Gå til innhold
Hundesonen.no

Er det noen som har whippet her inne?


Struts
 Share

Recommended Posts

@Alzenas har noen av valpene dine blitt testet i LC?

Jeg blir nysgjerrig på hvordan det er når mor ikke tenner på levende bytte, om valp fungerer i LC-løp.

Jeg har valp etter en av @Alzenas sine tisper (kullbror til den hunden hun nevner som har løpt), og har ønsker om å forsøke han i LC – men jeg bor så himla kjipt til og er ikke så engasjert i sporten at jeg orker å kjøre over fjellet evt. til Sverige (heldigvis er det snakk om å få noe her i området til våren). Denne tispen uten særlig jakt i seg har altså avlet en brukbar LC-hund + min som jeg selv og flere har påpekt at har mye jakt i seg. Derav innlegget mitt om at jeg tror det er litt bingo.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg bare syns det er merkelig at du har 5 (?) whippeter uten jaktinnstikt. Det er absolutt ikke slik rasen skal være. At de ikke stikker etter en kanin eller hare i flukt syns jeg er trist, med tanke

@Tekopp det du snakker om der fikk jeg mange fine svar på i myndetråden. Så anbefaler å ta en titt der Om hunden ikke har jaktinstinkt ville jeg ikke avlet. Punktum. Ønsker man en hund

Jeg vet, det var ikke til deg Men til de i tråden her som ikke så noe verdi i at whippeten beholder sine bruksegenskaper. Det er ingen her som mener at du ikke skal kjøpe whippet dersom du ik

@Tekopp det du snakker om der fikk jeg mange fine svar på i myndetråden. Så anbefaler å ta en titt der :)

Nei, det er ikke alltid de har hatt noen interesse av det. De kan jage katta, og bryter når jeg roper, og chinchillaen var spennende i 5 sekunder. Fortell meg mer, Elisabeth, går grensa på tjue sekunder for at du ville ha avlet?

Om hunden ikke har jaktinstinkt ville jeg ikke avlet. Punktum.

Ønsker man en hund uten jaktinstinkt så er det flerfoldige andre raser å velge mellom.

Whippeten er en hetshund, og det bør den også forbli. Det er en uting at flere og flere raser avles vekk fra dens opprinnelige bruksområde.

En whippet som ikke starter på kanin eller hare i flukt mangler faktisk et stort rasetrekk. Så jeg kan jo snu spørsmålet, hvorfor syns du det er greit å avle på whippeter som ikke har jaktinstinkt?

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tillater meg å svare på det du spør om i det siste innlegget ditt @Elisabeth00, selv om det ikke er meg du spør – så håper jeg du ikke blir sur på meg for at jeg tar meg den frihet :D

Jeg mener det er helt i orden og kanskje også en positiv ting å avle whippeter med stadig mindre jakt. Hetsjakt er så vidt jeg vet noe vi ikke driver med, i alle fall ikke i Norge (her er det vel ulovlig, har jeg ment å lese et sted? Noen må korrigere meg om jeg tar feil!). Bruksområdet for rasen har rett og slett endret seg, folks behov har endret seg. Ingen jaktfolk kjøper seg en whippet, liksom. Men nå mener jeg også på generelt grunnlag at det er helt ok å avle raser vekk fra sitt opprinnelige bruksområde så lenge det alltid finnes raser til å oppfylle de behov folk har.

Og mye av det man finner i whippeten mener jeg man ikke finner så lett i andre raser, i alle fall ikke samme kombo. Gemytt, størrelse, pels, aktivitetsnivå, lyd og "intimsone" spesielt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tillater meg å svare på det du spør om i det siste innlegget ditt @Elisabeth00, selv om det ikke er meg du spør – så håper jeg du ikke blir sur på meg for at jeg tar meg den frihet :D

Jeg mener det er helt i orden og kanskje også en positiv ting å avle whippeter med stadig mindre jakt. Hetsjakt er så vidt jeg vet noe vi ikke driver med, i alle fall ikke i Norge (her er det vel ulovlig, har jeg ment å lese et sted? Noen må korrigere meg om jeg tar feil!). Bruksområdet for rasen har rett og slett endret seg, folks behov har endret seg. Ingen jaktfolk kjøper seg en whippet, liksom. Men nå mener jeg også på generelt grunnlag at det er helt ok å avle raser vekk fra sitt opprinnelige bruksområde så lenge det alltid finnes raser til å oppfylle de behov folk har.

