Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby og barnetråden - 2015

Raksha
 Share

Recommended Posts

Hvis legen er ordentlig burde de jo vite at slikt kan snu på kort tid da, tenker jeg :P

Ja hadde hun enda vært det :P Vi har egentlig ikke så god kjemi og jeg føler at hun ikke tror meg når jeg sier at jeg har vært kvalm og kaster opp. At vekta fortsatt ikke har tatt igjen før-gravid-vekt mener hun at jeg kan fikse ved å spise godteri...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 6.7k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Daaa hopper jeg inn i gravidklubben  Lille reka bosatte seg nesten med en gang, så er 12 uker i dag, nettopp vært hos legen og hørt hjertelyd  Var også på ultralyd for halvannen uke siden og da var og

I dag ble vi foreldre til verdens nydeligeste Kaisa Etter 38 timer med rier kom endelig frøkna på 50 cm og 3120 g til verden

I dag har vi vært på ultralyd, og det kommer en liten jente hit i mars/april (termin 2/4).  Såå koselig!

Posted Images

Da var 3 mnd.s kontrollen tatt, og vaksiner. Vaksinene gikk nokså greit, litt hyling men ble fort blid igjen. Litt urolig og litt feber på kvelden, lite matlyst når feberen var på det høyeste. Men trengte ikke å gi febernedsettende :)

Så litt kjipt, hun hadde ikke gått opp sånn som hun liksom skulle, var ikke mye hun manglet (170 g ca) men helsesøster vil da ha en veing til til uka. Og ba meg drikke amme te. Har jo egentlig nok melk trodde jeg, men hun blir jo fort ferdig og illsint om jeg prøver mer når hun ikke vil ha :-/ hun hadde noen uker ved påske hvor hun nesten ikke ville ha noe, det har jo løsnet nå da. Så håper bare det er fra da hun mangler noen gram og er på vei oppover nå som helsesøster sa.

Hun spiser jo ca hver 2. Time hele døgnet og noen ganger hver time, så ser ikke helt hvor jeg skal få puttet inn mer amming heller :-/ blæh altså. Og hun har både tissebleier og fortsatt masse bæsjebleier hver dag.

Men noen kvelder har hun skikkelig sprutgulp hvor "alt" kommer opp. Er ikke hver kveld men hvert litt fler den siste uka..

Gleder meg til vi kan begynne med litt grøt/velling jeg.

Lengde og hodeomkrets var akkurat som det skulle.

Utenom det fikk hun masse skryt for veldig våkent og med blikk, og sterke armer, bein og nakke. Og veldig blid og fornøyd. Så det er i hvertfall noe :)

Det er sikkert ingenting å bry seg om. Det går jo gjerne litt i rykk og napp med de.

Noen økedøgn så retter det seg sikkert..

De ammer ikke såååå ofte etterhvert heldigvis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at det ikke kan være suttebehov? Prøvd med smokk? Da kan det hende hun spiser mer til hvert måltid i stedenfor såpass ofte og mindre :)

Er nok noe suttebehov men er så redd for å overse st hun er sulten så legger hun sikkert for ofte til. Hjalp jo ikke akkurat det med vekta nå heller da :P

Mon tro om hun er litt kvalm etter rotavirus vaksina, mye mer gulpete nå, og i stad kom jo alt hun hadde spist opp :-/ hun er litt snørrete og hostete nå også, og om hun skriker mye brekker hun seg og hoster, og da kommer melka i retur :(

Vanskelig dette skulle være nå da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert ingenting å bry seg om. Det går jo gjerne litt i rykk og napp med de.

Noen økedøgn så retter det seg sikkert..

De ammer ikke såååå ofte etterhvert heldigvis :)

Håper det jeg også, men kjenner jeg engster og bekymrer meg litt.. Særlig nå siden mye av det hun spiser kommer i retur.. Legger jo ikke på seg av det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok noe suttebehov men er så redd for å overse st hun er sulten så legger hun sikkert for ofte til. Hjalp jo ikke akkurat det med vekta nå heller da :P

Mon tro om hun er litt kvalm etter rotavirus vaksina, mye mer gulpete nå, og i stad kom jo alt hun hadde spist opp :-/ hun er litt snørrete og hostete nå også, og om hun skriker mye brekker hun seg og hoster, og da kommer melka i retur :(

Vanskelig dette skulle være nå da..

Jeg tenker at dersom du prøver å gi henne smokk, så vil hun nok gi dere beskjed om det er greit eller om hun faktisk er sulten :) Og det skader jo ikke å prøve, dere finner nok ganske raskt ut om det funker eller ikke.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen hørte ikke noe på lungene til lillemor, så fikk hostesaft, alltid lært at man ikke skal gi hostesaft til små barn, men gjelder kanskje bare hostedempende det? Hun fikk reseptfri solvipekt.

Var veeeeeldig i tvil om å sende henne i barnehagen i dag, for hun var sutrete fra vi stod opp, ville være hos meg, ville være hos pappan, ville ikke være hos meg, ville ikke være hos pappaen og i det heletatt var det meste lite kult. Men hun hadde feber sist på lørdag, så vi prøvde. Det var riktig avgjørelse gitt, tror hun trenger noe kjent og stabilt oppi flyttingen og alt kaoset. For hun har virkelig storkosa seg i barnehagen i dag, damene fra kulturskola var der i dag og de hadde kommentert at det der kunne umulig være samme unge som satt på et fang og sutra sist tirsdag. For i dag var hun med å dansa og hoppa og i det heletatt :wub: Da er hun i form igjen heldigvis. Vi er i huset på tolga nå og løper rundt og leker med dører og danser og peller på ovnen og har det rett og slett dødskult. Har prøvd å mate kaniner med flis i dag da, hundebæsjen fikk være. :aww:

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Raksha Det er gjelder nok bare hostedempende kan jeg tenke meg, det skal jo helst ikke voksne ha så mye av heller. Hilsen hun som fikk lungebetennelse da hun ikke fikk opp slimet. :P

Er det noen som vet hvor får man kjøpt sånne små votter til bebisene? Jordmor anbefalte å ha noen sånne i fødebagen i tilfelle rottefelle.

