Gå til innhold
Hundesonen.no

Utrolig dårlig ånde


Ane
 Share

Recommended Posts

Ida har utrolig dårlig ånde. Det lukter sånn analkjertelvesken til Nora lukter. Helt forferdelig! Det har vært slik lenge. Man kjenner det når hun puster i nærheten av fjeset ditt.

Er det noe som funker mot dette av slik aqua fresh dråper i vann, tannpuss el? Kan det være sykdom? Hun virker helt frisl og fin, er ett år og har fine tenner og tannkjøtt såvidt jeg ser. De går på Pro plan kylling og laks om for har noe å si. Nora har ikke dårlig lukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være med hunder som med folk? At sånn "død og skikkelig fordervelse-ånde" ofte ikke har noe med tannhygiene og munnen å gjøre, men det kommer fra magen?

Det tror jeg i mange sammenhenger stemmer.

Jeg merket mye bedre ånde på hundene mine da jeg startet med råforing. Og jeg merker med én gang om de har spist nye ting (tørrfor, godis ol).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være med hunder som med folk? At sånn "død og skikkelig fordervelse-ånde" ofte ikke har noe med tannhygiene og munnen å gjøre, men det kommer fra magen?

Det kan hende, men dyrlegen har aldri nevnt det og Trym har jo blitt "helsjekka" flere ganger. Han har alltid hatt dårlig ånde og, samme hva han har spist...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hende, men dyrlegen har aldri nevnt det og Trym har jo blitt "helsjekka" flere ganger. Han har alltid hatt dårlig ånde og, samme hva han har spist...

Bare en tanke som slo meg. :) Har kjent noen mennesker oppigjennom årene som har hatt ånde som rett og slett luktet råtne egg. Da var det enten magen eller tablettbruk som var skylda.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine har også stinke ånde :x . Synes de blir værre av V&H nr 25. Så vi fòrer nå på 33.

Mine får sånn munnvann i vannet. Grønn flaske fra Tropiclean. Synes hundene har fått merkbart bedre ånde etter at vi begynte med det, for ca 2 uker siden :) . Før var det sånn at når jeg kom hjem fra jobb, og hilste på hundene, så tenkte jeg 'fysj å dere stinker i kjeften'. Nå tenker jeg ikke over det, så det har helt klart vært en endring.

Hva med å prøve? :)

Pusser periodevis tenna på dem, men noen ganger går det i glemme boka.

De får også bein(rå) ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byll i halsen?

Hvordan vet jeg det? Veterinær? Hun har ikke hb vag når jeg kjenner utenpå og virker frisk ellers.

Sprikk i tann? 

Skal se om jeg ser noe med hodelykt :P

Jeg tenker også tannskade... om det har gått råte i det, så trenger det ikke å gjøre vondt, men det kan lukte død og fordervelse... 

Skal pirke litt å se på tenner. Kanskje vi får dra til vet. å sjekke :)

Mine har også stinke ånde :x . Synes de blir værre av V&H nr 25. Så vi fòrer nå på 33.

 

Mine får sånn munnvann i vannet. Grønn flaske fra Tropiclean. Synes hundene har fått merkbart bedre ånde etter at vi begynte med det, for ca 2 uker siden :) . Før var det sånn at når jeg kom hjem fra jobb, og hilste på hundene, så tenkte jeg 'fysj å dere stinker i kjeften'. Nå tenker jeg ikke over det, så det har helt klart vært en endring.

 

Hva med å prøve? :)

 

Pusser periodevis tenna på dem, men noen ganger går det i glemme boka.

De får også bein(rå) ofte.

Var den jeg lurte på å teste! Skal kanskje prøve da :)

Sjekk om det sitter fast en pinne eller noe i munnen.

En pinne? Det tror jeg ikke. Men skal sjekke munn og tenner :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Kan være litt som sitter mellom to tenner helt bakerst. Litt kvist. var jeg borti eller det var ikke bare litt der da. Men hundeeier oppdaget det ikke før det var blitt kul som en så gjennom skinnet. Vi måtte være to for å lokalisere og fjerne kvisten som satt fast mellom to tenner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det stinker så mye, så burde du dra til en vet hvor de kan gå ned med kamera å se i halsen, om de ikke ser noe i munnhule/øverste del av svelg.

Det kan ligge lommer med puss i tannkjøtt uten at du selv ser dette.

Få en vet til å sjekke skikkelig, og fant ikke forrige vet noe, så prøv en annen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Faren til Noah hadde notorisk ånde som kunne slå en mann i svime. Jeg kalte han bare "ånden som går" - for fy Fabian som det stinket.

Han hadde ikke noe feil med tenna, men det ble konstatert at han hadde stor produksjon av magesyre, hvilket igjen førte til at det dannet seg mye plakk og tannstein. Det ble fjernet regelmessig, men ånden hans var helt drepen.

Han ble noe bedre når han fikk Plaque off - det fungerte faktisk. Men ellers spilte det lite rolle hva han fikk å spise, det stinka muligens mer når han fikk kjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke normalt at det skal være en så ille lukt, så ville definitivt fått det sjekket ut. Evt. prøvd å pusse hver dag en periode for å se om det hjalp betraktelig først.

Uten å overdramatisere det hele har jeg hørt at hjerteproblemer også KAN gi dårlig ånde, sannsynligvis har det jo sikkert en annen årsak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel egentlig bare kjent en hund som hadde helt dødsånde, og der antok veterinær at det hadde noe med tarmsystemet å gjøre, så vidt jeg kan huske. Ida skal ikke ha løpetid snart, da? Jeg hører noen si at det "lukter løpetid av ånden" på hundene sine når de nærmer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine har dårlig ånde. Minner om råtten fisk. De får råfor, men pusser ikke tennene, kun dyrlegen som fjerner tannstein. Tror du bør sjekke hunden nøye og kanskje gå til dyrlegen å få sjekker tenner og munn skikkelig for å utelukke tannproblemer eller andre problemer. Hvis det ikke er noe, så finns det ulike remedier som du kan prøve, som for eksempel den geleèn som nevnt her, eller pusse tennene. Det er helt normalt at hunder har dårlig ånde, men det skal jo ikke være helt grusom heller. Da virker det som at det er noe galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel egentlig bare kjent en hund som hadde helt dødsånde, og der antok veterinær at det hadde noe med tarmsystemet å gjøre, så vidt jeg kan huske. Ida skal ikke ha løpetid snart, da? Jeg hører noen si at det "lukter løpetid av ånden" på hundene sine når de nærmer seg.
Hun hadde nettopp, men lukten har vært siden før den :) Ånden lukter råtten fisk. Slik analkjertelvæske lukt.

Mine har dårlig ånde. Minner om råtten fisk. De får råfor, men pusser ikke tennene, kun dyrlegen som fjerner tannstein. Tror du bør sjekke hunden nøye og kanskje gå til dyrlegen å få sjekker tenner og munn skikkelig for å utelukke tannproblemer eller andre problemer. Hvis det ikke er noe, så finns det ulike remedier som du kan prøve, som for eksempel den geleèn som nevnt her, eller pusse tennene. Det er helt normalt at hunder har dårlig ånde, men det skal jo ikke være helt grusom heller. Da virker det som at det er noe galt.
Ja, Ida har sånn råtten fiskeånde. Sånn som analkjertelvæske lukter :P Mulig jeg er ømfintlig for lukt, men jeg synes det er grusomt :P Hun får aldri sleike på meg feks. pga lukten. Skal se om vi drar til vet en dag! For en dyr hund hun harvært hittil :P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...