Og mye av det man finner i whippeten mener jeg man ikke finner så lett i andre raser, i alle fall ikke samme kombo. Gemytt, størrelse, pels, aktivitetsnivå, lyd og "intimsone" spesielt.

jeg blander meg litt inn jeg å: for hvis du avler vekk instinktene, så forsvinner også utseendet til whippeten også. Du vil da også forandre den.. Derfor ser jeg ikke grunner til å avle vekk instinktene. Da får vi etterhvert en labrador type...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg blander meg litt inn jeg å: for hvis du avler vekk instinktene, så forsvinner også utseendet til whippeten også. Du vil da også forandre den.. Derfor ser jeg ikke grunner til å avle vekk instinktene. Da får vi etterhvert en labrador type...

Det forstår jeg ikke. Hvorfor vil man avle vekk utseendet til whippeten ved å avle på dyr med mindre jakt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har valp etter en av @Alzenas sine tisper (kullbror til den hunden hun nevner som har løpt), og har ønsker om å forsøke han i LC – men jeg bor så himla kjipt til og er ikke så engasjert i sporten at jeg orker å kjøre over fjellet evt. til Sverige (heldigvis er det snakk om å få noe her i området til våren). Denne tispen uten særlig jakt i seg har altså avlet en brukbar LC-hund + min som jeg selv og flere har påpekt at har mye jakt i seg. Derav innlegget mitt om at jeg tror det er litt bingo.

Det er faktisk Kenzy fra A-kullet jeg tenker på, altså søster av Enya (som jeg nå har kull etter) Men de er flere som har prøvd seg:-)

Om hunden ikke har jaktinstinkt ville jeg ikke avlet. Punktum.

En whippet som ikke starter på kanin eller hare i flukt mangler faktisk et stort rasetrekk. Så jeg kan jo snu spørsmålet, hvorfor syns du det er greit å avle på whippeter som ikke har jaktinstinkt?

Mener du at å jage katta ute ikke er å ha jaktinnstinkt? Jeg tenker jeg har det på samme måte som Vimsy sa over her (Om dette er jaktjakt eller bare lek har vi heldigvis enda ikke fått sett noe til.) Jeg ser mye løpsglede spesielt i den ene tispa - Om hun hadde hatt LC lisens (som kunne vært høyest sannsynlig) men ikke fanget en hare til middag, hadde du syns det hadde vært greit da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forstår jeg ikke. Hvorfor vil man avle vekk utseendet til whippeten ved å avle på dyr med mindre jakt?

For grunnen til at den har det utseende de har, er jo for å kunne jakte kjapt og smidig. Og når de da er avla uten jaktinstinktet, så vil utseendet også etterhvert forsvinne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke SÅ sterkt arvelig å ikke ha det instinktet (snarere motsatt vil jeg tro), da ville nok ikke @Elisabeth00 og min sine toåringer løpt :-)

har du også fra pearl's legacy?

@Tekopp det du snakker om der fikk jeg mange fine svar på i myndetråden. Så anbefaler å ta en titt der :)

kan godt lese det en gang til :) Men også der var folk uenig om LC egentlig tester byttelyst eller ikke.

Jeg syns det er fint at det vektlegges å ha resultater i LC for avl, siden det er den eneste lovlige måten å sjekke om hunden har instinkter, samt at det sjekker at den faktisk kan løpe/fungerer fysisk. Om dette sjekker at den faktisk hadde fungert i hetsjakt er jeg derimot ikke helt sikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan godt lese det en gang til :) Men også der var folk uenig om LC egentlig tester byttelyst eller ikke.

Jeg syns det er fint at det vektlegges å ha resultater i LC for avl, siden det er den eneste lovlige måten å sjekke om hunden har instinkter, samt at det sjekker at den faktisk kan løpe/fungerer fysisk. Om dette sjekker at den faktisk hadde fungert i hetsjakt er jeg derimot ikke helt sikker på.

