Gå til innhold
Hundesonen.no

Dekken til pelshund


Garp
 Share

Recommended Posts

Guest lijenta

Jeg er ny i denne pelshundverden. Spørsmålet er rett og slett: bruker dere dekken på deres pelshunder? Evt når? Hvilken hvilken type dekken og hvilken rase/pelstype har de?

Ser ann hunden. Men når hunden ligger i ro i bilen og det er kaldt ute og hunden er/fortsatt skal være varm. Når det er kaldt ute og hunden skal være i ro. Gradene kommer ann på hunden. Som den jeg har nå, ikke så mye pels men varm av seg, han fikk alikevell på dekken da vi gikk på treningsamlig for fuglehunder på vinteren p.g.a vinden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med pelshund?

Jeg har finsk lapphund og kommer aldri til å kjøpe dekken til han. Kanskje regndekken om han skulle miste all underull og det regner masse. Men ellers ser jeg ingen hensikt. Jo kaldere det er ute jo mer pels får han og jeg tenker at den biten er naturlig for rasen hans. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker dekken på min langhårete boder collie. Bruker regndekken, ulldekken, fleecedress og tykt fleecedrekken med refleks.

Da jeg fikk han var det veldig kaldt, og jeg måtte ha dekken på han for han frøs sånn. Han var valp og det var 15-25 minus hele vinteren. Etter det så har han likt å bruke dekken, og hvis han får velge så vil ha alltid ha det på når han er ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Kan jo nevne at Strihårete vorsteh som jeg har hatt to av så syntes den ene at dekken okk ved - 10 og kaldere den andere måtte ned i - 20 og kaldere før det var ok. BOrder Collien som sønnnen hadde syntes dekken var noe forbanna tull intil hjertefeilen ble for stor da var det godt å ha på. Kongepuddelen som jeg hadde i krisehjem syntes det var godt med dekken fra ca 5 varmegrader og forbrukte potesokker. I dag tipper jeg han tåer mer kulde for han er da i mye bedre form. Flaten jeg hadde brukte dekken det mener jeg var når han skulel være i ro på tur. Korthårete Vorsteh som jeg ahr nå har sliti med en betennelse i lårmuskelen så han vil få på dekken etter turer framover nå. Altså turer han har løpt løs. Vil også ha med dekkenet på tur så jeg kan hive på et når vi skal raste framover. ellers se ann hva som er behovet Så her er det forskjellige svar ut fra kondisjon og helse og pels.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker dekken på Balder på treningene på vinteren. Vi trener i et drivhus hvor det gjerne blir med mot 15-20 minus (sjelden vi trener når det blir noe særlig mer en 15) bruker dekken fordi det blir mye inn og ut av bur samt at han ligger på kald bakke noe som fort blir veldig kaldt. Bruker regndress når det regner mye da han eller ikke vil gå tur pg er også veldig deilig å slippe å tørke hele han når vi kommer inn. Blåser det og er veldig surt på fjellet samt i pauser på skitur osv bruker jeg dekken. Ja han er en sheltie, men er veldig glad i å bruke dekken når det er veldig kaldt ute og han ikke er i bevegelse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en malle, de har jo litt pels, men ikke veldig mye/tett, ihvertfall ikke alle. Bruker dekken når hun skal ligge en del i bilen (feks på trening) når det kryper under 0, hun fryser ikke nødvendigvis enda, men synes det er greit å ha på lell så jeg er sikker på at hun ikke ligger å spenner seg osv, og spesielt ifbm trening så er det greit da det blir mye inn og ut, varm/kald, holder litt bedre på varmen i mellom da, bedre for musklene. Har brukt høøks sitt refleksdekken, ikke så veldig tykt, men litt for, eller bot sitt nettingdekken.

På tur i bånd bruker jeg dekken når det nærmer seg -10 eller i skikkelig drittvær (vind og regn/snø), samme tynne som over og har en fleecedress som jeg brukte en gang eller noe i fjor på båndtur i -20 og evt bruker i pauser ute i kaldt vær.. Går hun løs eller vi skal på ski eller lignende så får hun gå uten opp til -15. Hun greier seg nok kaldere også, men hun koker ikke med det på heller så da får hun bare ha det på, skader ikke. Evt så har jeg på dekkenet i starten og tar det av når hun skal løpe fritt.

Hun er ikke spesielt frossen av seg, men når det nærmer seg -10 og jeg legger henne i kald bil for å kjøre til tur så skjelver hun litt når jeg tar henne ut, det er vell eneste gangen jeg har sett henne vise tegn på å fryse. Greier seg fint i bevegelse, men som sagt så er det ikke bra om de går å spenner seg/skjelver så jeg har helst på dekken før jeg ser henne vise tegn på at det er kaldt, ikke så mye som skal til før det hjelper godt på.

