Gå til innhold
Hundesonen.no

Kjøpe hund i utlandet


Larsen
 Share

Recommended Posts

Hei.

Jeg vurderer å kjøpe en hund i Kroatia pga. at jeg studerer der. Jeg går på et langt studium så kommer til å bo i Kroatia minst i fem år til. Jeg kommer til å reise hjem til Norge hver jul og sommer, så det jeg lurer på er om jeg kjøper en hund i Kroatia hvordan fungerer det når jeg skal reise hjem til Norge på ferier? Må jo ta med meg hunden hjem da. Vet at alt av vaksiner og hundepass må være i orden, men må jeg betale toll av hunden og snakke med mattilsynet osv. selvom jeg skal ta den med tilbake etter feriene?

Hadde satt pris på svar om noen vet! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du bor utenlands i mer enn ett år så slipper du å betale toll/moms på varer opp til en viss grense når du flytter tilbake igjen. Når du er hjemme på ferie så trenger du ikke å betale noe så lenge du skal være i en begrenset periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du bor utenlands i mer enn ett år så slipper du å betale toll/moms på varer opp til en viss grense når du flytter tilbake igjen. Når du er hjemme på ferie så trenger du ikke å betale noe så lenge du skal være i en begrenset periode.

Jeg fikk beskjed av tolla om at hunden må fortolles når jeg skal flytte hjem igjen uavhengig av hvor lenge jeg har bodd i utlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden kan tas med til Norge som flyttegods så lenge du har bodd i utlandet mer enn ett år og kan dokumtere at hunden også har vært der. Det er den beskjeden jeg fikk ihvertfall. Dokumentasjonen kunne være noe så enkelt som en kvittering med ditt navn og adresse i ulandet. Gjerne en fra begynnelsen av oppholdet og en fra slutten.

Det første jeg ville sjekket ut var mulighetene for å ta med hunden på fly! Fra den byen jeg bor i (Polen) går det ett fly som mellomlander i københavn hvor du kan ha hunden med i kabinen (max 8kg inkl. bur) og ett som mellomlander i tyskland (ikke sikker på om det er flyet til Berlin eller Munchen de tar hund på). Ellers må en til Krakow for direktefly til Oslo noe som tar 3 timer med buss, tog som tar mange timer, eventuelt leie bil som ikke er veldig lett med hund.

Selv velger jeg og flere andre å ha bil så vi kommer til å kjøre hjem sommer og jul. Hadde jeg hatt en hund som kunne gått i kabinen hadde jeg flydd, men utenom det er jeg så sær at jeg ikke vil ha hund i fly med mindre det er eneste mulige løsningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei. Jeg er ganske sikker på at det er mulig å ha med seg hund på fly fra den byen jeg bor i. Må enten mellomlande i København eller Frankfurt som regel, vet ikke om det har noe å si. Hvis jeg skal kjøpe hund blir det en stor hund som ikke får plass i kabinen, men er det ikke muligheter å ha hunden i lasterommet? Men det er kanskje litt traumatisk for hunden.. Ja, jeg vurderer faktisk å få bilen min ned til Kroatia, så det er også en mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei. Jeg er ganske sikker på at det er mulig å ha med seg hund på fly fra den byen jeg bor i. Må enten mellomlande i København eller Frankfurt som regel, vet ikke om det har noe å si. Hvis jeg skal kjøpe hund blir det en stor hund som ikke får plass i kabinen, men er det ikke muligheter å ha hunden i lasterommet? Men det er kanskje litt traumatisk for hunden.. Ja, jeg vurderer faktisk å få bilen min ned til Kroatia, så det er også en mulighet.