Mine går lc, og jeg kan skrive under på atter de fungerer supert i hetsjakt hvertfall. For jeg fikk en harepus til middag en gang ja, og et ekorn har også måtte bøte med livet.. Tro meg, de er effektive, de tar bare tak i nakken, så er alt over, ikke løper de lenge engang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk Kenzy fra A-kullet jeg tenker på, altså søster av Enya (som jeg nå har kull etter) Men de er flere som har prøvd seg:-)

Åja, var helt sikker på at det var B jeg :P Men det er jo bare bra :)

For grunnen til at den har det utseende de har, er jo for å kunne jakte kjapt og smidig. Og når de da er avla uten jaktinstinktet, så vil utseendet også etterhvert forsvinne

Ser ikke den linken... Mulig det er åpenbart for dem med mer inngående gen-kunnskaper enn meg, og at jeg fremstår som litt dum nå :P, men jeg klarer ikke å se hvordan en rases utseende og fysikk skal endre seg av at man tar vekk én egenskap som uansett enten forsøkes avbrutt evt avbrytes uansett (jakt på katt, hare etc), og ikke trenes på på noen måte annet enn de relativt få individene som forsøkes i LC. (Altså en egenskap man ikke "fremelsker" eller trener på på noe vis, slik man gjør med feks gjeterhunder i gjeting, lydighet og lignende, polarhunder i trekk, jakthunder i jakt osv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke den linken... Mulig det er åpenbart for dem med mer inngående gen-kunnskaper enn meg, og at jeg fremstår som litt dum nå :P, men jeg klarer ikke å se hvordan en rases utseende og fysikk skal endre seg av at man tar vekk én egenskap som uansett enten forsøkes avbrutt evt avbrytes uansett (jakt på katt, hare etc), og ikke trenes på på noen måte annet enn de relativt få individene som forsøkes i LC. (Altså en egenskap man ikke "fremelsker" eller trener på på noe vis, slik man gjør med feks gjeterhunder i gjeting, lydighet og lignende, polarhunder i trekk, jakthunder i jakt osv)

Nå har ikke jeg nok kunnskaper til å formulere det, finner ikke linken heller som en oppdretter sendte meg en gang.. Men nå skal jeg være ærlig å si at det er litt idiotisk å kjøpe en jakthund, og så ikke bruke den til jakt.. Mine hunder får løpe og jakte på LC banen, rett og slett fordi dem er skapt for å løpe og bruke instinktene sine. Hadde jeg ikke ville drevet med slikt, så hadde jeg heller valgt meg en selskapshund av noen slag.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at å jage katta ute ikke er å ha jaktinnstinkt? Jeg tenker jeg har det på samme måte som Vimsy sa over her (Om dette er jaktjakt eller bare lek har vi heldigvis enda ikke fått sett noe til.) Jeg ser mye løpsglede spesielt i den ene tispa - Om hun hadde hatt LC lisens (som kunne vært høyest sannsynlig) men ikke fanget en hare til middag, hadde du syns det hadde vært greit da?

Jeg må minne deg på hva du selv har skrevet, og det er dette jeg forholder meg til:

Nå holder ikke jeg på med noe LC, og mine har lite eller ingen jaktinnstinkt - Men det er ikke dermed sagt at valpene ikke kan få jaktinnstinkt, for det er mye inviduelle forskjeller ute å går der. Mine er løse og det har jeg aldri erfart noen problemer med.

Jeg spør deg om hvordan kan du vite at de har lite/svakt jaktinstinkt dersom du ikke har testet dem.

Og lurer på om de har hatt mulighet til å jage f.eks hare eller kanin.

Har jeg ikke det?

De har møtt på både kaniner og hare, de var interesserte men ikke noe mer enn det. De fikk også æra av å møte på en løs Chinchilla av alle mulige ting en gang :lol:

Her er det du som skriver at hundene dine har møtt både hare og kanin, uten å forsøke å jakte på dem.

Du forteller igjen om lite/manglende jaktinstinkt:

De kan jage katta, og bryter når jeg roper, og chinchillaen var spennende i 5 sekunder.

Det er altså du som har skrevet at dine har lite eller inget jaktinstinkt, og senere kommet med eksempler på manglende jaktinstinkt...

Jeg mener altså ingenting annet enn akkurat det du har svart på. Jeg har vanskeligheter for å tro at hundene dine ikke ville løpt etter f.eks hare om de fikk muligheten, men det er du som har hundene, så da må jeg bare gå ut i fra at det du skriver stemmer. Altså at whippetene dine har lite eller ingen jaktinstinkt.