Malamutene hadde aldri og trengte aldri dekken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før Chicka ble skadet og måtte bruke dekken, så hadde hun ikke dekken på seg.

Den ene vinteren var det skikkelig kaldt, hun fikk hvit frost på pelsen sin, men hun viste ingen tegn på å fryse, hun var veldig aktiv da hun var ynger, så ikke så rart ar hun holdt varmen såpass godt :D

Hun har nesten lik pels som en Labrador, bare mye mykere pels, kjennes nesten ut som silke når man klapper hun :wub:

Jeg syntes det er lurt at hver hundeeier vurderer hunden sin og ser om den trenger det, men helt ærlig så syntes jeg at dekken bruken har tatt av litt på noen områder, men før og etter treninger/konkurranser, i kalde bilder, når det er skikkelig kaldt og når det regne skikkelig så syntes jeg det er ok å ta på et dekken ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker regndekken på min langhårede hannhund når det pissregner, for da blir det mindre tørking og mindre skitt under magen.

Ellers bruker jeg Back-on-track-dekken når han har fått massasje, og etter hard fysisk trening.

Han er generelt veldig glad i kulde, og ligger og ruller i snøen når det er 10-15 minus, så han har strengt tatt ikke noe stort behov for dekken. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har japansk spisshund og bruker nesten aldri dekken på ham. Han storkoser seg i 12 minus, det er heller varme som er hans problem.

Men jeg har et regndekken som jeg bruker på korte turer når det er vått ute. Rett og slett fordi han er så lav, og har så mye pels, at han blir våt på buken hvis det er vått i gresset. Så for å slippe å tørke av hele ham på korte tisseturer, så har jeg da et regndekken. Men bruker det ikke på hovedturen, for da blir han jo våt uansett.

10523320_10152172537871721_2458469889033

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har finsk lapphund, mye pels og bruker aldri dekken, kommer nok aldri til å gjøre det heller. Blir han våt sølete klapper vi over han med et håndkle også er han mer eller mindre tørr med en gang. Vann og møkk preller lett av pelsen hans.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er bjeffing det eneste du syns er negativt for sheltie? For det går det ann å jobbe med. Har veldig inntrykk av at bjeffing blir forsøkt ignoret. Jeg har en ganske reaktiv sheltiegutt på straks to år, som nå bjeffer når han blir redd eller når andre hunder bjeffer i passering.  Men jeg har fått mye kjeft fra andre for at jeg " belønner" bjeffing.
    • Korthårscollie? Røyter like mye som labrador dog.
    • Min hund Pia fikk dette midlet mot innbilt svangerskap. Og etter å ha tatt dette etter anvisning fra vetrineren i 4 dager datt hun om 2 ganger i løpet av en dag i noe som så ut som epileptisk anfall.. Ser ikke at det kan være noe annet enn medesinen som var årsaken til dette. Og fikk beskjed om å kutte ut medesinen da det var visst uvisst om hvordan denne virker.
    • Labtispe (noe partisk her). Ønsker du ikke heftigheten til jaktlinjer har man jo dual, eller også linjer av standard som ikke er blant de tyngste. Finnes absolutt standard labs som er flotte med funksjonelle kropper (og hjelper jo når de holdes slanke og spreke).    Lagt til: Ellers gjelder de samme linjene golden også, med mindre pelsstell enn på springer.
    • Hei sonen!  År 5 uten hund. Nå er jeg lei. Har vært innom de fleste rasene (altså vurdert) og har over gjennomsnittet (nerde) kunnskap om raser, men allikevel sliter jeg litt med å lande. Kanskje dere kan hjelpe?  Springer eller Sheltie. Meeennnnn. Springer: redd pelsstell men skjønner at man kan klippe den I sportsklipp uten å barbere eller ødelegge pels.  Sheltie: hater bjeffing, ser på fb gruppene at 9/10 sliter med unødvendig bjeffing og at de ikke egner seg I ymse sport grunnet lyd...   Hva skal jeg med hund?  Familie hund som jeg kan trene med og dra på kurs/seminar med. Lære mer hands on, har masse bok kunnskap men mangler litt hundespråk forståelse og hvordan løse problemer. Går turer i fjell og skog. Er mye ute og diller med barna.  Jeg har stor familie, 2 små barn, 1 stort. Mye barn innom på besøk.  Kom gjerne med andre forslag, men har vært igjennom alle rasene og slått de fra meg av forskjellige årsaker. Hjertet mitt vil en ny bruksschæfer tispe men hjerna sier nei  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...