Gå til innhold
Hundesonen.no

Ny bruker: søker middels stor kamerat


HanneMari
 Share

Recommended Posts

Engelsk springer spaniel :-) En middels stor hund som er lettlært og førerorientert. etter min mening en god førstegangshund og som har lite lyd :-) Er egnet til både lydighet og agility og er lett å lære å ha løse på tur.

Litt børsting, men absolutt ikke mye pelsstell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det er jo helt umulig å velge når det er så mange raser!

Akkurat korthåret collie vil jeg regne som stor hund hvor hannhund lett kan være 60cm som min "lille" og jeg har tilgode å se en under 40cm. Selvom rasen ellers passer fint

Når ta skriver helst under 40cm syntes jeg det er spesielt å skrive op en rase som er minst 50cm. Uansett om du regner det som middels.

Engelsk springer spaniel :-) En middels stor hund som er lettlært og førerorientert. etter min mening en god førstegangshund og som har lite lyd :-) Er egnet til både lydighet og agility og er lett å lære å ha løse på tur.

Litt børsting, men absolutt ikke mye pelsstell.

Uhm... klipping av poter og ører (og hale?), og greing? Mer enn jeg gidder tanken på ihvertfall. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm, her var det listet opp mange hunder som jeg mener det er mye lyd i, men nå er jeg nesten allergisk mot bjeffing.

Hvorfor agility? Er konkurransemuligheter viktigere enn hvordan hunden er? Da ville jeg sett på gr. 1 hunder, men der kan det også være lyd. ESS er fantastiske hunder, dog litt "blonde" innimellom... Retrieverne bør brukes fornuftig, men agility er ikke anbefalt med labrador eller golden. Hva med corgi eller border collie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm, her var det listet opp mange hunder som jeg mener det er mye lyd i, men nå er jeg nesten allergisk mot bjeffing.

Hvorfor agility? Er konkurransemuligheter viktigere enn hvordan hunden er? Da ville jeg sett på gr. 1 hunder, men der kan det også være lyd. ESS er fantastiske hunder, dog litt "blonde" innimellom... Retrieverne bør brukes fornuftig, men agility er ikke anbefalt med labrador eller golden. Hva med corgi eller border collie?

Hvorfor er ikke AG anbefalt med labrador og golden? Det har jeg nemlig aldri hørt om før.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og på hvilken måte vil en corgi passe bedre? :P

Jeg tenkte sheltie da jeg leste startinnlegget. DSG er nevnt, da kan du også kikke på dvergpinscher. De er noe mindre, og gjerne litt "hardere" enn DSGen. Mange useriøse oppdrettere, så gjelder å være obs, samt besøke foreldredyr og oppdretter på forhånd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uhm... klipping av poter og ører (og hale?), og greing? Mer enn jeg gidder tanken på ihvertfall. :)

Klipping av poter og stuss av ører er null stress :-) Halen trenger vell ikke klippes. og børsting krever de stort sett ikke mye av. Jeg hater pelsstell selv, men tror jeg skulle overlevd en springer! De jeg kjenner krever ikke stort når det gjelder pelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klipping av poter og stuss av ører er null stress :-) Halen trenger vell ikke klippes. og børsting krever de stort sett ikke mye av. Jeg hater pelsstell selv, men tror jeg skulle overlevd en springer! De jeg kjenner krever ikke stort når det gjelder pelsen.

Da kjenner du noen andre enn meg. :P De floker. Tante sender bort sine for klipping med jevne mellomrom. Det er litt forskjell på individer og pels der, men jeg ville ikke hatt noen av de jeg kjenner. Jeg er allergisk mot pelsstell da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange gode tips! Jeg skal sjekke ut alle rasene dere anbefaler, uansett eksteriør, selvom jeg helst vil ha en middels stor hund (helst ikke større enn 40cm, det er også litt av praktiske årsaker siden vi bor i en ganske liten leilighet)

Ehm, her var det listet opp mange hunder som jeg mener det er mye lyd i, men nå er jeg nesten allergisk mot bjeffing.

