Gå til innhold
Hundesonen.no

Framtidshunden


Monikawt
 Share

Recommended Posts

Hva mener du med mye pelsstell egentlig? Min gronnis må gjennombørstes en gang i uken, ellers blir han veldig flokete. Skal sies han har en noe myk pels, og det kan nok virke negativt inn.

Mye pelsstell er klipping, napping og MYE børsting :P da gjelder ikke en liten stuss på ører/bein og lignende et par ganger i året. Børsting en gang eller to i uka er ikke noe problem :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vi børsta forrige terv annenhver uke, fordi det er koselig, men det var strengt tatt ikke nødvendig utenom røytinga. Bades med sjampo en til to ganger i året, ellers er pelsen stort sett selvrensende. Kan være kjekt å gi dem en dusj i bare vann hvis de har rulla seg i gjørma, men det er også alt.

Så virkelig minimalt med pelsstell.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg lurer på om noen kan fortelle meg litt om disse rasene? Det er raser jeg vet svært lite om, men det jeg vet (og ser) synes jeg virker veldig interessant :)

- stabijhoun @jaktlykke ? @Jankaa ?

- grosser/kleiner münsterländer

- korthårs vorsthe

Alle her er jo fuglehunder, noe som også er et pluss siden typen jakter en del fugl. Men hvordan er det ellers? Temperament? Hvordan passer de kriteriene mine?

Stabijen er vel gjerne god å bruke til spor og ettersøk også, så det er et pluss. Hva er forskjellen mellom kleiner og grosser?

Noen som kan hjelpe?

Ellers må dere også gjerne komme med flere raser jeg kan se mer på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis gubben din vil ha en skogsfuglhund, og du vil ha en allround, så er Korthåret Vorsteh tingen :)

Supre skogsfuglhunder. Lettrente, enkle sjeler, kan brukes til alt. Og du må ikke sammenligne en Vorsteher med en drivende hund iht radius og selvstendighet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt om stabijen:

- størrelse ikke så viktig, men helst ikke bitteliten eller gigantisk

Idealstørrelse for tisper 49 cm og hanner 53 cm. Vekt fra 18 til 26 kg.

- kan godt ha høyt aktivitetsnivå, men ikke ekstremt

De er veldig tilpasningsdyktige og tåler fint å ha rolige dager uten noen aktivitet. Men ellers er de glad i det meste av aktiviteter :)

- mer førerorientert og trenbar enn dreveren

Definitivt (typen har drever og den jakter ooooooooooooveralt). De er lette å trene på sine premisser. Dvs. terping er ikke for stabijen for da lukker den bare ørene og nekter å gjøre det. De trenger altså variasjon i treningen :)

- lite jaktinstinkt - gjerne kunne gå løs

Jaktinstinktet varierer veldig i rasen. Mine er som natt og dag, hvor Storm har myyye jakt i seg. Likevel kan de begge fint gå løse med meg i skogen og stikker ikke av. Under båndtvangstida derimot får de IKKE gå løse selvsagt.

- bruksområder: utstilling, lydighet, god turkamerat (ikke nødvendigvis spor og ettersøk, siden vi har dreveren)

Ja på alt. De blir neppe lydighetsstjerner da de lett kan gå lei av terpetrening.

- familiehund (barnevennlig)

Jepp :)

- ikke mye(!) pelsstell

Ingenting. Eneste å nappe litt døde hår på ørene hvis du skal på utstilling. Elles er pelsen selvrensende. OM du må dusje dem gjøres det 2-3 uker før utstillingen. Sist jeg vasket mine er vel et år siden...

