Gå til innhold
Hundesonen.no

Acana/orijen vs dr. Clauders


Monikawt
 Share

Recommended Posts

Vi skal bytte fôr på hunden vår nå, en 7 måneder gammel dreverhann på 18 kg :)

Nå går han på royal canin (det oppdretter fôret med) og vom&hundemat. Royal canin nekter han å spise hvis det ikke er vom i, og han har alltid fått mye mer enn veiledende mengde for å klare å holde vekta. Nå får han nesten veiledende mengde tørrfôr i tillegg til vom&hundemat.

De fôrmerkene jeg har sett litt på er acana (evt orijen) og dr. Clauders.

Acana har puppy Small breed og puppy lagre breed, så er litt usikker på den.. Litt vanskelig å regne ut ca mengde fôr når det ikke er noe tabeller med veiledning. Ellers virker det som et greit fôr med høyt kjøttinnhold. Men hører mange også har dårlige erfaringer med det..

Dr. Clauders har jeg hørt veldig mye bra om. Og tenker han kanskje ikke trenger like store mengder med mat fôr å holde vekta. Han er i perioder ganske småspist, og derfor kan det være greit med et smakfullt fôr han ikke trenger svære mengder av.

Har også tenkt at vi kan spe på med vom&hundemat under jakta. Men vil gjerne fôret tørt resten av året da det gjerne er litt enklere. Spesielt når vi reiser :)

Bakdelen med orijen/acana er at vi må til Trondheim for å kjøpe det. Vi bor i steinkjer, så det er to timer per vei. Samtidig kjører vi jo gjerne forbi Trondheim innimellom, og kan jo fint kjøpe et par sekker i gangen. Til sommeren flytter vi nedover til Kragerø området, der er jeg usikker på hvor langt vi må for å få tak i det..

Dr. Clauders finnes på Verdal, som er 3-4mil fra steinkjer. Når vi flytter sørover vet jeg de har det utenfor porsgrunn, så det er jo ikke så ille langt.

Noen som har prøvd disse typer fôr til sine hunder? Evt begge, og sett mengdefôrskjell og forandringer på hunden? :) tar gjerne i mot tips til andre typer fôr som kan passe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 76
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg har som vanlig kjøpt tørrfôr (ser dere hvordan det skrives? Ingen tøddel, sant, fordi det heter fooor, ikke før. ) på salg, så nå spiser de Acana av en eller annen sort. De ELSKER det! De får van

Om man ønsker andre kornfrie alternativer så hører jeg flere som skryter veldig av Applaws

Anbefala fortsatt Kingsmoor eg:) (ja, er faktisk så fornøgd at eg er forhandler, så om dette sorterer under ulovlig reklame får det berre slettast;)) NULL fiselukt, fin pels, frisk og glad hund, masse

Hvor mye du må gi kommer jo an på kalori/næringsinnhold i foret, samt hvor godt hunden opptar og nyttegjør seg av næringsstoffene i foret. De tabellene stemmer sjeldent uansett så om du bytter for så bare start med å gi samme mengde som det gamle foret også gir du mer/mindre om han blir tynn/tykk. Blant vom og hundemat variantene er det nesten 30% mer kalorier i det med mest kontra det magreste, så det kan være greit og sjekke ut den varianten dere bruker også evt bytte til en med mer kal om dere ikke allerede forer på den varianten. Blant tørrfor så er gjerne høyenergifor kjekt på småspiste hunder. Mer energi på mindre mengde og de er gjerne en god del bedre mtp innhold enn "vanlige" for fra samme produsent.

Hunder har jo individuelle forskjeller i forbrenning, men det er jo også helt umulig for produsent og lage en tabell som passer alle, noen går jo kanskje 2-3 timer tur om dagen med mye tung arbeid og løping, mens andre hunder på samme str kanskje bare er ute en time i bånd og to så forskjellige aktivitetsnivåer vil jo skille mye i energiforbruk og matbehov.

Acana/orijen er jo bedre for enn dr clauders, men det viktigste er jo hva hunden fungerer på. Acana/orijen kan forresten bestilles på nett og leveres på posten :) www.morene.no eller https://animail.no/hund/hundefor

Er selv veldig fornøyd med royal canin sitt høyenergifor (4800)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye du må gi kommer jo an på kalori/næringsinnhold i foret, samt hvor godt hunden opptar og nyttegjør seg av næringsstoffene i foret. De tabellene stemmer sjeldent uansett så om du bytter for så bare start med å gi samme mengde som det gamle foret også gir du mer/mindre om han blir tynn/tykk. Blant vom og hundemat variantene er det nesten 30% mer kalorier i det med mest kontra det magreste, så det kan være greit og sjekke ut den varianten dere bruker også evt bytte til en med mer kal om dere ikke allerede forer på den varianten. Blant tørrfor så er gjerne høyenergifor kjekt på småspiste hunder. Mer energi på mindre mengde og de er gjerne en god del bedre mtp innhold enn "vanlige" for fra samme produsent.

