Gå til innhold
Hundesonen.no

Hills J/D eller VoH med tilskudd av glukosamin?


Anemone
 Share

Recommended Posts

Min Mona er blitt en seniorhund, og selv om hun er en sprek frøken kan hun til tider virke stiv - spesielt i bakparten. Per i dag forer jeg ca 50/50 med "vanlig" Royal Canin sterilized og Vom og hundemat, med tilskudd av glukosamin og fiskeolje. Jeg vurderer imidlertid å bytte til et spesialfor/leddfor, og da til Hills J/D siden dyreklinikken jeg går til fører det. Har tenkt meg innom klinikken på mandag, men tenkte jeg også kunne høre her om noen har hatt (helst positive :P) erfaringer med et slikt forbytte. Jeg lurer på om det vil ha noen effekt, siden hun allerede får glukosamintilskudd. Jeg lurer også på om jeg, hvis jeg bytter, bør fullfore på Hills J/D for å få ønsket effekt.

Det hører forresten med til historien at Mona ble utredet med CT av hele ryggen i sommer, og da fant vi ut at hun var slående fri for artrose, spondylose og andre uhumskheter. Likevel, hun er helt klart stiv til tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg så veldig god effekt av det foret på en eldre hund med forkalkninger. Men hun gikk ikke på glukosamin fra før og jeg prøvde ikke å tilsette glukosamin i vanlig for. Så den sammenlikningen kan jeg ikke si noe om :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det du mener som liksom skal være bedre med dette fôret enn glukosamintilskudd, eller andre tilskudd du selv kan tilsette? Sistnevnte blir garantert også billigere å gi sammen med VH (spesielt kilospølser eller større, samt kjøp glukosamin på apoteket).

Selv råfôrer jeg min eldre hund, Prey Model en god stund (begynner derimot nå med ca. 50/50 PM/V&H lam), og gir tilskudd av omega-3, syrenøytralt c-vitamin og glukosamin, og mener det absolutt er det beste jeg kan gi han for hans helse.

Uansett hva du velger ville jeg ikke valgt å gå helt over til tørt hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det du mener som liksom skal være bedre med dette fôret enn glukosamintilskudd, eller andre tilskudd du selv kan tilsette? Sistnevnte blir garantert også billigere å gi sammen med VH (spesielt kilospølser eller større, samt kjøp glukosamin på apoteket).

Selv råfôrer jeg min eldre hund, Prey Model en god stund (begynner derimot nå med ca. 50/50 PM/V&H lam), og gir tilskudd av omega-3, syrenøytralt c-vitamin og glukosamin, og mener det absolutt er det beste jeg kan gi han for hans helse.

Uansett hva du velger ville jeg ikke valgt å gå helt over til tørt hvertfall.

Takk for svar. Saken er vel at jeg er usikker på om tilskuddene har ønsket effekt, siden hun likevel blir støl og stiv. Jeg anerkjenner også at forprodusentene, med all sin forskning, nok vet mer om hvordan slike tilskudd skal settes sammen for optimal virkning enn jeg gjør. Derfor tenker jeg det er verdt et forsøk.

Jeg har brukt Hills j/D i snart to år og opplevde stor forskjell på hunden ved bytte. Før byttet fikk hun tilskudd som jeg synes ikke hjalp. Hun ble likevel stiv og støl. Noe hun ikke ble etter forbytte. Så vi er super fornøyde med Hills j/d

Så flott! Jeg er som sagt usikker på om tilskudd og J/D for har noe for seg da hun ikke har forkalkninger etc. Men jeg heller mot at det er lurt å prøve spesialfor i noen uker. Opprinnelig tenkte jeg å fore 50/50 (og fortsette med å tilsette glukosamin i VoH-delen), men etter å ha sovet på det tenker jeg vel at det er best å fullfore på J/D i 3-4 uker for å tydeligere se om det har ønsket effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er antagelig liten vits i å spørre vet om tips da de jo vil selge sitt for å neppe foreslår at du skal bruke noe annet... Jeg ville ihvertfall ikke gått helt over til tørt, det er mange ting som påvirker kroppen, ikke bare glukosamin, og vom og hundemat har jo en del bedre kvalitet på innhold enn både rc og hills. Hvordan de to er opp mot hverandre aner jeg ikke, men sikkert noe av det samme.