Noen fly tar hunder i lasterommet! Men for eksempel norwegian tar kun to hunder på hver tur ettersom hva jeg har forstått, og bare noen dager i uka. Det er også en max størrelse på bur i lasterommet, tror det var gulliver sitt str 5 som er max på Norwegian fra Krakow. Så lurt å sjekk opp på forhånd:) Jeg er veldig glad for at jeg tok med bilen ned, men nå har vel jeg ganske mye kortere vei å kjøre til Norge :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en egen klistret tråd i dette forumet om det å fly med hund. Den har masse gode tips og råd, og erfaringer fra andre. Anbefaler å ta en titt der, om du ikke allerede har gjort det :)

Selv har jeg hund fra Canada. Han har flydd tre ganger over Atlanteren og mer innenlands enn mange mennesker har, og jeg stresser nok mer enn ham (og jeg er lite stresset). Mellomlandinger har vi hatt i Paris, Oslo, Berlin, Toronto, Boston, Reykjavik og muligens København? Antall hunder det er plass til/tillatt og maksstørrelse på bur varierer avhengig av flyselskap, rute, og flytype. Noen av oss er også over snittet i interessert i luftfart, så du får garantert hjelp hvis du trenger det ved å poste i den tråden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei. Jeg er ganske sikker på at det er mulig å ha med seg hund på fly fra den byen jeg bor i. Må enten mellomlande i København eller Frankfurt som regel, vet ikke om det har noe å si. Hvis jeg skal kjøpe hund blir det en stor hund som ikke får plass i kabinen, men er det ikke muligheter å ha hunden i lasterommet? Men det er kanskje litt traumatisk for hunden.. Ja, jeg vurderer faktisk å få bilen min ned til Kroatia, så det er også en mulighet.

Ikke traumatisk om du har en hund som ikke er nervevrak i hodet sitt fra før av ;) Gjør den vant til å ligge i bur og å være alene hjemme så er mye gjort.

...men veldig greit om du har litt hard hud for du kommer til å høre en god del tilfeldige uvitende passasjerer som sukker og stønner og mumler til hverandre at "uff, stakkar hunder..". Jeg har kjeftet på en del av de og fortalt at om det var så innmari synd på de så ville jeg ikke flydd med de oppimot ti ganger i året. De er jo så sykt stressa disse bikkjene mine der de ligger og kikker rolig ut av buret mens de studerer alle menneskene som haster rundt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei. Jeg er ganske sikker på at det er mulig å ha med seg hund på fly fra den byen jeg bor i. Må enten mellomlande i København eller Frankfurt som regel, vet ikke om det har noe å si. Hvis jeg skal kjøpe hund blir det en stor hund som ikke får plass i kabinen, men er det ikke muligheter å ha hunden i lasterommet? Men det er kanskje litt traumatisk for hunden.. Ja, jeg vurderer faktisk å få bilen min ned til Kroatia, så det er også en mulighet.

Skal du fly med hund i lasterom til Norge fra Kroatia, så må du fly med SAS.

Norwegian tar ikke hund i lasterom utenfor Schengen av en eller annen merkelig grunn.

SAS flyr til / fra Split, Zagreb, Pula og Dubrovnik.

Vi har vært flere ganger i Kroatia med hundene de siste 2 årene.

Men har valgt å fly via andre land i og med at vi uansett alltid har leiebil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Dersom du sjølv reiser for å kjøpe eit dyr i utlandet, gjeld verdigrensa for toll- og avgiftsfri import. Det vil seie at dersom du har vore i utlandet meir enn 24 timar, kan du ta med varer (dyr reknast som vare i denne samanhengen) for inntil 6 000 norske kroner. Er opphaldet kortare enn 24 timar, er verdigrensa 3 000 norske kroner.

Dei fleste kjæledyr er tollfrie, men du må alltid betale meirverdiavgift på 25 prosent dersom verdien er over verdigrensa."

Jeg har reist med hunden i lasterom flere ganger, alt av papirer ordner jeg før reisen. Nå har jeg enda ikke blitt stoppa i tolla, men jeg har med meg studiebevis i tilfelle det skulle bli spørsmål om import og etc. Hunden er kjøpt for mindre en 6000 NOK så jeg skal ikke betale noe for å ta den med over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvis det plutselig kommer mange hunder til landet som er kjøpt til 5.999 kroner, så vil sikkert ikke tollvesenet lure.