Du svarte forøvrig ikke på spørsmålet mitt:

Hvorfor syns du det er greit å avle på whippeter som ikke har jaktinstinkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg nok kunnskaper til å formulere det, finner ikke linken heller som en oppdretter sendte meg en gang.. Men nå skal jeg være ærlig å si at det er litt idiotisk å kjøpe en jakthund, og så ikke bruke den til jakt.. Mine hunder får løpe og jakte på LC banen, rett og slett fordi dem er skapt for å løpe og bruke instinktene sine. Hadde jeg ikke ville drevet med slikt, så hadde jeg heller valgt meg en selskapshund av noen slag.

Jeg er forsåvidt enig med deg i at man ikke burde kjøpe jakthund dersom man ikke har tenkt å drive med jakt.

Men nå er nå whippeten engang en jaktrase som egner seg svært godt som selskapshund også. Vårt behov for å bruke whippeten til jakt eksisterer ikke lengre evt er på et minimalt nivå. Jeg kan nesten strekke meg så langt som å si at de som vil ha whippet for å jakte heller burde kjøpe seg en borzoi eller en av de andre større, mer "primitive" myndene.

Også får jeg heller lure på hvordan en enkelt, "lite brukt" egenskap kan ha en så stor innvirkning på rasens utseende at whippeten vil ende opp med å ligne mer på en labrador enn på seg selv dersom den ikke avles på jakt i fremtiden :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeth: Ja, jeg skrev at de har lite eller ingen- For det er slik jeg oppfatter det, som et svært lite problem at de stikker avgårde og jager det som beveger seg. Og når de gjør det, bryter jeg det tvert. Derfor skrev jeg etterpå at; Mener du at å jage katta ute ikke er å ha jaktinnstinkt? Jeg tenker jeg har det på samme måte som Vimsy sa over her (Om dette er jaktjakt eller bare lek har vi heldigvis enda ikke fått sett noe til.) fordi jeg aldri har latt det gå så langt til å finne ut nøyaktig hva det er. Det blir kanskje feil å kalle det ingen jaktinnstinkt, men heller lite. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er forsåvidt enig med deg i at man ikke burde kjøpe jakthund dersom man ikke har tenkt å drive med jakt.

Men nå er nå whippeten engang en jaktrase som egner seg svært godt som selskapshund også. Vårt behov for å bruke whippeten til jakt eksisterer ikke lengre evt er på et minimalt nivå. Jeg kan nesten strekke meg så langt som å si at de som vil ha whippet for å jakte heller burde kjøpe seg en borzoi eller en av de andre større, mer "primitive" myndene.

Også får jeg heller lure på hvordan en enkelt, "lite brukt" egenskap kan ha en så stor innvirkning på rasens utseende at whippeten vil ende opp med å ligne mer på en labrador enn på seg selv dersom den ikke avles på jakt i fremtiden :P

Hvorfor det? De andre myndene er ofte brukt til annen jakt. Whippeten er den litt mer laidbacke, om det kan kalles det. Svaret ang utseendet er enkelt, mener jeg, jeg tør å påstå at en kraftigere whippet er mer attraktiv for folk flest. Ser det selv på min hann, som "folk som ikke liker den rasen engang" elsker, men som har en veldig kraftig og tung kropp.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det? De andre myndene er ofte brukt til annen jakt. Whippeten er den litt mer laidbacke, om det kan kalles det. Svaret ang utseendet er enkelt, mener jeg, jeg tør å påstå at en kraftigere whippet er mer attraktiv for folk flest. Ser det selv på min hann, som "folk som ikke liker den rasen engang" elsker, men som har en veldig kraftig og tung kropp.

Men trenger vi hunder til hetsjakt, da? Hvorfor må vi ha en whippet med jaktinstinkt, trenger vi det? Og hvorfor må whippeten bli "labrador" i kroppen om den ender opp som en rase med lite jakt (og jakt er ikke alltid = løpslyst, så selv om jaktlysten ikke er der kan vel rasen fremdeles like å løpe fort)? Nå spør jeg fordi jeg ikke skjønner, jeg ser ikke den linken, og jeg har veldig lyst til å lære mer så jeg prøver ikke å være vanskelig (i alle fall ikke med vilje :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder f.eks. myndene syns jeg deres reserverthet er et fint atferdstrekk. Det er et av de trekkene jeg blir mer og mer fascinert ovenfor, og som gjør at jeg ønsker meg en "særere" mynde senere i livet. Det er noe spesielt i måten de knytter seg til egen familie på, som jeg helt klart mener er viktig å bevare. Deler grunnen til dette trekket er selvsagt at myndene var jakthunder, og de jaktet på en selvstendig måte. Spørsmålet er om jaktinstinktene er like relevant i dag, men jeg mener helt klart ja: Jaktinstinktene er nært knyttet til deres væremåte og deres utseende, og skal vi bevare myndene må vi bevare alle disse trekkene: et godt utviklet jaktinstinkt, god funksjonalitet, og en væremåte/atferdstrekk som gjenspeiler dette. Jeg tror ikke man kan avle bort det ene uten å miste det andre.

