Gå til innhold
Hundesonen.no

Framtidshunden


Monikawt
 Share

Recommended Posts

Jeg har blitt inspirert av drømmehund-tråden, og vil ha hjelp av dere til å finne raser som kan passe meg :D

Til sommeren er vi ferdig å studere, og vi ser etter småbruk. Når dette er i boks vil vi utvide vår lille hundeboble (som til nå består av én :P ). Hvis unghunden vår blir avlsgodkjent om noen år ønsker vi en liten tispe etter han, men dette er jo noe som vi får se an.

Jeg er helt fantastisk fornøyd med dreveren vår, og drever kommer vi alltid til å ha i hus :wub: men nå ønsker jeg altså tips på andre raser :)

Denne hunden er jo minst 2 år fram i tid, men jeg ønsker å få masse innspill, slik at jeg kan sette meg godt inn i rasene, oppdrettere, linjer osv :)

Ønsker:

- størrelse ikke så viktig, men helst ikke bitteliten eller gigantisk

- kan godt ha høyt aktivitetsnivå, men ikke ekstremt

- mer førerorientert og trenbar enn dreveren

- lite jaktinstinkt - gjerne kunne gå løs

- bruksområder: utstilling, lydighet, god turkamerat (ikke nødvendigvis spor og ettersøk, siden vi har dreveren)

- familiehund (barnevennlig)

- ikke mye(!) pelsstell

- grei av-knapp

Noe mer dere lurer på? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Staffordshire bull terrier? :)

- størrelse ikke så viktig, men helst ikke bitteliten eller gigantisk

I underkant av 40 cm og 13-17 kg, helt perfekt størrelse etter min mening ;)

- kan godt ha høyt aktivitetsnivå, men ikke ekstremt

Staffen min er med på det som skjer, skjer det ikke noe finner han seg en myk pute i sofaen og ligger der til det skjer noe mer.
- mer førerorientert og trenbar enn dreveren

Opplever min som veldig førerorientert og trenbar. Gjør HVA SOM HELST for en godbit. Vi trener agility og lydighet og har tatt bronsemerket i begge. Kunne lett ha gått videre med begge, men det er bare jeg som ikke gidder konkurrere :P
- lite jaktinstinkt - gjerne kunne gå løs

Han jakter med synet og løper etter (og knerter) smådyr som mus, lemmen, hare osv, men kommer fort tilbake igjen. Min holder seg i nærheten og er sjeldent lengre vekk enn at han vet akkurat hvor jeg er.
- bruksområder: utstilling, lydighet, god turkamerat (ikke nødvendigvis spor og ettersøk, siden vi har dreveren)

Kan brukes til alt dette :)
- familiehund (barnevennlig)

The nanny dog - trenger jeg si mer :wub:
- ikke mye(!) pelsstell

Nada :)
- grei av-knapp

Som sagt, trives veldig godt på sofaen når det ikke skjer noe ;)

Staffen er en flott hund på veldig mange måter, og hadde det ikke vært for samkjønnsaggressjonen hadde jeg lett valgt en til, så det er noe du burde ha i bakhhodet. Er det okei med en hund som med stor sannssynlighet ikke vil gå overens med hunder av samme kjønn? Samtidig er det viktig å finne en god oppdretter som avler på friske hunder - staffen har blitt veldig populær i det siste og det er mye hunder som brukes i avl som ikke burde det.

Har inntrykk av at min hund er ganske rasetypisk hvertfall, utenom at han kanskje er litt i overkant på aggressjon-delen :P

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tenker du ift lydighet? Ambisjoner tenker jeg? Mange raser kan egentlig passe, spesielt om LP er på hobbybasis uten noe ambisjoner om kl3 og opp liksom. Men retriever passer uansett ambisjoner egentlig, i alle fall hvis man leter litt :) Tenker spes på labrador, golden og flat jeg da. Det er liksom de jeg kjenner til. Evt spaniel? Der varierer det nok ift pelsstell da. Må i alle fall regne med at man må børste godt et par ganger i uka? Er flere her inne som har springer, de kan jo fortelle mer om det om du vil vite mer.

