling også etterhvert hadde du ikke? Til Jaran?

Ellers har jeg også CityCross, og fornøyd med den, dratt den over steder en vogn ikke skal ferdes og det har gått det :)

Skulle helst hatt litt større hjul, men demping er veldig bra!

Det kjipe er liten bagdel, vi måtte bytte nå da vi har en lang gutt, skulle gjerne ventet lenger.

Dog tror jeg at jeg kommer til å kjøpe meg en skikkelig trehjuling til våren som egner seg litt bedre til jogging og slikt, men vi får se.

Emmaljungaen tror jeg blir fin å sove i når bhg tiden kommer.

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 6.7k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Daaa hopper jeg inn i gravidklubben  Lille reka bosatte seg nesten med en gang, så er 12 uker i dag, nettopp vært hos legen og hørt hjertelyd  Var også på ultralyd for halvannen uke siden og da var og

I dag ble vi foreldre til verdens nydeligeste Kaisa Etter 38 timer med rier kom endelig frøkna på 50 cm og 3120 g til verden

I dag har vi vært på ultralyd, og det kommer en liten jente hit i mars/april (termin 2/4).  Såå koselig!

Posted Images

Ja, uff, det er jo egentlig for tidlig å handle. Og hadde jeg kjøpt nytt hadde jeg også ventet til etter UL! Men jeg er en ganske pragmatisk type også, så jeg tror at om det skulle gå galt dette her, så gjør det det ikke noe verre at det står en brukt vogn i kjelleren på en måte. Men ja ... Tidlig er det jo :P

Vi var kjempetidlig ute med vogn og diverse sist, men vi måtte nesten benytte oss av de tilbudene vi kom over siden det da var MYE som måtte kjøpes, og en del av det ville vi gjerne kjøpe nytt. Da L kom i uke 32 var vi ganske glade for at alt var kjøpt tidlig da?

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To utstyrsspørsmål! Hva slags vogn har dere, til hvilket bruk, og er dere fornøyd? Vi får jo vår-bebis, bor på landet, trenger en vogn som er god å trille på ujevne veier og ujevnt underlag. Samtidig bør den ha god fremkommelighet når vinteren kommer, her blir ikke nødvendigvis veiene brøytet godt, og de blir ikke saltet. Samtidig er vi avhengig av å kjøre "over alt", så den bør være så liten som mulig og grei å slå sammen. 

Og ellers - hva var deres must haves av de litt større tingene? Ikke nødvendigvis kosedyr liksom, men litt mer enn det ... Er i planleggingsmodus! 

jeg har Edge duo (emmaljunga) og veldig fornøyd! Vi trenger traktor siden jeg hadde med meg vogna overalt utendørs og hadde myyyye snø på vinteren.. I sentrum og i butikkene var det ikke noe stress, for der gikk jeg ikke så mye allikevel :P

babycall er en fin ting.. Men legg litt penger i den slik at du får en skikkelig en.. Jeg kjøpte en av de billigere og ikke fornøyd.. Hvis du skal kjøpe sprinkelseng, ville jeg ha kjøpt en jeg kunne ta av (og senke) den ene siden på.. Det sparer ribbena deg for mye etterhvert ;) Og så er det kjekt med en dagseng, så slipper man den store vogna inne.. 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte det meste brukt. En abcdesignvogn den ble fort "sivilisasjonsvogn" til å ha i butikker og med i bilen. Svingbare fremhjul og ikke lufthjul. Kjøpte så en eldre brio happy som turvogn. Helt fantastisk, store lufthjul, kommer frem over alt nesten. Da hun var nesten året ønsket jeg meg noe lettere, og kjøpte en trehjuls beemo joggevogn, også brukt. Den har vi brukt til absolutt alt etter det. Eneste jeg savnet på den var helt flat hvilestilling.  så måtte vi ha barnehagevogn. Kjøpte første og beste brukt, var nemlig ikke klar for å sette fra meg briovogna. Så en tautona (?) med samme hjul som abcvogna, men den viste seg å være fryktelig å kjøre, så den står som sovevogn i barnehagen. Vi advarte de ansatte om at den var fæl å kjøre så vi kunne ta med en annen om de skulle på tur med vogna. De testa og kom til samme konklusjon som oss.  

