Gå til innhold
Hundesonen.no

Er det noen som har whippet her inne?


Struts
 Share

Recommended Posts

Jepp. Store hanner får gjerne ikke cert på utstilling, og som du sier, så får hun bare delta i nasjonal klasse.

Syns jeg ser både store hanner og store tisper stadig gjøre det bra jeg. Både cert, plasseringer, championat, osv.

Jeg vet ikke hvor mye folk bryr seg om det med national/internasjonal jeg? Det er som regel flust av hunder som er lave nok, men eier ikke gidder å måle, og som da løper i nasjonal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg bare syns det er merkelig at du har 5 (?) whippeter uten jaktinnstikt. Det er absolutt ikke slik rasen skal være. At de ikke stikker etter en kanin eller hare i flukt syns jeg er trist, med tanke

@Tekopp det du snakker om der fikk jeg mange fine svar på i myndetråden. Så anbefaler å ta en titt der Om hunden ikke har jaktinstinkt ville jeg ikke avlet. Punktum. Ønsker man en hund

Jeg vet, det var ikke til deg Men til de i tråden her som ikke så noe verdi i at whippeten beholder sine bruksegenskaper. Det er ingen her som mener at du ikke skal kjøpe whippet dersom du ik

Syns jeg ser både store hanner og store tisper stadig gjøre det bra jeg. Både cert, plasseringer, championat, osv.

Jeg vet ikke hvor mye folk bryr seg om det med national/internasjonal jeg? Det er som regel flust av hunder som er lave nok, men eier ikke gidder å måle, og som da løper i nasjonal.

Joda, er mange store som gjør det greit, men på mange så blir ck holdt tilbake pga. str, og det er jo bare rett og rimelig.

Klart folk bryr seg, du kan ikke konkurere om int. championat eller delta i EM.

Det intressante med dette,er igrunn årsaken til at lc ble delt opp i nasjonal og internasjonal klasse på whips og IG...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mener er at om man tar bort alle bruksområder og fokuserer kun på utseendet og selskapsdelen, så liker nok folk flest den kraftige og større varianten (mens selvsagt noen foretrekker rekene). Men jeg tar sikkert feil. Jeg pleier det XD når det gjelder første sitatet fra meg så skriver du videre akkurat det jeg mente å si, så tror kanskje du bare leste det litt fort? :-)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wowz, har vært litt opptatt siste uka, men her har det jo kommet en del svar. Har endelig lest meg gjennom alle :thumbsup:

Ønsker man en hund uten jaktinstinkt så er det flerfoldige andre raser å velge mellom.

Whippeten er en hetshund, og det bør den også forbli. Det er en uting at flere og flere raser avles vekk fra dens opprinnelige bruksområde.

Vel, nå skrev jeg vel ikke whippet uten jaktinstinkt, men med minst mulig (dersom det var varierende mellom ulike oppdrettere). ;)

Og mye av det man finner i whippeten mener jeg man ikke finner så lett i andre raser, i alle fall ikke samme kombo. Gemytt, størrelse, pels, aktivitetsnivå, lyd og "intimsone" spesielt.

En kombo som er grunnen til at jeg ønsker meg en whippet, har så langt ikke klart å finne andre raser som har alle disse trekkene. For min del veier seks gode trekk opp for ett eller to mindre bra trekk. :)

Men nå skal jeg være ærlig å si at det er litt idiotisk å kjøpe en jakthund, og så ikke bruke den til jakt.. Mine hunder får løpe og jakte på LC banen, rett og slett fordi dem er skapt for å løpe og bruke instinktene sine. Hadde jeg ikke ville drevet med slikt, så hadde jeg heller valgt meg en selskapshund av noen slag.

Jeg er ikke helt enig med deg der. Ut fra hva hva jeg har lest er ikke whippeten avhengig av å få jakte for å ha det bra. De fleste oppdrettere skriver at de trenger å få løpe løs og strekke skikkelig ut. Jeg trener mine hunder, som også elsker å løpe, med frisbee og andre kasteleker. I tillegg til at de ofte er med på løpetur i skogen når vi trener selv (10km), Dachsen brukes heller ikke i jakt, men stikker stadig på jakt på egenhånd uten at det er mulig å stoppe henne. Noe jeg selvfølgelig skulle vært foruten, da jeg alltid er usikker på om hun faktisk vil komme tilbake eller om hun skader seg. Kjøper man en border collie når man bor midt i byen så er det jo ikke mye sau der. Om hunden heller ikke får løpe løs, ofte, så synes jeg ikke det er bra. Jeg bor utenfor byen, rett ved skogen, og slipper hundene mine en times tid nesten hver eneste dag. Der løper de sammen med andre hunder, eller de løper etter kasteleker. Jeg tror ikke at en whippet ville hatt det så mye værre enn dem, og de er to veldig lykkelige (og som regel utmattede) hunder.