Men, vinneren må jo bli labradååår :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere har planer om småbruk så ligger jo alle forhold tilrette for egne sauer, og da trenger dere selvsagt en working kelpie :) Ikkeno pelsstell, arbeidsvillig og utrettelig samtidig som den har avknapp, kan gå løs, utrolig glad i folk, masse lek, ingen jakthund, robust. Ingen kjente svakheter ;) (bortsett fra at den også gjeter katter)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere har planer om småbruk så ligger jo alle forhold tilrette for egne sauer, og da trenger dere selvsagt en working kelpie :) Ikkeno pelsstell, arbeidsvillig og utrettelig samtidig som den har avknapp, kan gå løs, utrolig glad i folk, masse lek, ingen jakthund, robust. Ingen kjente svakheter ;) (bortsett fra at den også gjeter katter)

Du glemte en del i bruksområde hun ønsker : - bruksområder: utstilling, lydighet, god turkamerat

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! :D

Staffordshire bull terrier? :)

Jeg elsker staffer :wub: alle jeg har kjennskap til er verdens herligste, og helt siden jeg ble kjent med den første staffen har jeg ønsket meg en! Men som du sier, så er det en del samkjønnsaggresjon. Dette gjør at jeg (nesten) velger bort rasen, i og med at vi har hannhund nå, og vi vil senere også være fri til å velge det kjønnet vi ønsker :) i tillegg er det jo alle disse sykdommene da, men mye av dette kan unngås ved å finne en god oppdretter.

Hva tenker du ift lydighet? Ambisjoner tenker jeg? Mange raser kan egentlig passe, spesielt om LP er på hobbybasis uten noe ambisjoner om kl3 og opp liksom. Men retriever passer uansett ambisjoner egentlig, i alle fall hvis man leter litt :) Tenker spes på labrador, golden og flat jeg da. Det er liksom de jeg kjenner til. Evt spaniel? Der varierer det nok ift pelsstell da. Må i alle fall regne med at man må børste godt et par ganger i uka? Er flere her inne som har springer, de kan jo fortelle mer om det om du vil vite mer.

Men, vinneren må jo bli labradååår :thumbsup:

Med lydighet mener jeg på hobbybasis ja :) av spanielene liker jeg ESS godt, men har egentlig bare noen få hunder jeg kjenner av rasen. Welshen er også nydelig, men føler de er mer nervevrak enn ESS (noen som vet?)

Typen jakter jo en del fugl også, så en apporterende fuglehund kan jo være fint :) evt andre spaniels jeg bør se på? Tibbe og cavalier er iallefall utelukket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere har planer om småbruk så ligger jo alle forhold tilrette for egne sauer, og da trenger dere selvsagt en working kelpie :) Ikkeno pelsstell, arbeidsvillig og utrettelig samtidig som den har avknapp, kan gå løs, utrolig glad i folk, masse lek, ingen jakthund, robust. Ingen kjente svakheter ;) (bortsett fra at den også gjeter katter)

Kelpien har jeg nesten bare blitt kjent med gjennom sonen, og jeg har egentlig tenkt at den trenger masse masse! Både mentalt og fysisk. Så det er litt feil? :P men sau tror jeg ikke vi har helt planer om :P

Du glemte en del i bruksområde hun ønsker : - bruksområder: utstilling, lydighet, god turkamerat

;)

Utstilling er jo igrunn ikke en nødvendighet, men jeg synes det er trivelig å dra på en i ny og ne :) er bare et pluss :)

Edit:

@ er det ikke en del lyd i de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kelpien har jeg nesten bare blitt kjent med gjennom sonen, og jeg har egentlig tenkt at den trenger masse masse! Både mentalt og fysisk. Så det er litt feil? :P men sau tror jeg ikke vi har helt planer om :P

Utstilling er jo igrunn ikke en nødvendighet, men jeg synes det er trivelig å dra på en i ny og ne :) er bare et pluss :)

Edit:

@ er det ikke en del lyd i de?

De fleste kelpiene her på sonen er australian kelpie, ikke working kelpie, og de kan stilles ut. Aktivitetsnivået kan sikkert kelpieeierne snakke mer om. :)

Jo, det er lyd i buhunden, men buhundfolket sier nå i alle fall at de har fått ufortjent dårlig rykte bla. grunnet understimulerte buhunder som står i bånd og bjeffer av kjedsomhet. Jeg har ikke buhund selv da, så jeg kan ikke garantere at det stemmer.

