Gå til innhold
Hundesonen.no

Størrelsen


Evelina
 Share

Recommended Posts

 

De trenger høyere doser medisiner, høyere doser sedasjon osv.

Da snur man jammen på krona om man synes de få kronene prisforskjell utgjør stor nok prisforskjell til å velge liten hund fremfor stor. :P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da snur man jammen på krona om man synes de få kronene prisforskjell utgjør stor nok prisforskjell til å velge liten hund fremfor stor. :P

Men totalt sett er jo kostnader ved å ha stor hund kontra å ha liten hund ganske vesentlige, vil jeg påstå. Men det er du sikkert ikke uenig i. Når det gjelder veterinærutgifter isolert så er det faktisk en viss forskjell der også. For noen kan jeg forstå at det er av betydning, selv om andre faktorer utgjør en mye større differanse enn akkurat veterinærutgifter. Jeg har jo selv en liten og en stor hund, og jeg merker egentlig kostnadsdifferansene mellom dem i "alt" vi gjør.

Når det gjelder hovedspørsmålet i tråden så må jeg vel svare at jeg foretrekker fra små til medium store hunder. 15 kg er ganske "perfekt" synes jeg. Selv har jeg en hund på 2,5 kg og en på 22 kg, og begge er fine størrelser på hver sin måte. Den lille er på alle måter veldig praktisk. Den store gjør mer ut av seg på alle måter, men har samtidig et litt større spenn i hva hun kan brukes til, f.eks å være med på lange skiturer. Der kommer den lille til kort. Men i det store og det hele er det maks 50-60 cm jeg egentlig foretrekker. Gigantrase vil aldri bli aktuelt hos meg. Det største jeg har hatt et reelt ønske om å eie er afghansk mynde, men den er jo nettopp en mynde, og tar ikke like mye plass som f.eks. en St. Bernhard :P

Størrelsen på hunden betyr en god del for meg, men samtidig er det ingen dealbreaker på noen måte. Hadde du spurt om hvor avgjørende røyting er derimot - da hadde jeg sagt at det er helt avgjørende. Jeg må ha hunder som IKKE røyter masse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betyr endel, jeg vil ikke ha en for liten hund. Jeg vil ikke ha en for liten hund av min egen rase en gang, jeg ønsker de skal ligge fra medium og opp til max. Desverre er det vanskelig å vite hva det blir når man kjøper valper.

Men i til mitt bruk så syns jeg det er lite effektivt med for liten hund, og det er selvsagt tyngre og energi krevende. Men jeg vil ikke ha for stor og tung hund heller, for jeg vil gjerne ha tempo og unngå belastningskader.

Så jeg ender vel på medium kelpie tispe (46 cm) til liten schäfer hannhund (60 cm)

Så var det bare resten av pakken :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da snur man jammen på krona om man synes de få kronene prisforskjell utgjør stor nok prisforskjell til å velge liten hund fremfor stor. :P

Det kommer jo helt an på hvor ofte hunden er hos veterinæren... Har man en kroniker, så utgjør det VELDIG mange kroner i løpet av et år, med en 5 kgs hund kontra en på 40 kg.

Jaro hadde tannrens for en stund siden, og han trengte ekstra sedasjon fordi han ikke hadde noen planer om å sovne. Bare den ekstra dosen kostet 600 kroner... Hadde han vært dobbelt så stor, så hadde det vært 1200 ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må ha størrelse på hundene mine. Størrelse var helt avgjørende da jeg gikk for en alaskan malamute fremfor en av huskyene. Jeg kunne risikere å fått en tispe på 16 kg om jeg hadde gått for AH eller SH, og det har jeg ikke bruk for. Jeg vil ha en stor, kraftig og sterk hund som kan trekke gode pulker og som kan bære gode kløver. Når jeg tenker brukshund for mitt bruk (friluftsliv og fysisk trening) ønsker jeg en sterk hund som har god størrelse og mye kraft (i tillegg til veldig god psyke iforhold til tyngre arbeid). Nå som jeg har 2 hunder er det derfor viktig med størrelse på de jeg har. Hadde jeg gått for 4-6 hunder hadde nok husky vært et "enklere" valg.

