Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpeliste


Evelina
 Share

Recommended Posts

Har satt meg på valpeliste hos en oppdretter som skal muligens ha kull i løpet av år 2015 tidligst om våren. Oppdretteren vet ikke når tispa venter løpetid og hun vet heller ikke hvem hannhunden blir. Er det vanlig å planlegge lang tid i forveien? Eller er det sånn at hvis tispa venter løpetid en måned før og først da vet man hvem hannhunden er? Liker å planlegge litt. :) og å vite langt tid i forveien men det er vell kanskje ikke sånn når det handler om levende dyr.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nok veldig forskjellig fra person til person, men uten å virke altfor dømmende, så synes jeg at det å planlegge kull uten å vite hvilken hannhund en ønsker å bruke, er litt snålt. De færreste tisper er så megabra at det er helt likegyldig hva slags kvaliteter hannhunden har, og en målsetning for et oppdrett bør jo være å tilføre noe positivt til rasen som helhet. :) I tillegg pleier jo de som planlegger kull å ha en viss formening om når løpetid er forventa, sånn at folk kan begynne å planlegge ferie/valpetilrettelegging, men ting går jo ikke alltid som planlagt:

Da jeg planla kull, forventa jeg løpetid i mars/april, og begynte da å fortelle om planene mine idet jeg fikk ja på den hannhunden jeg ønska meg, som var i februar. Tispa mi fikk ikke løpetid før i slutten av juni, med parring i juli, og da hadde folk alt venta på kombinasjonen helt siden februar. Dessverre kom det ingen valper, men de som hadde venta, gjorde jo det gladelig fordi de ville ha valp etter min tispe OG den hannhunden, sant.

Hvorvidt det er ok for deg å vente i uvisshet både mtp når valpene kommer og hvilken hannhund som skal brukes, er jo helt opp til deg.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplever et par slike innen "min" rase, at "hannhund er ikke helt bestemt enda" som det så fint heter. Men erfarer det slik at hannhunden er bestemt, men det skal være så innmari hemmelig.

Selv vet jeg hvem hannhunder som vil være aktuelle, og jeg vet i god tid hvem hannhund jeg vil bruke. Jeg har alltid en backup i tilfelle rottefelle, men jeg vet i god tid hvem dette er også.

Jeg forstår ikke helt de som ikke vet hvem hannhund de skal bruke eller de som velger hemmeligholde hannhunden til parring er foretatt. Og jeg merker at jeg i grunnen ikke ville ha kjøpt valp fra en slik oppdretter. Jeg vil vite i grei tid hvem hanne som skal brukes på ei tispe jeg er interessert i avkom etter for å vite om jeg vil ha valp fra den kombinasjonen.

Men jeg planlegger jeg og, lang tid i forveien. Tispa er knappe ett år, men jeg vet allikevel vel hanner jeg vil bruke på henne. Jeg har navn til en del kull klare alt og så :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke det er veldig sært, spesielt ikke om det er en veldig liten rase i Norge (bare ett par-tre kull i året f.eks) så er det greit å høre med relevant oppdretter. Det er tross alt bare ett halvt år til våren 2015, så det er greit å planlegge litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg kjenner som er oppdrettere planlegger gjerne hannhund alt fra 6 mnder til 12 mnder i forveien. De har også Back up hann i tilfelle noe skulle skje.

De annonserer det også opptil 1 år i forveien så valpekjøperene kan se og sjekke ut linjer og helse.

Tror det er veldig individuelt hos de forskjellige oppdretterene og rasene.

Personlig ville jeg ikke satt meg på liste før jeg var sikker på hvem hannen ble, men det er smak og behag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle jeg hatt kull så ser jeg for meg at det meste hadde vært planlagt lang tid i forveien, men om jeg ikke hadde fått ja på aktuell hannhund enda, men hadde bestemt meg for å pare på neste løpetid så ser jeg ikke problemet med å skrive det på hjemmesiden min, at jeg planlegger kull og på hvilken tispe. Også oppdatere med hannhund når det er klart. Skader ikke å spre ordet så tidlig som mulig, tenker jeg. Folk trenger jo ikke å sette seg på liste liksom, bare få ut ordet slik at de som kanskje er interessert kan holde et ekstra øye med på siden.

Men det er nok veldig forskjellig praksis rundt om, ser jo en del som åpner for reservasjoner og depositum allerede før hannhund er bestemt. Da har man ikke kullet så man vet ikke om det i det hele tatt blir noe eller evt hvilken kjønnsfordelig osv, og man har ikke bestemt hannhund, det er ikke noe for meg ihvertfall.. Det er litt spesielt, men for all del.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg liker å planlegge i god tid. Nå skulle jeg ha parret i høst, men pga dødsfall i familien 2 dager etter Era begynte å løpe, utsatte jeg kullet til neste løpetid. Jeg gikk ut med hannhund i vår en gang.

Jeg har også begynt å planlegge hvilke hannhund jeg skal bruke på neste kull der igjen i 2016 engang ... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ofte idéer om hannhunden til hvilket potensielle kull flere år i forveien. Men noen ganger er det mer enn en aktuell hannhundkandidat, andre ganger må jeg vente til nærmere paringstidspunkt (type 6 mnd før eller noe slikt) for å få oppdatert informasjon om hannen. Noen ganger dreier dette seg om helseresultater siden jeg ikke har noe problem med å bruke en hann som ikke har kull fra før av. Det gjorde jeg både til mitt første kull og til det kullet jeg håper å få en eller annen gang i 2015, og hannene var/er 6 år gamle. Hannhundeier tar da helsesjekkene for min del, og da vil de ofte gjøre dette på et tispunkt som passer for dem, og etter jeg har bestemt at jeg vil bruke nettopp DEN hannen om helsesjekkene er med bra resultat.

Så jeg kan også skrive at jeg planlegger kull på tispe x og at hannhund vil bli offentliggjort seinere. Men jeg kan selvsagt skrive litt om hva jeg tar sikte på med kullet osv da alle mine kull er rettet mot samme målet, med litt variasjon rundt temaet angående hvilke detaljer jeg går mest for i nettopp den kombinasjonen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
×
×
  • Opprett ny...