Forøvrig så kan jo manglende effekt ha helt andre grunner, du sier jo selv at hunden ikke har artrose, så da er det vell ikke så merkelig at den ikke har ønsket effekt av glukosamin heller. Har du sjekket muskulatur? Ser du noen sammenheng i når hun blir stiv? Prøvd back on track e.l.? Jeg tenker at jeg helst hadde satset på best mulig for og tilsatt glukosamin, helst byttet ut rc med noe annet og bedre som inneholder noe annet enn korn og frø. Innhold sterilised:

mais, tørket fjørfeprotein, hvete, maisgluten, vegetabilske fibre, vegetabilsk proteinisolat*, hydrolysat av animalsk protein, animalsk fett, betefiber, gjær, fiskeolje, soyaolje, mineralsalter, frukto-oligo sakkarider, psyllium frø og skall, boragoolje. TILSETNINGSSTOFFER (pr. kg): Ernæringsmessige tilsetningsstoffer: Vitamin A: 16800 IE, Vitamin D3: 900 IE, E1 (Jern): 42 mg, E2 (Jod): 3,2 mg, E4 (Kobber): 6 mg, E5 (Mangan): 54 mg, E6 (Sink): 178 mg, E8 (Selen): 0,07 mg, L-karnitin: 200 mg - Teknologiske tilsetningsstoffer: Pentanatriumtrifosfat: 3,5 g - Konserveringsmidler - Antioksidanter. ANALYTISKE BESTANDDELER: Proteiner: 30% - Fett: 13% - Aske: 5,2% - Råfiber: 6,5%. BRUKSANVISNING: se tabellen. *L.I.P.: Utvalgte proteiner som utnyttes meget godt av kroppen.

Er jo nesten ingenting i hele listen som engang ligner på noe en hund bør spise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel egentlig brukt alt opp igjennom årene på gamlemor:

*Hills j/d helt greit resultat

*Royal Canin mobility dyrlege fôr helt greit fôr

*Eukanuba mobility fôr helt KATASTROFE dårlig, min hund som spiser ALT spyttet ut kulene...

*Spesific CJD er det beste fôret jeg har prøvd av disse rene tørrfôrene, har kommet tilbake til det flere ganger.

*V&H og Cosequin ds/cortaflex, godt resultat, men hun kan ikke gå på ren V&H, blir for lite mat og hun blir så suuulten.

*V&H, tørrfôr og Cosequin ds/cortaflex hest, godt resultat.

*Profine lam og potet og Cosequine ds/cortaflex hest (blander også noen ganger inn V&H), har gitt BEST resultat av alt og hun har gått på dette i MANGE år.

Det er jo individuelt hva som passer for hver hund, men dette er hva Chicka fungerer best på ;)

Jeg gir hun hver dag, Gurkemeie, antioksidanter og olje ved behov om vinteren, på sommeren gir jeg hun mest Gurkemeie.

I aktive perioder dvs når forkalkningene bygger seg opp eller når hun er mer stiv, så får hun brennestlepulver, alfalfa og nypepulver, ikke alltid jeg gir alle tre, kommer helt ann på situasjonen i leddene hennes.

Har også brukt Bachs blomstermedisin, Rescue Remedy, ved verre perioder eller om hun kommer inn fra turen og er stiv, der må du selvsagt selv konkludere med om du tror på blomster medisin eller ikke, jeg har hatt god effekt, så jeg har alltid en flaske i kjøleskapet ;)

Back on track dekken er et MUST her hjemme, pluss massasje, fysioterapi og kiropraktikk (nå kan jeg heldigvis utføre mye av dette selv siden jeg er fysioterapeut for hund).

Det er veldig mye naturlige midler du kan gi hunden din og nå som vi har internett som vi kan lese oss opp på så finner man utrolig mye lærdom innen dette.