Men hvem blir vel ikke sjarmert av denne videoen? :ahappy:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du glemte en del i bruksområde hun ønsker : - bruksområder: utstilling, lydighet, god turkamerat

;)

Hehe .. jammen gjorde jeg det :D

Kelpien har jeg nesten bare blitt kjent med gjennom sonen, og jeg har egentlig tenkt at den trenger masse masse! Både mentalt og fysisk. Så det er litt feil? :P men sau tror jeg ikke vi har helt planer om :P

Utstilling er jo igrunn ikke en nødvendighet, men jeg synes det er trivelig å dra på en i ny og ne :) er bare et pluss :)

Sau er sånt man får lyst på etter å ha fått seg kelpie :P

Jeg synes det ganske overdrevet hva både BC og WK trenger. De trives godt med daglige turer og trening og mye aktivitet, og de trenger det i større grad enn mange raser, men de skal ikke bli gale i rolige perioder. Det er ikke sånn at sauehunder (altså arbeidshunder) jobber mange timer hver dag heller. De kan ha veldig aktive perioder, og veldig rolige perioder. Jeg vet om mange wker som har bodd og trivdes i helt vanlige familier som ikke trener lydighet ol., så akkurat aktivitetsbehov trenger du nok ikke bekymre deg over så lenge dere er normalt eller mer aktive + vil trene litt med hunden :)

(Altså .. det er vanskelig å snakke om aktivitetsbehov, for jeg vil jo ikke pushe en arbeidsrase på gud og hvermansen heller, men en wk trenger ikke to timer tur etterfulgt av to timer lydighetstrening hver dag, selv om den tåler det fint. )

Om wk er den rette rasen er dog en annen sak. De har sine særegenheter og blir noe helt annet enn de andre rasene du vurderer :) Men du verden for en koselig rase det er :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med lydighet mener jeg på hobbybasis ja :) av spanielene liker jeg ESS godt, men har egentlig bare noen få hunder jeg kjenner av rasen. Welshen er også nydelig, men føler de er mer nervevrak enn ESS (noen som vet?)

Typen jakter jo en del fugl også, så en apporterende fuglehund kan jo være fint :) evt andre spaniels jeg bør se på? Tibbe og cavalier er iallefall utelukket.

Hvor går grensa på mye pelsstell? Går børsting et par ganger i uka fint og litt sakseklipping fire-fem ganger i året?

Hvis det går fint vil jeg at engelsk cocker kan passe :)

- størrelse ikke så viktig, men helst ikke bitteliten eller gigantisk

36-43 cm, 12-16 kg. Tispene er rundt 38, hannene rundt 41 ;)

- kan godt ha høyt aktivitetsnivå, men ikke ekstremt

Er med på det som skjer, og hviler når den kan.

- mer førerorientert og trenbar enn dreveren

Den amerikanske cockeren er ihvertfall trenbar, og den blir sett på som den sære spanielen. Mange som trener aktivt med engelsk cocker i forskjellige sporter!

- lite jaktinstinkt - gjerne kunne gå løs

Jakter hvis den får lov, men er avlet for å holde seg innenfor skuddhold på fuglejakt(ca 30 meter) og apportere inn skutt dyr. Både cockeren vi har hatt og amerikaner vi har nå forstår forskjell på når den skal jakte, når den får gjøre som den vil og når jakt er strengt forbudt. Jaktinstinkt er generelt ikke noe stor problem ;)

- bruksområder: utstilling, lydighet, god turkamerat (ikke nødvendigvis spor og ettersøk, siden vi har dreveren)

Hvis du vil stille ut en cocker må du beregne litt mer pelsstell enn kun som tur/lydighet/brukhund. En cocker i utstillingskondisjon krever napping av pels og trimming med saks, noe mer enn det vet jeg ikke da jeg ikke stiller ut :P Finner du riktig belønning er cockeren en grei hund å trene, lar seg lett motivere for mat. Turer er den mer enn gjerne med på, gjerne lange med mulighet til virre mye. Den er også gjerne med å gå spor, spanieler er generelt glad i å bruke nesa!

- familiehund (barnevennlig)

Jepp, ikke noe mer å si der. Blir den lei av å bli sett går den vekk og kommer tilbake når den vil.

