Gå til innhold
Hundesonen.no

Bonde : "toppidrettsutøvere er også tynne" (om sine avmagrede dyr)


Gjest
 Share

Recommended Posts

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/dyrene/bondens-forsvar-i-retten-det-var-reven-som-fikk-seg-ei-steik/a/23348272/

Fy f...... Hvis ikke denne mannen blir satt på akuttpsykiatrisk avdeling og beskyttes fra samfunnet kjenner jeg at jeg blir skremt. Å ha sånne holdninger hører f*** meg ikke hjemme i et normalt samfunn.

Dyrebonden er tiltalt for å ha latt være å gi over hundre storfe vann og mat slik at de ble avmagrede, apatiske og kraftløse.

Mattilsynet la mandag frem dokumentasjon i form av rapporter, bilder og video som er hentet inn over flere år. Bildene, som VG har fått tilgang til, viser avmagrede kuer som går i møkk. I 2013 i april vedtok Mattilsynet at driften ved gården hans skulle avvikles i sin helhet.

I Glåmdal tingrett sammenlignet bonden kuene sine med at idrettstjerner kunne være tynne - men var friske likevel.

Selv om Mattilsynet meldte om minst 50 avmagrede storfe, hevdet bonden at det bare dreide seg om fire-fem gamle kuer, ifølge avisen.

– Dette kan sammenlignes litt med å reise på gamlehjemmet. Du klarer ikke få eldre til å bli runde og fine ved å gi dem mat når musklene er forsvunnet, sa han.

Det at en kalv hadde ligget død i en måned sammen med andre kuer og blitt spist på, fikk heller ikke bonden til å ta selvkritikk.

– Det var reven det, da, vet du – reven hadde vært der og fått seg ei steik, sa han i tingretten, ifølge avisen.

Et av tilfellene Mattilsynet reagerte på, er at bonden skal ha sluppet mellom 20 og 30 kuer ut i skogen mens de var drektige.

– Det er veldig grovt og fryktelig alvorlig, for da har han ingen kontroll på om noen ligger i fødsler i ett døgn og pines til døde, sier Line Taugbøl til VG.

Mannens forsvarer, advokat Gunnar Kristen Hagen, reiste sterk kritikk av politiets etterforskning i dyremishandlingssaken.

– Det er veldig spesielt at politiet overhodet ikke har etterforsket denne saken, men utelukkende stolt blindt på Mattilsynets rapporter. Etterforskning skal gjøres av politiet, som har et objektivitetskrav. Det har ikke Mattilsynet, sa han i retten.

Dyrebonden tilbakeviste alle anklager om dårlig dyrehold, og betegnet bildene fra Mattilsynet som «ikke så mye verdt», ifølge Glåmdalen.

HERREGUD. STENG HAN I EN MØKKERSKJELLER ASAP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste akkurat den saken. Dette er tydeligvis en mann som er nødt til å bli fradømt retten til å ha ansvar for andre levende vesner, da han ikke evner å ta hånd om de, ei heller befinner seg i samme virkelighet som de som har dyrenes velferd i tankene.

Grusomme greier, spesielt siden dette vistnokk har pågått i flere år, mange dyr som har lidd uten at noen har satt stopper for det (enda) :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han må jo ha psykiske problemer...det ville ikke vært den første dyretragedien med syk bonde i så fall. Det er trist at det tilsynelatende ikke er noe måte å fange opp slikt på, uten at noen melder det. Mattilsynet burde hatt jevnlige kontroller med gårdsbruk eller noe.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grusomt. Skjønner ikke hvordan han klarer å normalisere dette og ikke ser at det er kritikkverdig. Håper han mister retten til å ha dyr. Det virker som om det er veldig vanskelig å få folk dømt for slikt?

Ja, når de er bonde er det ikke så lett :no:

Hørt litt for mange saker om bønder som lar hele saueflokker sulte i hjel, blir fradømt retten til dyr i ett par år, og deretter gjenntar hele tragedien fem-seks år senere. Noen ganger mister de ikke retten til å ha dyr engang, de får ei lita bot og advarsel :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mattilsynet HAR kontroller. Problemet er at de er så sjeldne. Vi hadde kontroll i år, men forrige var vel kanskje for 5-6 år siden. Det er liksom tilfeldige "stikkprøver" som blir gjort, og kanskje burde det vært gjort mer.

Når det kommer til denne bonden så må han være psykisk syk, eller ha total mangel på empati og menneskelige følelser. Ingen som er normalt skrudd sammen kan normalisere en slik sak og ikke se hvorfor det blir kritisert.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til denne bonden så må han være psykisk syk, eller ha total mangel på empati og menneskelige følelser. Ingen som er normalt skrudd sammen kan normalisere en slik sak og ikke se hvorfor det blir kritisert.

Selv et menneske uten empati og tanke for andre enn seg selv, ville neppe behandlet dyrene slik. Skal man se 100% kynisk på det: dette er levebrødet hans. Å ikke ta vare på dyrene, er uøkonomisk for en som skal drive "butikk".

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv et menneske uten empati og tanke for andre enn seg selv, ville neppe behandlet dyrene slik. Skal man se 100% kynisk på det: dette er levebrødet hans. Å ikke ta vare på dyrene, er uøkonomisk for en som skal drive "butikk".

De to tingene sammen er det som forpester vår verden. De som utnytter dyr, barn, mennesker for å tjene på det.... Egoismen til mennesker er utrolig så lenge man kan få et litt bedre liv av det :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker å ha igjen litt håp for menneskeheten, så går ikke frivillig inn på slike artikler med bilder, men henger meg opp i en slik flåsete kommentar. Såklart er ikke toppidrettsutøvere undervektige, men slanke og med god andel muskler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker å ha igjen litt håp for menneskeheten, så går ikke frivillig inn på slike artikler med bilder, men henger meg opp i en slik flåsete kommentar. Såklart er ikke toppidrettsutøvere undervektige, men slanke og med god andel muskler...

Helt OT, men noen av dem er jo det, og sliter med blant annet spiseforstyrrelser. Kristin Størmer Steira er f. eks blant dem som tidvis har vært sykelig tynn, men der er det nok mye genetikk inne i bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt OT, men noen av dem er jo det, og sliter med blant annet spiseforstyrrelser. Kristin Størmer Steira er f. eks blant dem som tidvis har vært sykelig tynn, men der er det nok mye genetikk inne i bildet.

Ja, ja, enkelte som hos alle andre mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...