Selv har jeg sittet i x-antall timer og lest om naturmedisin +++ syntes det er et kjempe interessant tema, det finnes også veldig mange bra bøker om dette på biblioteket.

Nå ble dette litt mer OT enn det du spurte om, men jeg blir så engasjert når det kommer til leddproblemer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg glemte å si over at jeg gir Chicka alltid mye høyere doser av tilskudd enn det som står på pakken, da har jeg fått best effekt, men det er igjen noe jeg ikke vil anbefale å gjøre før du kjenner til preparatet og hvordan det virker på hunden (feks begynn på normal dose og evt gi mer i "etapper").

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg glemte å si over at jeg gir Chicka alltid mye høyere doser av tilskudd enn det som står på pakken, da har jeg fått best effekt, men det er igjen noe jeg ikke vil anbefale å gjøre før du kjenner til preparatet og hvordan det virker på hunden (feks begynn på normal dose og evt gi mer i "etapper").

Hvordan glukosamingtilskudd gir du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig så kan jo manglende effekt ha helt andre grunner, du sier jo selv at hunden ikke har artrose, så da er det vell ikke så merkelig at den ikke har ønsket effekt av glukosamin heller. Har du sjekket muskulatur? Ser du noen sammenheng i når hun blir stiv? Prøvd back on track e.l.?

Ja, muskulaturen ble sjekket av hundemassør i sommer, det var foranledningen til at det ble tatt CT av ryggen. Hun hadde 4 behandlinger med laserterapi i sommer, som jeg så en positiv effekt av. Skal bestille ny runde på mandag, og så etter hvert se om jeg får henne inn hos massør (men ikke den jeg gikk til i sommer, som var vel overivrig med å stille skråsikre diagnoser som CT avkreftet. Virket rett og slett useriøs). BoT har jeg ikke prøvd, men jeg vet at den ene hundemassøren i byen er forhandler så det skal jeg se nærmere på :)

Jeg har vel egentlig brukt alt opp igjennom årene på gamlemor:

*Hills j/d helt greit resultat

*Royal Canin mobility dyrlege fôr helt greit fôr

*Eukanuba mobility fôr helt KATASTROFE dårlig, min hund som spiser ALT spyttet ut kulene...

*Spesific CJD er det beste fôret jeg har prøvd av disse rene tørrfôrene, har kommet tilbake til det flere ganger.

*V&H og Cosequin ds/cortaflex, godt resultat, men hun kan ikke gå på ren V&H, blir for lite mat og hun blir så suuulten.

*V&H, tørrfôr og Cosequin ds/cortaflex hest, godt resultat.

*Profine lam og potet og Cosequine ds/cortaflex hest (blander også noen ganger inn V&H), har gitt BEST resultat av alt og hun har gått på dette i MANGE år.

Det er jo individuelt hva som passer for hver hund, men dette er hva Chicka fungerer best på ;)

Jeg gir hun hver dag, Gurkemeie, antioksidanter og olje ved behov om vinteren, på sommeren gir jeg hun mest Gurkemeie.

I aktive perioder dvs når forkalkningene bygger seg opp eller når hun er mer stiv, så får hun brennestlepulver, alfalfa og nypepulver, ikke alltid jeg gir alle tre, kommer helt ann på situasjonen i leddene hennes.

Har også brukt Bachs blomstermedisin, Rescue Remedy, ved verre perioder eller om hun kommer inn fra turen og er stiv, der må du selvsagt selv konkludere med om du tror på blomster medisin eller ikke, jeg har hatt god effekt, så jeg har alltid en flaske i kjøleskapet ;)

Back on track dekken er et MUST her hjemme, pluss massasje, fysioterapi og kiropraktikk (nå kan jeg heldigvis utføre mye av dette selv siden jeg er fysioterapeut for hund).

Det er veldig mye naturlige midler du kan gi hunden din og nå som vi har internett som vi kan lese oss opp på så finner man utrolig mye lærdom innen dette.