- grei av-knapp

Ja

Stabijen er en stående fuglehund pr definisjon. Men om du er på leit etter en rase til å bruke på fuglejakt så se vekk fra stabijen; de fleste har det ikke i seg. De er mer innrettet på jakt etter hårvilt samt de har mye av de samme egenskapene som en retriever/spaniel. De elsker å svømme og å apportere og mange (særlig svenskene) bruker dem til å drive vilt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis gubben din vil ha en skogsfuglhund, og du vil ha en allround, så er Korthåret Vorsteh tingen :)

Supre skogsfuglhunder. Lettrente, enkle sjeler, kan brukes til alt. Og du må ikke sammenligne en Vorsteher med en drivende hund iht radius og selvstendighet :P

Vi har igrunn tenkt å ha en hund som "jeg kan gjøre noe mer med" :P så kom noen inn på en del spaniels, og dermed begynte vi å tenke at det også var et pluss om den er fuglehund :) men denne framtidshunden vil ikke bli kjøpt etter jaktegenskaper, men om den i tillegg har det så er det jo fint :)

Litt om stabijen:

- størrelse ikke så viktig, men helst ikke bitteliten eller gigantisk

Idealstørrelse for tisper 49 cm og hanner 53 cm. Vekt fra 18 til 26 kg.

- kan godt ha høyt aktivitetsnivå, men ikke ekstremt

De er veldig tilpasningsdyktige og tåler fint å ha rolige dager uten noen aktivitet. Men ellers er de glad i det meste av aktiviteter :)

- mer førerorientert og trenbar enn dreveren

Definitivt (typen har drever og den jakter ooooooooooooveralt). De er lette å trene på sine premisser. Dvs. terping er ikke for stabijen for da lukker den bare ørene og nekter å gjøre det. De trenger altså variasjon i treningen :)

- lite jaktinstinkt - gjerne kunne gå løs

Jaktinstinktet varierer veldig i rasen. Mine er som natt og dag, hvor Storm har myyye jakt i seg. Likevel kan de begge fint gå løse med meg i skogen og stikker ikke av. Under båndtvangstida derimot får de IKKE gå løse selvsagt.

- bruksområder: utstilling, lydighet, god turkamerat (ikke nødvendigvis spor og ettersøk, siden vi har dreveren)

Ja på alt. De blir neppe lydighetsstjerner da de lett kan gå lei av terpetrening.

- familiehund (barnevennlig)

Jepp :)

- ikke mye(!) pelsstell

Ingenting. Eneste å nappe litt døde hår på ørene hvis du skal på utstilling. Elles er pelsen selvrensende. OM du må dusje dem gjøres det 2-3 uker før utstillingen. Sist jeg vasket mine er vel et år siden...

- grei av-knapp

Ja

Stabijen er en stående fuglehund pr definisjon. Men om du er på leit etter en rase til å bruke på fuglejakt så se vekk fra stabijen; de fleste har det ikke i seg. De er mer innrettet på jakt etter hårvilt samt de har mye av de samme egenskapene som en retriever/spaniel. De elsker å svømme og å apportere og mange (særlig svenskene) bruker dem til å drive vilt.

Som jeg skrev over er vi ikke på let etter en fuglehund, men om den er det så er det bare et pluss :) i forhold til det du skriver om stabijen så virker den i grunn ganske perfekt. Ulempen her er vel at det er svært få (3stk?) oppdrettere i Norge, men er en del mer i Sverige? Noen oppdrettere å tipse om? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så mange oppdrettere her til lands nei. Det er vel planlagt kull hos to av dem til våren mener jeg ...? Svenskene og danskene driver også oppdrett; selv fikk jeg Storm fra Finland.

Sjekk på den norske stabyhounsiden for mer info.

De som har fått seg en stabij i hus bytter sjelden rase for å si det slik :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så mange oppdrettere her til lands nei. Det er vel planlagt kull hos to av dem til våren mener jeg ...? Svenskene og danskene driver også oppdrett; selv fikk jeg Storm fra Finland.

Sjekk på den norske stabyhounsiden for mer info.