- ikke mye(!) pelsstell

Det er ikke mye i min definisjon, men nå er jeg vant til å klippe amerikaneren hver fjerde uke ;) Børster du over et par ganger i uka, klipper litt under poter, på ører, under magen og på beina noen ganger i året så klarer du deg lenge. På vinteren kan det være greit å holde pelsen litt kortere overalt for å unngå bøss og snøkladder, men hvis utstilling ikke er det viktigste burde det gå greit. Pelsen vokser ut igjen hvis man får lyst til å stille!

- grei av-knapp

Aktiviteten ferdig=sove. Soving og hviling gjøres så fort det ikke skjer noe, enkelt og greit :)

Skal man ha en cocker må man finne en god oppdretter som avler på hunder som er fri for sykdommer da det er en del oppdrettere som ikke gjør flere undersøkelser en absolutt nødvendig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med lydighet mener jeg på hobbybasis ja :) av spanielene liker jeg ESS godt, men har egentlig bare noen få hunder jeg kjenner av rasen. Welshen er også nydelig, men føler de er mer nervevrak enn ESS (noen som vet?)

Typen jakter jo en del fugl også, så en apporterende fuglehund kan jo være fint :) evt andre spaniels jeg bør se på? Tibbe og cavalier er iallefall utelukket.

Jeg og har hørt at welsh er veikere enn ESS. De welshene jeg har møtt har vært myke og ikke så tøffe, men de har bare vært snille, gode og forsiktige liksom. Jeg likte de veldig godt. MEN jeg har ikke møtt mange. ESS er kule, kunne aldri hatt selv pga pelsen, men kule det er de! Andre spaniels, engelsk cocker og Field?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puli ville passet utmerket, det er sånn ca de samme kriteriene vi hadde og her er det full pott. Førerorientert, mildt sagt barnevennlig, full av sprut og turglad.

Jakter ikke ( bare lemen :| ) og morsom rase å stille :P

Men pelsstell.. .

De har en unghundperiode hvor pelsen samler mye kvist og man må følge med på snordanningen , men etter det er de lettstelte.

Vår bruker overall i skogen nå som hun er i den verste alderen og jeg tror jeg har brukt 5 min på pelsstell til sammen de siste ukene.

Jeg delte litt snorer når jeg så på tv i går liksom.

Men de har et "typisk" gjeterhundgemytt og de krever selvfølgelig langt mer pelsstell enn en drever.

Edit: la til noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er lyd i buhunden, men buhundfolket sier nå i alle fall at de har fått ufortjent dårlig rykte bla. grunnet understimulerte buhunder som står i bånd og bjeffer av kjedsomhet. Jeg har ikke buhund selv da, så jeg kan ikke garantere at det stemmer.

Men hvem blir vel ikke sjarmert av denne videoen? :ahappy:

Ja, det kan jeg tro på :) åå, den var kjempeskjønn :wub: i tillegg synes jeg det er et lite pluss at det er en norsk rase :)

Hehe .. jammen gjorde jeg det :D

Sau er sånt man får lyst på etter å ha fått seg kelpie :P

Jeg synes det ganske overdrevet hva både BC og WK trenger. De trives godt med daglige turer og trening og mye aktivitet, og de trenger det i større grad enn mange raser, men de skal ikke bli gale i rolige perioder. Det er ikke sånn at sauehunder (altså arbeidshunder) jobber mange timer hver dag heller. De kan ha veldig aktive perioder, og veldig rolige perioder. Jeg vet om mange wker som har bodd og trivdes i helt vanlige familier som ikke trener lydighet ol., så akkurat aktivitetsbehov trenger du nok ikke bekymre deg over så lenge dere er normalt eller mer aktive + vil trene litt med hunden :)

(Altså .. det er vanskelig å snakke om aktivitetsbehov, for jeg vil jo ikke pushe en arbeidsrase på gud og hvermansen heller, men en wk trenger ikke to timer tur etterfulgt av to timer lydighetstrening hver dag, selv om den tåler det fint. )

Om wk er den rette rasen er dog en annen sak. De har sine særegenheter og blir noe helt annet enn de andre rasene du vurderer :) Men du verden for en koselig rase det er :wub:

Etter det du forteller om aktivitetsmengde så er de igrunn litt like dreveren? Eller en smule mer kanskje?