Jeg har en tispe på 2,5 år som jeg som @ingvildoline sier trener agility og lydighet med. Min er lett matmotivert (så lenge det er ferskvare type pølser, skinke, ost, kjøttboller :P) og går ganske bra i lydigheten. Kunne sikkert gått klasse 1 uten større problemer om vi hadde trent på de øvelsene vi mangler. I agility hopper hun som en helt, løper i vill fart og er arbeidsom - men må trenes utelukkende positivt, og blir lett litt nedstemt om hun gjør feil og jeg stopper opp (tror hun tolker det som en straff light at jeg stopper å løpe :P), så for å holde henne motivert er det bare å løpe ivei xD

Ift resten av diskusjonen, så har hun noe jaktinnstinkt, men iom at hun er en generelt lydig hund er hun lett å stoppe i jakt. Har sett henne løpe etter fugl, katt er hun vant til (og katta mi er 15 år og akter IKKE å løpe fra noe som helst), men ellers ikke testet i noen form for jakt/LC. Hun har gått MH, da jaktet hun ikke, men det var nok litt av settingen, da hun var "på trening" og ble stående i utgangsstilling da hun ble testet. Løper gjerne etter ball/frisbee.

Det er akkurat en slik en jeg ser for meg. Også min DP er lett å motivere med fks pølse, han legger om så på svøm for å få tak i maten (og han hater vann)! :D At du kan stoppe henne med stemmen viser jo at hun er lydig nok, jeg ser for meg at dette sikkert ikke gjelder alle whippeter. :P Jeg forventer (eller planlegger) ikke nødvendigvis å nå noe toppnivå, heller å gjøre ting for moro og ha en hund som er helt greit hverdagslydig. At hun kan brukes til ulike aktiviteter er jo veldig bra!

Nå ble det jo en diskusjon rundt dette med jaktinstinkt her, og jeg ser at folk er uenige rundt. Som jeg skriver over her, så har jeg ikke sagt at jeg skal ha en hund uten noe instinkt. Det jeg mente at jeg ikke nødvendigvis ønsker å bevisst gå etter hunder som bevisst er jaktet for å fremme ekstra gode jaktinstinker. Siden jeg altså ikke har tenkt å gå på hverken hare- eller ekornjakt. Jeg kan derfor lett velge meg den valpen i kullet som viser minst tegn til å løpe etter ting som beveger seg. Som @Alzenas skriver så har hennes hunder lite, eller ingen jaktlyst. Jeg tolker det som at hun ikke har noe problem med hunder som stikker av, som er nøyaktig det jeg jeg spurte om.. Så takk @Alzenas (og dere andre) som har bekreftet at dette ikke nødvendigvis er et stort problem. :) Og til dere som har delt deres meninger om at jeg ikke skal kjøpe whippet siden jeg ikke går på jakt. :P Er det forresten slik at de fleste whippeter i Norge brukes til jakt jevnlig? De mynde-eierne jeg har møtt har ikke slått meg som typiske jegere.. ;)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, nå skrev jeg vel ikke whippet uten jaktinstinkt, men med minst mulig (dersom det var varierende mellom ulike oppdrettere). ;)

Jeg vet, det var ikke til deg :) Men til de i tråden her som ikke så noe verdi i at whippeten beholder sine bruksegenskaper. :)

Det er ingen her som mener at du ikke skal kjøpe whippet dersom du ikke skal bruke den i jakt. Det vi snakker om er at det er trist at/om rasens egenskaper ikke beholdes. At folk med viten og vilje avler på hunder som ikke har innehar rasens egenskaper er trist.

En whippet er en suveren selskaps og turhund, selv med jaktinstingt i behold. Særdeles enkle, passer til det meste, tilpassningsdyktige, morsomme, og greie. Det er ingen grunn til å skulle avle på en whippet uten jaktinstingt. Vi har også argumentert for at forskjellige egenskaper henger sammen, altså er det å så drastisk endre en rase (sterkt jaktinstingt til inget jaktinstingt) noe som trolig vil føre til at rasen blir endret også på andre områder.

