Gå til innhold
Hundesonen.no

Forholdsregler i ulveland...


Tuvane
 Share

Recommended Posts

Du får ikke gardert deg mot alt har jeg funnet ut og er det ikke det ene så er det det andre.... :hmm: Det fikk jeg smertelig erfare på søndag da ene hunden min på et mirakuløst vist kom helskinnet fra angrep av en nabohund rett borti skogkanten her. Men hundene har allikevel fått gå løs etter det.

Vet, men ulv for meg er så uvirkelig, er fra vestlandet, der har vi ikke ulv :P Så å slippe hunden min med ulv i området høres for meg like skumelt ut som å ha henne løs ved motorveien :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Vi har sett ulv en gang. Jeg skjønte ikke at det var ulv før jeg så hvordan hundene reagerte. Det var måneskinnsklart og en diger bylt lå ute på det frosne jordet, som var speilglatt med månegate nedo

Det er plutselig observert ulv her ute, to stk, den ene 500 meter fra der jeg bor. Samme ettermiddag var jeg ute med hundene, og begge to oppførte seg rart. Prima krøp rundt ved beina mine og nekta å

Bodde rett i nærheten der i et halvt år for en del år siden. Hadde det vært ulv der da så hadde jeg heller valgt nærkontakt med den enn h*n som var naboen på den tiden. *digresjon og helt OT*

Mye større sjanse for at hunden din ville blitt drept av en annen hund enn at den ville blitt drept av ulv.

Allikevel går man med bånd/langline der man har kontroll og ser hunden sin i områder man vet det befinner seg ulv, spesielt på en hund med stor radius. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trur hunder flest kommer i kontakt med det mest primitive i seg ved møtet med rovdyr og ferten av dem. Fight or flight for alle penga. Det krever sitt hode å stille en elg, og det krever sitt hode å tørre å følge en bjørn eller en ulv også. For noen hunder er jo vilt i seg sjøl skremmende, og jeg veit om flere hunder som er redde for grevling feks. For slike store rovdyr er jo "alt" et potensielt bytte, og mulig merker domestiserte hunder det, et møte med "overmakt" så og si.

Det tror jeg også det ligger noe i :) Husker enda godt første gangen mine fikk nærkontakt med elg... Det kom ikke et boff fra My (aussien), og Emma sto som en påle rett foran meg og dro ikke i båndet engang. Meeen neste gang ble elgen gjetet bort fra hagen, vel og merke... Men da kom vi ikke rett på den, som første gang. My fant den på egenhånd :P

Kjenner jeg er glad jeg bor midt i byen :D Sånn siden @Siri nevner ulv... o.o

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye større sjanse for at hunden din ville blitt drept av en annen hund enn at den ville blitt drept av ulv.

Allikevel går man med bånd/langline der man har kontroll og ser hunden sin i områder man vet det befinner seg ulv, spesielt på en hund med stor radius. :)

Nja, jeg tviler sterkt på at det er noen sjanse for at Jaro blir drept av en annen hund. ;) Lykke til, i så fall! :fear:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, jeg tviler sterkt på at det er noen sjanse for at Jaro blir drept av en annen hund. ;) Lykke til, i så fall! :fear:

Ok? Behøver ikke å dø momentant for at skader skal bli så ille at det kan bli nødvendig heller, men fint du ikke bekymrer deg for det. :)

For de som har opplevd å miste, eller som i mitt tilfelle har vært nær ved å miste, hunden sin grunnet det forblir det jo alltid en bekymring.

Vet om en Schæfer som ble ganske hardt skadet (angrepet i buken) av en relativt liten terrier og.

Var uansett egentlig ikke ment til deg, hehe, men gjelder jo de fleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok? Behøver ikke å dø momentant for at skader skal bli så ille at det kan bli nødvendig heller, men fint du ikke bekymrer deg for det. :)

For de som har opplevd å miste, eller som i mitt tilfelle har vært nær ved å miste, hunden sin grunnet det forblir det jo alltid en bekymring.

Vet om en Schæfer som ble ganske hardt skadet (angrepet i buken) av en relativt liten terrier og.

Var uansett egentlig ikke ment til deg, hehe, men gjelder jo de fleste.