Hehe, skjønner det er vanskelig å snakke om aktivitetsbehov i forhold til å anbefale rasen :P jeg leser flere steder at dreveren har et veldig høyt aktivitetsnivå , men ingen av de jeg kjenner trenger flere timer aktivisering hver dag..

Vi har planer om å inngjerde en del av eiendommen, slik at hundene kan løpe løse, leke osv. Siden vi har jakthund må den enten gå i bånd eller på inngjerdet område, utenom på jakt. I tillegg er det så klart daglige turer, og trening. Slik som vi har nå, skal vi også ha hundegård, hvor hunden(e) kan være når de er alene hjemme, men er det en hund som trives bedre inne når den er alene skal den så klart få være det. Han vi har nå trives iallefall mye bedre ute når han er alene :)

Egentlig vurderer jeg ingen raser enda, siden jeg føler jeg har lite generell erfaring med en del raser. Mange raser kjenner jeg enkeltindivider av, og derfor synes jeg det blir litt feil å bare se på det :P

Men hva er egentlig forskjellene mellom wk og ak? Regnes de som forskjellige raser, eller er det delte linjer? Regner med de er delt som raser siden den ene kan stilles, den andre ikke? Og hvilke særegenheter tenker du på? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor går grensa på mye pelsstell? Går børsting et par ganger i uka fint og litt sakseklipping fire-fem ganger i året?

Hvis det går fint vil jeg at engelsk cocker kan passe :)- størrelse ikke så viktig, men helst ikke bitteliten eller gigantisk

36-43 cm, 12-16 kg. Tispene er rundt 38, hannene rundt 41 ;)- kan godt ha høyt aktivitetsnivå, men ikke ekstremt

Er med på det som skjer, og hviler når den kan.- mer førerorientert og trenbar enn dreveren

Den amerikanske cockeren er ihvertfall trenbar, og den blir sett på som den sære spanielen. Mange som trener aktivt med engelsk cocker i forskjellige sporter!- lite jaktinstinkt - gjerne kunne gå løs

Jakter hvis den får lov, men er avlet for å holde seg innenfor skuddhold på fuglejakt(ca 30 meter) og apportere inn skutt dyr. Både cockeren vi har hatt og amerikaner vi har nå forstår forskjell på når den skal jakte, når den får gjøre som den vil og når jakt er strengt forbudt. Jaktinstinkt er generelt ikke noe stor problem ;)- bruksområder: utstilling, lydighet, god turkamerat (ikke nødvendigvis spor og ettersøk, siden vi har dreveren)

Hvis du vil stille ut en cocker må du beregne litt mer pelsstell enn kun som tur/lydighet/brukhund. En cocker i utstillingskondisjon krever napping av pels og trimming med saks, noe mer enn det vet jeg ikke da jeg ikke stiller ut :P Finner du riktig belønning er cockeren en grei hund å trene, lar seg lett motivere for mat. Turer er den mer enn gjerne med på, gjerne lange med mulighet til virre mye. Den er også gjerne med å gå spor, spanieler er generelt glad i å bruke nesa!- familiehund (barnevennlig)

Jepp, ikke noe mer å si der. Blir den lei av å bli sett går den vekk og kommer tilbake når den vil. - ikke mye(!) pelsstell

Det er ikke mye i min definisjon, men nå er jeg vant til å klippe amerikaneren hver fjerde uke ;) Børster du over et par ganger i uka, klipper litt under poter, på ører, under magen og på beina noen ganger i året så klarer du deg lenge. På vinteren kan det være greit å holde pelsen litt kortere overalt for å unngå bøss og snøkladder, men hvis utstilling ikke er det viktigste burde det gå greit. Pelsen vokser ut igjen hvis man får lyst til å stille!- grei av-knapp

Aktiviteten ferdig=sove. Soving og hviling gjøres så fort det ikke skjer noe, enkelt og greit :)

Skal man ha en cocker må man finne en god oppdretter som avler på hunder som er fri for sykdommer da det er en del oppdrettere som ikke gjør flere undersøkelser en absolutt nødvendig...

Cockeren er mer aktuell enn amerikaneren iallefall :) virker som veldig søte og greie hunder. Må se litt mer på de :)

Børsting et par ganger i uka og en liten, enkel klipp her og der er ikke noe problem :) men napping ved utstilling?

