Gå til innhold
Hundesonen.no

Ny sele til tur, spor og langline. Hurrta? Non-stop?


Rocket
 Share

Recommended Posts

Har pr nå en Hurrta Y sele som jeg er relativt fornøyd med, men den er for stor i halsen. (Tiltenkt 5kg tykkere hund) Holdbar og god, refleksen har tålt noen runder i vaskemaskinen og jeg liker polstringen. Så ny Hurrta sele er absolutt til vurdering, noen som har erfaring med de nye modellene vs de gamle?

Ikke verdens beste bilder, men here it goes.
10676355_10152405914335423_5815589397238
13991_10152311424295423_6398469990219576
Kommer litt langt opp i halsen av og til.
1798659_10152311424365423_63322035569580


Et av problemene vi har i langline og ellers om han trekker til siden på tur:
251636_10152311424385423_749743384977580




Så finnes det noe som ligger mer stabilt? Tror dere en sele som passer bedre vil være mer stabil en denne?

Har kikket litt på Non-Stop sine y/spor seler også, men usikker på om Rocky havner mellom 2 størrelser der, den ene jeg så på så ok ut i halsen, men blir nok for lang under og havner bak ribbena, mens den som var hakket mindre muligens blir for liten i halsen igjen.

Jeg ønsker en sele som kan være litt kombi sele, det blir jo mest vanlige turer med den, men om den kan brukes til spor og litt lett trekk fra sykkel f.eks så er det et pluss. Den må også tåle en del trekk iom Rocky får vimse slik han selv vil i sele stort sett, og da kan det bli både rykk og trekk til tider. :P

Noen som har noen anbefalinger/tanker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror han har kropp som vil passe halvnome bra. Så da gjelder det bare å finne rett størrelse. :)

Vi har fra norsk hundeutstyr, han lager på mål om du havner mellom størrelser. Versjonen til større hunder har jeg ikke erfaring med, men den til miniaryrer er god.

Ellers er det jo mange som produserer halvnomer. Mye å velge mellom.

Edit: Selen på bildene er helt feil, den ville jeg ikke brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror han har kropp som vil passe halvnome bra. Så da gjelder det bare å finne rett størrelse. :)

Vi har fra norsk hundeutstyr, han lager på mål om du havner mellom størrelser. Versjonen til større hunder har jeg ikke erfaring med, men den til miniaryrer er god.

Ellers er det jo mange som produserer halvnomer. Mye å velge mellom.

Edit: Selen på bildene er helt feil, den ville jeg ikke brukt.

Hehe ja den han har nå er virkelig helt feil, men er den jeg har :P

Har faktisk en halvnome/sporsele sak, men den skal jeg selge igjen tenkte jeg. Den er noenlunde passelig i halsen tror jeg, men blir for lang. (Havner bak ribbena og er tydelig ubehagelig. Han vil liksom ikke bli med på tur når jeg tar frem den. :P Springer helst vekk når jeg tar den frem og vegrer seg for å få den på) Bilder i neste post.

EDIT:

Har du prøvd zero-selen? :)

Nei har ikke prøvd den. Er det denne du mener? http://www.troll-hundefor.no/webshop.aspx?pageid=32939&catId=18402&groupId=25036&Product=88531#products

Har tittet litt på denne, eller tror det er den, i hvert fall en som ligner som Canider selger med masse friske farger. :P Er de gode?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, nei, du må liksom ha en som passer for at det skal bli bra. Skal ikke sitte bak ribbeina.

Kanskje best med en laget på mål til han? Han her vel ikke helt standard proposjoner :)

Hehe ja tror nesten det er det som må til. Han havner liksom midt imellom størrelser på det meste :P

EDIT: Eller noe som kan justeres en del. Hadde før i verden en sånn ekstremt stillbar H sele(Buster Gear), kjøpte den når han var ung for å vokse i. Den var ok, men gnagde litt på pelsen på brystet syns jeg, vil helst ha noe med polstring der igrunn. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EDIT:

Nei har ikke prøvd den. Er det denne du mener? http://www.troll-hundefor.no/webshop.aspx?pageid=32939&catId=18402&groupId=25036&Product=88531#products

Har tittet litt på denne, eller tror det er den, i hvert fall en som ligner som Canider selger med masse friske farger. :P Er de gode?