Akkurat det bekymrer jeg meg veldig lite for med schäfer, må jeg medgi. Alt kan jo selvfølgelig skje, men mtp hvor jeg bor er risikoen for ulveangrep større enn for at han skal bli alvorlig skadet av en annen hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"men mtp hvor jeg bor er risikoen for ulveangrep større enn for at han skal bli alvorlig skadet av en annen hund."

Det tror jeg ikke det grann på før jeg ser noen statistikk hvertfall, tall viser at mellom '95-'01 var det et gjennomsnitt på 5 hunder per år som ble tatt av ulv, og alle de var vel også jakthunder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"men mtp hvor jeg bor er risikoen for ulveangrep større enn for at han skal bli alvorlig skadet av en annen hund."

Det tror jeg ikke det grann på før jeg ser noen statistikk hvertfall, tall viser at mellom '95-'01 var det et gjennomsnitt på 5 hunder per år som ble tatt av ulv, og alle de var vel også jakthunder?

Det må du tro på *ler* For Tuvane bor på en gård langt vekk fra folkeskikken og der er det vært to ulveobservasjoner på to dager. Det er heller ikke ukjent at det er ulv i området. Så jo Jaro og Prima har større sjans for å bli skadet av ulv jo ... siden bestanden av ulv faktisk er større enn bestanden av hund i området :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"men mtp hvor jeg bor er risikoen for ulveangrep større enn for at han skal bli alvorlig skadet av en annen hund."

Det tror jeg ikke det grann på før jeg ser noen statistikk hvertfall, tall viser at mellom '95-'01 var det et gjennomsnitt på 5 hunder per år som ble tatt av ulv, og alle de var vel også jakthunder?

Ehm, siden jeg så å si aldri møter hunder, men går tur i ulveland flere ganger om dagen, så vil jeg tro at det er mer sannsynlig at bikkjene blir spist av en ulv enn at de blir spist av en av de få hundene vi møter i løpet av året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye større sjanse for at hunden din ville blitt drept av en annen hund enn at den ville blitt drept av ulv.

Allikevel går man med bånd/langline der man har kontroll og ser hunden sin i områder man vet det befinner seg ulv, spesielt på en hund med stor radius. :)

Er det det da? Det blir jo ja dersom man medregner sannsynligheten for å i det hele tatt treffe på en ulv, men jeg tenker på hva som skjer hvis man først ER i situasjonen hvor hund møter ulv. Sannsynligheten for at ulven stikker er sikkert større enn at den angriper, men om hunden feks måtte ha en provoserende atferd for ulven, hva skjer da?

Synes det er flott at det er ulv i norsk natur, men må innrømme jeg er glad den ikke finnes på vestlandet, der jeg tror jeg kommer itl å ende opp til slutt. :P Og det kun pga at jeg har hund. Hadde jeg ikke hatt hund hadde jeg elsket å bo i ulveland :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det det da? Det blir jo ja dersom man medregner sannsynligheten for å i det hele tatt treffe på en ulv, men jeg tenker på hva som skjer hvis man først ER i situasjonen hvor hund møter ulv. Sannsynligheten for at ulven stikker er sikkert større enn at den angriper, men om hunden feks måtte ha en provoserende atferd for ulven, hva skjer da?

Synes det er flott at det er ulv i norsk natur, men må innrømme jeg er glad den ikke finnes på vestlandet, der jeg tror jeg kommer itl å ende opp til slutt. :P Og det kun pga at jeg har hund. Hadde jeg ikke hatt hund hadde jeg elsket å bo i ulveland :D

Fritt etter egen hukommelse, var det ikke observert ulv i Stryn ish omegn i sommer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bodde rett i nærheten der i et halvt år for en del år siden. Hadde det vært ulv der da så hadde jeg heller valgt nærkontakt med den enn h*n som var naboen på den tiden. :aww:

*digresjon og helt OT* :icon_redface:

Haha, ved Hærland skole? XD Jeg kjenner den ene familien som bor der, og de er veldig hyggelige i alle fall, men er flere hus der. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Ulven er fremdeles i området...

Ansatte ved Hærland skole i Eidsberg skysset en håndfull elever hjem torsdag ettermiddag, etter at en ulv ble sett bare noen hundre meter unna skolen. Det kunne rektor ved skolen opplyse til NRK.

jaggu ikke rart vi får nye generasjoner og en befolkning som er livredd ulv..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...