Jeg har egentlig veldig lyst på en langhåra, men kjenner hvor godt det er med korthår :P spesielt når man kommer hjem fra tur i drittvær. Noe annet enn kooikeren som jeg pleier å passe :P men er jo ikke værre enn å spyle litt :)

Jeg og har hørt at welsh er veikere enn ESS. De welshene jeg har møtt har vært myke og ikke så tøffe, men de har bare vært snille, gode og forsiktige liksom. Jeg likte de veldig godt. MEN jeg har ikke møtt mange. ESS er kule, kunne aldri hatt selv pga pelsen, men kule det er de! Andre spaniels, engelsk cocker og Field?

Welshene jeg har møtt har også vært snille og greie, men jeg kjenner ingen godt nok til å vite hvordan de er ellers. Synes ikke ESSen sin pels er alt for ille. Den var iallefall ikke det før, når jeg pleide å passe ei tispe. Men nå har jeg jo blitt bortskjemt med korthår :P

Puli ville passet utmerket, det er sånn ca de samme kriteriene vi hadde og her er det full pott. Førerorientert, mildt sagt barnevennlig, full av sprut og turglad.

Jakter ikke ( bare lemen :| ) og morsom rase å stille :P

Men pelsstell.. .

De har en unghundperiode hvor pelsen samler mye kvist og man må følge med på snordanningen , men etter det er de lettstelte.

Vår bruker overall i skogen nå som hun er i den verste alderen og jeg tror jeg har brukt 5 min på pelsstell til sammen de siste ukene.

Jeg delte litt snorer når jeg så på tv i går liksom.

Men de har et "typisk" gjeterhundgemytt og de krever selvfølgelig langt mer pelsstell enn en drever.

Edit: la til noe

Pulien virker veldig søt, men tror den type pelsstell blir litt mye kanskje? Er vel ikke heelt fan av snorpels desverre :o

Edit: beklager dobbeltpost..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cockeren er mer aktuell enn amerikaneren iallefall :) virker som veldig søte og greie hunder. Må se litt mer på de :)

Børsting et par ganger i uka og en liten, enkel klipp her og der er ikke noe problem :) men napping ved utstilling?

Jeg har egentlig veldig lyst på en langhåra, men kjenner hvor godt det er med korthår :P spesielt når man kommer hjem fra tur i drittvær. Noe annet enn kooikeren som jeg pleier å passe :P men er jo ikke værre enn å spyle litt :)

Edit: beklager dobbeltpost..

Jepp, cockeren nappes på hode og lår når den skal ha utstillingspels :P Ikke spør meg hvorfor, jeg ville nå heller barbert eller brukt saks...

Amerikaneren er stort sett uaktuell for folk flest, de krever alt for mye pelsstell... Langhåra hunder er veldig deilig, fungerer fint som kosebamser også :wub: På de mest søltete dagene er det bare å gå fort over med børste og kam, så er det ikke så mye møkk igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, cockeren nappes på hode og lår når den skal ha utstillingspels :P Ikke spør meg hvorfor, jeg ville nå heller barbert eller brukt saks...

Amerikaneren er stort sett uaktuell for folk flest, de krever alt for mye pelsstell... Langhåra hunder er veldig deilig, fungerer fint som kosebamser også :wub: På de mest søltete dagene er det bare å gå fort over med børste og kam, så er det ikke så mye møkk igjen :)

Åå, det visste jeg ikke :)

Prata litt med typen om rasene vi har snakka om her. Når jeg nevnte apporterende fuglehunder var det interessant, men han kunne også tenkt seg fuglehund, type skogsfugl eller lignende. Ble litt snakk om vorsteh osv. Forslag? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg børster min terv skikkelig gjennom ca en gang i mnd'en for kosen sin skyld, og når jeg merker det trengs ^^ han er riktignok ikke helt fullpelset, men har veldig glatt pels som ikke floker seg noe særlig (: ellers er det børsting av fjoner bak ørene så de ikke tover seg. Syns ikke der er så mye pelsstell på belgeren egentlig. Min elsker det da, så vi koser oss ekstra når vi børster ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Jeg børster aldri mine utenom røytetid (fordi jeg er lat :P). Ingen av mine får lett floker, utenom bak ørene der pelsen er ekstra myk så der børster jeg lett gjennom innimellom.

For meg er pelsstell på hvert fall mine belgere minimalt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...