Gå til innhold
Hundesonen.no

Umulig oppgave? Bjeffing når ringer på


MonicaT
 Share

Recommended Posts

Burde tatt tak i det for lenge siden, men aldri kommet så langt.

Med baby i hus hadde det vært fint om bjeffing når det ringer på kunne redusert/blitt borte. Om det lar seg gjøre .....

Kort fortalt, vi har fire hunder. To av de bjeffer ikke, mens to gjør det. De to som bjeffer er 6 og snart 2 år og bjeffet hele livet (derfor det kanskje er umulig å få vekk).

Tre av hundene stormer i gangen når det ringer på (hvor to i tillegg bjeffer) og når du lukker opp døra kan de gjerne storme ut eller hoppe på gjestene. Har derfor innført strengt regime med at de ikke får komme inn i gangen før jeg sier det er ok når det ringer på. Her er nøkkelen å være konsekvent, for de prøver seg. Jeg tror vi skal komme i mål her etterhvert. Må bare jobbe med det og være 100% konsekvent.

Men hva kan jeg/vi gjøre med bjeffingen? Er det noe håp?

Kan være greit å trene en og en, men hva konkret gjør jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Da jeg hadde to så som konkurrerte om besøket både i ord og gjerning i en trang gan så trente jeg inn at dem skulle gå på plassen sin i stua så besøket kunne komme seg helskinnet inn. i stua før hilsning.

Det gjorde at det ble mye mindre lyd fra dem og dem ble mye mindre interessert i besøkende. Det ble noen få boff for å si fra nå kommer det noen også når dem endelig slapp løs når besøkende var i sofaen så var det litt snusing og en kløing bak øret så gjorde dem noe annet

Men det er en skikkelig jobb for å få det til for det er da en god forsterker å kunne overfalel besøkende først

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

1. Heng lapp på døra "Hei, det kan hende det kan ta litt tid før vi åpner - send sms for å sjekke om vi er hjemme - hundene trenes på å slutte å bjeffe"

2. Sitt i ro når det ringer på, og når hundene da etter hvert kommer inn igjen for å sjekke hva som skjer - da forhåpentligvis UTEN å bjeffe fordi de lurer på hva i all verden som foregår - så går du rolig til døren, få hundene til å sitte å bli et stykke fra døren - åpne og slipp inn besøket.

Må gjøres konsekvent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Heng lapp på døra "Hei, det kan hende det kan ta litt tid før vi åpner - send sms for å sjekke om vi er hjemme - hundene trenes på å slutte å bjeffe"

2. Sitt i ro når det ringer på, og når hundene da etter hvert kommer inn igjen for å sjekke hva som skjer - da forhåpentligvis UTEN å bjeffe fordi de lurer på hva i all verden som foregår - så går du rolig til døren, få hundene til å sitte å bli et stykke fra døren - åpne og slipp inn besøket.

Må gjøres konsekvent.

Dette har jeg stor tro på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg hadde to så som konkurrerte om besøket både i ord og gjerning i en trang gan så trente jeg inn at dem skulle gå på plassen sin i stua så besøket kunne komme seg helskinnet inn. i stua før hilsning.

Det gjorde at det ble mye mindre lyd fra dem og dem ble mye mindre interessert i besøkende. Det ble noen få boff for å si fra nå kommer det noen også når dem endelig slapp løs når besøkende var i sofaen så var det litt snusing og en kløing bak øret så gjorde dem noe annet

Men det er en skikkelig jobb for å få det til for det er da en god forsterker å kunne overfalel besøkende først

1. Heng lapp på døra "Hei, det kan hende det kan ta litt tid før vi åpner - send sms for å sjekke om vi er hjemme - hundene trenes på å slutte å bjeffe"

2. Sitt i ro når det ringer på, og når hundene da etter hvert kommer inn igjen for å sjekke hva som skjer - da forhåpentligvis UTEN å bjeffe fordi de lurer på hva i all verden som foregår - så går du rolig til døren, få hundene til å sitte å bli et stykke fra døren - åpne og slipp inn besøket.

Må gjøres konsekvent.

110% konsekvent på de to over i en periode, så kan det nok gå.

Jeg ringte på i ett sett i en periode uten at noen kom inn døren, og hundene ble fort lei av å styrte ned til døren, for det kom jo aldri noen likevel...

Funket ikke på vakthunden her. :( Jeg ga opp etter et par dager med ganske mange repetisjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Heng lapp på døra "Hei, det kan hende det kan ta litt tid før vi åpner - send sms for å sjekke om vi er hjemme - hundene trenes på å slutte å bjeffe"

2. Sitt i ro når det ringer på, og når hundene da etter hvert kommer inn igjen for å sjekke hva som skjer - da forhåpentligvis UTEN å bjeffe fordi de lurer på hva i all verden som foregår - så går du rolig til døren, få hundene til å sitte å bli et stykke fra døren - åpne og slipp inn besøket.

Må gjøres konsekvent.

Skal jeg prøve på. Regner med at de begge stormer bjeffende til døra når det ringer på, men da sitter jeg bare rolig og venter til de kommer tilbake.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg flyttet, og da ble det plutselig helt stille :lol:

I tillegg har en i nabolaget samme ringeklokke som oss, trådløs, så her ringer det titt og stadig på uten at det kommer noen.. Vi har nesten lik lyd også, så jeg brukte noen uker før jeg lærte sammenhengen :lol:

Så mine løper bare frem til gangdøra nå.. Problemet mitt har blitt at jeg har en baby som krabber det hun klarer etter hundene bort til døra.. Fort gjort å bli løpt ned da :lol:

Regner med at dette ble veldig matnyttig :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg prøve på. Regner med at de begge stormer bjeffende til døra når det ringer på, men da sitter jeg bare rolig og venter til de kommer tilbake.

Så reiser du deg, går til kjøkkenet og har noen billige små bein liggende som de tygger på ca 2 min. Gir det til hundene så de går å tygger på det. Etter går til døren etter du har vært på kjøkkenet og hentet og før du åpner døren så gir du hundene det eller når gjestene kommer inn så gir du hundene beinene for de har vært flink sitte å vente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Pleier bare lese og ikke poste her, men må fortelle om genial løsning !

Kjøp ringeklokke med fjernkontroll (Biltema), gå rundt med den i huset, pling litt her og pling litt der, lat som ingenting eller ros for å være rolig, de tar fort at dette er jo ingenting å varsle for ? Har funket på 3 hunder her i huset i hvert fall :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stenger rotta inne på badet jeg. Får ikke komme ut før han er stille, og videre da får han ikke lov til å hilse på før han har roa seg ned. Han rekker som oftest å stjele til seg en snus på besøket før han hører etter og går på plassen sin. Da kan han ligge å glo på de og vifte med halen i mange minutter før han slapper av. Når besøket da reiser seg og han slapper av så får han gå å hilse og kose litt som om ingenting. Da sier jeg ikkeno :) Utfordringa mi er ikke selve bjeffinga egentlig da, så jeg har jo litt anna fokus, men bjeffe seansen blir kortere og kortere, og han roer seg fortere og fortere for hver gang synes jeg, er bare så synd det ikke er så ofte det banker på døra :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greia her er at jeg går ut først for å møte besøket. Vi har ingen ringeklokke, og kommer det folk hit (vil helst få beskjed på forhånd, så jeg kan ta inn alle hunder først) Så går vi ut og møter folk, så får bikkjene komme ut og hilse etterhvert. Fungerer utmerket på alle utenom Canarioen, hun greier ikke holde helt kjeft uansett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...