De har diskutert det litt her

http://hundesonen.no/forum/topic/59873-skal-vcre-reservert-mistenkson-overfor-fremmede-enmannshund/page-2

og her

http://hundesonen.no/forum/topic/70242-boer-vi-etterstrebe-aa-beholde-de-ulike-rasers-opprinnelige-egenskaper/

prøver å få tak i oppdrettern jeg fikk linken fra en gang :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange fine og utfyllende svar! :ahappy: Mye kjønnsdrift vil jeg gjerne unngå, så tenker derfor å prøve tispe denne gangen. Er i utgangspunktet veldig glad i hannhunder, da jeg har opplevd disse som mer "stabile" humørmessig. Men kanskje det er litt raseavhengig..? I tillegg har jeg brent meg litt på denne dvergspinscheren som jeg fikk som omplasseringshund. Riktig nok et særtilfelle, men er klar for noe som er litt enklere for å si det sånn.. :P

Jeg har lest at man burde tenke litt på hvilke linjer man velger valp etter, er det slik at man burde høre rundt med oppdrettere for å fks finne noen som passer bedre til lydighet enn LC? Vil gjerne ha en hund med minst mulig jaktinstinkt dersom dette er varierende.. Med tanke på at vi også har en dachs med mer enn nok driv..

Vil du ha en hund med minst mulig jaktinstinkt ville jeg ikke satset på whippet. Som du kan lese i tråden her er det store forskjeller ute å går, så det er vanskelig å si hva du får.

ja, det blir vel kanskje feil å kalle de valp etterhvert som de vokser til :)

Syns også jeg hører fler og fler si at LC i mindre grad handler om jaktlyst/byttelyst, og større grad om leke/løpelyst.

Forskjellen blir vel at ved løpelysten vil de løpe etter noe som rører på seg/trigger løping, men stoppe opp om det ikke lengre er i bevegelse. Mens ved jaktlysten er motivasjonen bak det å faktisk ta bytte og avslutte jakten.

En dag skal jeg også ha en whippet (eller tre).

Nja, det er vel mer spekulasjoner enn sannhet. Whippsen min løp lc som bare det, men han stoppet alltid i det filla "lå død". Det er jo naturlig for en whippet, de er avlet for å drepe byttet sitt og ligger det stille er det dermed nokså uinteressant. Han har et høyt jaktinstinkt og jeg vet at han dreper katter om han får tak i de (han tok min mors i fjor, men vi greide heldigvis å stoppe han før katta ble drept).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du ha en hund med minst mulig jaktinstinkt ville jeg ikke satset på whippet. Som du kan lese i tråden her er det store forskjeller ute å går, så det er vanskelig å si hva du får.

Nja, det er vel mer spekulasjoner enn sannhet. Whippsen min løp lc som bare det, men han stoppet alltid i det filla "lå død". Det er jo naturlig for en whippet, de er avlet for å drepe byttet sitt og ligger det stille er det dermed nokså uinteressant. Han har et høyt jaktinstinkt og jeg vet at han dreper katter om han får tak i de (han tok min mors i fjor, men vi greide heldigvis å stoppe han før katta ble drept).

Jeg spurte fordi jeg ikke vet, og setter stor pris på svarene fra folk med personlig kjennskap til rasen :) Tråden bekrefter tidligere antagelser, at jaktlysten til whippet er litt bingo.

