Gå til innhold
Hundesonen.no

Er min gronnis syk eller er det alderen?


Veronica O
 Share

Recommended Posts

Ting jeg har lagt merke til:
1) Min hannhund Rossi er veldig varm i pannen og ørene, har sjekket om Haizee også er det og det er hun ikke.. Han har ikke feber..
2) Hver gang etter han har spist så gnir han sidene av hode (snute) på gulvteppe, han spiser tregere og har sykt dårlig ånde!

Jeg har skrapt tennene hans ved jevne mellomrom for tannstein og han får ofte tannpuss + griseører eller haler og gnage på..

Han blir 8 i Februar.

Sist han fikk vaksine så ble tenner sjekket og de så veldig fine ut med tanke på alder. Han hadde for ca 3 år siden bakterieflora i halsen samt blodrøde mandler, men med en "hestekur" så ble han bra igjen og jeg syntes ikke det er helt de samme symptomene nå..

Har noen andre opplevd liknende? Har dere noen råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk tenna hos vet. Det høres absolutt ut som ting ikke er som de skal inne i munnen. Jeg hadde en 8 år gammel hund som vet mente hadde fine tenner, helt til hunden ble lagt i narkose for andre grunner. Da først fikk vet undersøkt munnen skikkelig, og så at en av de bakerste tenna var knekt, og rotten.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestill time hos dyrlegen om du er usikker på om hunden er frisk. Med tanke på maten og dårlig ånde ville eg ha levert han inn for en skikkelig tannsjekk.

Sjekk tenna hos vet. Det høres absolutt ut som ting ikke er som de skal inne i munnen. Jeg hadde en 8 år gammel hund som vet mente hadde fine tenner, helt til hunden ble lagt i narkose for andre grunner. Da først fikk vet undersøkt munnen skikkelig, og så at en av de bakerste tenna var knekt, og rotten.

Veterinæren sjekket de, men kan være som du sier at det ikke syntes sånn ved første "øyekast" :ahappy: Takk for svar, skal ringe henne igjen i morgen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Glemt helt denne tråden, som jeg selv har startet! :o:P

Vi har vært hos veterinær og det eneste de kunne påpeke var bittelitt tannstein. De sa jeg gjorde en bra jobb med rensing/skraping av tennene hans og skulle bare fortsette med det. Han får fort tannkjøttbetennlse pga tannstein, så da får vi bare skrape de oftere enn det vi har gjort.

Han gnir seg fortsatt bortover tepper o.l etter hver gang han har spist, så kjenner at dette plager meg litt :( Vil jo ikke at han på noen måte skal gå å ha vondt! Hvis han har det eller om det bare er noe nytt han har fått for seg å gjøre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

<script language="JavaScript" type="text/javascript"></script>

Han gnir seg fortsatt bortover tepper o.l etter hver gang han har spist, så kjenner at dette plager meg litt :( Vil jo ikke at han på noen måte skal gå å ha vondt! Hvis han har det eller om det bare er noe nytt han har fått for seg å gjøre..

Nora gjør også det, ikke bortover tepper, men hun gnir seg på hjørnet av sofaen, bordbeina, mine bein osv, alt hun kan gni seg på egentlig. Har ikke tenkt på at hun kan være syk av den grunn, hun bare tørker av seg eller klør seg, hverken mer eller mindre enn det :) Jeg er forholdsvis sikker på at Dina og Zar gjorde det av belgerne mine, og Tommy (alaska huskyen). Jeg har som sagt ikke tenkt på det som noe sykdomstegn, bare noe de gjør fordi de syns det er godt eller noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemt helt denne tråden, som jeg selv har startet! :o:P

Vi har vært hos veterinær og det eneste de kunne påpeke var bittelitt tannstein. De sa jeg gjorde en bra jobb med rensing/skraping av tennene hans og skulle bare fortsette med det. Han får fort tannkjøttbetennlse pga tannstein, så da får vi bare skrape de oftere enn det vi har gjort.

Han gnir seg fortsatt bortover tepper o.l etter hver gang han har spist, så kjenner at dette plager meg litt :( Vil jo ikke at han på noen måte skal gå å ha vondt! Hvis han har det eller om det bare er noe nytt han har fått for seg å gjøre..

Begge mine Gronniser gjorde det der faktisk...

Jeg tror det er en belger-greie?

Men har ånden hans blitt bedre?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trym tørker seg alltid etter å ha spist v&h, gnir trynet sitt i sofaen eller på teppet under stuebordet. Han har også dårlig ånde, men er sjekket i hue og ræva i munn :P Han får også jevnlig tannrens og da røntger de tenna hans samtidig. Ikke funnet noe galt bortsett fra noen små lommer her og der + at alle de nederste fortennene hans er løse.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Begge tervene min bruker også møbler og tepper som serviett og gnikker ansiktet sitt etter de har spist. Eldstemann (blir 7 år) kan også kjennes varm på ører og panne innimellom. Hvorfor han kjennes varm der aner jeg ikke. Han er frisk, ikke feber og det går tilbake til normalen etter en stund. Jeg vet ikke om han faktisk er varmere der eller om det bare føles sånn av en eller annen grunn da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To av sheltiene våre gnir seg alltid mot gulvmatta eller sofaen etter mat. De vasker bare ansiktet :P Som @Snusmumrik sier, de bruker den som serviett :)