De som har fått seg en stabij i hus bytter sjelden rase for å si det slik :)

Ja, har vært inne der å sett for ikke lenge siden :)

Til vårt bruk virker det som en rase som kan passe oss ganske så fint, så da gjenstår det bare å få møtt noen slik at vi får blitt bedre kjent med rasen :) vi har jo heldigvis god tid til å finne mer ut av de forskjellige rasene, sjekke linjer og oppdrettere osv siden vi regner med det er minst to år til vi skal ha en til :) mye som skal i boks først, og vi ønsker at Aron skal være voksen og mer moden før det kommer en liten en til :)

Forresten, tusen takk for svar @Pringlen og @jaktlykke :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor bor du ? Det finnes kanskje stabijer i nærområdet ditt?

Studere i steinkjer, men er ferdig til sommeren. Da flytter vi til Kragerø :)

Edit: kan man finne resultater fra utstillinger noe sted? Lurer nesten på om det var en stabij på steinkjerutstillinga i høst, om jeg ikke husker heelt feil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke så mye å bidra med annet enn at jeg synes nicket ditt er så freskt, @Monikawt, for jeg leser det jo selvsagt "Monikåt". :D

Haha, festlig. Jeg har tenkt at det står "Monicahawt" som i "Monica hot" skrevet på en fancy måte :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studere i steinkjer, men er ferdig til sommeren. Da flytter vi til Kragerø :)

Edit: kan man finne resultater fra utstillinger noe sted? Lurer nesten på om det var en stabij på steinkjerutstillinga i høst, om jeg ikke husker heelt feil..

Det stemmer; det var en stabij med på den utstillingen :) Den bor i Heimdal; er kanskje ikke så langt unna Steinkjer det?

Slik som dette ser mine to gutter ut:

Stabyhoun_160714_Amigo_010_web_zps3412e2

Stabyhoun_160714_Storm_002_web_zpscf0e47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer; det var en stabij med på den utstillingen :) Den bor i Heimdal; er kanskje ikke så langt unna Steinkjer det?

 

Slik som dette ser mine to gutter ut:

 

Postet bilde

 

Postet bilde

Det er ikke flere i trondheimsområdet? Tanta til en bekjent har også, men det kan hende det er hun som bor på heimdal :P

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det er virkelig bekymringsfullt når store hunder viser aggressiv atferd, spesielt i offentlige områder. Det handler ikke bare om rasen, men også om eierens ansvar for å trene og sosialisere hunden riktig. Alle hunder, uansett størrelse, kan være fantastiske følgesvenner hvis de får riktig oppdragelse og omsorg. Det er viktig at eiere forstår sitt ansvar og jobber med hundene sine for å sikre at de kan oppføre seg trygt rundt andre hunder og mennesker. Aggressiv atferd kan ofte håndteres med riktig trening og tålmodighet.
    • Har hunden alltid vært veldig glupsk eller blitt det mer i det siste? Har hunden fått betydelig høyere appetitt er det lurt med vet.sjekk. Vektøkning og tørr hud kan være symptom på lavt stoffskifte (men også rett og slett feil kost). Ellers er fersk mat det første jeg ville anbefalt (råfôr, fryst ferskfôr evt egensammensatt med oppskrift satt sammen for din hund). Bland gjerne ut med litt grønnsaker som allerede nevnt for mer metthetsfølelse (isbergsalat og agurk har veldig lite kalorier). 
    • Wow, faren var lekker, ja!!😍  Koselige bilder🌸
    • Se der da, så nyyyydelig🥰 
    • Torsdag var en dårlig dag med tanke på trening på husreinhet. Da tisset han 5 ganger inne. Alle gangene var det rett før jeg skulle ut med han, sykt irriterende 😂 I går derimot var en veldig god dag, da hadde vi null uhell!  Vel, neste uke blir det hjemmekontor, og da er jeg plutselig i møter når han våkner. Da blir det fort mye tissing inne uansett.  I går tok vi buss for første gang. Det gikk fint ☺️  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...