(flaks for katten at dere fikk redda den forøvrig)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en tispe på 2,5 år som jeg som @ingvildoline sier trener agility og lydighet med. Min er lett matmotivert (så lenge det er ferskvare type pølser, skinke, ost, kjøttboller :P) og går ganske bra i lydigheten. Kunne sikkert gått klasse 1 uten større problemer om vi hadde trent på de øvelsene vi mangler. I agility hopper hun som en helt, løper i vill fart og er arbeidsom - men må trenes utelukkende positivt, og blir lett litt nedstemt om hun gjør feil og jeg stopper opp (tror hun tolker det som en straff light at jeg stopper å løpe :P), så for å holde henne motivert er det bare å løpe ivei xD

Ift resten av diskusjonen, så har hun noe jaktinnstinkt, men iom at hun er en generelt lydig hund er hun lett å stoppe i jakt. Har sett henne løpe etter fugl, katt er hun vant til (og katta mi er 15 år og akter IKKE å løpe fra noe som helst), men ellers ikke testet i noen form for jakt/LC. Hun har gått MH, da jaktet hun ikke, men det var nok litt av settingen, da hun var "på trening" og ble stående i utgangsstilling da hun ble testet. Løper gjerne etter ball/frisbee.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke SÅ sterkt arvelig å ikke ha det instinktet (snarere motsatt vil jeg tro), da ville nok ikke @Elisabeth00 og min sine toåringer løpt :-)

Nei, kanskje ikke, men arvelig er det. Ellers ville vi ikke hatt mynder.

Jeg mener det er helt i orden og kanskje også en positiv ting å avle whippeter med stadig mindre jakt. Hetsjakt er så vidt jeg vet noe vi ikke driver med, i alle fall ikke i Norge (her er det vel ulovlig, har jeg ment å lese et sted? Noen må korrigere meg om jeg tar feil!). Bruksområdet for rasen har rett og slett endret seg, folks behov har endret seg. Ingen jaktfolk kjøper seg en whippet, liksom. Men nå mener jeg også på generelt grunnlag at det er helt ok å avle raser vekk fra sitt opprinnelige bruksområde så lenge det alltid finnes raser til å oppfylle de behov folk har.

Og mye av det man finner i whippeten mener jeg man ikke finner så lett i andre raser, i alle fall ikke samme kombo. Gemytt, størrelse, pels, aktivitetsnivå, lyd og "intimsone" spesielt.

For å ta det først - nei, hetsjakt er ikke lov (siden 1903, tror jeg. Noe jeg forøvrig synes er galskap, har man sett i mynde i aksjon er det ingen tvil om at det er mer effektivt enn jakt med hagle).

Men det er jo nettop de egenskapene du lister opp som utgjør en god whippet. Whippenten sånn vi kjenner den ville ikke eksistert om det ikke var for jaktinnstinktet, ser du seriøst ikke faremomentene ved å avle det vekk?

jeg blander meg litt inn jeg å: for hvis du avler vekk instinktene, så forsvinner også utseendet til whippeten også. Du vil da også forandre den.. Derfor ser jeg ikke grunner til å avle vekk instinktene. Da får vi etterhvert en labrador type...

Enig. En mynde er en studie i spesialisert funksjonalitet. Og vi ser jo helt klare tendenser i de fleste mynderasene, showvariantene blir stadig mer ekstreme.

Jeg er forsåvidt enig med deg i at man ikke burde kjøpe jakthund dersom man ikke har tenkt å drive med jakt.

Men nå er nå whippeten engang en jaktrase som egner seg svært godt som selskapshund også. Vårt behov for å bruke whippeten til jakt eksisterer ikke lengre evt er på et minimalt nivå. Jeg kan nesten strekke meg så langt som å si at de som vil ha whippet for å jakte heller burde kjøpe seg en borzoi eller en av de andre større, mer "primitive" myndene.

Også får jeg heller lure på hvordan en enkelt, "lite brukt" egenskap kan ha en så stor innvirkning på rasens utseende at whippeten vil ende opp med å ligne mer på en labrador enn på seg selv dersom den ikke avles på jakt i fremtiden :P

Alle jakthunder egner seg til selskap, det er ikke mange månedene i året det er jakt, tross alt.

Det er litt forskjell i nyanser her. En ting er å avle på ren jakt, en annen ikke bevisst avle på det og den tredje er å avle det vekk. En og to er helt ok i min bok, mens tre ikke er greit i det hele tatt.

Og nei- jeg tror det ikke det er en fare for labradorisering av whippeten, men det er ingen tvil om at gemyttet har blitt høyst varierende den siste tida. At det kan ha en sammenheng med manglende jaktlyst er det vel flere enn meg som tenker.