Vi har mye vogner :aww: men kjøpt alle billig, så er ganske mange tusen under nyvognpris. Vi hadde ikke råd rett og slett, og så ikke helt poenget. Fikk heller penger til bilstol av min familie.  (svigermor har enda ikke tilgitt at jeg ikke ville ha kombivogna fra 1970:aww: ) 

Endret av Raksha
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte det meste brukt. En abcdesignvogn den ble fort "sivilisasjonsvogn" til å ha i butikker og med i bilen. Svingbare fremhjul og ikke lufthjul. Kjøpte så en eldre brio happy som turvogn. Helt fantastisk, store lufthjul, kommer frem over alt nesten. Da hun var nesten året ønsket jeg meg noe lettere, og kjøpte en trehjuls beemo joggevogn, også brukt. Den har vi brukt til absolutt alt etter det. Eneste jeg savnet på den var helt flat hvilestilling.  så måtte vi ha barnehagevogn. Kjøpte første og beste brukt, var nemlig ikke klar for å sette fra meg briovogna. Så en tautona (?) med samme hjul som abcvogna, men den viste seg å være fryktelig å kjøre, så den står som sovevogn i barnehagen. Vi advarte de ansatte om at den var fæl å kjøre så vi kunne ta med en annen om de skulle på tur med vogna. De testa og kom til samme konklusjon som oss.  

Vi har mye vogner :aww: men kjøpt alle billig, så er ganske mange tusen under nyvognpris. Vi hadde ikke råd rett og slett, og så ikke helt poenget. Fikk heller penger til bilstol av min familie.  (svigermor har enda ikke tilgitt at jeg ikke ville ha kombivogna fra 1970:aww: ) 

HÆ! Ville du ikke ha godvogna fra 1970!! Skamme seg! :aww:  Mamma sparte i mange, mange år på barnevogna mi, tror vi hadde den i hvert fall i 10 - 13 år. Den var så god må vite. (en slik som du måtte løfte på for å endre retning på) Den forsvant i en av de siste flyttingene, pappa var drittlei av alle greiene hun skulle samle på. :lol: Gamle voksesenga og vugga til pappa klarte hun å holde på lenge, voksesenga hadde hun faktisk frem til hun døde. Vi så ikke poenget i å ta vare på den så den havnet på dynga når vi ryddet ut av huset. Var jo omtrent falleferdig, ble brukt som hundeseng siste årene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker som deg også Raksha, at når man kjøper brukt har du kanskje også litt større mulighet underveis til å heller bytte ut og kjøpe noe annet hvis man har behov for det. Vi kommer sikkert også til å skifte behov litt underveis vil jeg tro! Ikke at det er noe galt i å kjøpe nytt i det hele tatt altså, jeg kan godt forstå hvorfor folk føler at de har lyst til å legge penger i å kjøpe nytt til barnet sitt, og det er jo absolutt helt lov! Men jeg er en sånn loppemarkedelsker fra før, så jeg koser meg skikkelig med brukthandelen, hehe! Det eneste jeg ikke vil ha brukt er madrasser og bilstol. Ja, og klær - mest fordi at erfaringen min er at det meste av barneklær som selges brukt (i alle fall innerst-klær, ytterklær er noe annet) er veldig slitt.

Men i morgen skal jeg altså se på en superfin City Cross 2013 modell, ser veldig velholdt ut, og koster et par tusenlapper. Håper den går greit inn i bilen, det er egentlig det eneste som kan hindre kjøpet!

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker som deg også Raksha, at når man kjøper brukt har du kanskje også litt større mulighet underveis til å heller bytte ut og kjøpe noe annet hvis man har behov for det. Vi kommer sikkert også til å skifte behov litt underveis vil jeg tro! Ikke at det er noe galt i å kjøpe nytt i det hele tatt altså, jeg kan godt forstå hvorfor folk føler at de har lyst til å legge penger i å kjøpe nytt til barnet sitt, og det er jo absolutt helt lov! Men jeg er en sånn loppemarkedelsker fra før, så jeg koser meg skikkelig med brukthandelen, hehe! Det eneste jeg ikke vil ha brukt er madrasser og bilstol. Ja, og klær - mest fordi at erfaringen min er at det meste av barneklær som selges brukt (i alle fall innerst-klær, ytterklær er noe annet) er veldig slitt.

Men i morgen skal jeg altså se på en superfin City Cross 2013 modell, ser veldig velholdt ut, og koster et par tusenlapper. Håper den går greit inn i bilen, det er egentlig det eneste som kan hindre kjøpet!

Absolutt ingenting galt med å kjøpe nytt om man har resurser og lyst. :ahappy: Vi måtte prioritere, og da kom bilstol høyere opp på lista over nye ting. Nå kjøpte vi riktignok en bilstol brukt og, men den var helt ny modell, og solgt fordi den ikke passet inn i bilen til de som hadde den. Helt strøken, sparte noen tusen på det og. 

Ulltøy har jeg gjort noen veldig gode kupp på meg brukttøy faktisk. I små størrelser. når de passerer 2 år så er det nok ikke så mye å hente brukt der heller for det slites mye mer. Men her i området er det ofte helt vanvittige priser på brukte klær, så ofte lønner det seg å kjøpe nytt. 

Vi har hatt tre netter på rad med superenkel legging :o Det ER så godt! Bruker 10-15 min istede for halvannen til to timer... Måtte det bare vare. :D 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle kjøpe brukt vogn, men så fikk stemora til gubben litt hetta fordi vi var så treg og forlangt at vi kjøpte ny.. Jaja, null stress liksom.. For hun hadde tving svigerfar til å betale :lol: 

her er det ikke slitasje som går utover klæra, men flekker.. Jeg er nok dårlig på å vaske tydeligvis, jentungen søler osv, for det blir mye flekker :P men, jeg har ei som også vokser som flaggstang, så vi må snart bytte ut klærne igjen.. Det er seriøst ikke mange Mnd sidene jeg byttet alt ut og kjøpte litt for stort :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er mer flekker enn slitasje jeg tenker på når det gjelder klær. Jeg har bl.a. jobbet i en brukthandel med barnetøy, og det var så utrolige mengder med klær som bare måtte kastes (og var skikkelig ekle) at jeg har fått det litt opp i halsen. En teit dille selvfølgelig ... Men jeg kommer nok ikke til å kjøpe inneklær brukt. Noe annet er en dress eller noe sånt, det er ikke så nøye for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To utstyrsspørsmål! Hva slags vogn har dere, til hvilket bruk, og er dere fornøyd? Vi får jo vår-bebis, bor på landet, trenger en vogn som er god å trille på ujevne veier og ujevnt underlag. Samtidig bør den ha god fremkommelighet når vinteren kommer, her blir ikke nødvendigvis veiene brøytet godt, og de blir ikke saltet. Samtidig er vi avhengig av å kjøre "over alt", så den bør være så liten som mulig og grei å slå sammen. 

Og ellers - hva var deres must haves av de litt større tingene? Ikke nødvendigvis kosedyr liksom, men litt mer enn det ... Er i planleggingsmodus! 

Anbefaler også citycross. :)

For oss var en vugge livreddende, mens andre ikke trenger det i det hele tatt. Vi kjøpte en brukt på loppemarked da hun var 3 - 4 mndr gammel og det var første gang hun klarte å sove noe annet sted enn oppå meg. (Hun sov ikke i bæresjal heller.) 
Ellers hadde vi stor glede av badebalje og babygym, og en matte til gulvet når de begynner å bevege seg litt. :)

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvor man får tak i en fin skjortebody i størrelse 92 eller større?
Ulempen med stor unge, begynner å bli lite utvalg av fine klær i hans størrelse som ikke er beregnet på toåringer...
Genser og skjorte er det bare å glemme å bruke, det vrenger han jo av seg med en gang:frantics:

Ang utstyrdiskusjonen, her har vi hatt intet mindre enn tre vogner en stund:P>
En firehjuls Emmaljunga (sikkert ti år, aner ikke hva den heter, men stor og veldig praktisk på tur i skog og mark), en acta graco trille som passet til bilstolen, bare å klikke på bilstolen når vi skulle på butikken eller kjappe ærender i byen, og en TFK Joggster twist som vi kjøpte når vi sluttet med graco-bilstolen.
Måtte ha en vogn som gikk inn i bilen ved siden av hundeburet, og Emmaljungaen ble for stor. Men TFK-en er super! Kommer frem omtrent over alt, lett å klappe sammen og ta med seg, og god liggestilling for ungen:ahappy:
Nå brukes Emmaljungaen kun som sovevogn på dagtid, men antar den blir brukt igjen når vinteren kommer og det blir snø, litt greiere å ha fire hjul da.

Og et tips: dersom du noen gang tror du kommer til å få bruk for brystpumpe, for guds skyld invester de ekstra kronene i en elektrisk! Jeg endte med betennelse i tomlene etter at junior hadde puppenekt en stund og jeg satt 20 minutter seks ganger daglig og pumpa meg. 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg vært på skikkelig shoppebonanza. Synes det har blitt så brå kaldt ute. Nesten ikke noe av tøyet som passet forrige sesong passer lengre. Så nå har jeg bl.a kjøpt vinterdress, vinterjakke, ullfleesedress og ullstrømpebukser. Lillebror får ingenting nytt stakkars :P (Tips til @Aya, kjøp dyre ting i kjønnsnøytrale farger)