Så lenge det ikke er feber så ville jeg ikke tenkt så mye over at han kjennes varm ut. Mine kan også i blant kjennes veldig varme ut, uten at jeg reflekterer mer over det :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

<script language="JavaScript" type="text/javascript"></script>

<script language="JavaScript" type="text/javascript"></script>

Nora gjør også det, ikke bortover tepper, men hun gnir seg på hjørnet av sofaen, bordbeina, mine bein osv, alt hun kan gni seg på egentlig. Har ikke tenkt på at hun kan være syk av den grunn, hun bare tørker av seg eller klør seg, hverken mer eller mindre enn det :) Jeg er forholdsvis sikker på at Dina og Zar gjorde det av belgerne mine, og Tommy (alaska huskyen). Jeg har som sagt ikke tenkt på det som noe sykdomstegn, bare noe de gjør fordi de syns det er godt eller noe :)

Godt og lese :) Ble bare litt bekymret siden han ikke har gjort slikt tidligere.. eller kanskje jeg bare ikke har lagt merke til det og begynner å bli mer paranoid med årene :P

Begge mine Gronniser gjorde det der faktisk...
Jeg tror det er en belger-greie?
Men har ånden hans blitt bedre?

Ånden ble mye bedre når jeg er flink til å skrape tennene hans ofte :) Han er heldigvis lett å håndtere, så jeg slipper å dra til veterinær hver gang :D

Trym tørker seg alltid etter å ha spist v&h, gnir trynet sitt i sofaen eller på teppet under stuebordet. Han har også dårlig ånde, men er sjekket i hue og ræva i munn :P Han får også jevnlig tannrens og da røntger de tenna hans samtidig. Ikke funnet noe galt bortsett fra noen små lommer her og der + at alle de nederste fortennene hans er løse.

Har han alltid gjort det? han gjør det ikke fordi han har et par tenner løse?

Begge tervene min bruker også møbler og tepper som serviett og gnikker ansiktet sitt etter de har spist. Eldstemann (blir 7 år) kan også kjennes varm på ører og panne innimellom. Hvorfor han kjennes varm der aner jeg ikke. Han er frisk, ikke feber og det går tilbake til normalen etter en stund. Jeg vet ikke om han faktisk er varmere der eller om det bare føles sånn av en eller annen grunn da.

Vigdis kjennes mye varmere ut enn de andre, men de har samme kroppstemp (måtte sjekke en gang :P )

Har målt tempen på Rossi også flere ganger, han har heller ikke feber :) men rart han blir så varm i "topplokket" uten å ha stresset eller liknende :o

Tusen takk for svar alle sammen! :) det roer ned en "hønemor" som meg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det er en skjult betennelse i munnen hans. Min 8 år gamle hund var hos dyrlegen for en mnd siden og måtte trekke flere tenner. I ettertid har hun fått syyykt mye bedre ånde og hele hunden virker bare mer fornøyd :) Er ekkelt med tennene, for det kan skjule seg mye faenskap inni der som dyrlegene må ha tid på seg til å finne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Veronica O

Virker han plaget når han er varm i panna og på øra? Myser han? "stønner" han noe, virker han anspent på noe vis? Lyssky? Hvis ikke så er det sikkert greit, men virker han litt utilpass så kan jeg anbefale å få sjekket musklatur i nakke og hode av en fysio eller kiropraktor for det kan tyde på spenninger og stivheter.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

<script language="JavaScript" type="text/javascript"></script>

@Veronica O

Virker han plaget når han er varm i panna og på øra? Myser han? "stønner" han noe, virker han anspent på noe vis? Lyssky? Hvis ikke så er det sikkert greit, men virker han litt utilpass så kan jeg anbefale å få sjekket musklatur i nakke og hode av en fysio eller kiropraktor for det kan tyde på spenninger og stivheter.

Vi har vært hos en fysoterapaut, ikke pga dette (han har hd grad c) og han var faktisk den som var i finest form uten store anspentheter av våre hunder, men går selvsagt ann å dobbelsjekke hos en annen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

<script language="JavaScript" type="text/javascript"></script>

<script language="JavaScript" type="text/javascript"></script>

Vi har vært hos en fysoterapaut, ikke pga dette (han har hd grad c) og han var faktisk den som var i finest form uten store anspentheter av våre hunder, men går selvsagt ann å dobbelsjekke hos en annen ;)

Sikkert ingen grunn til å dobbelsjekke om han ikke virker plaget :=) Jeg har en som vi sier får "stresshodepine" - han spenner nakke og kjeve og får vondt og blir varm, spesielt i panna. Men han blir veldig utilpass da, man ser at han ikke har det bra.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

<script language="JavaScript" type="text/javascript"></script>

<script language="JavaScript" type="text/javascript"></script>

Sikkert ingen grunn til å dobbelsjekke om han ikke virker plaget :=) Jeg har en som vi sier får "stresshodepine" - han spenner nakke og kjeve og får vondt og blir varm, spesielt i panna. Men han blir veldig utilpass da, man ser at han ikke har det bra.

Uff da, hørtes ikke godt ut :( Rossi er ikke slik, bare ofte varm i panna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...