Hvorfor agility? Er konkurransemuligheter viktigere enn hvordan hunden er? Da ville jeg sett på gr. 1 hunder, men der kan det også være lyd. ESS er fantastiske hunder, dog litt "blonde" innimellom... Retrieverne bør brukes fornuftig, men agility er ikke anbefalt med labrador eller golden. Hva med corgi eller border collie?

Nei, som jeg skrev da noen begynte å gå mer inn på agilityen, var at dere ikke skulle henge dere opp i det, men heller lese hovedinnlegget. Det er mye viktigere for meg å ha en hund som fungerer i hverdagen, enn at den fungerer godt i agility. Men jeg har lyst til å prøve meg på agility og lydighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange gode tips! Jeg skal sjekke ut alle rasene dere anbefaler, uansett eksteriør, selvom jeg helst vil ha en middels stor hund (helst ikke større enn 40cm, det er også litt av praktiske årsaker siden vi bor i en ganske liten leilighet)

Nei, som jeg skrev da noen begynte å gå mer inn på agilityen, var at dere ikke skulle henge dere opp i det, men heller lese hovedinnlegget. Det er mye viktigere for meg å ha en hund som fungerer i hverdagen, enn at den fungerer godt i agility. Men jeg har lyst til å prøve meg på agility og lydighet.

Hundene tar ikke så stor plass inne. Så den begrensningen ville jeg vert forsiktig med. Vi lærer dem at inne skal det være ro. HAr selv hund på ca 60 cm og bor i hus på 55 kvm. Her har det bodd en hund til og en sønn og det gikk fint. Men skal du satse i agillity så ville jeg sett på høyden. Dette for hunden er jo raskerer når mankehøyden ligger på øvre skiktet i klassen enn nedre skilte i klassen. Middels regnes vel over 40 cm også men litt forskjell fra sted til sted så derfor har du jo fått oreskjellige svar her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En spaniel hadde kanskje vært noe, som springer, cocker eller welsh. Blide, glade og sosiale hunder. Cockeren kan vel ha litt ymse gemytt, men stort sett skal jo spanieler være stødige og greie. Ganske myke hunder, men de skal ta tåle en del. Vet ikke helt hva du legger i at de skal tåle en trøkk? Pelsstell er det jo på dem, da.

Sheltie er nevnt, pappillon/phalene kan også være et alternativ. De er jo ganske små, da, men sportye og trivelige hunder med god helse som lever lenge.

Nevner også puddel selv om de krever en del pelsstell. Om du ikke vil stille ut, kan du bare barbere dem kort, det tar vel ikke all verdens med tid. Også sportye og glade hunder som kommer i flere størrelser.

De jeg har nevnt er stille raser, bortsett fra sheltien som kan være ganske bråkete, men som noen har nevnt før, har det nok en del med linjer også å gjøre. Ganske myke hunder er det også, ikke noe harde eller skarpe. Er vel litt smak og behag hva man vil ha av det og hvordan man er som person, selv om jeg nok holder en knapp på mykere hunder til førstegangseeiere.

PS. Man kan fint ville ha hund som både fungerer bra i hverdagen og som kan gjøre det bra i agility. Man kan få begge deler :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid likt Labradoren godt :) Men synes den er litt stor? Og hvordan er det å bruke den i agility?

Labradoren er jo litt tung i kroppen, det skal sies. Men det er jo mulig å finne noen oppdrettere som avler litt mindre og lettere typer. Du hadde ikke skrevet noe om hvor stor hund du ville ha, bare mellomstor, og i mitt hode er labben mellomstor. Jeg har selv ei lita tispe på ca 55/60 cm (husker ikke akkurat), og hun veier 28 kg. Så det er absolutt mulig å finne litt lettere og mindre typer :)

Det er ikke noe problem å bruke Labradorer i AG. Det eneste man må passe på er å ikke overbelaste når de fortsatt vokser. Men å trene dem opp i muskelmasse og utholdenhet, for så å trene AG er ikke noe problem :) Har selv trent en del agility med min, og vi har vært raskere enn en del av de rasene som regnes som mer egnet. Så det er absolutt mulig så lenge man bare tar hensyn til at de har en kropp som kan overbelastes.

Men hvis du synes Labben blir litt stor så støtter jeg forslag om Engelsk Springer Spaniel, Sheltie og DSG. Du kan også sjekke ut Schipperke. En utrolig rar og liten gjeterhund. Jeg vurderte den som hund #2 og jeg hadde en del av samme kriteriene som deg, men for meg ble den litt for liten.

Min Labbe ser forøvrig sånn ut, og hun er ikke jaktvarianten :) :

1012199_10201932560743904_587704928_n.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kjenner du noen andre enn meg. :P De floker. Tante sender bort sine for klipping med jevne mellomrom. Det er litt forskjell på individer og pels der, men jeg ville ikke hatt noen av de jeg kjenner. Jeg er allergisk mot pelsstell da.

Jeg er heller ikke fan av mye pelsstell. Men ift ESS så varierer det veldig hvor lettstelt pelsen er. Jeg har valgt avkom etter tispe med lettstelt pels og krysser fingrene for nettopp det. (Og om det viser seg å kreve mer enn jeg hadde tenkt får jeg bare ta det på kjøpet). Men jeg steller nok irsk setteren nesten like mye som det jeg regner med å gjøre med ESS-frøkna. Ift klipp og børsting osv.

Ehm, her var det listet opp mange hunder som jeg mener det er mye lyd i, men nå er jeg nesten allergisk mot bjeffing.

Hvorfor agility? Er konkurransemuligheter viktigere enn hvordan hunden er? Da ville jeg sett på gr. 1 hunder, men der kan det også være lyd. ESS er fantastiske hunder, dog litt "blonde" innimellom... Retrieverne bør brukes fornuftig, men agility er ikke anbefalt med labrador eller golden. Hva med corgi eller border collie?

ESS -Blonde??? Hæ?? :D:teehe::rolleyes:

Engelsk springer spaniel :-) En middels stor hund som er lettlært og førerorientert. etter min mening en god førstegangshund og som har lite lyd :-) Er egnet til både lydighet og agility og er lett å lære å ha løse på tur.

Litt børsting, men absolutt ikke mye pelsstell.

De fleste jeg har truffet har lite lyd, inkludert min som ennå er valp - linjene hun kommer fra er kjent for å ha lite lyd.

Men jeg kjenner noen med lyd, pga stress.

Når det er sagt, så er min opplevelse så langt at ESS krever mer enn både irsk setter og vorsteh og labrador gjorde som valper. Men min ESS-valp er veldig energisk da ;) Heldigvis :wub:

Ift korthårscollie - så er der mange rolige, men en del bjeffer når det ringer på døren, når nabokatta går forbi utenfor vinduet osv. Og av de to jeg hadde var en lettlært, og en ikke så veldig lettlært.(Og jeg trente MYE med begge). Så der varierer det nok også litt.

Labrador syntes jeg var en håndfull i pubertet. Og han var kronisk på jakt etter løpetisper hele livet og stakk av så snart han så en mulighet til det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Miniatyrer - under 25 cm

Småhunder - under 40 cm

Mellomstor - 40 - 60

Stor - 60 - 75

Gigant - over 75

Bare for å definere størrelsene liksom.

Så skal du ha en hund som er under 40 cm. så skal du ha en LITEN hund, ikke mellomstor.

Belgisk fårehund er definert som mellomstor til stor - størrelsesspenn er 56 - 66

Jeg skjønner heller ikke at golden og labrador ikke skal kunne brukes til agility. Det er MANGE av de som konkurrerer i agility og flere av de gjør det faktisk også veldig bra. Dog skal det sies at det da er snakk om jaktlinjer.