Vinterjakka fikk jeg på halv pris fordi jeg har begynt å abonnere på foreldre&barn. Egentlig var tilbudet 50% på valgfri vare i nettbutikken, men der hadde de ikke størrelsen i fargen jeg ville ha. Snille damen i butikken sa jeg kunne få samme tilbudet i butikken siden de hadde jakken i riktig farge og størrelse der. Da kan jeg jo bruke internettrabattkoden på noe annet da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipsspørsmål fra meg igjen: Noen som vet om bra nettbutikker for gravidklær? T- skjortene begynner å klatre faretruende høyt på magen... Helst ikke veldig dyre klær, gjerne med klær som kan brukes senere også... Syns det å gå i butikkene er vanskelig, for det er ofte så dårlig utvalg i selve butikken, bedre på nett, men allikevel vanskelig å finne noen som har flere fine plagg å bestille (for å slippe frakt på flere steder)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipsspørsmål fra meg igjen: Noen som vet om bra nettbutikker for gravidklær? T- skjortene begynner å klatre faretruende høyt på magen... Helst ikke veldig dyre klær, gjerne med klær som kan brukes senere også... Syns det å gå i butikkene er vanskelig, for det er ofte så dårlig utvalg i selve butikken, bedre på nett, men allikevel vanskelig å finne noen som har flere fine plagg å bestille (for å slippe frakt på flere steder)

ellos pleier å ha en del fra forskjellige merker, hm og lindex har en god del på nett, tror de begge har oppdtaert for høsten og vinteren der nå. Også har du jo mamalicious som har mye lekkert :)

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har utrolig mye gravidklær jeg har tenkt til å legge ut på finn. Der er det er en del ubrukt med lappene på. Mye er pent brukt. Masse mamalicious og en del fra HM. Det er bl.a To veldig fine selskapskjoler fra asos. Spriker i størrelser fra S til L. Mest M og L. Det er alt fra sommerklær til vinterjakke :P Tenkte å ta 1000 kr (Det er en enorm haug)

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte mine klær på H&M.. Veldig fornøyd :)

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte bare lange singletter jeg, de strekker seg mye og jeg brukte de både før og etter graviditeten. Også hadde jeg noen gravidbukser og en pen topp eller to bare. 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Krilo @Krutsi @Martine : Takk for tips:) Jeg får gi de vanlige nettbutikkene en ny sjanse, kan hende det har kommet inn mye nytt nå. Liker omslagskjoler og tights, de er som regel behagelige uansett hvor stor du er. Sist fikk jeg aldri ordentlig mage, og har derfor veldig lite gravidtøy, nå er jeg allerede større enn jeg var da L ble født. Og jeg er bare i uke 18...

@Fillerya : Gi meg et hint når du har lagt de ut? Jeg er i utgangspunktet ikke over medium tror jeg (er veldig lav, S i høyde, M i "bredde":P)  så det er ikke så mange klær som passer til andre, som passer til meg:P Men da kan jeg jo se om det er aktuelt evt.

Fikk visst ikke til den der taggingen...

Endret av *Marianne*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Krilo @Krutsi @Martine : Takk for tips:) Jeg får gi de vanlige nettbutikkene en ny sjanse, kan hende det har kommet inn mye nytt nå. Liker omslagskjoler og tights, de er som regel behagelige uansett hvor stor du er. Sist fikk jeg aldri ordentlig mage, og har derfor veldig lite gravidtøy, nå er jeg allerede større enn jeg var da L ble født. Og jeg er bare i uke 18...

@Fillerya : Gi meg et hint når du har lagt de ut? Jeg er i utgangspunktet ikke over medium tror jeg (er veldig lav, S i høyde, M i "bredde":P)  så det er ikke så mange klær som passer til andre, som passer til meg:P Men da kan jeg jo se om det er aktuelt evt.

Fikk visst ikke til den der taggingen...

Den ligger ute nå. Da blir det nok for stort for deg. Får ikke til å lime inn annonsen her for da kommer jeg bare på min side på finn. Ikke så lett å lage annonse, ta bilder og skrive tekst med en baby på armen :P

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når flytta dere ungen(e) på eget rom? Frøkna er 8 mnd nå og sover stort sett veldig bra frem til vi legger oss, særlig pappaen, da begynner hun å våkne oppnog sove urolig, snur seg mye rundt på magen og sutrer i søvne til vi snur hun tilbake blant annet.

rommet hennes er vegg i vegg med vårt, jeg sover lett. Men kjenner jeg synes det er litt "skummelt" å flytte hun enda også selvom jeg tror det kan vøre godt for oss alle 3...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når flytta dere ungen(e) på eget rom? Frøkna er 8 mnd nå og sover stort sett veldig bra frem til vi legger oss, særlig pappaen, da begynner hun å våkne oppnog sove urolig, snur seg mye rundt på magen og sutrer i søvne til vi snur hun tilbake blant annet.

rommet hennes er vegg i vegg med vårt, jeg sover lett. Men kjenner jeg synes det er litt "skummelt" å flytte hun enda også selvom jeg tror det kan vøre godt for oss alle 3...

Flyttet han over når han var 6 mnd. 

Nattammet fortsatt, så hentet han inn for mat, og flyttet han tilbake igjen.

Både han og vi sov bedre etter han fikk eget rom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aner ikke.. Har ikke fått kråka over i egen seng enda engang :lol: 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider