Gå til innhold
Hundesonen.no

Litt lubben og matglad cocker


Recommended Posts

Mindre mat og/eller mer trim... Det er mengden det kommer an på, så isteden for å bytte for så bare gi litt mindre. Lettfor er ikke noe noen hunder bør gå på egentlig.. Hvordan er aktivitetsnivået til hunden? Om det feks er mye rolig tur, gåing i bånd osv så kan jo noen små enkle grep få fart på forbrenningen, litt ballkasting et par dager i uken så den får løpt litt, en sykkeltur innimellom e.l. Evt kløv eller trekk for å øke belastningen på vanlige gåturer.

Dere kan også sammenligne forskjellige for på kaloriinnhold og velge det normale foret med minst kalorier pr kg, evt bytte ut noe av maten med magert rent kjøtt for økt metthetsfølelse hos hunden. Evt gi maten med vann i eller frosset (om dere gir rått/kjøtt) for at hunden skal få følelsen av å spise skikkelig om den er kronisk "sulten".

Og husk, det som står som anbefalt mengde på pakken er bare veiledende og ikke noen fasit, hunder er forskjellige og mat mengde må alltid tilpasses individ ifht naturlig forbrenning og aktivitetsnivå.

Edit: Evnt dra til vet og sjekk stoffskiftet, spesielt om du ser andre tegn som tyder på at noe er galt med hunden.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mindre mat og rett mat, samt mer trim er det som funker. Forutsatt at det ikke er noe galt med hunden på andre måter.

De fleste cockere er jo glad i mat, så det gjelder å være streng med seg selv på hva en gir de. De sulter ikke i hjel ved kjøkkenbordet, selv om de ikke får middag sammen med dere. Det høres bare sånn ut fra bikkja sin side :ermm:

La den jobbe for maten, strø knottene utover plenen, eller gjem de på lure steder rundt i huset. Frys de inn i en kong...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man gjør det samme som mange mennesker gjør (evt bør gjøre); mer næringsrik mat (ikke tomme kalorier og såkalt vomfyll) og mer trening. En cocker er jo en hund med et høyt aktivitetsnivå, og alle hunder bør mosjoneres og aktiviseres tilstrekkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Det er jo i teorien simpelt. Hvor mye energi får hunden gjennom alt den spiser i løpet av en dag mot hvor mye energi den bruker i løpet av en dag. Blir den tjukk får den for mye mat i forhold til hvor mye den forbrenner. Men det betyr ikke at det alltid er lett å se hvor problemet ligger.

Hvor mye aktivitet får den (uten å overdrive for å virke flink)? Hvordan type aktivitet? Hvordan oppfører hunden seg (f.eks. om den løper fort og herjer løs eller om den traver rundt og koser seg)?

Hvordan for får den? Hvor mye? Hvor ofte? Hvor mye og hvordan godbiter får den på tur og trening? Hvordan og hvor mye tyggebein, dentastix osv får den? Hvor mye klarer den å tigge seg til? Hvor mye klarer den å stjele? De fleste gir hundene sine mer mat hver dag enn de tror :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo i teorien simpelt. Hvor mye energi får hunden gjennom alt den spiser i løpet av en dag mot hvor mye energi den bruker i løpet av en dag. Blir den tjukk får den for mye mat i forhold til hvor mye den forbrenner. Men det betyr ikke at det alltid er lett å se hvor problemet ligger.

Hvor mye aktivitet får den (uten å overdrive for å virke flink)? Hvordan type aktivitet? Hvordan oppfører hunden seg (f.eks. om den løper fort og herjer løs eller om den traver rundt og koser seg)?

Hvordan for får den? Hvor mye? Hvor ofte? Hvor mye og hvordan godbiter får den på tur og trening? Hvordan og hvor mye tyggebein, dentastix osv får den? Hvor mye klarer den å tigge seg til? Hvor mye klarer den å stjele? De fleste gir hundene sine mer mat hver dag enn de tror :P

Jepp! Begynte å tenke på hva jeg gir rotta.. Han får nesten alltid smake litt på frokost, middag og kveldsmaten min han, i tillegg til eget for. Nå er ikke han tykk da. Men det er sånn ubevisst at han får smake litt på min mat. Gjerne skorper og sånt :P Man må gå gjennom hele familien, ingen får gi noe utenom hans faste mat. En brødskive med noe på, eller et knekkebrød utgjør ganske mye for en hund, spesielt de små!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mindre mat og/eller mer trim... Det er mengden det kommer an på, så isteden for å bytte for så bare gi litt mindre. Lettfor er ikke noe noen hunder bør gå på egentlig.. Hvordan er aktivitetsnivået til hunden? Om det feks er mye rolig tur, gåing i bånd osv så kan jo noen små enkle grep få fart på forbrenningen, litt ballkasting et par dager i uken så den får løpt litt, en sykkeltur innimellom e.l. Evt kløv eller trekk for å øke belastningen på vanlige gåturer.

Dere kan også sammenligne forskjellige for på kaloriinnhold og velge det normale foret med minst kalorier pr kg, evt bytte ut noe av maten med magert rent kjøtt for økt metthetsfølelse hos hunden. Evt gi maten med vann i eller frosset (om dere gir rått/kjøtt) for at hunden skal få følelsen av å spise skikkelig om den er kronisk "sulten".

 

Og husk, det som står som anbefalt mengde på pakken er bare veiledende og ikke noen fasit, hunder er forskjellige og mat mengde må alltid tilpasses individ ifht naturlig forbrenning og aktivitetsnivå.

 

Edit: Evnt dra til vet og sjekk stoffskiftet, spesielt om du ser andre tegn som tyder på at noe er galt med hunden.

Hvorfor skal man ikke gi lettfór? Ser greia med å ikke gi det til valper, men en voksen hund?

Her er vi veldig fornøyde med veterinærserien til RC, og har brukt satiety support i ett par måneder. Bikkja har gått ned i vekt og virker ikke utpreget sulten. Hadde vi gikk så lite av vanlig voksenfór at hun gikk ned i vekt tror jeg hun hadde blitt særdeles slitsom og masete å bo med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal man ikke gi lettfór? Ser greia med å ikke gi det til valper, men en voksen hund?

I de lettfôrsekkene jeg har lest på har jeg inntrykk av at det som gjør det til lettfôr er mer korn/mais/ris og mindre kjøtt? Altså mer fyll og kalorier og mindre MAT med næring. Det ser jeg ikke helt hensikten med. Da må det vel være bedre å gi mindre mengde av et for med med mer næring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

I de lettfôrsekkene jeg har lest på har jeg inntrykk av at det som gjør det til lettfôr er mer korn/mais/ris og mindre kjøtt? Altså mer fyll og kalorier og mindre MAT med næring. Det ser jeg ikke helt hensikten med. Da må det vel være bedre å gi mindre mengde av et for med med mer næring? 

For de fleste hunder blir det fryktelig lite mat... Ser mange foreslår å da heller gi grønnsaker, men hvordan blir det annerledes enn å gi et lightfór?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal man ikke gi lettfór? Ser greia med å ikke gi det til valper, men en voksen hund?

Her er vi veldig fornøyde med veterinærserien til RC, og har brukt satiety support i ett par måneder. Bikkja har gått ned i vekt og virker ikke utpreget sulten. Hadde vi gikk så lite av vanlig voksenfór at hun gikk ned i vekt tror jeg hun hadde blitt særdeles slitsom og masete å bo med.

Fordi mange av slankefôrene rett og slett er dårlige (jeg kan ikke uttale meg om vet-RC).

Jeg kan tildels skjønne at mennesker har problemer med å slanke seg, men altså; det er VI som måler opp og porsjonerer ut maten, jeg fatter ikke at man kan ha problemer med å slanke hunder (gitt at de er fysisk kapable til å mosjonere). Jeg har klart å slanke tidligere hunder på jaktfôr, det var ikke noe problem, og det gikk maks 2-3 uker før hunden var i godt hold igjen. Ikke ble de ustyrlige av "lite mat i magen" (hvor kommer dette begrepet fra? Er det vi som synes synd på hundene som ikke får en full skål?). Jeg la i agurk, kokte gulrøtter og brokkoli på toppen, litt ekstra olje og de fikk utelukkende helt ren mat. Pelsen holdt seg helt utmerket hele veien (som gjerne må lide om man går på slankefôr)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har og lest dietfor ikke er bra. Men klarer de ikke lage et diet for som er bra eller? Jeg skulle gjerne hatt Nora på det. Jeg får henne ikke ned i vekt. Nora får ca 160g Proplan vanlig voksen for dagen. Bc på 15kg. Det dekker jo ikke halve bunnen i skåla hennes. Og hun er begynt å prøve å stjele mat. Hjelp :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal man ikke gi lettfór? Ser greia med å ikke gi det til valper, men en voksen hund?

Her er vi veldig fornøyde med veterinærserien til RC, og har brukt satiety support i ett par måneder. Bikkja har gått ned i vekt og virker ikke utpreget sulten. Hadde vi gikk så lite av vanlig voksenfór at hun gikk ned i vekt tror jeg hun hadde blitt særdeles slitsom og masete å bo med.

Fordi lettforene (ihvertfall de jeg har sett) inneholder bare søppel og "ingenting". Så ja, de får vomfyll og de går sikkert ned i vekt, men de blir rett og slett underernært på viktige næringsstoffer. Det er mulig og gi mat som både er bra og har lite kalorier på stor mengde, men det finnes ikke noen ferdige gode slankefor som jeg vet av. Det nærmeste må være sprint til vom og hundemat, den er ganske mager, men fortsatt et fullverdig for bygget opp på gode råvarer og næringskilder. Ellers er jo et godt alternativ å fore på vanlig tørrfor og spe på litt med magert kjøtt og evt kokte grønnsaker for å øke mengde mat. Skulle jeg spedd på slik så hadde jeg mye heller gitt en bit fryst kjøtt enn grønnsaker eller andre ting. Og som sagt så kan man "lure" hunden litt med å servere maten med vann eller fryst e.l. for at de skal få fylt opp magen mer og/eller bruker lengre tid på å spise for å få følelsen av å spise mer om den er sulten. Og man kan time når maten gies for å minimere sultfølelse samt gi et lite mellommåltid ila dagen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diverse hormonforstyrrelser som kan bidra til overvekt Har han begge steinene nede?

Mengde trim ser bra ut, hvis det faktisk er sånn det blir gjort. Da er det mindre mat eller anna mat som gjenstår. Steng han ute fra kjøkkenet når det spises. Da får han ikke tilgang til ting som "tilfeldigvis" ramler ned ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...