Jepp, det er den Canider har. :) Jeg er i alle fall veldig fornøyd med den, har også slitt med seler som sklir, men denne sitter godt og det virker som om den fordeler trykket godt, han drar i alle fall som en gærning når han trekker med den på. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det er den Canider har. :) Jeg er i alle fall veldig fornøyd med den, har også slitt med seler som sklir, men denne sitter godt og det virker som om den fordeler trykket godt, han drar i alle fall som en gærning når han trekker med den på. :)

Da skal jeg jommen se om jeg ikke får prøvd en slik en på ham. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Iom jeg ikke får prøvd en Zero DC sele med det første så handla jeg en ny hurrta sele idag. Blir nok en zero sak på oss også etterhvert.

Synes dere denne passer? Jeg syns den ser ok ut, men så er jeg blitt vant med for stor sele så jeg syns den ser så liten ut på ham :P

post-5310-1418837288,6452_thumb.jpg

(Kommer flere bilder straks)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid litt vanskelig å bedømme ut fra bilder, men synes det ser veldig nært ut ja. :( Ser for meg at det fort kan bli problemer med gnagsår i aktivitet. Min erfaring fra en del år i dyrebutikk er at hurtta passer dårlig på den kroppsfasongen. Ser fin ut i halsen da. Men tror nok jeg ville fortsatt leting etter den perfekte sele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid litt vanskelig å bedømme ut fra bilder, men synes det ser veldig nært ut ja. :( Ser for meg at det fort kan bli problemer med gnagsår i aktivitet. Min erfaring fra en del år i dyrebutikk er at hurtta passer dårlig på den kroppsfasongen. Ser fin ut i halsen da. Men tror nok jeg ville fortsatt leting etter den perfekte sele.

Mja, bilder er vanskelig, vurderer om jeg bare skal bruke den og så se hvordan det går. Kan jo alltid selge den om den lager gnag.

Kommer jo til å kjøpe en Zero DC short sele etterhvert, regner med den passer mye bedre. :)

Skal jo ikke gå noe voldsomt nå i starten, blir bare rolige turer i kort (2 meter, max) bånd med denne selen. (Han har forkalkninger i rygg/bakpart så må ta litt rolig opptrening fremover)

Tror rett og slett han skulle hatt en 80 sele i lengden på brystpartiet og 70 sele i halsen. :P Ikke lett med sånn midt i mellom kroppsfasong :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en hund som ikke passer så mye av standard størrelser. Brukte god tid på å lete og prøve på forskjellige halvnomen før jeg fant en som satt perfekt. Så anbefaler å prøvd på litt forskjellig.

Hurtta i 70 var for liten og 80 var for stor. Endte med zeroselen i str small til Harly :)

Lykke har MR sin sykkelsele, hun passet ikke zeroselen, men jeg er veldig fornøyd med den også.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ham til å gå/springe litt rundt inne med hurrta selen på og tydelig at noe skjer, for han vil veldig gjerne klø seg/selen klør/klyper ham et sted. Han får liksom litt sånn "klø" tryne og heller litt mot en side, de første stegene han tok. Jeg klødde ham på brystet og under/foran forlabbene/albuene og etter det så gikk/sprang han normalt.

Det er typisk en sånn plass han ikke når skikkelig selv. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ham til å gå/springe litt rundt inne med hurrta selen på og tydelig at noe skjer, for han vil veldig gjerne klø seg/selen klør/klyper ham et sted. Han får liksom litt sånn "klø" tryne og heller litt mot en side, de første stegene han tok. Jeg klødde ham på brystet og under/foran forlabbene/albuene og etter det så gikk/sprang han normalt.

Det er typisk en sånn plass han ikke når skikkelig selv. :P

Pi sluttet med sånt når jeg byttet sele, har også en rukka sele til henne som sitter veldig bra, men i løs løping klarer hun noenganger å sette fast bena sine da brystplaten hopper til siden. Zero selen er eneste hun ikke har satt seg fast eller ødelagt seg i enda :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pi sluttet med sånt når jeg byttet sele, har også en rukka sele til henne som sitter veldig bra, men i løs løping klarer hun noenganger å sette fast bena sine da brystplaten hopper til siden. Zero selen er eneste hun ikke har satt seg fast eller ødelagt seg i enda :P

Iria klarer å få brystplata vridd til siden på selen sin, så jeg går ut i fra at jeg må ned i størrelse. Hvilke hunder passer vanligvis til mini II?

Eller er zero selen lite egnet til "myndete" kroppsfasong?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iria klarer å få brystplata vridd til siden på selen sin, så jeg går ut i fra at jeg må ned i størrelse. Hvilke hunder passer vanligvis til mini II?

Eller er zero selen lite egnet til "myndete" kroppsfasong?

Vi har ikke prøvd ut mini størrelsene enda, minste er JRT/gårdshunder som har brukt SX størrelsen. Får inn både mini 1 og 2 nå for å teste på minihunder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...