Jeg kan ikke huske å ha sett småvotter på noen butikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@raksha Det er gjelder nok bare hostedempende kan jeg tenke meg, det skal jo helst ikke voksne ha så mye av heller. Hilsen hun som fikk lungebetennelse da hun ikke fikk opp slimet. :P

Er det noen som vet hvor får man kjøpt sånne små votter til bebisene? Jordmor anbefalte å ha noen sånne i fødebagen i tilfelle rottefelle.

Fant småvotter på H&M :)

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@raksha Det er gjelder nok bare hostedempende kan jeg tenke meg, det skal jo helst ikke voksne ha så mye av heller. Hilsen hun som fikk lungebetennelse da hun ikke fikk opp slimet. :P

Kjøpte hvite bomullsvotter på hm her om dagen, og kjøpt litt tykkere tynne strikke bomullsvotter på Kappahl, og tynne i ull på knerten og karoline (knertenogkaroline.no) :)

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Raksha Det er gjelder nok bare hostedempende kan jeg tenke meg, det skal jo helst ikke voksne ha så mye av heller. Hilsen hun som fikk lungebetennelse da hun ikke fikk opp slimet. :P

Godt, hun hata den da, alt for sterk smak. Se om apoteket har noe som smaker bedre etterhvert.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@raksha Det er gjelder nok bare hostedempende kan jeg tenke meg, det skal jo helst ikke voksne ha så mye av heller. Hilsen hun som fikk lungebetennelse da hun ikke fikk opp slimet. :P Er det noen som vet hvor får man kjøpt sånne små votter til bebisene? Jordmor anbefalte å ha noen sånne i fødebagen i tilfelle rottefelle. Jeg kan ikke huske å ha sett småvotter på noen butikker.
Av nysgjerrighet, hvorfor anbefalte hun votter? Jeg endte opp med å strikke votter til lillegutt igår da han absolutt skal ha hendene på utsiden av dyna, og det funker ikke på vogntur. Heldigvis hadde jeg både garn og pinner :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av nysgjerrighet, hvorfor anbefalte hun votter?Jeg endte opp med å strikke votter til lillegutt igår da han absolutt skal ha hendene på utsiden av dyna, og det funker ikke på vogntur. Heldigvis hadde jeg både garn og pinner :)

Fordi en del babyer klorer seg selv i ansiktet om de har lange negler når de fødes. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi en del babyer klorer seg selv i ansiktet om de har lange negler når de fødes. :)

Aha, vi hadde litt problemer med det. Men gikk over av seg selv. Verre med puppen min om han blir frustrert. Men tror han bare blir rastløs når han har luft i magen, så hvis han får rape slipper puppene unna ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi brukte sokker på hendene når H klora seg, funka helt fint :ahappy:

Her har det vært kraftige murringer av og på hele dagen. Jeg har hatt lite modningstegn hittil sammenligna med sist, så jeg tviler på at det betyr et kvekk mer enn at jeg faktisk er ei uke unna termin. Men likevel får jeg sånne snikende forhåpninger. Akkurat sånne forhåpninger som kommer til å gjøre at når jeg sitter her på termindagen og nada har skjedd, så blir jeg helt motløs. Lærer ikke vøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og vi fikk beskjed om å absolutt ikke hverken klippe eller rive i tilfelle man lagde små sår i fingrene, skal ikke mye til på den tynne huden. Etterhvert beit jeg neglene hennes, hadde best kontroll på det da :aww:

Vi fikk også beskjed om å ikke rive eller klippe. Men file.

Nå tror jeg egentlih biting er lettest her også :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det jeg også, men kjenner jeg engster og bekymrer meg litt.. Særlig nå siden mye av det hun spiser kommer i retur.. Legger jo ikke på seg av det :P

Det beste du kan gjøre er å slappe av og gi henne bryst når hun vil ha. Melkeproduksjonen følger etterspørselen. Min erfaring er at ting går i tykk og napp. Mangler det noen gram på vekta nå, så er de gjerne på plass neste gang. Ikke stress på grunn av en ekstra veiing.

Men dere ? mødre ammer, men babyer dier ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har barnehagen deres opplegg til besteforeldre? Her skal de ha besteforeldrekafe i barnehagen. Aldri hørt om sånt før jeg.

Ikke noe sånt her... Tror det er ganske mange som bor her, men som ikke er herfra, så besteforeldrene ikke bor helt på samme sted. Hadde nok vært en del som ikke hadde mulighet da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har barnehagen deres opplegg til besteforeldre? Her skal de ha besteforeldrekafe i barnehagen. Aldri hørt om sånt før jeg.

Nope, men jeg vet at pappa har vært i besteforeldrekafe i barnehagen til niesa mi. Jeg er litt glad for at vår barnehage ikke har det merker jeg, det hadde blitt litt sårt i mammahjertet som allerede synes det er synd at vi ikke har besteforeldre i nærheta.

Idag er det 40-ukerskontroll. Neste kontroll er eventuelt overtidskontroll :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider