Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund i bil


marjea
 Share

Recommended Posts

Hei dere, jeg har et problem! Jeg har aldri trengt å ha Foxy liggende i bilen noe sted (utenom en time av gangen en gang iblant), men nå må jeg ha henne med meg en hel dag på skolen. Hvordan kan jeg gjøre det med tanke på frisk luft? Hun kan luftes i lunsjen, så den biten er grei. Men det er meldt regnvær hele dagen, så vinduene må nesten være lukket helt igjen. Jeg har ikke mulighet til annet enn gateparkering (altså, ikke noe tak), og det vil nok være tre timer mellom luftingene. Går det bra, eller må jeg ut og lufte i mellomtiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et alternativ er jo slike vindusgitter fra Biltema (29.90) og en presenning over så det ikke regner inn i bilen?

Presenning kan evt festes med lastestropper i strikk og så i dekkene. Ville bare passet på at presenning var liten slik at den ikke dekker langt ned på sidene, men bare akkurat dekker for regn.

Det går helt fint an å ha glippe på vinduene selv om det regner.

Det blir ganske vått i bilen min om jeg har vinduene oppe, selv en liten glippe. Så det unngår jeg. Men kan være noen biler er konstruert annerledes en min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir ganske vått i bilen min om jeg har vinduene oppe, selv en liten glippe. Så det unngår jeg. Men kan være noen biler er konstruert annerledes en min.

Da er det bare å lage en liten skjerm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik temperaturen er for tiden så er det vel ikke krise uten noe lufting i bilen på et par timer heller?

Nei, temperaturmessig er det nok helt perfekt. Verken for varmt eller for kaldt. Tenkte mest på dette med tilførsel av frisk luft underveis.

Jo takk, jeg er fullt klar over at det går an å ha vinduene oppe selv om det regner - det er bare ikke så praktisk eller ønskelig at det blir vått inne i bilen ;-)

Takk for tips dere, men å rigge opp med presenning e.l. gidder jeg rett og slett ikke. Da koster det meg mindre å skippe 10 minutter fra forelesning for å lufte henne raskt istedet. Vet ikke helt om jeg tør å ha glippe på bagasjeluka, det er Oslo sentrum det er snakk om liksom. Selv om man ikke får ut hunden, så kan man jo putte hva som helst inn der tenker jeg..

Så igjen, det jeg lurte på - MÅ jeg ut og lufte hunden i løpet av de tre timene - eller ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Jeg bruker "pinnen" som settes i låsen i lua bak. bruker gjerne lufting nedover i temperatur når hunden skal ligge lenge i bilen. Dette fordi det blir kondens i bilen når hunden blir liggende lenge og høy fukt er ikke trivlig å ligge i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Den ene kroken festes i den siden som har en "bøyle av noe slag eller lignende. Den andre delen puttet i/mot låsen på døra og det blir da låst rundt den. Dårlig forklart men en start

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke tro det er noe problem. Jeg har hatt hund i bilen i 3 timer før uten noe tilgang på frisk luft. Det kjennes jo ikke ekkelt ut for meg selv å gå inn i bilen etter 3 timer, det er ikke mangel på oksygen der akkurat. 

Når man går inn i bilen etter 3t (eller 8) så åpner man døra og slipper inn rimelig mye oksygen.

Jeg har ikke målt eller testa hvor mye/lite oksygen det er i lufta etter eks 3t men det blir fuktig når det regner og jeg ser for meg at det blir endel dårligere luft og ville unngått det om mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man går inn i bilen etter 3t (eller 8) så åpner man døra og slipper inn rimelig mye oksygen.

Jeg har ikke målt eller testa hvor mye/lite oksygen det er i lufta etter eks 3t men det blir fuktig når det regner og jeg ser for meg at det blir endel dårligere luft og ville unngått det om mulig.

Jeg tror likevel det skal en del mer timer enn 3 til for å bruke opp oksygenen inni en bil. Jeg tror ikke den er på et ubehagelig lavt nivå etter 3 timer heller. Det er jo åpninger i bilen som gjør at det kommer litt luft inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror likevel det skal en del mer timer enn 3 til for å bruke opp oksygenen inni en bil. Jeg tror ikke den er på et ubehagelig lavt nivå etter 3 timer heller. Det er jo åpninger i bilen som gjør at det kommer litt luft inn. 

Det er stor forskjell på å bruke opp oksygenen og ubehagelig fuktig med mindre oksygen.

På min bil blir det ihvertfall dugg etter 10-15min når det regner ute, det sier litt om fuktigheten i bilen.

Men for å gjenta meg selv, jeg har ikke foretatt målinger, men unngår det selv om jeg kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stor forskjell på å bruke opp oksygenen og ubehagelig fuktig med mindre oksygen.

På min bil blir det ihvertfall dugg etter 10-15min når det regner ute, det sier litt om fuktigheten i bilen.

Men for å gjenta meg selv, jeg har ikke foretatt målinger, men unngår det selv om jeg kan.

Det er sant. Men jeg nevnte bare oksygennivået, jeg tenkte ikke på at hun skrev at det regnet. Jeg har ikke hatt hund i bilen mens det har regnet i flere timer i strekk, så akkurat det vet jeg ikke så mye om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stor forskjell på å bruke opp oksygenen og ubehagelig fuktig med mindre oksygen.

På min bil blir det ihvertfall dugg etter 10-15min når det regner ute, det sier litt om fuktigheten i bilen.

Men for å gjenta meg selv, jeg har ikke foretatt målinger, men unngår det selv om jeg kan.

Samme her. Skal "ingenting" til før det kommer dugg på rutene i vår bil, mulig det varierer fra bil til bil mtp alder og sånt?, spesielt når hunden er i bilen og ligger baki og puster.

Vi har slike "skjermer" på utsiden av bilvinduene som er kanskje 5 cm., som gjør at bilvinduene kan stå åpne kanskje 10 cm. uten at det kommer vann inn. Jeg har forsøkt å google om det går an å montere "separat" men jeg finner ingenting.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...