Selv har jeg sittet i x-antall timer og lest om naturmedisin +++ syntes det er et kjempe interessant tema, det finnes også veldig mange bra bøker om dette på biblioteket.

Nå ble dette litt mer OT enn det du spurte om, men jeg blir så engasjert når det kommer til leddproblemer :)

Takk for veldig utfyllende svar :flowers:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at glukosamin ikke er glukosamin. Det er forskjellige varianter, med dertil forskjellige egenskaper. Har hund med samme problem som din, og spurte vet. om råd. De mente at Hills J/D har spesiell glukosamin som fungerer bedre enn tilskudd man får kjøpt på apotek etc. Husk omega 3 er det aller viktigste. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at glukosamin ikke er glukosamin. Det er forskjellige varianter, med dertil forskjellige egenskaper. Har hund med samme problem som din, og spurte vet. om råd. De mente at Hills J/D har spesiell glukosamin som fungerer bedre enn tilskudd man får kjøpt på apotek etc. Husk omega 3 er det aller viktigste. :)

Bare tull, glukosamin er glukosamin. Lurer isåfall på hva som er så spesielt med den typen som er tilsatt i fôret iforhold til det man får kjøpt som tilskudd, f.eks beregnet til mennesker, som ofte er renere enn beregnet til dyr (sier ikke alltid, bare kommet over en type selv som inneholdt mer annet enn det jeg kjøper på apotek). Som nevnt er det bare noen som inneholder mer glukosamin per tablett enn andre.

Til eldre hunder er det også spesielt viktig at fôret inneholder så mye som mulig som hunden faktisk nyttiggjør seg av, så mer viktig enn med unge, voksne og friske hunder å ikke gi for mye som bare ert fyllestoff (ris, mais etc.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kiroen jeg brukte på Rocky anbefalte meg det hills foret, hun brukte det på sine hunder og var meget fornøyd. Selv gikk jeg for Orijen 6 fish istedenfor, det har mye oljer fra fisk og glucosamin i tillegg. Jeg forer kun forebyggende da, så kan ikke si jeg merker særlig forskjell enda. Vi er fremdeles på de første kiloene med ren Orijen 6 fish. Forer 50/50 V&H (Blir sprint og lam på neste 20kgs batch) og 6fish.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bestilte like godt time hos den veterinæren på dyreklinikken som har spesialisert seg på halthetsdiagnostikk. Så nå har Mona hatt 2 laserbehandlinger, og begynt med Cartrophen-sprøyter. I tillegg har vi byttet til Hills J/D, og bruker dekken på alle turer (det gjorde jeg forsåvidt allerede). Så får vi se hvordan dette går - jeg mener jeg ser en forbedring allerede :)

Når det gjelder råforing vs tørrfor har jeg tidligere vært råforingsentusiast, som ikke så for meg at jeg skulle begynne å fullfore tørt. Derfor skjønner jeg godt den posisjonen:) Men samtidig er jeg så ydmyk at jeg innser at jeg ikke har nok kunnskaper til å selv kombinere ulike tilskudd slik at Monas kosthold blir best mulig i denne fasen av livet. Jeg anerkjenner også at de store forprodusentene (som Hills) har gjort veldig mye forskning på dette, og har et mye bedre grunnlag enn meg for å gjøre det riktig (selv om de så klart også skal tjene penger). Til syvende og sist var valget dermed enkelt - jeg hører på veterinæren, som tross alt er fagperson, og bytter til Hills J/D. Skulle det vise seg at det ikke har ønsket effekt kan jeg jo alltids bytte tilbake igjen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veterinæren som jeg brukte ved leddproblematikk på tidligere hund med E hofter anbefalte å heller buke et vanelig velikeholdsfór / det man selv foretrakk + glucosamin tilskudd, fremfór Hills sitt leddfór som Dyreklinikken solgte.

Når vi sa at vi ønsket å fóre halvt om halvt med pro plan laks og v&h nr 33 (+ glucosamin), så mente hun at det var et mye bedre alternativ.

Begge hundene vi har nå får lav dose glucosamin som forebyggende (de er begge frirøntget), men har ingen faste merker jeg bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...