Gå til innhold
Hundesonen.no

hvor lenge intenst i løpetiden?


Djervekvinnen
 Share

Recommended Posts

Jeg lurer på hvor lenge den værste toppen i løpetiden varer, når det gjelder for hannhunden. Altså stå dagene. Varer det en hel uke?

Mynte har hatt løpetid i litt over 1 uke, og i 3 dager nå har det vært veldig vanskelig for Nitro. Han er veldig stresset og vi må ha de totalt adskilt. Så jeg lurer på nårtid det vil roe seg. Greit å ha litt nedtelling, for det er slitsomt for oss og :P

Jeg har alltid tenkt slik: første uken er det litt som normalt,hannen er ganske kobtrollerbar. Uke 2 er stå perioden og den verste uka. Siste uken er siste rest av blødning, men avtakende interesse. Er det noenlunde rett?

Har ikke tispen stådager mellom 3-5 dager? Ikke artig når det står på, men greit å vite ca hvor lenge man må holde ut. Husker ikke så godt fra sist gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har det vært forskjell mellom Vixen og Bris på hvor lenge Decoy har vært stresset/intens pga løpetid. Med Vix var det maks 2-3 dager med stress/sutring, med Bris kan det fort vare opp mot ei uke. Han er veldig grei de første 10-12 dagene av løpetiden til Bris, men så tar han litt av når hun da står, og bruker litt tid på å bli overbevist om at hun er helt ferdig. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første uka var han forbausende rolig egentlig. Og Mynte sa ifra at hun var uintetessert. Men på fredag så jeg tydelig endring på han at han ville nesten kaste seg på henne hvis de kom nært og stresser mye nå. Kan derfor ikke ha de sammen. Mynte bare står der og sier ingenting de gangene vi har hatt de sammen, og det gjør han ekstra gira. Derfor virker det som at det er stå dagene. Får håpe da at iløpet av uka at det roer seg.. men vet jo ikke. Kjenner at dagene går ganske sakte :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mocca hadde løpetid for bare ett par uker siden og hun brydde seg absolutt ikke om noen andre helt frem til midten av andre uka kanskje. Da hylte hun hver gang vi passerte en hannhund.

Hannhundene var interresserte fra dag en da :P

Når hun hadde disse hyledagene så blødde hun ikke, kom heller noe blankt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Angus er fryktelig intens fra Alice begynner å blø, men stopper så og si med en gang rett etter at det roer seg på blødningene. Fra dag 16 ca er han ekstremt mye mer rolig og er tilbake til å ha irriterende lillesøster-følelser for henne :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 dagen nå med stådag. Tror ikke hun blør noe nå ser det ut som. Nå er det til og med vanskelig å gå tur med dem. Kjedelig med så mye stress for han. Han har ikke spist siden fredag. Mynte er utrolig rolig og behagelig i hvert fall. Det er en trøst. Jeg syns bare det er så kjipt å se en så stresset hund :/ Føler meg nesten litt slem som har ett av hvert kjønn :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannen min er normalt sett stresset og interessert helt i starten, så når stådagene nærmer seg. Men denne gangen har han vært koko i de 3 ukene det har vart så langt, dog noe roligere den siste uka og har såvidt begynt å spise litt mer igjen. Han har aldri vært så ille som denne gangen. Har fortsatt en tispe som ikke står, men tror rett og slett han er sliten (jeg har 3 tisper som løper nesten samtidig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå begynner det å gå over, heldigvis. Snakk om h*lvetesuke! Det ble bare verre og verre etter mitt forrige innlegg. Vi holdt på å klikke både meg og samboer. Stemninga i huset var helt på bunn.

Selv om det er over for hennes det, så benytter han fortsatt hver anledning på å skal grabbe tak i henne og skal jokke. Hun glefser, bjeffer og styrer masse tilbake, men han tar overhodet ikke hintet. Så må fortsatt ha de skilt av om natten og når vi er på jobb. Men heldigvis ikke noe lyd. Kjenner jeg gruer meg til neste gang allerede :( Syns skikkelig synd på hunden. Kunne aldri falt meg inn å latt han gå igjennom dette med flere tisper! Nå er jo hannhunder forskjellige, men Nitro er nok en av de verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Djervekvinnen

Kanskje det er en ide å begynne å planlegge hvem som kan passe Nitro neste gang tispa løper.. sånn for alle sin del.

Når vi hadde tispe og hannhund i huset var det ikke aktuelt å ha de i samme hus når ho sto, så passa på å få hun til å bo annet sted den værste uka eller så. Hos oss var det enklest å ordne at tispa fikk pass, men for de fleste er det hannhunden som er greiest å plassere bort.

(og dere bor ikke sååå langt unna meg... hm...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hannhund bryr seg ikke noe særlig før i stå dagene. Når tispa jeg hadde var i løpetid så tror jeg hun hadde stå dager i 3.uke, og hun hadde da 4-5 stå dager.

Hannhunden bryde seg svært lite før stå dagene, i stå dagene var det piping, hyling og mye stress i 4-5 dager.

Han bryr seg heller ikke så mye om nabotisper i løpetid. Er bare litt mer giret på tisseflekker, men ikke noe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Djervekvinnen

Kanskje det er en ide å begynne å planlegge hvem som kan passe Nitro neste gang tispa løper.. sånn for alle sin del.

Når vi hadde tispe og hannhund i huset var det ikke aktuelt å ha de i samme hus når ho sto, så passa på å få hun til å bo annet sted den værste uka eller så. Hos oss var det enklest å ordne at tispa fikk pass, men for de fleste er det hannhunden som er greiest å plassere bort.

(og dere bor ikke sååå langt unna meg... hm...)

Jaaaa, jeg kan komme med han til deg neste gang! Så har du han ei uke? :D :D hihi

Vi tenkte å ha han i bilen, men vi har tette naboer, så det hadde ikke gått. (uling og bjeff om natten er ikke så bra). Har ikke noen som vil passe en så stor hund, også fordi de jeg kjenner som er hundeinteressert, har hunder selv. Så det var litt vanskelig den pass- delen. Men jeg kan jo ta med meg Nitro å flytte inn til foreldrene mine en ukes tid. Vurderte det sterkt, og enda sterke til neste gang :P

Marida: jeg vil ikke anbefale noen å få en av hvert kjønn, hvis man ikke skal drive avel. Jeg kommer ikke til å ha det igjen i hvert fall. Du kan få en OK hannhund, men du kan like gjerne få en som Ikke er det. man vet aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo forskjell på hundene også - vi hadde på det meste fire tisper (som ikke nødvendigvis hadde synkroniserte løpetider) og tre hannhunder samtidig. Vi skilte dem kun når de skulle være hjemme alene, ellers gikk det knirkefritt. To av hannhundene kunne miste litt appetitt akkurat når tispa sto, men det var ingen uling eller sutring. De var trolig rolige fordi de hadde full kontroll på hvor tispa var, og var vant til hva en løpetid var slik at de ikke giret seg opp bare noe kunne minne om moro.

Ingen av disse hannhundene var avlsdyr, eller hadde noen gang parret. Noen mener jo at det gjør hannhundene mer desperate, mens andre mener også at hannene blir mer desperate etter å ha fått parre. Jeg vet om flere som har både tispe og hannhund, uten å være oppdrettere, og det går bra.

Bare for å være en motvekt til de som mener en aldri må finne på å ha begge kjønn samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...