Generelt ønsker jeg ikke hunder som er under 10 kg, og ikke av de største og tyngste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Ja, størrelse betyr mye. Til mitt bruk i dag vil jeg ha langbeinte hunder på 20-30 kg med en fornuftig kroppsbygning.

Da snur man jammen på krona om man synes de få kronene prisforskjell utgjør stor nok prisforskjell til å velge liten hund fremfor stor. :P

Nja, det blir ganske stor forskjell på en hund på 5 kg og en på 30-40 kg når det gjelder alt av medisiner, sedering osv. I tillegg til at det er mye dyrere i for og utstyr og at du må betale på kollektiv transport. Så det trenger ikke å være gjerrigknarker som snur på krona som velger mindre hund fordi det er billigere å eie (innkjøp er noe annet... der er det visst motsatt kilospris)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Størrelse hadde alt å si da vår familie skulle få vår første hund :icon_redface:
Vi hadde lagt vår elsk på langhårs collie, men med to voksne og tre barn i en sedan innså vi at det ble litt vanskelig :P

Så da gikk vi for den kokvaska versjonen :icon_redface: Skikkelig god grunn til å velge sheltie, med andre ord. Liten, søt og en oppdretter to timer unna = det ble sheltie på oss :innocent:

Men jeg innrømmer glatt at jeg synes størrelsen er uhyre praktisk, de får plass over alt, kan være med på alt, og kan bæres når det trengs. Men ville ikke hatt en mindre hund tror jeg, det blir for smått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foretrekker hunder av middels størrelse :) Liker størrelsen på tolleren veldig godt. Kunne godt hatt noe litt større ogå, men jeg vil helst ikke ha dem særlig mye mindre, i alle fall ikke til det jeg bruker hund til nå :)

Hvor mye veier en Toller normalt sett egentlig? :)

Tok med meg hjem en jeg fant på tur her for ikke lenge siden, endte opp med at både jeg og samboer ble ganske betatt, og tenkte at det akkurat kunne ha gått an. *plystre*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye veier en Toller normalt sett egentlig? :)

Tok med meg hjem en jeg fant på tur her for ikke lenge siden, endte opp med at både jeg og samboer ble ganske betatt, og tenkte at det akkurat kunne ha gått an. *plystre*

Nå har jeg ikke standarden i hodet, men mange ligger nok mellom 15-22 kg. Hyggelig at du falt for rasen, men om du velger toller håper jeg du baserer det på mer enn bare størrelsen :P:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke standarden i hodet, men mange ligger nok mellom 15-22 kg. Hyggelig at du falt for rasen, men om du velger toller håper jeg du baserer det på mer enn bare størrelsen :P:)

Haha, ja, falt for individet, og om det skulle blitt noen Toller her måtte det ha vært det (personligheten til akkurat den hunden) vi skulle falt for igjen, og såklart som virket til å passe vårt bruk, da det er lite sannsynlig at det kommer en liten valp i hus noen gang igjen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg har størrelsen mye å si. Kunne aldri hatt en stor hund. Ikke fordi jeg personlig har noe imot store hunder, men fordi jeg gjerne vil at vi skal ha hunden med flest mulig steder. En liten hund (spesielt om den er veloppdragen, hvilket vi håper Kasper blir med tiden), vil de fleste ikke ha noen store motforestillinger mot å få besøk av. Men kommer man drassende med et "drog" på 45kg, er det mange som helst ikke vil ha den innenfor dørene, samme hvor snill og veloppdragen den er.

Og så var det viktig for meg som har barn, og ofte har andres barn på besøk også, at hunden ikke er så stor at den kan skade et barn alvorlig, dersom den en dag skulle "klikke".

Men vår hund, med sine 3.5kg, er litt minste laget (ikke minst fordi sikkert 3 av disse kiloene er hår). Men han blir forhåpentligvis noe større...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...