Hunder har jo individuelle forskjeller i forbrenning, men det er jo også helt umulig for produsent og lage en tabell som passer alle, noen går jo kanskje 2-3 timer tur om dagen med mye tung arbeid og løping, mens andre hunder på samme str kanskje bare er ute en time i bånd og to så forskjellige aktivitetsnivåer vil jo skille mye i energiforbruk og matbehov.

Acana/orijen er jo bedre for enn dr clauders, men det viktigste er jo hva hunden fungerer på. Acana/orijen kan forresten bestilles på nett og leveres på posten :) www.morene.no eller https://animail.no/hund/hundefor

Er selv veldig fornøyd med royal canin sitt høyenergifor (4800)

Vi bruker valpefôret fra vom&hundemat :)

Når det gjelder tabell tenkte jeg mer på at på puppy Small breed går det vel opp til voksenvekt på 9 kg, derfor vanskelig å sammenligne fôrtypene. Vet såklart at alle hunder har forskjellig forbrenning, og fordøyer fôret noe forskjellig, men med en veiledning så får man iallefall en liten pekepinn :)

Kan du begrunne hvorfor acana er bedre enn dr. Clauders? :)

Nå er egentlig dilemmaet hvilket merke vi skal fôre på, siden han skal ha valpefôret i 5-6 måneder til, så når han skal over på voksenfôr får vi se an om han må ha "spesialfôr", altså noe annet enn vanlig voksenfôr :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker valpefôret fra vom&hundemat :)

Når det gjelder tabell tenkte jeg mer på at på puppy Small breed går det vel opp til voksenvekt på 9 kg, derfor vanskelig å sammenligne fôrtypene. Vet såklart at alle hunder har forskjellig forbrenning, og fordøyer fôret noe forskjellig, men med en veiledning så får man iallefall en liten pekepinn :)

Kan du begrunne hvorfor acana er bedre enn dr. Clauders? :)

Nå er egentlig dilemmaet hvilket merke vi skal fôre på, siden han skal ha valpefôret i 5-6 måneder til, så når han skal over på voksenfôr får vi se an om han må ha "spesialfôr", altså noe annet enn vanlig voksenfôr :)

Det står som regel kalorier pr kg på forsekken, da får man en liten pekepinn på om det er mer, mindre eller likt med det foret man alerede bruker og kan bare justere utifra det man allerede gir, eller bare gi det samme og justere etterhvert. Det er ikke så stor forskjell at det er noe problem.

Acana/orijen er bedre pga innhold. Det er mye kjøtt og mindre korn og "fyll" i foret. Bedre næringskilder osv, men det er selvsagt ikke dermed sikkert at alle hunder fungerer best på O/A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg er faktisk veldig lite fornøyd med Orijen. Jeg hadde trodd det skulle være veldig bra pga høyt kjøttinnhold, men ingen av mine har funka spesielt bra på det. Ene hunden og ene katta funka ok på det, men dårligere enn RC, proplan osv. Ene hunden og ene katta funka veldig dårlig på det. Dårlig mage over lang tid (selv etter flere måneder og hunden var vant med v&h fra før) og hunden fikk ekstremt fettete pels.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine fungerte ikke på Orijen RR, dårlig pels, mye avføring, dårlig mage osv, samt fikk unghunden lite energi av det ifht aktivitetsnivå.

Vi har gått over til Acana Sport and Agility, det tror jeg oppriktig er det beste fôret jeg har gitt til noen av mine hunder ifht hvordan det påvirker hunden. Keo har aldri hatt så fin pels, fine poter, regelmessig og fin, lite avføring, samt får han lagt på seg litt muskler. Høy smakelighet, så jeg bruker det greit som godbiter også, jeg, både hjemme og på trening :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk veldig lite fornøyd med Orijen. Jeg hadde trodd det skulle være veldig bra pga høyt kjøttinnhold, men ingen av mine har funka spesielt bra på det. Ene hunden og ene katta funka ok på det, men dårligere enn RC, proplan osv. Ene hunden og ene katta funka veldig dårlig på det. Dårlig mage over lang tid (selv etter flere måneder og hunden var vant med v&h fra før) og hunden fikk ekstremt fettete pels.

Ja, hørt flere som har fått disse problemene med orijen.. Derfor jeg synes det er så vanskelig, men samtidig er det jo slik med nesten alle typer fôr.. Man må nesten bare prøve for å se om det passer sin hund. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt begge (Prøvd alle Orijen typene og dr.clauders adult) ikke annen forskjell enn litt mer bajs på dr. Clauders, men det er jo normalt iom det inneholder mer fyllstoff(spannmål/korn etc) enn Orijen. Måtte også ha litt større mengde mat på Dr. Clauders enn på Orijen.