Nei, det er ingen som jakter med whippet i Norge. Hetsjakt er forbudt. Men whippeter stortrives på LC, og jeg anbefaler deg virkelig å prøve det om du får deg whippet. Det er ufattelig gøy å se hunden arbeide med det den faktisk er skapt til. :)

Og uavhengig om du får en whippet som de skal være (med jaktinstingt) eller ikke, så er det svært lite sannsynlig at du får en hund som stikker av for å stikke av :)

Jeg ville altså hengt meg lite opp i dette med jaktinstingt. Snakk med oppdrettere, besøk hunder, og velg oppdretteren du "klaffer med" og som du liker hundene til :)

Jaktinstingtet kan du også bruke til noe positivt i treningssammenheng, fordi du vil ha en super belønning i nettopp jaktlek :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det forresten slik at de fleste whippeter i Norge brukes til jakt jevnlig? De mynde-eierne jeg har møtt har ikke slått meg som typiske jegere.. ;)

Er ikke lov å jakte med mynder i Norge, har vært ulovelig med den jaktformen lenge her i landet. Hva myndefolk syns om akkurat det, er som du har skjønt ut i fra tråden, en ganske individuell greie.

Ellers syns jeg det høres ut som om du har alle forusettninger for å få deg en lykkelig whippet, bare passe på for Multiple Whippet Syndrome... whippetfolka bruker ofte brått å få seg mer enn en av de ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet, det var ikke til deg :) Men til de i tråden her som ikke så noe verdi i at whippeten beholder sine bruksegenskaper. :)

Det er ingen her som mener at du ikke skal kjøpe whippet dersom du ikke skal bruke den i jakt. Det vi snakker om er at det er trist at/om rasens egenskaper ikke beholdes. At folk med viten og vilje avler på hunder som ikke har innehar rasens egenskaper er trist.

En whippet er en suveren selskaps og turhund, selv med jaktinstingt i behold. Særdeles enkle, passer til det meste, tilpassningsdyktige, morsomme, og greie. Det er ingen grunn til å skulle avle på en whippet uten jaktinstingt. Vi har også argumentert for at forskjellige egenskaper henger sammen, altså er det å så drastisk endre en rase (sterkt jaktinstingt til inget jaktinstingt) noe som trolig vil føre til at rasen blir endret også på andre områder.

Nei, det er ingen som jakter med whippet i Norge. Hetsjakt er forbudt. Men whippeter stortrives på LC, og jeg anbefaler deg virkelig å prøve det om du får deg whippet. Det er ufattelig gøy å se hunden arbeide med det den faktisk er skapt til. :)

Og uavhengig om du får en whippet som de skal være (med jaktinstingt) eller ikke, så er det svært lite sannsynlig at du får en hund som stikker av for å stikke av :)

Jeg ville altså hengt meg lite opp i dette med jaktinstingt. Snakk med oppdrettere, besøk hunder, og velg oppdretteren du "klaffer med" og som du liker hundene til :)

Jaktinstingtet kan du også bruke til noe positivt i treningssammenheng, fordi du vil ha en super belønning i nettopp jaktlek :)

Ja, jeg mente ikke at jeg er ute etter å ødelegge rasen såklart. Men innen de fleste raser så finnes det individer med større eller mindre innstinkt, fint at det også gjelder whippet. Rett og slett fordi det ikke er kjekt at hunden setter seg selv i fare ved å stikke. :) Dachsen stikker ikke for å stikke, hun stikker fordi det svartner for henne når hun kjenner en lukt - og *poff* så er hun vekk. Ingenting som kan få henne til å bryte. Tenker definitivt å teste LC om vi får muligheten til det, virker gøy! :)

Er ikke lov å jakte med mynder i Norge, har vært ulovelig med den jaktformen lenge her i landet. Hva myndefolk syns om akkurat det, er som du har skjønt ut i fra tråden, en ganske individuell greie.

Ellers syns jeg det høres ut som om du har alle forusettninger for å få deg en lykkelig whippet, bare passe på for Multiple Whippet Syndrome... whippetfolka bruker ofte brått å få seg mer enn en av de ;)

Skjønner at alle har sine meninger, slik er det i de fleste rasemiljøer. Opplever at folk er litt splittede, men sånn vil det jo alltid være.

Hahah, jeg har hørt at man plutselig ender opp med flere enn man hadde tenkt. Men med tre hunder i hus så tror jeg det får holde for en stund altså! Er nok enklere med tre whippeter enn èn whippet og to gale småhunder med full futt enkelte tider av døgnet. :ahappy:

Takk A!

Riktig at vi planlegger en gjentagelse av A- kullet. Pearl er forventet å komme i løp jan/feb. :-)

Får følge med da og se :P Tenkte i utgangspunktet å vente, men blir helt gal av å se alle disse valpebildene (selvforskyldt, haha). Er student, og skal være det de neste 6 årene så jeg forsvarer det med at jeg har så masse tid hjemme.. :innocent::icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...