Svaret ang utseendet er enkelt, mener jeg, jeg tør å påstå at en kraftigere whippet er mer attraktiv for folk flest. Ser det selv på min hann, som "folk som ikke liker den rasen engang" elsker, men som har en veldig kraftig og tung kropp.

Jeg tror ikke jeg forstår helt, jeg? Hvorfor er en kraftigere whippet mer attraktiv? Og hva har folk flest med whippet å gjøre? Det er jo ingen tvil om hva som er mest attraktivt, de små tispene blir jo solgt fortest. Store whipser som ikke er innafor standard blir jo straffet både i lc og utstillingsringen?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo nettop de egenskapene du lister opp som utgjør en god whippet. Whippenten sånn vi kjenner den ville ikke eksistert om det ikke var for jaktinnstinktet, ser du seriøst ikke faremomentene ved å avle det vekk?

Enig. En mynde er en studie i spesialisert funksjonalitet. Og vi ser jo helt klare tendenser i de fleste mynderasene, showvariantene blir stadig mer ekstreme.

Alle jakthunder egner seg til selskap, det er ikke mange månedene i året det er jakt, tross alt.

Det er litt forskjell i nyanser her. En ting er å avle på ren jakt, en annen ikke bevisst avle på det og den tredje er å avle det vekk. En og to er helt ok i min bok, mens tre ikke er greit i det hele tatt.

Og nei- jeg tror det ikke det er en fare for labradorisering av whippeten, men det er ingen tvil om at gemyttet har blitt høyst varierende den siste tida. At det kan ha en sammenheng med manglende jaktlyst er det vel flere enn meg som tenker.

Jeg er veldig enig, og jeg syns det faktisk er spesielt å mene at det ikke er viktig å holde raser nærmest mulig sitt opprinnelsesområde.

Som du sier, så er det nøyanser - men å bevvist avle bort jaktinstinkt syns jeg ingenting om.

Det er direkte sammenheng mellom adferd, bruksområde og utseende - det er bare å ta en titt på naturen det, så kan man se utallige eksempler.

Eller ta en titt på jakthunder som har blitt showavla - f.eks i USA, samtlige har et utseende som spriker fra varianten som fremdeles er brukendes.

Whippetene av rene løpslinjer (rundbane, ect) blir forøvrig også mer og mer ekstreme - så trenden den veien er heller ikke god. Ofte store hunder, mye dårlig pelskvalitet, ymse gemytt, osv. Ekstremhet er ikke bra uansett hvilken vei det tar.

Med whippet er det faktisk rimelig enkelt å teste om hunden både er av kvalitet utseendemessig og om den innehar bruksegenskaper - det er synd ikke flere benytter seg av det.

Jeg tror ikke jeg forstår helt, jeg? Hvorfor er en kraftigere whippet mer attraktiv? Og hva har folk flest med whippet å gjøre? Det er jo ingen tvil om hva som er mest attraktivt, de små tispene blir jo solgt fortest. Store whipser som ikke er innafor standard blir jo straffet både i lc og utstillingsringen?

Blir de virkelig det?

Jeg har aldri blitt straffet for størrelse på min store tispe, annet enn et par kommentarer om at hun er i øvre størrelses-sjikt (hun er over). Og hun kan gå LC i nasjonal klasse.

Derimot har min whippet som er liten i størrelsen fått flere tilbakemelding fra dommerne om at hun ikke må bli mindre eller spinklere (hun er 44 cm nå 7,5 mnd gammel, altså innenfor standard - så det at hun var 38-43 som 4-6 mnd burde altså vært perfekt).

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir de virkelig det?

Jeg har aldri blitt straffet for størrelse på min store tispe, annet enn et par kommentarer om at hun er i øvre størrelses-sjikt (hun er over). Og hun kan gå LC i nasjonal klasse.

Derimot har min whippet som er liten i størrelsen fått flere tilbakemelding fra dommerne om at hun ikke må bli mindre eller spinklere (hun er 44 cm nå 7,5 mnd gammel, altså innenfor standard - så det at hun var 38-43 som 4-6 mnd burde altså vært perfekt).

Jepp. Store hanner får gjerne ikke cert på utstilling, og som du sier, så får hun bare delta i nasjonal klasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...