Skal jeg fôre på noe billigere tørrfôr kommer jeg til å gå tilbake til Dr.Clauders. (Fôrer nå på Orijen 6 fish)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hørt flere som har fått disse problemene med orijen.. Derfor jeg synes det er så vanskelig, men samtidig er det jo slik med nesten alle typer fôr.. Man må nesten bare prøve for å se om det passer sin hund. :)

Ja, det er jo bare å prøve. Vi har ikke merket noe negativt med orijen på de 2 (lol) dagene vi har brukt det. Og jeg syns ting som diare og lignende i alle fall pleier å komme med en gang dersom hunden får det av foret - så håper vi slipper det :)

Det vi merker er mye avføring på hundene, men foreløpig ikke noe mer enn når de får andre typer tørrfor. De får rått til vanlig, så vi er jo vant med at de har minimalt med avføring.

Det eneste som bekymrer meg litt er at hundene liker tørrforet så godt at de ikke tygger det i det hele tatt. Dvergpinscheren slukte skålen sin med tørrfor (full mengde) på under et halvt minutt, og var tydelig oppblåst etterpå helt til hun fikk rapt opp luft. Så om det fortsetter får jeg vurdere hva jeg skal gjøre. Dette er luksusproblem da :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vi skal bytte over til Acana, vi bruker det kun på hytta og spesielt Tuva blir dårlig i magen av det og alle 3 fiser noe helt sinnsykt (av TOTW og Orijen altså, kanskje jeg må nevne det :P ) for noen år siden gikk dem på det fast, og da var det ikke noe problem. Men de tåler tydeligvis ikke å gå på det nå og da.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vi skal bytte over til Acana, vi bruker det kun på hytta og spesielt Tuva blir dårlig i magen av det og alle 3 fiser noe helt sinnsykt (av TOTW og Orijen altså, kanskje jeg må nevne det :P ) for noen år siden gikk dem på det fast, og da var det ikke noe problem. Men de tåler tydeligvis ikke å gå på det nå og da.

Om man ønsker andre kornfrie alternativer så hører jeg flere som skryter veldig av Applaws :)

Anbefala fortsatt Kingsmoor eg:) (ja, er faktisk så fornøgd at eg er forhandler, så om dette sorterer under ulovlig reklame får det berre slettast;)) NULL fiselukt, fin pels, frisk og glad hund, masse gode ingredienser, null tulleingredienser.... Les og lær på kingsmoor.dk :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefala fortsatt Kingsmoor eg:) (ja, er faktisk så fornøgd at eg er forhandler, så om dette sorterer under ulovlig reklame får det berre slettast;)) NULL fiselukt, fin pels, frisk og glad hund, masse gode ingredienser, null tulleingredienser.... Les og lær på kingsmoor.dk :P

Flott at du er fornøyd, oppdretteren til Lykke sin pappa fórer også på Kigsmoor :)

Her blir det v&h + pp med laks en god stund frem til Harly er stabil igjen i pels og hud. Han reagerte ganske kraftig på Orijen så jeg holder han på det jeg vet fungerer en god stund selv om det ikke er kornfritt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at du er fornøyd, oppdretteren til Lykke sin pappa fórer også på Kigsmoor :)

Her blir det v&h + pp med laks en god stund frem til Harly er stabil igjen i pels og hud. Han reagerte ganske kraftig på Orijen så jeg holder han på det jeg vet fungerer en god stund selv om det ikke er kornfritt.

Hadde fora kun på v&h om eg fikk velge.. men min rare kresne hund vil heller ha tørrfor :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite avf, ingen fising og tydelig god smakelighet på Orijen.

Lykke har fått tjukk og blank pels, men Harly har mistet pels flere steder på kroppen.

Nå er det to uker siden jeg tok han av Orijen, nå har han nesten sluttet å klø og flekken under øyet har grodd pels igjen.

Edit:

Forøvrig fungerte ingen av hundene på Dr Clauders da vi prøvde det tidligere i sommer. Tørr pels, ekstreme mengder avføring, ofte løs i magen og gasskraftverk tilstand i heimen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leo funker utrolig godt på Orijen, red regional er varianten han foretrekker. Nå har han i snart 1 år spist dagsrasjonen sin hver eneste dag (begynte på Orijen i januar, byttet tvert og magen hans reagerte ikke noe negativt på det), det skjedde så og si aldri før. Fin pels, ikke noe ekstra røyting, holder vekta si stabilt, fin avføring og aldri noe fising.

Han funka relativt bra på RC,men måtte han få høyenergi fóret for å ikke gå ned i vekt da han stadig hoppet over måltidene og spiste bare litt av maten.

Vom og hundemat var hippsomhapp om han spiste, og han ble veldig hard i avføringa om han bare spiste det. Kastet opp av det gjorde han også av og til, og da tok det lang tid før han ville spise det igjen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...