En bekjent forsøkte å få gehør for at hun hadde fått valpen gratis fordi det var en parringsvalp, og hun måtte dermed betale toll ut fra en anslått valpeverdi som ble høyere enn vanlig salgssum i valpens hjemland. En hund har en verdi i seg selv, samme om du betalte tre klementiner eller 20.000 Euro for den.

Jeg vet om noen som skal hente en valp til uka, hvor de får med brev fra oppdretter som bekrefter at de har betalt 1.100 Euro for den - fordi valpeprisen er lavere i det landet enn i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, vi henta frøkna vår i Danmark og betalte 1500 for ho. Helt umulig for tollvesenet å da mene at hunden er verdt 10 000.- De kan ikke etter eget forgodtbefinnende sette prisen på en hund, uansett rase, til noe annet enn det du har kvittering på. Kjenner polakker som har reist hjem for å kjøpe sånn liten hårdott som folk her betaler 20 - 25 tusen for. Der betalte de ca 3000. Det er jo hele poenget med å handle i utlandet, at det er billig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, vi henta frøkna vår i Danmark og betalte 1500 for ho. Helt umulig for tollvesenet å da mene at hunden er verdt 10 000.- De kan ikke etter eget forgodtbefinnende sette prisen på en hund, uansett rase, til noe annet enn det du har kvittering på. Kjenner polakker som har reist hjem for å kjøpe sånn liten hårdott som folk her betaler 20 - 25 tusen for. Der betalte de ca 3000. Det er jo hele poenget med å handle i utlandet, at det er billig.

Er hele poenget ved å handle hund i utlandet at det er billig? :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hele poenget ved å handle hund i utlandet at det er billig? :blink:

Generelt, om varen er tilgjengelig i Norge, men billigere i utlandet, så vil pris være hovedmotivet for at man handler utenfor landets grenser, ja. Ikke dermed sagt at man ikke kan, når det gjelder f.eks hund, katt eller andre dyr, finne individer fra særskilt interessante linjer eller raser som ikke er å oppdrive i Norge, og da vil motivet være drevet av annet enn pris. I eksempelet jeg nevnte om polakker som bor fast i Norge, men velger å dra til Polen for å kjøpe overpriset ulldott (Shih Tzu var det vel i dette tilfellet). så er det åpenbart at pris er hovedårsaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Har just tagit med mig min valp fra Sverige, så tittade just på det hær. Vært att tænka på ær att du inte får med valpen till Norge før den ær ca 4månader, så vet du med ferie og sånt.

Detta pga rabies vaccine som tidigast kan ges vid 3månaders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Har hunden alltid vært veldig glupsk eller blitt det mer i det siste? Har hunden fått betydelig høyere appetitt er det lurt med vet.sjekk. Vektøkning og tørr hud kan være symptom på lavt stoffskifte (men også rett og slett feil kost). Ellers er fersk mat det første jeg ville anbefalt (råfôr, fryst ferskfôr evt egensammensatt med oppskrift satt sammen for din hund). Bland gjerne ut med litt grønnsaker som allerede nevnt for mer metthetsfølelse (isbergsalat og agurk har veldig lite kalorier). 
    • Wow, faren var lekker, ja!!😍  Koselige bilder🌸
    • Se der da, så nyyyydelig🥰 
    • Torsdag var en dårlig dag med tanke på trening på husreinhet. Da tisset han 5 ganger inne. Alle gangene var det rett før jeg skulle ut med han, sykt irriterende 😂 I går derimot var en veldig god dag, da hadde vi null uhell!  Vel, neste uke blir det hjemmekontor, og da er jeg plutselig i møter når han våkner. Da blir det fort mye tissing inne uansett.  I går tok vi buss for første gang. Det gikk fint ☺️  
    • Gøy at du er svak for de svarte ☺️ Her er nok brun favorittfargen. Men jeg har alltid sagt at en god hund har ingen farge. Håper dog han arver fargen til pappan 😍   Noen bilder tatt av en venninne i går ☺️  
×
×
  • Opprett ny...