Ellers henger jeg meg på Dansk Svensk gårdshund, passe stor, passe aktiv og en positiv rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis størrelsen er det viktigste er det få av de rasene som er nevnt som egner seg, bortsett fra dansk-svensk gårdshund. Engelsk springer er ca 50 cm høy. Og colliene blir ofte høyere en det.

Hvis du leser, så er ikke størrelsen det viktigste, nei :) Men jeg vil HELST ikke ha en som er så mye større enn 40cm. Men finner jeg en rase som passer meg ypperlig, bortsett fra størrelsen, så vil nok ikke det hindre meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være lurt å sette opp en liste med egenskaper du ønsker i en hund og en liste med egenskaper du ikke ønsker. Deretter prøver du å prioritere egenskapene og ut fra det er det enklere å få en pekepinn om hvilke raser som passer.

F.eks:

- Under 40 cm

- Lettlært

- Kunne gå løs

- Lite pelstell

- Ikke bjeffete (eller mer positivt formulert: stille/høy terskel for lyd)

Så kan du se på type mentalitet som skarp, sosial, reservert, vokting, mot...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Labrador og golden kan helt fint brukes til agility om man ikke overfôrer dem, men det er nå en gang andre raser som er hakket hvassere om man ønsker å hevde seg. De blir vel uansett for store om TS ønsker seg noe under 40 cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes DSG virker veldig morsom og søt. Det som er dumt, er at rasen virker å ikke være så veldig homogen. Det er mye variasjon, slik jeg har skjønt. Så man vet jo egentlig ikke helt hva man får. Gjelder vel å finne en seriøs oppdretter som avler på dyr med de egenskapene man vil ha :) Ellers har jeg tittet mye på Sheltien, men er så mange som mener den bråker så mye. Har vært i kontakt med flere som sier de lager mye lyd hver gang de blir giret eller noen går ute på gårdsplassen, så det gjør meg litt skeptisk til dem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes DSG virker veldig morsom og søt. Det som er dumt, er at rasen virker å ikke være så veldig homogen. Det er mye variasjon, slik jeg har skjønt. Så man vet jo egentlig ikke helt hva man får. Gjelder vel å finne en seriøs oppdretter som avler på dyr med de egenskapene man vil ha :) Ellers har jeg tittet mye på Sheltien, men er så mange som mener den bråker så mye. Har vært i kontakt med flere som sier de lager mye lyd hver gang de blir giret eller noen går ute på gårdsplassen, så det gjør meg litt skeptisk til dem..

Dsg er mest variabel i utseende enn egenskaper. De er alt fra lave og kraftige til høye og tynne og alt i mellom. De fleste er kvikke, lettlærte og morsomme å trene med. Jeg kjenner til et par individer som ikke er veldig glad i å trene, men de fleste passer dine ønsker fint. Anbefaler deg å dra på treff og bli kjent med flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du liker DSG, kan jeg jo også tipse deg om en av "mine" raser: Brasiliansk terrier (el terrier brasileiro). De er nok ganske like DSG både av utseende og gemytt (de er ikke helt typiske terriere), men de er noe lettere bygget og mitt inntrykk er at de er mer homogene i eksteriøret.

BT er livlig, aktiv, meget lettlært og arbeidsvillig. Men de liker også å krølle seg sammen i senga si eller i sofaen (helst godt inntil menneskene sine).

Fortsatt er det bare 10 BT'er registrert i NKK og ikke så lett å få tak i norskfødte hunder. Det er et kull nå som vil være leveringsklart om ikke så lenge, men siden du planlegger valp til sommeren er jo ikke det så aktuelt. I Finland har imidlertid rasen blitt "stor" og det er også en del oppdrett i Sverige og Danmark,

En herlig rase som fortjener å bli mer kjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...